Hoe voed ik jonge konijntjes op?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

InezFlip

Hoe voed ik jonge konijntjes op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 17:41

Hallo,

Vandaag 2 jonge konijntjes bij me verzorgpaard meegenomen omdat de moeder en niet meer voor wou zorgen. Ik heb ze in me cap mee naar huis genomen en met een bos haar wat in het hol lag. Ze leven nog steeds en ze zijn goed warm. Ik gok dat ze ongeveer 4 dagen oud zijn. Ze hebben redelijk gevulde buikjes.

Mijn vraag is, wie heeft er wel eens vaker jonge konijntjes opgevoed? En wie kan me wat tips geven. a.u.b. niet alleen negatieve reactie's want ik wil het wel graag proberen.

Foto's volgen!

Pluttersput

Re: Hoe voed ik jonge konijntjes op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 17:43

Ik zou even n pb-tje aan Nickeltje sturen, haar moeder heeft een dierenopvang, en die hebben nu ook jonge welliswaar wilde, maar toch, konijntjes zitten..

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 17:44

Poeh, heb jij even pech dat het zondag is, namelijk geen enkele dierenwinkel open waar je spullen zou kunnen halen...
De dierenarts kan je zeker aan de spullen helpen die je nodgi hebt (mss geen flesje maar wel een spuitje en speciale melk om aan te maken).
Ik kan uit de profiel niet opmaken waar je woont, anders zou mijn moeder vanuit ons vogelasiel misschien kunnen helpen...
Ik stuur je een pm met ons telefoonnummer dan kan je even bellen en al je vragen stellen. We hebben zelf nu ook hele jonge konijntjes aan de fles en daar alle ervaring mee.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:45

Hoe weet je dat de moeder er niet meer voor wilde zorgen?
Een moeder konijn zit niet 24 uur per dag naast haar jongen.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 18:54

ze heeft het hol dicht gegooid. En ik vond 1 konijntje net buiten het hol. De jongen gaan aan de wandel als ze niet genoeg eten krijgen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:16

Bluebontje schreef:
Hoe weet je dat de moeder er niet meer voor wilde zorgen?
Een moeder konijn zit niet 24 uur per dag naast haar jongen.

dacht ik ook... Redelijk gevulde buikjes wijst op een vrij recente voeding, die kleintjes verteren heel snel! Dus ze is er nog bij geweest.
Mocht ze echt niet ervoor willen zorgen (nu iig niet meer vrees ik... mensengeur...) kan je misschien wat asiels en opvangen bellen voor informatie en evt spulletjes? En de dienstdoende DA is ook een goed plan

edit: zie nu pas je berichtje... raar hoor! waarom zou ze het hol dichtgooien??

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 20:25

Foto's van de konijntje die ik nu thuis heb heb ik nog niet. Ik kan de dierenambulance niet berijken. Ze hebben ze weinig vrijwilligers of ze zijn in gesprek. De konijntjes moeten toch wat binnen krijgen? Maar wat?

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 23:32

Persoonlijk vind ik dat je hier geen goed aan hebt gedaan.
De natuur moet je met rust laten. Ook als je jongen worden verstoten. Zo hard is de natuur nou eenmaal.
Wilde konijnen horen niet door mensen te worden opgevoed.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 09:37

Het zijn geen wilde konijnen. Het zijn tamme konijnen die buiten in een ren leven. Ik zie het toch anders. En het is niet de natuur (als een mens een hol dichtgooid omdat die persoon geen jonge wil)

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 17:51

Iney schreef:
Het zijn geen wilde konijnen. Het zijn tamme konijnen die buiten in een ren leven. Ik zie het toch anders. En het is niet de natuur (als een mens een hol dichtgooid omdat die persoon geen jonge wil)

Dus dan hebben de konijnen een eigenaar. Had je niet beter kunnen vertellen aan de eigenaar hoe de jongen in de ren lagen in plaats van ze mee te nemen. Hoe weet jij dat iemand dat hol heeft dicht gegooit omdat hij/zij geen jonge konijnen wilt?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 17:54

Hmm ik zou eerlijk nog een dag hebben gewacht met ze eruit te halen.. Ik zou ze proberen terug te doen, als ze nog warm waren en goed gevuld.. Scheve mond

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 17:55

Aangezien konijnen maar 1x per dag voeden en ze gevulde buikjes hebben klinkt het mij ook niet zo als een verstandige actie. Kleintjes belanden soms buiten een hol omdat ze zich aan de tepel blijven vasthouden en meegesleept worden, daar kan de moeder niets aan doen.
Als ze echt nog maar een dag of 4 zijn betwijfel ik dat ze het gaan redden.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 18:03

