Vraag aan muizenkenners

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Vraag aan muizenkenners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 19:41

Hallo,

ik heb sinds kort twee bonte kleurmuizen, ik had er speciaal op gelet twee van hetzelfde geslacht te nemen (het zijn mannetjes geworden), maar nu vrees ik dat eentje misschien toch een vrouwtje is Nagelbijten / Gniffelen

Mijn vraag is nu, als muizen kleintjes krijgen, of het mannetje dan uit de kooi gehaald moet worden of niet? Met een beetje geluk vergis ik me, en zijn het toch twee mannetjes, maar anders wil ik wel een beetje voorbereid zijn Lachen

Alvast bedankt!

ps: moesten er kleintjes van komen, splits ik daarna het koppeltje op en gaat een mannelijk kleintje bij de papa en een vrouwelijk bij de mama, zodat ze niet alleen komen te zitten, maar nestjes uitgesloten worden Knipoog

GreaseMonkey

Re: Vraag aan muizenkenners

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 19:47

Muizen kunnen gewoon bij elkaar blijven als er kleintjes zijn, ten minste, in de vorm van, mannetjes vreten de jongen niet op. Wat echter wel gaat gebeuren als je het mannetje erbij laat is dat het vrouwtje meteen weer gedekt wordt. Ten eerste zit je dan alwéér met een nestje en ten tweede is het niet zo gezond voor mamma muis.

mag ik vragen waarom je denkt dat je toch een vrouwtje hebt?

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 19:50

je kunt toch gewoon in elke hand een muis nemen, en die vervolgens van onder bekijken zie je verschil? dan zit je met gebakken peren, is het precies het zelfde, dan heb je geluk.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 19:51

Het ene muisje blijft opvallend kleiner dan de andere, ook dacht ik, toen ik ze kocht, bij beiden duidelijk balletjes te zien, maar nu heeft de ene overduidelijk balletjes en de andere, sjah, soms denk ik "zeker een mannetje!", en dan zit ik toch weer te twijfelen omdat het er zoveel kleiner uitziet... Clown

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 22:25

Stel dat er een nestje van zou komen, dekt het mannetje dan meteen na het werpen, of wacht hij nog een dag? Kwestie dat ik de tijd heb om hem weg te halen Knipoog

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 22:33

hij wacht tot het vrouwtje weer vruchtbaar is dat duurt een paar dagen. Ik denk overigens dat je gewoon twee mannetjes hebt hoor. Het tweede mannetje is minder dominant en ziet er daarom minder 'mannelijk' uit.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 22:42

Ik hoop het maar Lachen Ik wist eigenlijk niet dat de minst dominante fysiek ook beïnvloed wordt?

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 09:08

grote maakt volgens mij als ze zo jong zijn nog niet heel erg veel uit of het een man of een vrouw is.

Ik weet dat bij ratten (bijna t zelfde) mannen als ze bang zijn hun ballen kunnen intrekken, voor een leek is het dan net een vrouw, wie weet doet jou kerel dat ook wel Tong uitsteken

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 10:16

Je ziet idd duidelijk verschil als je ze naast elkaar houd. Verschil in grootte maakt niet uit, mijn vrouwtjes waren altijd groter dan de mannetjes Tong uitsteken. Dekken gebeurd echt binnen een paar uur na de geboorte al, door de dracht zijn de hormonen precies goed voor het dekken Lachen. Zou ze dus uit elkaar houden.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:06

Hoe oud zijn de muisjes?
http://www.mouat.nl/pageID_6653892.html
hier kun je het verschil zien tussen man en vrouw, deze zijn beide wel volwassen Knipoog
de geslachtsopening/anus zit bij een vrouwtje dichter bij elkaar dan bij de man

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 19:16

Ik denk dat ze nu ongeveer 3,5 maand oud zijn, dus mss zou er nu al een nestje moeten zijn als het een koppeltje was?

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 19:19

Weet je wat ik me in eens bedenk, je kunt het muisje waar van je denkt dat het een vrouwtje is even elke dag wegen op de keuken weeg schaal en dan het gewicht op schrijven

zo kun je abnormale gewichts stijging zien Lachen

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 19:22

Kan je van hun genitalien een duidelijke foto maken?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 19:26

hier kan je veel meer info opvragen: www.muizenforum.com
Als je denkt dat het vrouwtje zwanger is moet je de mannelijke muis eruit halen, hij zou direct na de bevalling het vrouwtje dekken en dat is nogal zwaar voor het vrouwtje. Qua gewichtsstijging zie je erg weinig als een muis zwanger is, ik zie het pas na 14 dagen of ze zwanger is. (ben fokster)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 19:35

Ik zal het muisje dat ik verdenk van vrouwtje-zijn elke dag wegen, wie weet merk ik toch iets Lachen

@pubelia: ik zal eens proberen, ze zijn wel heel tam dus dat zal normaal wel lukken.

edit: ik wil het mannetje (diegene waarvan ik zeker ben dat hij man is) ook niet te snel weghalen, dan zitten ze alleen en momenteel kruipen ze altijd zo gezellig bij elkaar..

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 20:52

Zag dat je je ondertussen had aangemeld op het muizenforum gezellig Haha!

Heb je al gekeken naar de foto's op de site die ik doorgaf?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 20:59

Ja, en van die foto's te zien, ik weet niet, ergens denk ik dat het dan mss toch een mannetje is, want hij heeft toch duidelijk iets 'bobbelig' vanonder. Maar ik zal morgen foto's proberen te posten, wie weet zien jullie het beter Knipoog