brok, barf of vers vlees voor de hond?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

brok, barf of vers vlees voor de hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 12:21

Ik ben nog steeds aan het klooien met het voer van mijn hond er zijn zoveel verschillende en iedereen heeft zo'n uitgesproken andere mening.
Ik wil ook niet vanalles maar klakkeloos gaan proberen.
Mijn jr ziggy heeft last van allergieen van mijten dit is uit een bloedtest gekomen.
Ik heb altijd prins brokken gevoerd en in principe kan hij die blijven krijgen want er is geen allergie op dierlijke vetten gevonden.
Maar mijn da rade toch aan iets te voeren wat minder belast dan gewoon voer omdat een hond zoals die van mij, meerdere allergien kan ontwikkelen.
Met die mijten allergie is het ook steeds erger geworden.
Wij starten zowiezo binnenkort met hyposensilibisatie (of hoe je dat schrijft) zo gauw het serum klaar is.
Laat me jullie ervaringen weten en wat zouden jullie doen, brok, barf (zelf rauw vlees samenstellen) of vers vlees dat kant en klaar is.
Het barfen staat me het minste aan persoonlijk.
Wat denken jullie?

Anoniem

Re: brok, barf of vers vlees voor de hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:23

chubby hier op bokt kan je veel over barf vertellen Lachen

ik doe het een beetje. 's ochtends krijgt ze brokjes, s'avonds vers vlees. kip haal ik op de markt (lever, maagjes, hartjes, nekjes, vleugeltjes), vis ook en rundvlees soms bij de super.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:24

Ik ben voor brok. Mede dat daar alles inzit wat ze nodig hebben. heb zelf een herder die erg gevoelig is op de huid. Heb nu het juiste voer gevonden en de huidproblemen zijn verdwenen. Ik voer Royal Canin German Shepard 24. Ben er zeer over te spreken.
Vlees ben ik geen voorstander van daar het erg eenzijdig is. Een hond is dan wel een vleeseter van nature maar door de tijden heen eten ze ook andere dingen en hebben daar nu ook behoefte aan. ik ben van mening dat een hond niet meer te vergelijken is met een wolf.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 12:32

Wilawander schreef:
Ik ben voor brok. Mede dat daar alles inzit wat ze nodig hebben. heb zelf een herder die erg gevoelig is op de huid. Heb nu het juiste voer gevonden en de huidproblemen zijn verdwenen. Ik voer Royal Canin German Shepard 24. Ben er zeer over te spreken.
Vlees ben ik geen voorstander van daar het erg eenzijdig is. Een hond is dan wel een vleeseter van nature maar door de tijden heen eten ze ook andere dingen en hebben daar nu ook behoefte aan. ik ben van mening dat een hond niet meer te vergelijken is met een wolf.

Dat ben ik volledig met je eens dat je onze honden niet kan vergelijken met een wolf.
En wil best een menu samenstellen wat bestaat uit bijv. smorgens brok en savonds vers vlees, maar ik ga nu niet klakkeloos maar wat voeren.
Ik ga me eens even die royal canine opzoeken.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:37

Ik stel zelf een menu samen voor mijn katten (puur carnivoren) en hond (eet inderdaad ook gekookte groenten en fruit en wat granen en noten en zuivel). Dit menu bestaat bij benadering uit 40% vleesbot (bot eten ze ook geheel), 40% spiervlees en 20% orgaanvlees. Ik varieer voldoende in diersoorten (wekelijks ca. 5 diersoorten) zodat de natuurlijke manier van voeren zoveel mogelijk nagebootst wordt.

Ik ben volledig overtuigd van deze manier van voeren en zie aan mijn beestjes dat ze het geweldig doen! Ook mijn dierenarts staat volledig achter deze manier van voeden, al zullen ze het zelf om oa. commerciele redenen niet promoten..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:42

jesito schreef:
Wilawander schreef:

Dat ben ik volledig met je eens dat je onze honden niet kan vergelijken met een wolf.
En wil best een menu samenstellen wat bestaat uit bijv. smorgens brok en savonds vers vlees, maar ik ga nu niet klakkeloos maar wat voeren.
Ik ga me eens even die royal canine opzoeken.

Ik zeg ook niet dat je klakkeloos maar wat moet voeren. Er zijn zoveel soorten dat je je er wel in moet verdiepen een voersoort en merk te vinden wat bij je hond past.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:04

Persoonlijk ben ik meer van het vers vlees/kvv maar helaas zien mijn ouders dat nu niet zitten. Mij hond staat voorlopig dus op Farmfood (de beste soort brokken die hier verkrijgbaar zijn).

