Wat is het nou toch? (konijn)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Toess

Wat is het nou toch? (konijn)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 12:29

Een tijd terug ook al een topic aangemaakt omdat ons konijn zo mager was, en nu dus weer is!

Heb hem toen meegenomen naar de kliniek. Daar konden ze zo niks vinden en heeft hij een spuit met vitaminen e.d. gehad. Deze zou ook de wormen weghalen.

Nu zijn we inmiddels weer 2 maanden verder en is hij opnieuw weer graatmager.

Hij eet goed, ze krijgen dagelijks 2 handjes brokjes en flink wat hooi. Het hooi is echt kwalitatief goed, is anderhalve maand geleden van het land gehaalt, dus het is geen dierenwinkel hooi (met stof e.d.).

Zoals ik zei, hij eet en drinkt prima, aan zijn gedrag valt ook niks op te merken.

Iemand hier nog een idee? Van die vitamine spuit knapte hij wel op, maar zodra die uitgewerkt was (na 3 tot 4 weken) ging hij langzaam weer aftakelen.

Ik zal vanmiddag in de stad eens kijken of ik nog iets van een vitaminestoot of supplement kan vinden, misschien dat ie daar weer baat bij heeft.

De DA zal ook weer een bezoekje van ons krijgen maar het is nu zaterdag en ik wil toch graag iets voor hem kunnen betekenen.

Wilawander

Re: Wat is het nou toch? (konijn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 12:32

Kiezen al eens laten nakijken? Als ze moeilijk kauwen halen ze niet alles uit hun voer en eten vaak ook veel te weinig.

Verder nog eens ontwormen. Ik neem altijd de anti parasit van Bogena uit de dierenwinkel.

Hoe oud is je konijn? Oudere konijnen hebben vaak meer behoefte aan vitaminen en dergelijke.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 12:36

Schrijf het meteen op!

Hij is 2,5 jaar Lachen (Zijn vriendinnetje van 6 heeft gelukkig nergens last van).
Zijn kiezen zijn alleen gevoelt, ik heb uit het vorige topic begrepen dat je met je vingers niet ver genoeg kan komen, dus zal maandag of dinsdag vragen of ze dat eens beter kunnen bekijken.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 14:03

Met voelen kom je er niet. Je hebt een speciaal opzetstuk voor op een otoscoop waarmee je de achterste kieze kan bekijken.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 14:14

Bij ons bekijkt de Da het altijd met een otoscoop (?)...Daar waar ze bij mensen mee in de oren kijken?

Zo kunnen ze goed in zijn bekkie kijken...Zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant van zijn kiesjes...
Mijn nijn is al eens geopereerd aan zijn kiesjes...Lang geleden...Maar wordt nu met de enting altijd gecontroleerd...
Hij heeft altijd wel kleine haakjes maar niet ernstig om geopereerd te worden of pijn te hebben...

Het konijn van mijn zusje werd elke 3 weken zijn kiesjes geknipt...zonder verdoving...met klem op zijn bekje...
Maar dat is zeker niet voor elk konijn geschikt...en ook niet alle Dierenartsen doen dat...

Hopelijk vind je wat het probleem is...Ik zou toch nogmaals zijn kiesjes laten nakijken...Het hoeft namelijk
niet op te vallen...Een snotneus krijgen ze vaak pas als het al heel erg is...

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 18:24

Oké Lachen
Bij de dierenwinkel hier hadden ze dat spul van Bogena alleen voor vogels, dus heb iets van Beaphar meegekregen. Pipetjes tegen luizen, mijten, wormen...
Dat heb ik ze beide nu iig gegeven.
Maandag of dinsdag moet ik zowiezo met de kittens naar de DA voor hun prikje dus dan neem ik het konijn wel mee, dan moeten ze maar even met een otoscoop in zijn bekje kijken.
De vorige keer zag de DA niet echt dingen die op een ziekte lijken, en ik ook niet. Hij is nu toch al 3 á 4 maanden aan het kwakkelen, eventuele ziektebeelden zouden dan inmiddels wel naar buiten moeten zijn gekomen denk ik?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 18:27

Hoe zwaar is je konijn? Wat voor soort konijn is het?

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 18:29

Het is een hollander, hij zal nu denk ik op 1,5 kilo komen. Ik heb hem nog niet gewogen, dat doe ik bij de dierenarts even.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 18:31

Raad je in iedergeval aan om het gewicht goed in de gaten te houden de komende tijd. Dat geeft ook al aan of je nijn aankomt/afvalt.

Wat bedoel je met kwakkelen? Is hij lusteloos, doffe vacht of hoe moet ik dat zien?

In iedergeval is het nooit verkeerd om de tanden te laten controleren dus dat is wel slim dat je dat even laat doen door de DA Ja

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 18:35

Kwakkelen bedoel ik in de zin van mager worden, weer opknappen door de vitaminespuit en nu weer mager worden.
Vacht is niet echt dof, wel raar maar het is er ook de tijd voor.
Lusteloos e.d. is hij absoluut niet, gewoon fit.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 18:43

Hmm.. lastig. Wat voer je?

Je hebt wel vitaminedruppels die je zou kunnen geven om de weerstand te verhogen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 21:25

als er niets te vinden is aan de kiesjes, stel dan eens de ziekte e.cuniculli voor. heel mager worden en blijven kwakkelen is 1 van de eerste symptomen.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 00:46

Moet het andere konijn dan ook niet iets hebben?
Ik zoek morgen even op, ga nu slapen Gaaaap

Wat ik voer, gewoon normale konijnenkorrels en hooi. Vaak ook elke dag wel iets van droog brood of groen voer.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 09:20

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 09:52

ik zou bloedonderzoek laten doen,misschien heeft je konijn last van een niet goed werkende schildklier?