vraagjes over kitten opvoeden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

R0X

vraagjes over kitten opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 10:28

Hoi hoi!

Wij hebben sinds anderhalve week een kitten ( nu 7,5 week oud) in huis. Een boerderijkatje wel te verstaan. Hij is op de boerderij trouwens nog nooit buiten geweest hoor. Hij blijft hier voorlopig even binnen, straks als we de tuin afgezet hebben mag ie in de tuin spelen. Op straat vind ik het te gevaarlijk (veel verkeer, tuig op straat en je weet maar nooit met vergif) dus hij mag niet echt naar buiten, misschien als we verhuisd zijn en in een rustige buurt wonen wel!

De eerste dagen was het natuurlijk allemaal wennen voor beide partijen en was ie óf speels óf slaperig. Maar je kent dat vast wel, hij wil steeds agressiever gaan spelen. Daarom heb ik een aantal vragen:

*hij wil met mijn handen spelen, dat mag natuurlijk niet, wat kan ik hiertegen doen? Oppakken en NEE zeggen en wegzetten werkt niet want hij blijft lekker aan mn hand hangen. Als hij het nu doet negeer ik hem en leg ik mijn hand ergens anders. Wat is de beste methode om dit te stoppen?

*hij heeft uitgevonden dat ie heel goed omhoog kan klimmen en die sport beoefent ie op ons. Hij klimt dus aan je been omhoog en soms wel tot boven! Dat mag dus absoluut niet. Wanneer we op een stoel zitten of iets dergelijks dan houd ik de plantenspuit bij me. Maar ik heb het nog maar 1 keer kunnen doen. Is dit een goede methode? Want als je loopt en hij springt tegen je op, dan kan je natuurlijk niet altijd meteen met de plantenspuit spuiten. Mijn benen liggen al open... Huilen

Wat ik meestal doe als ie ergens aan krabt is hem aan de krabpaal zetten. Maar als ie aan mn handen zit bijvoorbeeld, dan kan ik dus blijven lopen (als ik net lekker zit).

*Ik geef trouwens mijn kitten Babycat van Royal Canin en per dag 1/3 blikvoer van Pro Plan KITTEN. En natuurlijk iedere ochtend een schaaltje kattenmelk Knipoog Is dit goed denken jullie? Snoepjes al in huis maar die eet ie nog niet.

Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen met deze bengel, Joey... Knipoog

Afbeelding

Afbeelding
(hij kan wel lief zijn!!!)

Groetjes Roxanne Vork

cissy

Re: vraagjes over kitten opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 10:46

allereerst is het jammer dat je het kitten met 6 weken al hebt opgehaald, juist nu had zn moeder en zijn nestgenoten hem kunnen opvoeden en had je straks een hoop minder van het gedrag gehad dat je nu dus een probleem vindt. Jammer maar het zij zo, kun je nu helaas niks meer aan doen.
Als je kitten te ruw speelt moet je gelijk stoppen met spelen en hem negeren. Blaas hem anders kort in zn gezicht dat heeft vaak hetzelfde effect als een andere kat die tegen hem blaast.
lees ook dit maar eens http://www.kattenplaza.nl/page/infojeeerstekat.php
er staan nog een hoop meer leuke artikelen op die site, veel leesplezier!

tjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 10:51

vooral andere dingen aanbieden ipv je handen om mee te spelen. De eerste kat die nu nog bij mijn ouders woont deed dit ook en daar hebben we nooit iets aan gedaan met als gevolg een vervelende kat. De 2 engeltjes die nu hier wonen heb ik nooit toegelaten om met mijn handen te spelen, wel muisjes en veertjes en andere dingen en dat heeft geholpen.

in je benen klimmen, dat deden die van mij ook en consequent nee en eraf halen was bij ons voldoende

succes met deze rakker

die van mij kreeg ik met krap 5,5 weken, niet mijn keuze, maar als ik moet kiezen tussen bij mij of het asiel dan weet ik het wel

SuperRupsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 10:54

Ik sluit me helemaal aan bij Cissy, op kattenplaza vind je erg handige info, en kan je ook tips vragen.
Ik zou ook niet elke dag kittenmelk geven, volgens mij is dat niet supergoed, en kunnen ze ook gewoon water drinken op die leeftijd, maar ook daarvoor zou ik zeggen: kattenplaza Knipoog En idd, geduld en volharding, het werkt, echt waar.

