Kattenshows

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flabbergast

Kattenshows

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 18:51

Beetje rare vraag misschien Vork
Maar vanmiddag kwamen we met het hilarische idee om mee te gaan doen aan shows met onze poes Tara.
Nou is het zo dat Tara maar 3/4 Britse Korthaar is en dus geen officiele stamboom heeft. Is het dan uberhaubt wel mogelijk om mee te doen aan shows? Ook al is het voor de lol Clown ? Bijv. een soort 'huiskatten' klasse ofzo?

Misschien iets wat de kenners op bokt weten..

(En als we dan helemaal bezig zijn, zijn er shows voor konijnen Vork ? Uit nieuwsgierigheid..)

Erna_

Re: Kattenshows

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 19:42

Misschien niet alleen voor konijnen. Je moet eens zoeken bij Avicultura, dat is een vereniging voor kleinveeteelt. Die organiseren regelmatig tentoonstellingen overal in het land.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 19:43

Bij elke kattenshow is er een klasse 'huiskat'. Zowel HTK als kruisingen als stamboomloze als onerkende variateiten van rassen kunnen hierin worden voorgebracht.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 19:46

Jast

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 19:49

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 20:08

Leonoor schreef:
Bij elke kattenshow is er een klasse 'huiskat'. Zowel HTK als kruisingen als stamboomloze als onerkende variateiten van rassen kunnen hierin worden voorgebracht.

En dan.. wat moet je daar behalve de entingen enzo voor hebben?
Kun je me misschien wat meer vertellen over hoe dat in zijn werk gaat?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 20:11

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 20:16

Hee bedankt! Zoiets zocht ik dus al, maar kon alleen reglementen vinden waar ik als 'leek' niks wijzer uit werd. Ga even lezen Ja

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:00

en neem een flinke portemonee mee want inschrijfgeld is niet misselijk Lachen

Vedette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:28

En hou er rekening mee dat je bij sommige shows lid moet zijn van een vereniging.
Daarnaast zijn de (vaak grotere) verenigingen die aangesloten zijn bij de FiFe, duurder met het inschrijfgeld (Felikat en Mundicat bijv.), dan de wat kleinere verenigingen die niet FiFe aangesloten zijn (zoals Libracat bijv.). FiFe heeft geloof ik weer te maken met internationale titels.
Vaak zijn huiskatten ook weer goedkoper dan raskatten.

Hou er rekening mee dat je ook een boel spulletjes moet aanschaffen. Wanneer je zelf kooigordijnen kunt maken, dan hoef je alleen de stof te kopen.
Maar als je, net als ik, dat niet kunt, dan moet je ze ergens vandaan vissen. Ik ben nu zelf ook opzoek voor mijn eerste show, maar ik word niet altijd even vrolijk van de prijzen Lips are sealed Dus als iemand nog gordijntjes in de aanbieding heeft Tong uitsteken

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 19:45

Vedette, je mag mijn gordijntjes wel lenen, je woont toch vlakbij Knipoog heb gele en paarse, heb ook plastic voor over en achter de kooi zodat mensen niet aan je poezel kunnen komen maar m wel kunnen zien, heb ook nog diverse andere benodigdheden, dus roep maar als je wat nodig hebt.

Vedette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:40

Bedankt voor het aanbod Cissy! Ik heb iemand gevonden die gordijntjes voor mij wilt maken, dus dat is hopelijk allemaal rond Lachen Maar als ik nog benodigdheden nodig heb, dan hoor je het van mij!
Kun je mij ook nog enkele tip geven voor het showen? En dingen als droogshampoo, kun je die gewoon overal kopen?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:12

droogshampoo die ik niet aan, ik heb Noren en die hoor je niet te wassen Knipoog wat wil je nog weten wat betreft showen? in die link van saintpro hierboven die Leonoor gaf staat al heel veel info, heb je die al gelezen?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:35

is het eigenlijk wel nuttig om met een gewone huiskat desnoods gecasteerd op een keuring te gaan.

Mijn kat schijnt super mooi te zijn tenminste dat heb ik gehoord ik zelf zie niks bijzonders.
Verder weet ik wel dat Pooky het leuk zal vinden al die shows...mijn katten genieten ook in de auto gaan ze op de hoedenplank liggen

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:41

nuttig..... wat is nu helemaal nuttig? Als jouw kat het niet erg vindt en jij vindt het een leuk dagje uit dan is het toch nuttig?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:44

voor raskatten vind ik het anders dan voor een huiskat dat bedoel ik

Vedette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 16:22

cissy schreef:
droogshampoo die ik niet aan, ik heb Noren en die hoor je niet te wassen Knipoog wat wil je nog weten wat betreft showen? in die link van saintpro hierboven die Leonoor gaf staat al heel veel info, heb je die al gelezen?