Later als ik alleen woon krijgen mijn honden/katten zeker alleen maar kvv om dan zachtjes aan over te schakelen naar zelf maaltijden smaenstellen. Dat laatse moet ik me wel nog wat in verdiepen, dus ik begin met gewoon kvv Lachen.

freaky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 19:19

suze_ schreef:
chubby hier op bokt kan je veel over barf vertellen Lachen

ik doe het een beetje. 's ochtends krijgt ze brokjes, s'avonds vers vlees. kip haal ik op de markt (lever, maagjes, hartjes, nekjes, vleugeltjes), vis ook en rundvlees soms bij de super.

Dat is eigenlijk niet goed, vlees of brokken vraagt een ander vertering. Je kan dan beter 2 dagen brokken en dan 2 dagen vlees enz doen.

Ik gaf eerst alleen vers vlees en kvv, nu geef ik ivm de kosten ook brokken. Ik heb veel brokken geprobeerd maar op Canex doen ze het nu het best. Onze reu is erg gevoelig en met deze manier van voeden doet hij het goed.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 19:25

Chubby schreef:
Ik stel zelf een menu samen voor mijn katten (puur carnivoren) en hond (eet inderdaad ook gekookte groenten en fruit en wat granen en noten en zuivel). Dit menu bestaat bij benadering uit 40% vleesbot (bot eten ze ook geheel), 40% spiervlees en 20% orgaanvlees. Ik varieer voldoende in diersoorten (wekelijks ca. 5 diersoorten) zodat de natuurlijke manier van voeren zoveel mogelijk nagebootst wordt.

Ik ben volledig overtuigd van deze manier van voeren en zie aan mijn beestjes dat ze het geweldig doen! Ook mijn dierenarts staat volledig achter deze manier van voeden, al zullen ze het zelf om oa. commerciele redenen niet promoten..

dit zou ook mijn voorkeur zijn als ik de tijd er voor kon opbrengen, ik heb wel een poging gedaan mar vaak vergeet ik het dan weer uit de vrieser te halen etc. etc.

voor de ts, als jij een hond heb met allergie en andere problemen dan zou ik je zeker adviseren om op deze manier over te gaan, ik heb al zo vaak hele goede resultaten gehoord en gezien.

waar ik van de week weer van schrok is dat er ergens een loods in de vlammen was gegaan waar chocola lag opgelsagen wat overdatum was en dat zou verwerkt worden in het veevoer. Lekker voor het vee.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 19:30

mijn honden doen het super op cavom, een natuurlijke brok.
www.cavom.nl
ze doen het er beter op dan royal canin,eukanuba,hills en dat soort premium-merken EN het is een stuk goedkoper! dat is mooi meegenomen natuurlijk

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 19:40

Ik denk dat het per dier verschillend is.
Mijn honden zouden elkaar slachten als ik aan Barf begin. Hier geen optie dus.
Ook moet je maar net weten wat je wel en niet voeren moet en of ze zo ook genoeg voedingstoffen binnen krijgen, geen all meat syndroom ontwikkelen enz.
Verder vind ik barf een beetje een 'rage'. Nu voert iedereen barf en over een paar jaar niemand meer omdat blijkt dat je de bioindustrie er staande mee houd.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 00:32

nee joh, die brokken zijn in de jaren 70 een rage geworden. Met de gevolgen zitten we nu en zachtjes gaan we op weg terug.

All meat syndroom hoef je niet bang voor te zijn wanneer je niet alleen biefstuk en kipfilet gaat voeren. Een hond is geen vleeseter maar een PROOIeter. Alles er op en er aan dus. In KVV (Kompleet Vers Vlees) is dat al voor je in een pakje geroerd en ingevroren. Eigenlijk is het een soort brokje uit de diepvries.

D'r zitten alleen geen granen, bewaarstoffen, geurstoffen, smaakstoffen, kleurstoffen in. Ook is het niet gekookt en geperst en is er meestal geen vitaminepreparaat aan toegevoegd. Best wel makkelijk en gezond dus Knipoog

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 11:09

Ik voer mijn hond (geen last van allergie of iets) 4 dagen in de week KVV (meestal Smuldier, Energique of Duck) en de andere 3 dagen brokken, omdat we vaak van huis zijn in het weekend en om dan met vlees te gaan slepen.... en als ze een keer uit logeren gaat ofzo, dan is brok makkelijker voor de oppas. Ze krijgt Hills natures best, daar zitten geen kleurstoffen e.d. in. Verder geef ik haar, om in de kluifbehoefte te voldoen, (zoals Barf dat doet met botten) elke dag een flinke bullepees en eens in de week krijgt ze een bot met vlees er aan bij de slager vandaan. Op de vers vlees dagen is ze wel fanatieker op haar eten, met uitlaten weet ze niet hoe snel ze alles moet doen en dan als een speer naar huis voor de bak vlees! Ik kan ook merken dat ze dan veel minder grote keutels maakt en het stinkt vele malen minder.

Ik hoor veel goede ervaringen van mensen met allergiehonden die KVV voeren.