Het is wel een scheetje om te zien zeg, heel veel plezier met je bengel!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 11:03

Het spelen met mijn handen en het omhoog klimmen deden die van mij destijds ook. Ik kan me eigenlijk niet herinneren dat ik er zoveel aan gedaan heb.... Het spelen heb ik vooral opgelost door gewoon veel met ze te spelen met dingen waar ze wél hun nagels en tanden in mogen zetten. Een dressuurzweep is ook errug leuk haha.
Het omhoog klimmen tegen je benen (vooral leuk als je een rijbroek aanhebt) was vooral een kwestie van dat ik heel hard AU! riep en ze eraf duwde.
Uiteindelijk heeft het gedrag zich min of meer zelf opgelost, simpelweg doordat ze ouder en minder speels werden.
Ik zou hem in elk geval niet al te veel straffen. Blazen in het gezicht is wel een goede oplossing als ze iets doen wat je niet wilt. Verder liep ik de eerste weken met een klein waterpistooltje op zak. ALs ze iets deden wat niet mocht, spoot ik ze nat. Soms miste ik, maar ook dan schrokken ze er nog meer van genoeg van. Niks zeggen verder, laten ze maar mooi denken dat het uit het niks komt, anders doen ze het alsnog als jij niet in de buurt bent.
Het krabben aan meubels heb ik ze afgeleerd door allereerst een speeltje aan de krabpaal te hangen. Daardoor gaan ze daar mee spelen en klrabben gelijktijdig aan de paal, waarna ik uitbundig vertel hoe goed ze wel niet zijn. Zo leren ze dat het daar mag. Vervolgens pakte ik ze op als ze ergens anders aan krabten, zonder iets te zeggen, en zette ze voor de krabpaal neer, met hun pootje tegen de paal aan. Werkte perfect, het enige waar ze af en toe nog aan krabben is de vloerbedekking als ze zich aan het uitrekken zijn...

Het voer is denk ik wel goed, dat ken ik verder niet. Kattenmelk ben ik absoluut géén voorstander van. In de natuur drinken ze ook alleen maar water. Overigens weet ik niet hoe lang een kitten normaal gesproken bij de moeder blijft drinken, als hij die leeftijd heeft zou ik het nog iets anders vinden, maar mijn katten krijgen altijd gewoon standaard water. Ook nog eens een stuk goedkoper.

Verder is het echt een snoepje, veel succes ermee en vooral lekker van hem genieten!

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 18:57

Bedankt voor de reacties!
We hadden liever ook een ouder kitten genomen maar deze moest weg en anders had ie met de volgende meegegaan Lachen

Ik zal eens proberen met blazen in zijn gezicht, zal ie niet leuk vinden. Maar blijft ie ons dan wel leuk vinden? Knipoog

Hahah zo'n waterpistool lijkt me wel wat. Zo'n turbo spuitding of gewoon zo'n kleintje Knipoog hihi.
Met die grote is ie gelijk overal van genezen.

Goed, wat ik ga doen is dus: negeren en weglopen als ie te ruw met mijn handen wil spelen (wat als ie echt je handen op zoekt als je op de bank zit?)
en met waterspuitding lopen.

Ik ben ook bezig met het dak op de kattebak. Vandaag voor het eerst met de kap erop. Dus na een plasje gelijk laten weten dat ie de beste is van de hele wereld Haha!

Het is een droppie ja, maar af en toe Knipoog

Stem verheffen helpt trouwens niet he bij katten Lachen je kan toch beter het slechte gedrag negeren en het goede gedrag belonen? (is makkelijker gezegd dan gedaan).....

Geven of gaven jullie je kitten ook blikvoer? ik wil er sowieso naar toe werken dat de kat straks alleen nog maar droogvoer krijgt. Beter voor gebit las ik. Of hebben jullie soms argumenten dat blikvoer een toegevoegde waarde heeft?
En wanneer stopten jullie met blik?