Ik heb jonge konijntjes vanaf dag één opgevoed.
Nadat ik het de eerste keer probeerde en helaas alle jongen kwamen te overlijden heb ik geroepen "Dit doe ik nooít meer!"
Maar toen kreeg één van mijn voedsters van de zomer onverwachts jongen.
Na mijn berekeningen moest ze nog bijna 2 weken dus zat ze nog niet in het "bevallingshok"...
Zij had haar jongen door het hele hok gekregen. Gewoon op de koude vloer. Geen nest, niets had ze gemaakt.
Het waren er in totaal 10, waarvan er 3 al overleden waren toen ik ze vond. Één was er heel slecht aan toe, dus die heb ik uit zijn lijden verlost.
Ik heb de overige jongen in een zelfgemaakt nest gelegd, maar zoals verwacht deed mams er helemaal iets mee.
De volgende ochtend hoorde ik de jongen piepen van de honger en waren ze helemaal uitgedroogd en gerimpeld.
Ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om ze te laten liggen en ze dood te laten gaan.
Ik heb ze alle 6 naar binnen genomen en het voeden begon en de slapeloze nachten begon...

Afbeelding
In mijn zelfgemaakde nest, net gevonden.

Afbeelding
4 dagen oud.

Afbeelding
6 dagen oud.

Afbeelding
9 dagen oud. Helaas in drie dagen tijd 3 jongen verloren...

Afbeelding
18 dagen oud.

Afbeelding
19 dagen oud.

Afbeelding
27 dagen oud.

Afbeelding
En bijna 9 weken oud!

Afbeelding
De andere ook bijna 9 weken oud, samen met nog een andere jonge voedster.

Ondanks dat de jongen vanaf dag één helemaal niets gekregen hadden van mams hebben ze het toch gered.
Het heeft heel wat geld en tijd gekost.
Maar de kans is groot dat ze het niet redden. Daar moet je wel tegen kunnen...
Succes in ieder geval.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 19:21

Je hebt er niet verstandig aan gedaan om de konijnen weg te halen. Konijnen dekken namelijk hun hol af na het voeden, dat is natuurlijk gedrag. Daarnaast kan er altijd 1 aan de tepel blijven hangen en buiten het hol terecht komen wat hier waarschijnlijk is gebeurd, gezien ze bolle buikjes hadden (net gevoed). Als er nog meer naast deze 2 jongen zijn zou ik ze zo rap mogelijk terug gaan brengen. Dikke kans dat moeder ze dan nog gewoon accepteert!
Verder MOET je nu KMR + Multimelk bestellen http://www.konijnenbelangen.nl de enige melk die goed is voor jonge konijntjes.

Net de foto's in je profiel bekeken, maar de spuit die je gebruikt is echt te groot, je moet een 1ml spuit hebben met een speentje, zo kan je veel beter doseren dat ze zich niet verslikken, verder hoop ik dat de melk de juiste is. Ze zien er verder te goed uit om verstoten te zijn, een konijn die gewoon jongt verstoot niet zomaar de jongen tenzij er iets mis is met de jongen zelf.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 22:06

Hoe gaat het met de konijntjes?

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 22:11

Even voor de duidelijkheid, ik weet niet of de moeder ze verstoten had (vast niet) Maar de eigenaar wou ze niet en die wou het het dichtgooien zodat de moeder er ook niet meer bijkon. Dus levend begraven. Ik heb ze mee genomen. Ik heb op www.stichtingkonijnenbelangen.nl idd melk gekocht. En het gaat echt super goed met ze. Ik heb nu ook die ene speciale spuit met speentje dat andere was tijdelijk (ze moesten toch wat binnenkrijgen) Ik geef ze een hele goeie kans!

