Kitten en dominante (ex)kater...wat nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PussInBoots

Kitten en dominante (ex)kater...wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 22:21

De titel zegt eigenlijk alles al. Ik heb er een kitten bij, en mijn Bommel is not pleased. Sproeit mn hele kamer onder, maar vertoond geen agressief gedrag. Als ik er dicht bij ben ruikt hij aan het kitten en slaat het een keer met zn poot ongeinterreseerd op dat arme kleine koppie. Net greep hij het kitten en ik denkm dat hij het simpelweg vermoord zou hebben als ik niet in had gegrepen. (niets aan de hand, alleen deukje in het tochal zo kleine egootje). Hoe ga ik dit aanpakken. WIl BOmmel niet straffen, t is nou eenmaal zijn huis. Mar om dat kleine ding nou te laten opvreten gaat me ook wat ver..........help????

anouska2

Re: Kitten en dominante (ex)kater...wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 09:56

Erg lastig, Ik heb hetzelfde probleem gehad.
Af en toe had ik ook het idee dat mijn kitten vermoord werd en vond regelmatig grote plukken haar in de kamer. Boos!
Je kunt er weinig aan doen. In de loop van de tijd verbetert het misschien iets, is bij mij wel zo. Heeft overigens wel ruim een half jaar geduurd en het zijn nog steeds geen vriendjes. Huilen

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 10:04

Is Bommel altijd alleen geweest?
Ik heb het meegemaakt met een kitten (poes) bij een andere poes die ik al een jaar had. Maar, poes was al wel gewend het huis te delen. (mijn huisgenootje verhuisde en nam haar kat mee) Ze was ontzettend vervelend, blazen, krabben, slaan en bijten.
Ik heb ze voorzichting aan elkaar laten wennen en ben er steeds bijgebleven. Vooral de 'oudste' veel aandacht gegeven.

Het duurde een week voordat ze aan mekaar gewend waren en het gaat nu prima.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 10:09

Wij hebben sinds een week ook een kitten bij onze 2 exkaters van anderhalf. De eerste 4 dagen hebben we ze alleen bij elkaar gehouden als er iemand thuis was en daarbij echt opgelet dat de katers ook hun knuffeltijd krijgen. Ook al is zo'n kleintje schattig.
Daarna de katten allemaal bij elkaar laten als we slapen met de slaapkamerdeur open en nu kan iedereen gewoon de hele dag bij elkaar. De 2 heren maken het kleine dametje schoon en leren haar dat de bazin het niet leuk vindt als ze in de gordijnen zit.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 10:16

sproeien geeft in ieder geval duidelijk aan dat hij zijn teretorium wil markeren en niet blij is met de huidige situatie. Zorg dat je Bommel veel aandacht geeft. Bemoei je niet teveel met de interactie tussen het kitten en hem, kitten moet leren dat Bommel de oudste is en de baas. Zolang er geen bloed vloeit kan het niet veel kwaad. Evt kan je ze als je weg moet scheiden en bij elkaar laten als je thuis bent. Hoeveel kattenbakken heb je? je moet er nu eigenlijk echt minimaal 2 hebben zodat ze beiden een "eigen" bak kunnen gebruiken. (mijn 4 maken geen probleem van delen van een bak maar voor het begin is het verstandig) Op momenten dat Bommel gewenst gedrag vertoont hem ook laten merken dat je blij bent met hem. verdeel je aandacht dus echt heel goed tussen de 2 eigenlijk zelfs iets meer voor de oudere dan de nieuwe.

veel meer kan je niet doen, je zal moeten afwachten of het gaat verbeteren. Hier heerst over algemeen vrede maar soms maken ze ook wel ruzie. vooral het aandacht verdelen is heel belangrijk heb ik gemerkt

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 11:38

Het kitten is nog erg jong pas 5 weken (dit zijn omstandigheden waar ik geen commentaar op hoef, het is eenvoudigweg niet anders) het probleem is dat ik bang ben dat er dus wél bloed gaat vloeien. Ik heb altijd al katten gehad, kan heel goed hun lichaamstaal lezen, maar ik heb geen idee wat Bommel me vertelt. Dat hij gestresstm is spreekt al uit het sproeien, maar zijn reactie op dat kleine murmel, is gewoon angstaanjagend.
Hij loopt met stijve poten op het ding af, zn bek een klein stukje open.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 11:43

Die van ons is net aan 6 weken. Ook veel te jong. Ik heb er ook snel voor gezorgd dat er iets is (onder een kast oid) waar de kleine wel kan komen en de grote niet. Hoelang heb je hem nu?