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 15:27

Mijn hond heeft ook een allergie, ook mijten, sinds kort voer ik rauw. Ik heb met behulp van iemand een menu samengesteld waarin ze alles krijgt wat ze nodig hebben. Bot, vlees, orgaan, spiervlees etc. Ik zie nu al verbetering van vacht en jeukklachten worden minder!

Of het een rage is of niet, ik ben er van overtuigt dat een hond het veel beter doet op rauw. Brokken ging steeds matig kwa vacht, veel jeuk, veel schilfers, veel oorklachten etc.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 15:32

Hier krijgen ze KVV (meestal Kivo). Ze doen het er super op en eten het graag. Ze poepen vele malen minder dan met brokken.
Als ik een dagje/weekendje wegga krijgen ze gewoon brok, stappen ze dan weer moeiteloos op over.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 09:33

Maar is dat dan niet slecht dat gewissel van kvv naar brok en weer terug?
Het is ook een sprong in het diepe voor mij want ik ken niemand in mijn omgeving die zo voert met rauw of vers vlees.
Ook die merken vers vlees ken ik allemaal niet en ben erg onzeker waar ik nu goed aan doe.
Mensen in mijn omgeving zeggen dat ik beter brok kan blijven voeren maar ik denk dat dat mede komt doordat ze ook niet bekend zijn met vers vlees.

Chessiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 09:36

Mijn hond krijgt altijd barf, vis, vlees maakt niet uit. Een vriend van ons is slager en maakt die barf! en mijn hond vind het heerlijk! Mijn hond eet dit nu al meer dan een jaar en elke keer helemaal zijn bord leeg! Dus barf valt hier in goede smaak!

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 09:37

probeer anders eens brok sochtens en kvv savonds?
als je merkt dat het verbeterd kan je nogaltijd achteraf volledig op kvv gaan? of omgekeerd, als je niet tevreden bent ga ke weer op brok. Zonder daardoor volledig om te wisselen?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 09:39

Mijn honden krijgen 1x per dag eten en krijgen dan brok en KVV gemengd. GAat prima, nooit problemen.
Over het verteren, als je hond een maaltijd vlees met bot eet, denken jullie dat dan de verteringstijd helemaal gelijk is?
Of als jezelf aardappels, groente een vlees eet?
Ik kan me er niks bij voorstellen dat daar problemen mee komen. Hoe denk je dat wolven dat doen?
Nniet teveel trutten met honden, komt over het algemeen goed Haha!
Laatst bijgewerkt door Billy op 12-10-08 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Noeni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 09:41

Onze hond kreeg eerst vers vlees maar daar vond hij naar een tijdje niets meer aan en liet zijn eten staan.

Daarna hebben we andere brokken gehaald en die lustte hij ook niet en hij kreeg er uitslag van. Nu hebben we hypoallergene brokken (Zeg ik dat zo goed? Tong uitsteken) en die vind hij tot nu toe nog heerlijk

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 09:48

ik geef mijn hond half brokken en half versvlees, ik geef het merk Farmfood en Carnibest, hier duurt ze het best op Haha!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 09:56

Anoek_1996 schreef:
ik geef mijn hond half brokken en half versvlees, ik geef het merk Farmfood en Carnibest, hier duurt ze het best op Haha!

Deze optie was ik zelf ook aan het denken en bevalt mij het beste van hier uit zou ik ook weer makkelijk naar brok terug kunnen of
uitbouwen met vers vlees.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 10:02

Onze honden krijgen vers vlees (pens van Smuldier) gemengt met vlokken van Happy Dog. Dit zijn extra vlokken om als toevoeging te geven bij vers vlees, hier zitten alle vitamines,mineralen e.d. in die niet in het vlees zitten.
Af en toe krijgen ze dan ook nog een stukje lever of strot. En als een ochtend of avond minder tijd is gewone brokken..

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 10:20

Omdat ik Barfen echt teveel gedoe vind, heb ik een compromis gesloten.

Kees krijgt Carocroc brokken. En 2 maal per week vuile pens. Soms een gekookt eitje, soms een rauw ei.

Hiervoor ook Farmfood en Cavom gegeven. Hij vindt t niet te vreten. Op de Carocroc doet hij t prima!

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 11:56

jesito schreef:
Maar is dat dan niet slecht dat gewissel van kvv naar brok en weer terug?
Het is ook een sprong in het diepe voor mij want ik ken niemand in mijn omgeving die zo voert met rauw of vers vlees.
Ook die merken vers vlees ken ik allemaal niet en ben erg onzeker waar ik nu goed aan doe.
Mensen in mijn omgeving zeggen dat ik beter brok kan blijven voeren maar ik denk dat dat mede komt doordat ze ook niet bekend zijn met vers vlees.

Ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Ik wissel ook van merken versvlees en dat gaat ook altijd goed.