Ik geef hem iedere ochtend maar een beetje melk. Ik las dat volwassen katten de melk enzymen slecht kunnen afbreken omdat het stofje in de nieren (correct me if i'm wrong) verdwijnt die melk afbreken. Maar hij is nog zo jong. Dacht dat het nu geen kwaad kon. Maar als ik nu hoor dat het niet goed is zal ik de flesjes die ik heb opmaken en geen nieuwe meer kopen (behalve voor op zijn verjaardag haha).
Ik houd bokt op de hoogte!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 19:49

Die twee van mij krijgen 's ochtends brokjes, 's avonds (uur of 6) blikvoer, en dan 's avonds heel laat nog brokjes. Hoeveelheden zijn echter maar klein.
Mijn dierenartspraktijk adviseerd om wél natvoer te blijven voeren, had iets met de vochthuishouding ofzo te maken, precies weet ik het niet meer. Maar zij adviseerden om het gewoon half om half te doen, want droogvoer is inderdaad goed voor de tandjes, dus alleen natvoer is ook niet zo'n goed idee. Maar die van mij krijgen dus beide. Het advies dat ik kreeg qua brokjes is dat de hoeveelheid dusdanig moet zijn dat ze het binnen het kwartier (ongeveer natuurlijk) op moeten hebben.

Dat waterpistool was gewoon zo'n kleintje, dus niet zo'n gigading. Gewoon makkelijk in de zak te stoppen en snel te pakken.
Katten zijn meestal wel erg vergevingsgezint hoor, als ik die van mij een pil moet geven, grijp ik hem in zijn nekvel, draai hem in een handdoek en dan nog is het zo'n gevecht van jewelste dat je denkt dat hij je nooit weer aankijkt. Je laat hem los, hij draait zich om en springt op schoot....
Het voordeel van het waterpistool vind ik is dat ze dus niet hoeven te weten dat ík het doe!

En ja, kittens zijn errug leuk en errug schattig, en ergens vind ik het jammer dat die van mij al weer zo lang zo groot zijn, maar op andere gebieden ben ik allang blij dat ze niet zo jong meer zijn!!!

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 08:57

Ik begrijp je volkomen, het is heel erg leuk maar af en toe zou ik willen dat ie een keertje lui is! Dus niet of speels is of slaapt Haha!

Bij mij heeft ie zijn blikvoer in 5 minuten op dus ik geef ook niet zoveel.

Vanaf wanneer luste die van jou snoepjes? Joey vindt snoepjes nog niet interessant Lachen

Ohja, gisteren flink aan het negeren gegaan toen ie met mijn hand wilde spelen. Je merkte dat ie steeds zachter ging doen, dus niet meer zijn nageltjes uitstak. Wil niet zeggen dat ie het gelijk helemaal niet meer deed en hij beet ook nog wel maar veel minder. Zelfs mijn vriend merkte het vanochtend! Dus de 1e stap is gezet en heeft al effect. Nu hopen dat ie het helemaal afleerd. Met spelen trouwens ook, als ie aan het spelen was (met mij) met een speeltje en ik kriebelde dan in zijn buikie dan ging ie altijd gelijk bijten en krabben maar nu niet meer! Wat ik ook doe is een speeltje bij me houden zodat als ie wil spelen met mijn hand, dat ik dan het speeltje geef. Als ie daar mee gaat spelen prijs ik hem de hemel in! Haha!

Gisteren nog met de plantenspuit gewerkt, ik zat op de bank en hij vond het holletje tussen mijn benen Bloos Blond Gestoord leuk (donkere hoekjes en gaatjes zijn natuurlijk fantastisch) dus daar was ie aan het krouwen... niet fijn dus! Dus toen ie even later weer terug kwam en hetzelfde ging doen had ik die spuit klaar tussen mijn benen (...)! Vork

Ben wel blij dat het advies van jullie nu al wat geholpen heeft! Je hoort en leest zoveel verschillende dingen... toch moeilijk om hetgene eruit te pikken wat bij Joey werkt.

Ohja had ik nog een vraagje, over zijn nekvel. Ik las dat alleen moederpoezen de kittens in hun nekvel pakken als ze ergens naar toe moeten waar hetveilig is. En dat ze daardoor ook rustig worden (net als bij paarden met de praam ofzo?). Ik las dat sommigen (ook hier op bokt) dat wel eens bij hun kat doen voor als ze de kat willen kalmeren maar dat ze dan wel precies een bepaald plekje moeten grijpen in de nek. Is dit zo ? Werkt dit echt? Ik zit stiekem al een beetje te knijpen Duivel maar niks geen resultaat! Bloos

Uhm nóg een vraag! Joey veegt zijn pootjes af aan de vloer bij zijn eten en drinkesbak. Dit is waarschijnlijk gewoon territoriumgedrag of niet?

SuperRupsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 09:15

De meningen over blik en brok zijn erg verdeeld, wij geven 's ochtends brok (orijen, met heel veel vlees erin), dat hebben ze de hele dag tot hun beschikking (het is wel een afgemeten hoeveelheid, we willen geen katten met overgewicht Knipoog). 'S avonds krijgen ze dan nog een kleine portie KVV (kant en klaar versvoer, dat is zeg maar gemalen vers vlees, kijk maar eens op carnibest.nl). We hebben ook een tijdje echt vers gegeven (kippennekken, rundvlees, hart en lever), maar op een gegeven wilden ze dat niet meer, dus ja, maar op KVV over gegaan. En op zondag krijgen ze een kuiken, als verwennerij, en vooral de kleinste van de twee is daar helemaal dol op. Het idee is dat het kauwen op het kuiken een reinigend effect heeft op het gebit, want over het reinigend effect van brokjes zijn de meningen ook erg verdeeld. Ik zou wel door blijven gaan met blikvoer geven, want dat is goed voor de vochthuishouding.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:08

Mijn katten blieven eigenlijk nog steeds geen snoepjes..... Heb van alles en nog wat in huis gehad, vooral omdat ik zo'n speelbal in huis had waar dan af en toe snoepjes uit komen, maar niks er van. De ene heeft in het begin nog weleens wat van die gist snoepjes opgegeten, maar ook niet van harte. In de speelbal gaan dus tegenwoordig maar gewoon hun normale brokken (al moet ik zeggen, inmidels zijn ze dik 7 en is die speelbal toch niet erg leuk meer.... maar de eerste jaren hebben ze wat achter dat ding aangevlogen).
Als ik ze een keer wil verwennen of wat van ze moet, dan krijgen ze meestal een half plakje ham (gewoon van die goedkope voorverpakte van 50 cent per pakje), of een keer koolvisfilet. Vooral dat laatste is écht een traktatie.
Het enige qua snoep wat ze lusten zijn die snoepstaafjes van de lidle in duitsland, en die van Vitacraft.

SuperRupsje schreef:
We hebben ook een tijdje echt vers gegeven (kippennekken, rundvlees, hart en lever), maar op een gegeven wilden ze dat niet meer

Dit is erg herkenbaar!!! Die van mij hebben 2 weken gekookte kip, vis, hart etc gegeten vanwegen een operatie aan het gebit van 1 van de twee, en in het begin was het feest, maar uiteindelijk keken ze me echt zo aan van : "Krijgen we niet wat anders??"

Over dat in het nekvel grijpen: Ik grijp die van mij alleen in zijn nekvel als hij een pil moet. In een reflex houden ze zich namelijk helemaal slap en opgerolt zeg maar, omdat normaal gesproken de moeder ze dan in veiligheid brengt. Hierdoor kan ik hem gemakkelijk in de handdoek rollen.
Maar voor zover ik weet, is het alleen bedoelt om de kat te verplaatsen. Een moederpoes zal nooit het kitten in de nek vast blijven houden terwijl hij goed ligt. Het lijkt mij dan ook dat het niet gaat helpen als kamlering terwijl hij bij je is.

Die pootjes afvegen ken ik niet, ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar wat dat betekend!

Wel fijn dat je de eerste effecten al lijkt te merken. Gewoon rustig verder gaan, komt vast helemaal goed!!

SuperRupsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:29

Dat pootjes afgeven doet onze Xi ook, zeg maar een soort van graven naast d'r etensbak toch? Volgens mij doen ze dat uit instinct, dat ze in de natuur ook hun eten begraven (maar helemaal zeker weet ik het niet).

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:01

Welkom in de wondere wereld van de kittens, rotzakken Haha!

Zorg er in elk geval voor dat je consequent blijft en stem verheffen helpt wel, hier in elk geval wel.

Ik heb deze ronde mazzel dat er een overwachte kitten tussendoor kwam en ze elkaar dus gewoon lastigvallen, scheelt een hoop Haha!

SuperRupsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:26

Ja bij ons helpt het ook, als ik Mu (of Xi) op de ene manier zeg, komen ze naar me toe, en als ik het boos zeg dan houden ze op waar ze mee bezig zijn. Moet alleen wel consequent zijn ja. En idd, met een 2e erbij is de kans groot dat ze elkaar lastig vallen. Bovendien leren ze dan ook van elkaar wanneer ze te ver gaan.

Toen wij voor onze 1e kitten gingen kijken wilde m'n vriend er perse maar 1, ik eigenlijk 2. Gelukkig werden we verliefd op 2 uit het nestje. Helaas ging 1 daarvan dood aan niesziekte (ondanks de inenting, was ws. van zichzelf een zwak poesje), na een paar maanden weer een vriend(innet)je gezocht voor Mu. Ten eerste omdat we allebei full time werken, en ten tweede omdat hij zo ontzettend aan ons ging hangen, het was meer een mensenbaby dan een kattenbaby aan het worden. Toen Xi erbij kwam was hij zo blij, en hij is nu alweer een beetje meer kat. Ik vind 2 katten echt heel leuk, ook omdat ze dan lekker samen spelen, zo leuk om te zien!

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 11:47

Ik heb een hele dag droogvoer klaar staan dus hij kan onbeperkt pakken. Tot nu toe verdwijnt er een normale hoeveelheid. Ik blijf het natuurlijk wel in de gaten houden Knipoog ivm overgewicht.
Blikvoer zal ik er in houden. Vooral ook omdat het zo'n kleintje nog is, al begint ie nu al wat meer 'body' en vel te krijgen Lachen

Nu helpt stemverheffen nog niet. Ik kan heel hard NEE roepen of JOEY (boos) maar dan kijkt ie niet eens om Nagelbijten / Gniffelen

Hij vliegt onze voeten ook aan, heel leuk als je dan zelf getackeld wordt omdat je niet op hem wilt gaan staan, maar vanochtend liep ik gewapend met de plantenspuit Whoosh! en nu doet ie het (voorlopig? ) niet meer!

Als ie langs zijn eten/drinken loopt graaft ie soms 1 of 2 keer pet 1 pootje, en altijd wanneer ie gegeten/gedronken heeft. Wel schattig om te zien! ik denk dat het iets van territorium afbakenen is, om zijn eten te beschermen Lachen maar dat weet ik natuurlijk niet zeker.

Je merkt dat ie steeds sterker wordt naarmate ie groeit. Eerst sprong ie met moeite op een stoel (zichzef vasthakend in de bekleding) en nu klimt ie al langs de gladde poten omhoog Wow!

Consequent zijn.... en veel spelen! Dat is de boodschap blijkbaar.

Hij rent trouwens supervaak met een noodgang door het hele huis heen Haha! gelukkig hebben we een heel lang huis!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 12:08

dat begraven van voedsel is heel normaal, in de natuur doen ze dat om geen andere roofdieren aan te trekken. Mijn katten doen het ook maar ze snappen maar niet dat het zeil niet opzij gaat om het bordje met restanten onder te begraven.
Hetzelfde doen ze in de kattenbak, ze graven aan de kap ipv in het grit en kunnen dit lang volhouden! Mijn jongste gaat het dan vervolgens wel begraven van de anderen, erg grappig Lachen

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 14:52

Haha nou ik ben heel erg blij dat ie van mij het netjes begraaft, doet ie het een keer niet dan doet ie het de keer erop wel.

Malima

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 21:54

ik zelf heb ook een kitten. is op dit moment alweer 14 weekjes Lachen gaat echt heel snel. bij ons mag hij wel met de handen spelen maar dat mocht ie gelijk al toen hij hier kwam. is dat heel erg? verder helpt stem verheffen echt heel goed bij hem. je noemt zijn naam en verheft je stem dus en dan houdt ie er gelijk mee op en rent ie weg. als hij buiten is en ik weet niet waar hij is en ik roep zijn naam dan komt hij ook weer naar huis dus dat snapt ie al wel heel goed. sinds een week komt ie er ook achter dat hij kan krabben aan de krabpaal.