Ik heb de saint pro site helemaal doorgespit! En nog een hele boel andere site's Tong uitsteken
Moet je dan ook echt met je kat in zo'n houding gaan staan? En moet je de kat zelf vast houden? Of doet de steward dat? Ik vind dat soort dingen altijd heel spannend, zeker omdat het de eerste keer is. En dan vind ik het fijner als iemand anders de kat vasthoud. Maar ik ben ook wel een beetje een zenuwpees Knipoog
Hoe is d sfeer op zo'n show? In de paardenwereld vind ik dat mensen nogal "bitchy" tegen elkaar kunnen zijn, ieder voor zich. Is dat op een kattenshow ook zo?
Ik zal het natuurlijk zelf wel gaan ervaren, maar toch, ben gewoon erg benieuwd!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 16:29

Ook op kattenshows kan de sfeer aardig bitchy zijn. Sommige fokkers keuren elkaar echt het licht in de ogen niet. Gezelligheid kan ook hoor. Knipoog

Je kat moet wel de juiste keurhouding aan kunnen nemen. Kijk maar eens op internet voor verschillende foto's. Ook wordt je kat door de keurmeester in verschillende houdingen gehouden. Hier moet je kat ook tegen kunnen. Nagels knippen van de kat wordt aangeraden.

Mijn moeder gaat altijd naar shows en doet dat altijd. Wassen niet. Ze fokt overigens Oosterse Kortharen en Siamezen.
Daarnaast moet je kat zelf het ook een beetje leuk vinden.
Het aanvallen van de keurmeester heeft diskwalificatie tot gevolg.

Vedette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 16:36

Ok, dankjewel Lachen
Ik fok (nog) niet met haar en heb voorlopig die plannen ook niet. Omdat ik op een flat woon waar ze niet naar buiten kan (en waar ik ook heel goed op let, in de zin van balkon afzetten met gaas etc.) wil ik wel wachten met sterriliseren.
Ik doe alleen mee om te kijken hoe ze in het ras staat en om te ervaren hoe het is. Als we er beide niets aan vinden, dan is het snel klaar. Maar omdat zij op dit moment erg gericht is op mensen en totaal niet bang voor vreemde mensen, maar juist heel nieuwsgierig is, hoop en denk ik dat ze het wel mee zal vinden vallen. Ook als er een heleboel mensen over de vloer zijn kom ze er gewoon bij en zoekt ze iemand uit om de hele tijd bij op schoot te vertoeven. Ook kleine kinderen vindt ze prima en laat ze zich door aanhalen en doen. Zolang ze maar aandacht krijgt is het goed. Ze is ook nog vrij jong (15 weken) dus misschien dat dat helpt dat ze er beter aan kan wennen. Maar dat zullen we vanzelf wel merken Lachen

Mijn siamees daarintegen laat ik bewust thuis. Hij is ongeveer net zo oud, maar houdt niet van drukte en kinderen en dergelijke. Een paar mensen vindt hij niet erg, dan komt hij er gezellig bij liggen. Maar als er veel mensen over de vloer zijn, dan komt hij niet meer op schoot. Zijn er ook kinderen bij, dan verplaatst hij zich naar een andere kamer.

Dankjewel voor de tip om niet in discussie te gaan met de keurmeester Knipoog Ik ben gelukkig iemand die totaal niet aanvallend is, dus dat zal wel snor zitten Knipoog
Laatst bijgewerkt door Vedette op 17-10-08 16:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 16:38

Vedette; Je kat mag de keurmeester niet aanvallen *LOL*. Al is het voor jou ook niet echt handig lijkt me Haha!.

Bedankt allemaal, ga er binnenkort eens naar kijken, lijkt me toch wel erg leuk Ja

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 16:39

Haha ja zo kun je het ook opvatten. In discussie gaan met de keurmeester mag ook niet.
Maar bedoelde eigenlijk dat je kat de keurmeester niet mag aanvallen, dat heeft dus diskwalificatie tot gevolg. Knipoog

Vedette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 16:41

Ow, sorry! Haha, lette niet helemaal op Tong uitsteken
Nou daar maak ik mij geen zorgen om. Mevrouw begint gelijk te spinnen zodra je maar een vinger naar haar uitsteekt Tong uitsteken Ook bij de DA geeft ze gelijk een spinconcert. Haha!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 16:42

Oh dan moet het geen probleem zijn. Knipoog

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 16:44

Alvast een voorbeeld van hoe de keurmeester je kat kan vasthouden:

Afbeelding

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 16:46