Chihuahua blaft heel erg & plast in huis! Oplossingen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BertBaley

Chihuahua blaft heel erg & plast in huis! Oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 21:13

Hooi hooi!
Ik heb alweer een tijd een chihuahua maar hij blaft onwijs erg. Ik heb ook nog een (hele rustige!) shih tzu en die pikt dit allemaal gelukkig wel, want als Chico (de shih tzu) een botje heeft gaat de chihuahua net zo lang blaffen totdat hij hem loslaat.
Ook blaft hij onwijs als er mensen langs het huis lopen, of voor het raam staan. (ons huis wordt verbouwd dus er lopen nog al wat mensen! Clown )
Maar wat kan ik hier nou tegen doen? Me moeder wil een blafband kopen, maar ik vind dat wat zielig.

Ook nog een probleem, hij plast onwijs!!!! in huis. Maar dan ook echt heel erg. De chihuahua is nog niet gecastreerd dat gaat nog wel gebeuren, en mijn shih tzu is wel gecastreerd.
Ze worden 4 x per dag goed uitgelaten dus daar kan het niet aan liggen.
Als we het zien, wordt hij er gelijk met zijn neus doorheen gehaald maar het helpt allemaal niets!

Iemand tips? Want dit kan zo niet langer doorgaan.
Hij is trouwens 2 jaar! Ik heb hem 2 maanden ongeveer!

Dankje!
Laatst bijgewerkt door BertBaley op 15-10-08 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

gabyfedde

Re: Chihuahua blaft heel erg & plast in huis! Oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:14

BertBaley schreef:
Hooi hooi!
Ik heb alweer een tijd een chihuahua maar hij blaft onwijs erg. Ik heb ook nog een (hele rustige!) shih tzu en die pikt dit allemaal gelukkig wel, want als Chico (de shih tzu) een botje heeft gaat de chihuahua net zo lang blaffen totdat hij hem loslaat.
Ook blaft hij onwijs als er mensen langs het huis lopen, of voor het raam staan. (ons huis wordt verbouwd dus er lopen nog al wat mensen! Clown )
Maar wat kan ik hier nou tegen doen? Me moeder wil een blafband kopen, maar ik vind dat wat zielig.

Ook nog een probleem, hij plast onwijs!!!! in huis. Maar dan ook echt heel erg. De chihuahua is nog niet gecastreerd dat gaat nog wel gebeuren, en mijn shih tzu is wel gecastreerd.
Ze worden 4 x per dag goed uitgelaten dus daar kan het niet aan liggen.
Als we het zien, wordt hij er gelijk met zijn neus doorheen gehaald maar het helpt allemaal niets!

Iemand tips? Want dit kan zo niet langer doorgaan.

Dankje!

Koop eens een modern boek over honden opvoeden.
Het probleem dat jij omschrijft is puur opvoedkundig. En met de neus er doorheen halen is al jaren not done.

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 21:16

Nou schrijf het dan hier.
Met de neus erdoor heen halen, bedoel ik dus niet bijvoorbeeld daarna een schop of knal oid geven he!

Dreeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:19

hoe oud is je hondje dat ze dit doet? Is ze wel goed zindelijk gemaakt, drinkt ze veel waardoor ze veel moet plassen.. hoeveel plast ze? Als ze echt veel drinkt en plast misschien even langs de DA gaan.. (denk aan blaasontsteking)

En nee niet haar neusje door de pies halen, haalt niks uit en is alleen maar negatieve aandacht waardoor ze het misschien vaker gaat doen, gewoon negeren en buiten zetten, hopen dat ze daar verder doet en dan belonen.

Van het blaffen kan ik je niet verder helpen, misschien de DA?

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 21:20

Ik heb inmiddels mijn berichtje aangepast!
Hij is 2 jaar en drinkt niet heel veel gewoon normaal.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:23

Nooit met de neus door de plas halen! Dat levert alleen maar meer stress op voor de hond en daardoor zal het plassen juist verergeren! Dat is zo'n ouderwetse gedachte dat het helpt, het werkt juist averecht!

Pff ik hoop voor je dat het castreren gaat werken Lachen
Ga je ook naar een hondenclub? Zodat je wat advies van hun kan inwinnen?

(ik zit met een sproeiende kat opgescheept, dus ik weet hoe vervelend het is om telkens weer een plas te ontdekken Boos! Sterelistatie werkte voor haar niet... wij schakelen nu als laatste redmiddel een dierentherapeute in Nagelbijten / Gniffelen )

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 21:24

Nou moet ik zeggen dat ik hem er maximaal 3 x doorheen hebt gehaald (echt eerlijk).
Nee ik ga niet naar de club? Zou hier niets weten, hij is ook al 2.

Dreeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:26

Ik zou dan toch denken om wat plas op te vangen en even naar de DA te gaan, want ik neem aan dat ze dit niet eerder heeft gedaan?

edit: lees net dat je haar pas 2 maanden hebt.. in die 2 maanden ben je al eens met haar naar de dierenarts geweest dan? Misschien is het stress, andere omgeving, andere structuur.. heb je haar op ander voer gezet? Dat soort dingen dan even meenemen naar de DA.

In ieder geval veel succes! Laat je ons weten hoe het verder gaat?
Laatst bijgewerkt door Dreeetje op 15-10-08 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 21:26

De dierenarts bedoel je?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:27

Hij is ook al 2? Club is voor alle leeftijden hoor, maakt niet uit of ze 10 of een paar maand zijn Lachen
En met google kan je waarschijnl wel een paar vinden dicht bij jou in de buurt, kan je zelf gaan kijken naar hun methode's etc. en kijken wat je het beste bevalt.
En wat doe je anders als je hem ziet plassen in huis?

Wat je kunt doen bij het blaffen is zodra hij begint te blaffen iets wat rammelt achter of naast hem gooien(dus niet er tegen aan Nagelbijten / Gniffelen), wel zo dat hij het NIET ziet, zodat hij er van schrikt en (als het goed is) zich (even Clown) stil houdt, dan direct belonen!
Laatst bijgewerkt door Air op 15-10-08 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 21:29

Nou meestal zie ik het niet . Knipoog
Hij zit ook niet alleen in de kamer, dan gaan ze in hun bijkeuken.

Dreeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:29

Heb mijn berichtje even ge-edit.. hihi ja ik bedoel dierenarts.. sorry.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:30

Al een bench geprobeerd dan? Als dat hun nest wordt plassen ze daar meestal niet in.

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 21:33

Dreeetje - Ik denk niet dat het stress is of iets dergelijks hij is echt volledig gewend dat weet ik echt zeker.
Hij is hier wel ze mannetje in huis. Huilen van het lachen

Hij kreeg puppy voer voordat ik hem had Knipoog Dus nu krijgt hij gewoon hetzelfde voer als mijn andere hond als sinds het begin.
Nou hij moet bijna zijn prikje dus dan gaan we het maar gelijk vragen.

x_Marr - een bench? Maar voor wat dan? Want in de bijkeuken doet hij het niet meer (wel is gedaan in't begin maar nu is het echt alleen in de kamer)
Kan moeilijk dat beestje heel de dag in de bench doen.

Soms als hij echt onwijs blaft, pak ik hem en stop ik hem in de bijkeuken en dan zit hij daar poosje voor straf Huilen van het lachen
Daar staat ook zijn mandje enzo dus dan gaat hij daar gewoon in liggen.

Dreeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:37

over het blaffen, als je tegen haar begint te praten zo van hou eens op met blaffen (niet schreeuwen) houd ze dan ook op of gaat ze door? Als ze ophoud belonen belonen belonen!

Ik denk niet dat je haar met 2 jaar nog in een bench moet doen als ze gewend is vrijuit te kunnen lopen.

Hoe vaak doet ze per dag ong een plasje binnen? Is ze overdag vaak alleen?

edit: wat een vragen zeg haha.. probeer met je mee te denken hoor Haha!

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 21:39

Nouja hoe vaak, ja soms het is niet altijd zichtbaar omdat het vaak op het kleed is (de tafelpoot is doorweekt!!).
Nee hij houd wel op als het zegt, dus inderdaad nu nog meer belonen.
Overdag zit hij met mijn andere hond een paar uurtjes alleen in de bijkeuken.
Maar dan is er niets aan de hand.

Dreeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:46

Hmm wat vreemd, misschien even weer helder maken het buiten plassen, wanneer je het ziet direct even buiten zetten, als ze het alleen inde bijkeuken doet bv en ze loopt erheen even met haar meewandelen, maar belangrijk is om haar niet te straffen maar het gedrag te negeren wanneer ze het buiten doet eve ngoed belonen. Blijft ze doorgaan toch even navragen bij de dierenarts als je toch voor haar enting gaat kan alles mooi in 1x!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:52

Zou zeker als je toch naar de dierenarts gaat voor zijn prikken, even een plasje meenemen om te laten controleren.

Wat betreft blaffen tegen je andere hond als die een botje heeft, daar heeft 'ie misschien al wel een keer succes
mee gehad, dus het botje gekregen. Zo beloond zijn blaffende gedrag zich.

Blaffen tegen langs het raam trekkende personen is enig voor een hond, bijna een beloning op zich.
De mensen komen, gaan voor het raam staan, jij blaft en he!! gewonnen, ze gaan weer weg!
Zo kan bijvoorbeeld zijn verkeerde gedrag bevestigd worden.

Overigens kan het blaffen ook andere oorzaken hebben! Maar dat kan ik over bokt niet zien natuurlijk.