hij komt trouwens van de straat af. hij was 6 weken toen ik hem meenam. weet dus niet hoelang hij bij de moeder heeft gezeten en weet daar dus helemaal niks van. toen wij hem in huis namen was hij al wel zindelijk. ik weet trouwens 100% zeker dat hij van niemand is omdat ik op Centerparcs stage heb gelopen en op dat terrein hadden gasten hem gevonden. hij liep er al een hele tijd alleen rond. een week ervoor hadden andere gasten wel een moederpoes met 2 jongen gevonden dus misschien dat hij dan daar bijhoorde. je weet het niet he.

chuckey krijgt trouwens vlees met brokjes. en voor hem staat er altijd water.
we hebben ook nog een kat van 19 jaar en die begint hij nou steeds meer uit te dagen. vind die andere kat niet echt leuk Clown

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 10:02

nou ik heb liever niet dat hij met mn handen speelt, heel mn handen zitten al onder de krassen! Knipoog

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:42

De mijne mag ook niet met handen spelen maar ik heb een dove kit (nou hij schijnt 10 maanden te zijn volgens mij 6 maar goed) en ik kan je nu vertellen dat een dove kit opvoeden praktisch een onmogelijke taak is

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 10:23

Ah gossie! Dat is echt zielig! Dat lijkt me heel moeilijk ja, maar kan hij dan wel goed balanseren?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 11:38

Om te balanceren heeft hij zijn gehoor toch niet nodig Haha!

Wij hebben destijds 2 katten gehad (we hebben er nu nog 1 van, andere is helaas overleden sinds kort). Beiden als kitten (8 weken) in huis gehaald en WAT een hel hebben we doorstaan met die beesten!

Werkelijk alles kapot gemaakt, kapotgeklauwd. Ze waren gelukkig wel zindelijk. Als ze in mijn vingers beten, dan drukte ik mijn vinger eeeeeventjes wat verder het bekje in. Op een gegeven moment is de lol er voor hun wel af Lachen Betreft krabben aan handen. Gewoon oppakken en wegzetten onder het mom van 'als je niet normaal kunt doen, ga je maar ergens anders spelen'. Aan andere dingen krabben hebben we grotendeels met de plantenspuit afgeleerd. Op het moment dat ze naar buiten gingen is de rust eigenlijk pas wedergekeerd, toen waren ze ruim een jaar oud. Ze deden niets fouts meer in huis. We hebben er nu dus nog 1 en dat is de meest geweldige kat die je je kunt bedenken Lovers

Wij hebben ze blikvoer gegeven tot ze op brokjes over konden (na een week of 6 volledig over, dus rond de 14wk). Ze krijgen af en toe kattenmelkje (geen gewone melk) en af en toe blikvoer, meer voor het vocht en voor het lekker dan voor de ingrediënten. Als je blikvoer koopt als zijnde voeding, koop dan een goed merk! Die goedkope blikken vinden ze wel lekker, maar zitten suikers in en eigenlijk verdomd weinig aan voedingsstoffen.

Succes met je kitten, ik moet zeggen dat nu we 1 katje kwijt zijn, ik niet snel weer aan een kitten zal beginnen, heb er veel van geleerd Haha! Als het aan mij ligt, wordt een eventuele volgende een volwassen kat, die zijn er ook genoeg Ja

Maar ja, mijn vriend zal wel weer een kleintje willen. Nou...dan voedt hij hem maar op Haha!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 11:57

ik heb al diverse kleintjes in huis gehaald door de jaren heen (nu ook weer eentje die inmiddels 4 mnd is) en nog nooit problemen gehad met opvoeden, ook zaten er kittens tussen die te vroeg bij mamma weg zijn gegaan, ook kittens met 13 weken en nog nooit last gehad. Waarschijnlijk heb ik gewoon puur mazzel gehad of ik kan heel goed opvoeden Knipoog

Kittens zijn nou eenmaal jonge dieren en alles wat jong is moet onderzoeken en grenzen leren kennen, net als kinderen. Ook net als kinderen moet je ze dus opvoeden, eerst moet je weten wat normaal kattengedrag is en dan moet je weten hoe katten leren en elkaar opvoeden en dan kun je ongewenst gedrag afleren of gewenst gedrag aanleren. Klinkt simpel maar is het niet....

