Witte chocolade slecht voor een hond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pubelia

Witte chocolade slecht voor een hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 12:10

Pure en melk chocolade is dodelijk voor een hond dat is duidelijk. Maar witte chocolade is dat toch niet? Onze hond heeft net toen we weg gingen weer dingen van de tafel gepikt waaronder een bakje met witte chocolade, en dus helemaal opgegeten....

Nikka

Re: Witte chocolade slecht voor een hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 12:12

Ik dacht dat, witte chocolade minder erg is voor een hond maar nog steeds niet goed, hij kan er meer van eten voordat het gevaarlijk wordt.
Laatst bijgewerkt door Nikka op 11-10-08 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 12:14

Alle chocolade kan erg slecht zijn voor een hond.
Maar idd vooral de puur kan dodelijk zijn.

Maar ... wij hadden een boef en een deen, en beide hebben regelmatig chocola gehad, we hadden een familie die allemaal graag een reepje lusstten :p

Dus ik zou me nog niet zo'n zorgen maken. Even goed in de gaten houden de komende uren, en evt even wandelen om de spijsvertering te bevorderen.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 12:14

Nikka schreef:
Witte chocolade is minder erg voor een hond maar nog steeds niet goed, hij kan er meer van eten voordat het gevaarlijk wordt.

Maar wat is meer? Volgens mij was dat nl niet gevaarlijk. Omdat daar een stofje niet in zit die in de pure en in de melk wel in zit...

cesara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 12:15

weet je ook ongeveer hoeveel die gegeten heeft.
witte chocolade is minder slecht als puur of melk.

als je het niet vertouwd kan je al tijd de DA bellen vragen wat hun er van denken.

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 12:17

Het gaat niet om de chocola maar om de cacao.. Kweenie of er cacao in witte chocola zit?? Onze hond heeft een keer heel veel pure chocolade eitjes opgegeten, werd niet eens ziek.. dus licht ook een beetje aan de hond Knipoog

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 12:17

ow pub wat zonde van je chocolade!!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 12:18

Zie hier wat extra info. Een hond moet wel heel veel witte chocolade hebben opgegeten om in e gevarenzone te komen. Zou me dus maar niet al te druk maken. Overigens zit theobromine wel in witte chocolade alleen veel en veel minder.

http://www.poisoncentre.be/article.php?id_article=371

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 12:19

ja ongeveer kan ik wel kijken....er zat 175 gram in, en ik had er ook al ongeveer 1/3 (schatting) van gesnoept. Nou hij heeft zo wie zo straf Haha! ddl met ons een flink stuk wandelen.....

Onze dierenarts is niet open....

Ja suuzpuus erg jammer, was lang geleden dat ik weer een keer chocolade had Boos!

er zit wel cacao boter in las ik, dat was 24% intotaal...

thnx nikka

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 12:21

Het is wel gevaarlijk want er zit wel de stof theobromine, niet erg veel 2mg per gram. Bij pure is het zo'n 16mg per gram verschilt dus niet heel veel en er zit ook nog melkchocola tussen.

Onze hond heeft gister ook een reep chocolad op gegeten (melk) en wij hebben meteen de da gebeld. Die zeiden dat we moesten komen en dat het goed was dat we hadden gebeld.
Hond kreeg een spuitje en kotste alles weer uit.
Het duurt ook ongeveer 6 dagen voor dat je iets merkt van de gevolgen van chocolade eten.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 12:24

Maar het probleem is dus dat die zelfde hond een week geleden juist nog iets heeft gehad om het braken te stoppen. Dus dat kunnen we niet doen. Ik zat zelf al te denken om zout op zn tong te leggen zodat die zelf gaat braken, maaar doe het liever niet....

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 12:26

Ik heb EHBO voor dieren gevolg en daar werd duidelijk dat het ligt aan het gewicht van de hond en of het puur/melk is... melk was al minder erg dan puur dus ik denk dat witte dan nog minder schadelijk is... ik zal zo mijn aantekeningen eens opzoeken voor het preciese wat een hond mag hebben Knipoog

Edit: Je kan evt. ook de giflijn bellen daar heb ik ook het nummer van... die weet precies voor mensen en honden wat het beste is.. soms is bijv. zout op de tong juist niet goed... Tenzij je hond misselijk is kan je hem laten braken let dan wel op! Eerst moet je hem eten geven en dan een klein beetje zout achter op zijn tong leggen en water laten drinken, je mag hem absoluut geeeeen! melk geven... Het nummer van de giflijn is overigens 030-274 88 88

Edit 2: boekje gevonden! Een hond van 2,2 kg mag 113.4 gram melkchocolade en 14.1 gram pure chocolade
Een hond van 31 kg mag 2268 gram melkchocolade en 241 gram pure chocolade......
Laatst bijgewerkt door Tallout op 11-10-08 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 12:29

Alle soorten chocolade zijn gevaarlijk voor een hond. Maar het verschilt per hond hoe gevoelig ze er voor zijn.
Sommige honden zijn erg gevoelig voor het stofje dat in Chocolade zit, en die hoeven maar een beetje binnen te krijgen wat al gevaarlijk is.
Andere honden zijn minder gevoelig voor het stofje.
Het is zowieso slecht, dus uitkijken er mee.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 12:30

watdanhe schreef:
Het gaat niet om de chocola maar om de cacao.. Kweenie of er cacao in witte chocola zit?? Onze hond heeft een keer heel veel pure chocolade eitjes opgegeten, werd niet eens ziek.. dus licht ook een beetje aan de hond Knipoog

Ik ben zelf alergisch voor cacou en ik heb begrepen van de dokter dat witte chocola wel kan. Maar ik weet niet of dat dan ook gelijk betekend of een hond er wel of niet tegen kan.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 12:33

Heb ook al antwoord gehad aan een dierenarts in opleiding, en die zei mits hij er geen kilo van op heeft kan het niet zo heel erg veel kwaad.

