Wat eten vlinders?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jaimyliefje

Wat eten vlinders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 00:13

Daar ben ik wel benieuwd naar, wat eten vlinders precies?

Ik heb eergisteren een vlinder gevangen, er had een auto overheen gereden dus zijn vleugel was kapot en hij kon amper nog bewegen, hij was daar maar aan het creperen.. Midden op straat lag hij en het was echt een pracht beest.
Nu zit hij bij mij thuis, hij kan weer lopen, zijn vleugels kan hij alweer bewegen, hij probeert al een beetje in het rond te springen. Heel leuk enzo.

Ook vond ik het wel interessant om eens van dichtbij te bekijken.

MAar eigenlijk weet ik helemaal niet wat die diertjes eten. Momenteel zit hij al twee dagen in een potje met een paar bloemen takjes (don't worry, ik haal hem regelmatig uit het potje en dan laat ik hem door m'n kamer lopen, het lijkt wel een tam huisdiertje onderhand). Maar ik weet helemaal niet of hij daar wel op kan teren, op die blaadjes, of dat hij iets heel anders eet..

Dus, mijn vraag aan jullie, wat eet zo'n diertje?

Marigold

Re: Wat eten vlinders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 00:14

honing/suiker/fruit (volgens mij hoor!)
ligt eraan wat voor vlinder..

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 00:15

Ik zou zeggen nectar...

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 00:16

Mijn moeder had zn naam nog verteld, iets van blauwoog pauw ofzo (kan het helemaal fout hebben).. ik weet niet meer precies..

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 00:17

nachtpauwoog?

misschien kan je op google vinden wat hij eet?
maar ik zou m loslaten als ik jou was, zo'n diertje leeft niet lang, en je ontneemt hem nu (deels) het vliegen en de vrijheid..

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 00:17

het lijkt mij niet zo verstandig een vlinder in een potje te doen..
Het is namelijk zo dat vlinders een soort poeder op hun vleugels hebben zitten, en zonder dit poeder kunnen ze niet leven (als ik het heeeeeeeelemaal fout heb excuses, maar dit is mij geleerd!) anyway, in een potje kan de vlinder heel gemakkelijk dit poeder verliezen.... dus mij lijkt gewoon loslaten de beste optie..

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 00:19

@ Elma, ze zegt dat zijn/haar vleugel was ovverreden. veel poeder zal er niet meer opzitten denk ik Tong uitsteken

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 00:21

Ik heb het gelezen.. en ik ben heeeeeeeeeeeeel hard aan het denken waar ik dit ook alweer vandaan heb... maar volgens mij heb ik dit echt bij biologie gehad! Dat vlinders en motten zonder dat poeder niet kunnen leven...
of ik moet gewoon naar bed, dat kan ook natuurlijk Clown

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 00:23

Nectar, je kunt ook bijvoorbeeld een sinaasappel open snijden en 'm daarop zetten. Of een oplossing van honing in water (1 op 10) Geen suiker/suikeroplossing geven, dat gaat kristalliseren en verstopt, dan verhongert ie dus.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 00:30

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 19:56

Vlinders eten nectar. Dit kun je zelf ook maken, als je graag wilt weten hoe moet je even op google zoeken of even wachten tot ik meer tijd heb Lachen elke dag verse bloemen werkt niet.
Vlinders kun je wel degelijk houden. Denk maar aan de vlindertuin in Artis. Nou is dit natuurlijk wel een héél groot voorbeeld. De meeste vlinderliefhebbers houden hun vlinders in een serre of in een voliere van zacht gaas. Daar worden eitjes op planten gelegd en uit deze eitjes komen rupsen. meestal vangen de liefhebbers de rupsen om te voorkomen dat ze ontsnappen/ plat getrapt worden o.i.d. Wanneer de rups zich gaat verpoppen worden de poppen in een 'poppenkast' gehangen (ja dat heet echt zo:)) en wanneer de poppen uitgokemen zijn worden de vlinders weer in de voliere of serre gelaten. Een vlinder leeft meestal maar een week of twee.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 22:50

Volgens mij heb ik een keer in een vlindertuin gezien dat ze de vlinders banaan te eten gaven. Gewoon een stukje doorgesneden banaan.

Fliro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 22:55

Ja gewoon allemaal fruit, dat zie ik altijd in vlindertuinen. Sinasappel en banaan

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 22:57

in artis zie ik altijd een sinaasappel of mandarijn liggen Tong uitsteken

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 22:57

Vlinders drinken inderdaad vooral nectar. Ze hebben een grote tong, normaal zit die opgerold aan hun snuit, maar als ze op een bloem landen dan kunnen ze die helemaal uitrollen en steken hun tong in de bloem om de nectar op te drinken.

Als ik een hommel tegenkom die niet kan vliegen dan geef ik die meestal een papje van honing met water, dat kunnen ze drinken. Vlinders mogen dat ook hebben. In vlindertuinen zie je vaak zo'n bloemvormpjes met een drinkbakje waar de vlinders kunnen drinken. Zorg in ieder geval dat je een klein dopje ofzo neemt, zodat de vlinder niet met zijn hele lijf in de prut kan vallen Knipoog

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 23:15

Inmiddels zit Vlindie (lekker origineel) in een groot terrarium, hij wordt steeds actiever en verandert regelmatig van plaats. Jippie!
Volgens mijn moeder was het inderdaad de nachtpauwoog Lachen

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 23:58

net toen het er naar uit zag dat het heel goed ging met Vlindie, begon het plotseling weer bergafwaarts te gaan, ik heb een kwartier gedacht dat hij dood was, en vol spanning zitten wachten. Toen plotseling bewoog hij weer met zijn pootjes om een takje vast te grijpen. Hopelijk geeft hij morgen dus weer meer tekenen van leven.

Je had het over dat poeder hè?? Bouwt dat zich vanzelf weer op? want het bovenste deel van zijn vleugels is aan de buitenkant niet meer zo zwart als het hoort te zijn..

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 23:59

ik weet het niet, mij is dat geleerd, maar t fijne weet ik dr niet van.. Ik ga ff voor je googlen Lachen

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 00:06

Citaat:
De vlindervleugels bestaan uit schubben die als dakpannen op elkaar gestapeld zijn. De schubben zijn hol en vormen a.h.w. een soort tasje, gevuld met pigment dat de vlinder zijn mooie kleuren geeft. Bij sommige soorten (de weerschijnvlinders) hebben deze schubben nog een reliëf, waardoor er een bijzonder vorm van breking van licht ontstaat en er een metaalachtige glans op de vleugels ontstaat. De schubben zijn voorzien van een dun waslaagje, waardoor de vlinder in zekere mate waterafstotend is. Mannetjesvlinders hebben ook geurschubben, van belang voor het samenbrengen van partners. Het poeder dat van de vleugels afkomt als je ze aanraakt zijn in feite schubben.

Was t enige wat ik erover kon vinden......

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 00:13

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 11:19

Anne_GTI schreef:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dagpauwoog

Dagpauwoog is veel mooier. Maar ik zou gewoon een beetje suikerwater en een schijfje banaan neerleggen.

Ja dat is 'm!

Hij heeft eten gehad, maar vanacht issie dood gegaan (tsja, als er een auto overheen is gereden kun je eigenlijk niet meer verwachten, maar ik vind het toch heel jammer)

Leuk dat ik er een voor een paar daagjes heb kunnen hebben, het ging steeds beter en dan ineens pats boem, dood. Ik dacht juist dat hij steeds beter werd, en hij heeft vanacht ook zeker nog gelopen want hij zat niet op dezelfde plek als gister..