Katten zijn van nature jagers en ze zullen toch ergens hun jachttechnieken op moeten oefenen, als ze in huis leven oefenen ze dus op jou of spullen die voorhanden zijn (lees; meubels, gordijnen, langslopende mensen, alles wat knispert en kan rollen, alles waar ze maar mee spelen kunnen je kunt het zo gek niet bedenken!)
Aan ons dus om spullen aan te bieden en met ze te spelen om aan hun behoefte te voldoen.
Doe je dat niet dan zoeken ze het zelf wel, je kunt een kitten niet afleren jong te zijn, dan had je geen kitten moeten nemen.

Ik vind katten geweldige wezens en kan niet genoeg van ze krijgen, ze mogen heel veel van mij maar nee is nee, en dat is het niet vaak maar als ik het meen weten ze het ook heel goed.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 12:01

Ik had een lading vol met speeltjes, dingetjes enzovoorts, maar ze deden er niets mee Haha! Was veel leuker om het potje met wattenstaafjes om te gooien of de planten te grazen te nemen Tong uitsteken Ach, ik heb er ook wel veel lol van gehad, maar ook wel ergenis Haha!

Onze katten hebben eigenlijk altijd redelijk schijt gehad aan de plantenspuit, ik kon ze zeiknat spuiten, maar ze schudden een keer en ze likken hun 'wonden' en vervolgens gaan ze verder waar ze mee bezig waren Haha!

Zo hebben ze ook tijden de cavia's geterroriseerd door op hun kooi te springen of erdoorheen te hengelen. Dat heb ik ze wel enigszins hardhandig afgeleerd.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 12:09

katten weten niet welke speeltjes speciaal voor hen zijn of niet, doosje wattenstaafjes was waarschijnlijk in hun ogen veeeeel leuker om mee te spelen Lachen die plant is waarschijnlijk een prima hangplek of krabpaal, maar dát is nou typisch iets voor katten.
Die cavia´s kan ik me ook wel voorstellen, dat is een ingeblikt snackie voor ze.... weten zij veel!

Plantenspuit hebben ze hier groot ontzag voor! zodra ik m pak weten ze dat het menens is en de oudere beginnen dan al hun ogen samen te knijpen en een veilig heenkomen te zoeken, de uk kijkt dan nog nietsvermoedend om zich heen maar als het raak is is ze gauw weg Haha! Clown

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 13:09

Berdankt voor de reacties. Haha wat een verhalen! ROFL De plantenspuit werkt hier ook, al moet ie nog eventjes doorkrijgen nat ook echt NAT is. hij probeert het daarna meestal nog wel een keer maar dan is ie weer nat en dan heeft ie er ook schoon genoeg van Lachen

Ach natuurlijk is er ergernis maar goed, ik snap wel dat dat er ook bij hoort. Rome is niet in 1 dag gebouwd, zo ook niet een 'brave' kat Knipoog

Het afleren om met mn handen te spelen duurt denk ik nog wel even. Maar je merkt steeds vaker dat ie met ingetrokken nageltjes mn handen 'pakt'. Maar dat bijten doet ie nog wel, nou dan staat ie zo op de grond.

Het is jammer voor hem dat ie niet lekker naar buiten mag (hij zou nu toch nog te jong zijn maar allez) en dat betekent dat ie nu alles in huis gaat verkennen. Groot gelijk. Hij groeit goed, want hij kan ook steeds hoger en verder springen Duivel En hij krijgt nu echt een vel, als jullie begrijpen wat ik bedoel.

Als hij echt lastig is, bijvoorbeeld als ie ontwaakt is uit zijn coma en wil spelen terwijl wij een film aan het kijken zijn, dan is het jammer van die film maar dan ga ik toch effe met hem spelen. Mijn vriend wil echt maar 1 kitten, dus dat betekent dat ik/wij meer energie in hem moeten steken. Ach, kan best hoor, ik ben heel de dag thuis dus steek er genoeg energie in Knipoog En soms is het wel eens dat wij echt geen zin hebben en dan vermaakt ie zich prima in zijn zak/tunnel/slachtveld ( alias kamer vol met speeltjes). Vork

Ik geef blikvoer van Pro plan, is volgens mij wel een prima merk.

Edit: het valt me nog mee dat Joey de Yucca (=plant met lange stammen) nog niet ontdekt heeft als zijnde perfecte krabpaal! Afgod *klopt af*