Ik heb zelf ook EHBO voor dieren en er stond me wel zo iets van bij dat het niet zo veel kwaad kon maar ja toch ff zekerheid Knipoog

Zout op de tong als een hond iets slechts heeft gegeten is bijna altijd wel goed. Mits zout op dat gene reageert (chemische reactie) maar ja de kans daarvan is klein. Och hij heeft ff op zn donder gehad. (moest van ons af in de mand) en tja voor ons gewoon nog beter opletten van wat hij kan pikken. Zucht labjes....

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 12:35

pubelia schreef:
Heb ook al antwoord gehad aan een dierenarts in opleiding, en die zei mits hij er geen kilo van op heeft kan het niet zo heel erg veel kwaad.

Ik heb zelf ook EHBO voor dieren en er stond me wel zo iets van bij dat het niet zo veel kwaad kon maar ja toch ff zekerheid Knipoog

Zout op de tong als een hond iets slechts heeft gegeten is bijna altijd wel goed. Mits zout op dat gene reageert (chemische reactie) maar ja de kans daarvan is klein. Och hij heeft ff op zn donder gehad. (moest van ons af in de mand) en tja voor ons gewoon nog beter opletten van wat hij kan pikken. Zucht labjes....

Klopt, in ieder geval is het een grote dus ken hij wel wat hebben! Gelukkig is het allemaal goed gegaan, heb ook gezien dat het heel lelijk is afgelopen..........

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 12:36

Chantal2309 schreef:
Klopt, in ieder geval is het een grote dus ken hij wel wat hebben! Gelukkig is het allemaal goed gegaan, heb ook gezien dat het heel lelijk is afgelopen..........
Dat heb ik dus ook een keer gezien, en dat is idd geen pretje...

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 12:38

een hond laten overgeven als hij iets gegeten heeft of gedronken heeft wat niet mag is inderdaad een goede oplossing. Mits het geen brandende/bijtende of zure stof is, want dan heb je juist meer kans op beschadigingen van de slokdarm, keel en mond. Omdat de stof dan nog een keer dezelfde weg terug moet.
Dus zoek eerst uit wat je hond heeft gegeten of gedronken voordat je hem zomaar laat braken.

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 12:45

Mijn hond heeft een keer een chocolade cake van de aanrecht gepakt en helemaal opgegeten..
En eet regelmatig de vriezer leeg (hebben we inmiddels slotjes op)
Hij is er nooit echt heel ziek van geweest.
Hoogstens een keertje aan de schijt Tong uitsteken
Maar het zal vast en zeker niet goed voor een hond zijn!
Maar als ze het een keertje eten, denk ik niet dat het veel kwaad kan.. Ze zulle op straat ook vast wel eens een keertje iets eten wat niet mag Knipoog Kan je toch niet altijd tegenhouden helaas

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 12:47

_janet_ schreef:
een hond laten overgeven als hij iets gegeten heeft of gedronken heeft wat niet mag is inderdaad een goede oplossing. Mits het geen brandende/bijtende of zure stof is, want dan heb je juist meer kans op beschadigingen van de slokdarm, keel en mond. Omdat de stof dan nog een keer dezelfde weg terug moet.
Dus zoek eerst uit wat je hond heeft gegeten of gedronken voordat je hem zomaar laat braken.

Dat lijkt me logisch, maar dan moet je juist naar de DA voor koolstof, dat waren ook de enige reden om hem niet zo te laten braken. Mits er een DA is die snel kan komen, anders gaat de hele binnen kant eraan. Dus het is dan voor dan waar je voor kiest, omdat het binnen een uur de maag al heeft verlaten....

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 12:51

LuckySil schreef:
Mijn hond heeft een keer een chocolade cake van de aanrecht gepakt en helemaal opgegeten..
En eet regelmatig de vriezer leeg (hebben we inmiddels slotjes op)
Hij is er nooit echt heel ziek van geweest.
Hoogstens een keertje aan de schijt Tong uitsteken
Maar het zal vast en zeker niet goed voor een hond zijn!
Maar als ze het een keertje eten, denk ik niet dat het veel kwaad kan.. Ze zulle op straat ook vast wel eens een keertje iets eten wat niet mag Knipoog Kan je toch niet altijd tegenhouden helaas

wit kan dus geen kwaad omdat het maar 0,009 mg theobromide bevat per gr chocola. Pure echter 16 mg en een dosis van 100 mg/kg hond kan al dodelijk zijn! dus denk er niet te luchtig over aub

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 16:04

Dat klopt niet Zwerte het bevat 2mg per gram.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 16:49

is dat zo? ik heb nog geprobeerd wetenschappelijke literatuur te vinden maar de meeste onderzoeken zijn zo oud dat ze niet online staan... erg jammer dus heb alleen kunnen googlen en daar kwam ik overal 0,009 tegen? Ook volgens de gegeven link van gifwijzer.be!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 16:59

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 17:00

heeft je hond het net opgegeten?
Dan kan je nog proberen een schepje zout achter in zijn keel te mikken zodat je hond het er uit kan braken.