Wie wil mij helpen met het opstarten van een aqarium?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

InezFlip

Wie wil mij helpen met het opstarten van een aqarium?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 17:33

Hallo,

Aangezien mijn vorige poging tot een aqarium beginnen niet goed is gelukt wegens te weinig (goeie informatie) wil ik het nu weer proberen. Wie kan mij alvast een beetje op weg helpen? Ik wil een bak beginnen voor een paar guppy's en neontetra's.

Ik ben van plan een vierkante glazen bak te kopen in de dierenwinkel met de afmetingen van 40 bij 35 bij 28 (ongeveer). Dan komt er licht gekleurt fijn grind op de bodem. Dan was ik nog van plan een filter te kopen. Is dit echt nodig voor zo'n kleine bak? En hoe werkt een filter moet daar nog iets mee gebeuren? Zorgt een filter ook voor zuurstof? Is het belangrijk om een soort ding te kopen vaar zuurstof uit komt? Ook koop ik nog een thermometertje me andere is helaas kapotgevallen! En dan nog 2 plantjes. welke plantjes? En ik zie ook nepplantjes in de winkel. Wat is daar het nut van geven die ook zuurstof?

Ik heb al een thermostaat. Op welke thempratuur kan ik deze het beste zetten? Ook heb ik een steen (lavasteen) watervoorbereider. Een shepnet en voer. Is een lamp ook belangrijk? en waarom?

Kunnen neontetra's en guppy's samen? En hoeveel visjes zou ik kopen? Ik wil wel graag een volle bak maar wel dat ze natuurlijk nog genoeg ruimte hebben.

Wie kan mij alvast wat informatie geven? Ik wil goed voorbereid zijn en niet dat het zoals de vorige keer ging.

Alvast bedankt!

Snippergroen

Re: Wie wil mij helpen met het opstarten van een aqarium?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:42

Wij hebben beneden ook een aquarium staan en ik zal je vragen zo veel en goed mogelijk proberen te beantwoorden Lachen

Ook voor een kleine bak is een filter nodig, je bak wordt anders erg snel vies. Wij hebben een bak met dezelfde afmetingen. Er zijn filters waarbij je ook een zuurstofapparaat hebt, zit deze er niet bij zou ik er toch eentje kopen, deze is best wel belangrijk. maar dit is ook afhankelijk van de hoeveelheid vissen die je neemt. Hoe meer vissen, hoe meer zuurstof.Ik raad het je aan wel te zorgen dat er zo'n ding inzit. Qua plantjes heb ik qua namen en soort er niet zoveel verstand van, maar ik zou zorgen dat je in elk geval 2 á 3 echte planten hebben. Deze zorgen voor zuurstof maar vissen eten er ook van. Nepplantjes hebben, voor zover ik weet, geen nut. Wij hebben er ook eentje staan.

Neon tetra's en guppies kunnen samen, vooral de tetra's leven in scholen en eris mij altijd aangeraden en minimaal 5 van te kopen. Let goed op met guppies want ze planten zich razendsnel voort en daarbij krijg je, zodra het inteelt begint te worden, allemaal mislukte visjes. Qua guppies zou ik het houden op 3 vrouwtjes en 1 mannetje.

Hou er rekening mee dat er voor 1 vis zo'n 4L aan ruimte nodig is en dat je dus je bak niet helemaal volbouwt! Knipoog

Probeer ook te zorgen voor wat schuilplekjes, wij hebben er wat stenen in liggen ( uit Frankrijk) waar ze tussen kunnen schuilen. Ook zoeken ze schuilplaats in de plantjes.

Voor meer vragen kan je altijd PB-en, mijn vader heeft er wel meer verstand van dan ik hihi.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 00:35

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 16:06

40 cm is echt veel ste klein voor de vissen die jij wilt gaan houden!
Voor guppen is de gewenste maat al 60 cm!
Ik zou gewoon lekker op marktplaats gaan snuffelen. Daar zijn ze vaak veel goedkoper en veel groter!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 14:09

Allereerst is een filter altijd nodig! Door een filter wordt er een bacteriën cultuur opgebouwd waardoor de bak straks stabiel kan gaan draaien en er geen problemen ontstaan wanneer de ong. 15% water ververst per week.
Een filter zorgt verder niet direct voor zuurstof, als je er voor zorgt dat de uitstroom net onder het wateroppervlak is, zorg je er wel voor dat er meer zuurstof in het water wordt opgenomen.

40cm is te klein voor bovengenoemde vissen, 60cm kan wel maar houd er rekening mee dat als je andere vissen wilt je erg beperkt wordt door dit relatief kleine formaat.
Grind kan maar mocht je later visjes op de bodem willen hebben zoals corydoras dan zul je moeten overstappen naar zand wat een hoop werk is.

Nepplantjes zijn enkel voor de sier, geven dus zeker géén zuurstof af Lachen
Sowieso vind ik 2 plantjes aan de magere kant, planten nemen echt niet veel plek in dus daar kun je er gerust meer van in doen. Alleen maar goed voor de vissen Lachen
Een lamp is belangrijk voor je planten, zonder licht gaan je planten dood en zullen ze ook niet meer voor zuurstof zorgen.

Temperatuur is afhankelijk van welke vissen je wilt hebben. Bij kardinalen en guppen zou ik het rond de 24C houden Ja

Voor het aantal vissen is er een vuistregel, 1 cm vis per 1 liter. En de lengte van de vis x10 mag niet groter zijn dan de lengte van de bak Lachen
Let wel dat er voor een aantal soorten vissen uitzonderingen zijn zoals bijv. de bekende maanvis, 50liter per vis en een minimale hoogte van de bak ''moet'' 50cm zijn.

Kijk ook eens rond op aqua-fora, zoals www.aquawish.nl . Denk er goed over na wat je echt wilt, blijf vragen stellen en kom anders een keer langs in het aquatopic hier op bokt Lachen