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 12:11

Sinds gistermiddag 5 uur.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 12:25

OOO, komt goed! Die van ons kreeg de eerste paar uren/dagen de wind van voor. Niets was goed en Eddy (cyper van 1,5) leek wel een opa. Ze mocht niet rennen niets. Nu spelen ze heerlijk. Gewoon even de verhoudingen duidelijk maken. Ik vond het ook doodeng hoor. Geef ik toe.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 14:04

Ik weet hoe het "normaal" verloopt, maar dit is in mijn ogen geen normaal gedrag. Of ws juist wel, Bommel is hier de kater in huis en iets anders wordt niet getolereerd. Weet niet hoe ik het uit moet leggen.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 14:10

Ja ik snap je wel. Weet het anders ook niet. Niemand in je buurt die er met een objectieve blik naar kan kijken?

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 14:35

Ja, die zeggen allemaal: Gut, dit is toch écht Bommel? Lekker ontspannen? Hmhm, niet dus: Die bek een stukje open, de blik in zn ogen. Misschien ben ik wel paranoia......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 14:42

Heb dit ook gehad, katje van mij was 6 weekjes. Werd doro de hele tent gegooid, maar is uiteindelijk allemaal goed gekomen. Niet teveel mee bemoeien en ingrijpen gewoon hun uitlaten vechten wat de rangorde is.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 19:53

Het heeft volgens mij niet echt veel met rangorde te maken, ik zie in Bommel die leeuw die het nageslacht van dat andere mannetje uit de weg ruimt. En nu is Bommel al sinds drie uur vanmiddag verdwenen.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:29

Kan die naar buiten dan?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:32

Je kunt proberen om de situatie met Rescue remedie van Bach positief te beïnvloeden of met een Feliway stekker. Laatste is verkrijgbaar bij DA en dierenspeciaalzaak.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 20:48

Kun je ook uitleggen wat de werking hier van is?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:23

Rescue kan stress verminderd werken.
De Feliway stekker scheidt een geur af waardoor katten wat minder "scherp" zullen reageren op nieuwe situaties.
Neus eens rond op kattenfora, over beide middelen is heel veel gebruikerservaring te vinden.

Is je ex kater inmiddels al weer thuis?

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:28

Hetzelfde was met onze 2 poezen, maar die sproeide niets onder hoor! Maar onze poezen kunnen eigenlijk nogsteeds niet met elkaar overweg, maar ze vallen elkaar niet meer aan.. Mischie nmoetje ze aan elkaar laten wennen op de manier van: ze in 2 hokjes tegenover elkaat zetten ofzo. ik weet het niet, wij hebben onze katten gewoon lekker tegen elkaar laten brommen... Maar die van ons hebben elkaar nooit aangevallen...!

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 23:03

Bommel is weer thuis. Aan zn neus te zien heeft hij zn frustraties buitenshuis even afgereageerd........Ik ga inderdaad even zoekentienus, thnxs.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 12:12

Hoe gaat het nu tussen beide?
Misschien heeft Bommel wel een lesje geleerd gekregen buiten; accepteer dat kleine ding nu maar gewoon, baasje laat hem toch niet meer gaan Knipoog

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 12:40

Hahahaha, was hetmaar zo eenvoudig. Ik heb een monster gecreëerd Duivel

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:34

misschien helpt het om het kitten met valeriaandruppels of catnip spray in te spuiten zodat ie lekker ruikt?
zorg wel dat die kleine nog niet alleen is met de grote, ongelukje is zo gebeurd en het is nog maar een minipoesje....

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:39

cissy schreef:
misschien helpt het om het kitten met valeriaandruppels of catnip spray in te spuiten zodat ie lekker ruikt?
zorg wel dat die kleine nog niet alleen is met de grote, ongelukje is zo gebeurd en het is nog maar een minipoesje....

Aanvulling hierop, kitten laten slapen op een handdoek waar de geur van je andere kat goed inzit. Vervolgens deze handdoek weer op de slaapplek van je eigen kat leggen.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 17:52

Kee dan, die kan NU in de was;)