Je hondje is 2 jaar oud, jij hebt hem 2 maanden. Is er verder iets van zijn verleden bekend?
Blafte hij daar ook veel. Plaste hij daar ook in huis?
Zo nee, dan is het waarschijnlijk eenvoudiger op te lossen dan dat hij het daar ook al 2 jaar lang deed.

Stel hij is medisch helemaal oke.
Dan zou je kunnen denken aan je hond over nieuw op zindelijk heid trainen. Echter dat is niet makkelijk,
en vraagt een zeer stevige inzet van al je huisgenoten.
Dat wordt meer dan 4 x per dag uitlaten.
En eventueel gebruik van bench. Niet als strafhok! Maar als veilige haven, daar zou je hem dan ook
op moeten trainen.

Overigens is het de vraag waarom je hond plast, onzindelijk, dominantie?
Mocht je castratie overwegen omdat je dominantie vermoed, kun je eventueel eerst een keer je hond chemisch
laten castreren. Overigens is de werking van een chemische castratie niet helemaal gelijk aan die van een echte castratie.
Maar als je zelf heel erg twijfelt zou het een tussen oplossing kunnen zijn. Echter dat moet je heel goed overleggen
met je dierenarts.

Zoals al gezegd, hondetraining is leuk en leerzaam voor alle leeftijden hond en baas Haha!
Ga eens informeren. Of laat een gedragstherapeut thuis de situatie komen bekijken.

Wat betreft blafband, gebruik die niet zomaar. Je moet dan heel goed weten wat voor type karakter
hond je in huis hebt. Je kan je voorstellen dat als je een hond hebt die blaft door onzekerheid en die
dan ineens een schok, of gaspuls krijgt zich helemaal het apelazurs schrikt. En nog banger en onzekerder
kan worden. Dus voordat je die eraan hangt moet je zeker een gedragstherapeut een keer laten kijken.

In iedergeval succes! En nog veel plezier met je nieuwe hond. Met veel geduld is veel op te lossen, dus komt wel goed.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:54

ik denk dat het binnen plassen een dominat probleem is,ik zie het ook bij mijn schoonmoeder,die heeft ook twee reuen,als de 1 plast dan plast de andere er wel drie keer over heen,om zijn teritorium af te bakenen,de tafel poot die jij omschrijft,daar zit de geur zo erg in dat je het denk ik zo niet 123 opgelost zal krijgen,weet niet of de tafel je dierbaar is,anders zou ik die eerst of weghalen of eens goed met gloor of ander ontsmettings middel schoonmaken,je kan er daarna ook zilverfolie omheen doen,heb gehoord dat het wel eens wil werken,ik heb zelf een jonge reu(plast nog niet eens met zijn poot omhoog)en wij hebben een grote kattenluik in de achter deur,dus als hij moet plassen dan kan hij gewoon zelf naar buiten(word ook een paar keer per dag uitgelaten hoor)over het blaffen kan ik je geen tip geven,heb daar (gelukkig)geen ervaring mee.
ik hoop dat je er iets aan hebt.

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 22:00

Dankjewel!

Nouja als hij gecastreerd wordt, gaat gelijk alles der af Huilen van het lachen
Ik weet ook wel (bijna Clown ) zeker dat het goed komt hoor, het is een grappig ding haha dus hij blijft zeker iig!

Nou in zijn verleden heb ik geen idee, die vorige eigenaar heeft hem 2 weken gehad.

Ik weet wel dat hij altijd achterna werd gezeten door hun pincher. Dat zou de reden kunnen zijn voor het blaffen tegen mijn andere hondje.
Omdat hij zo achterna gezeten is, dat hij zich zelf zo verdedigt maar mijn andere hond doet echt niets. Gelukkig aan de ene kant, aan de andere kant niet zo mooi.

Amazone: Ja ik denk het ook hoor wat jij zegt!
Nou die spullen kunnen niet zomaar weg, kosten een vermogen namelijk!
Thanx voor de tips!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 22:03

Hmm, jij hebt dus ook een echte 2e hands hond, die al vaker van baas verwisselt is Haha! .
Uiteindelijk worden dat je trouwste vrienden Ja !

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 22:04

Ja, daarom gaat hij ook niet weg!
Wéér een andere baas

latnahc2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 22:08

BertBaley schreef:

Boos! Huilen

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 22:09

Jeetje lees eerst het topic is joh!
Dan weet je dat het misschien 3 x is gedaan, en niks ernstigs.

LEZEN latnach2!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 22:15

Ik ga mee met mijn voorgangers. Eerst nakijken of hij geen lichamelijk probleem heeft, dus met plasje naar DA. Ik zou zeker cursus gaan volgen met de hond en eventueel hulp inschakelen. Blafband zou ik niet doen. Je hebt kans dat het probleem alleen maar erger wordt. Overigens kan je wel wat normaler/rustiger reageren. Uit je posten blijkt dat je niet veel kennis hebt van honden en het is niet gek dat mensen, daar soms op reageren.