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 22:13

Ylana schreef:
Ik heb jonge konijntjes vanaf dag één opgevoed.
Nadat ik het de eerste keer probeerde en helaas alle jongen kwamen te overlijden heb ik geroepen "Dit doe ik nooít meer!"
Maar toen kreeg één van mijn voedsters van de zomer onverwachts jongen.
Na mijn berekeningen moest ze nog bijna 2 weken dus zat ze nog niet in het "bevallingshok"...
Zij had haar jongen door het hele hok gekregen. Gewoon op de koude vloer. Geen nest, niets had ze gemaakt.
Het waren er in totaal 10, waarvan er 3 al overleden waren toen ik ze vond. Één was er heel slecht aan toe, dus die heb ik uit zijn lijden verlost.
Ik heb de overige jongen in een zelfgemaakt nest gelegd, maar zoals verwacht deed mams er helemaal iets mee.
De volgende ochtend hoorde ik de jongen piepen van de honger en waren ze helemaal uitgedroogd en gerimpeld.
Ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om ze te laten liggen en ze dood te laten gaan.
Ik heb ze alle 6 naar binnen genomen en het voeden begon en de slapeloze nachten begon...

http://www.mijnalbum.nl/Foto-M83ZYNUB.jpg
In mijn zelfgemaakde nest, net gevonden.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ARQRYQWL.jpg
4 dagen oud.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-KMXWQ4JB.jpg
6 dagen oud.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-EE8W66XC.jpg
9 dagen oud. Helaas in drie dagen tijd 3 jongen verloren...

http://www.mijnalbum.nl/Foto-Y3MZLNHK.jpg
18 dagen oud.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-KGVYGO7G.jpg
19 dagen oud.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-7QGJFY87.jpg
27 dagen oud.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-WKE4W84T.jpg
En bijna 9 weken oud!

http://www.mijnalbum.nl/Foto-SOG8SO6O.jpg
De andere ook bijna 9 weken oud, samen met nog een andere jonge voedster.

Ondanks dat de jongen vanaf dag één helemaal niets gekregen hadden van mams hebben ze het toch gered.
Het heeft heel wat geld en tijd gekost.
Maar de kans is groot dat ze het niet redden. Daar moet je wel tegen kunnen...
Succes in ieder geval.

leuk die foto's! Ben ik ook aan het doen. Maar op foto 1 zien ze er echt heeel slecht uit. en op foto 4? heel schattig!
Laatst bijgewerkt door Ann op 16-10-08 07:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's in links veranderd.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 22:14

Laatst bijgewerkt door InezFlip op 15-10-08 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 22:15

Maar eerst zeg je dat de moeder er niet voor wilde zorgen, dan zeg je dat omdat je een jong buiten het nest had zien liggen en dat ze het hol zelf afdekte. Zo klinkt het een beetje tegenstrijdig, want nu kom je opeens met een heel ander verhaal. Dat maakt het voor ons wat wazig zeg maar.

Gelukkig heb je wel KMR + Multimelk en de speciale spuiten, dan hebben ze een redelijke kans tot overleven.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 22:16

Iney schreef:
leuk die foto's! Ben ik ook aan het doen. Maar op foto 1 zien ze er echt heeel slecht uit. en op foto 4? heel schattig!

Ze waren er inderdaad slecht aan toen toen ik besloot om het zelf voeden toch nog maar een kans te geven.
Op foto 4 lagen ze alle drie heerlijk in coma.
Net gegeten en dan met vloerverwarming. Dat wil wel Haha!

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 22:17

Faniek schreef:
Maar eerst zeg je dat de moeder er niet voor wilde zorgen, dan zeg je dat omdat je een jong buiten het nest had zien liggen en dat ze het hol zelf afdekte. Zo klinkt het een beetje tegenstrijdig, want nu kom je opeens met een heel ander verhaal. Dat maakt het voor ons wat wazig zeg maar.

Gelukkig heb je wel KMR + Multimelk en de speciale spuiten, dan hebben ze een redelijke kans tot overleven.

Ik zei dat omdat ik liever niet het andere vertelde idd beetje vaag. Maar goed ik kon ze daar laten.. Of mee nemen zodat ze nog een kans maakte. En ik weet 90% zeker dat ze het overleven. Ik heb vaker jonge konijntjes gehad en deze zien er echt goed uit!

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 22:19

Ylana schreef:
Iney schreef:

Ze waren er inderdaad slecht aan toen toen ik besloot om het zelf voeden toch nog maar een kans te geven.
Op foto 4 lagen ze alle drie heerlijk in coma.
Net gegeten en dan met vloerverwarming. Dat wil wel Haha!

Wat lief! Ik heb al zo lang konijnen en ben er nog gek op. Deze kon ik niet laten liggen toen ik hoorde wat er anders mee zou gebeuren. Me moeder vond de melk te duur... Maar later zei ze we moeten het toch maar doen!

edtit: wat heb je eigenlijk met de konijntjes gedaan?
edit: welke voer gaf jij ze?

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 15:39

inmiddels 17 dagen oud!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding