hond nog steeds niet zindelijk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

melissa7

hond nog steeds niet zindelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 15:07

we hebben ong. 4 mdn geleden een boomer pup gekocht (oliebol-tzu x maltezer) maar wat we ook doen, hoe vaak we ook naar buiten gaan hij blijft alles nog binnen doen.

als hij buiten is geweest gaat hij net zo makkelijk na 15 min. gewoon weer zitten plassen en poepen.
en doet het dan ook gewoon voor je neus. we straffen hem wel hiervoor maar merk toch dat
dat ook gewoon niet meer helpt. hij heeft niets aan zijn blaas of dergelijke.

hij gaat snachts gewoon de bench in en als ik werk ook en het vreemde is dat hij dan wel
helemaal droog blijft, dus hij kan het wel. maar hij wil gewoon zijn eigen slaapplek niet bevuilen.

hij plast ook over schoenen heen enzo. buiten plast hij het liefst op gras. als ik niet over het gras loop dan doet hij het vaak ook niet en houd hij het op. en als ik dan naar huis loop dan weet hij niet hoe snel hij naar huis moet komen.

ik weet niet wat ik eraan moet doen nog want het word nu toch wel heel vervelend. je kan geen deuren meer openlaten of hij zit op het bed van de kinderen te plassen en te poepen.

wie heeft er nog tips wat ik zou kunnen proberen?

bedankt.

Anoniem

Re: hond nog steeds niet zindelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 17:39

Ga je elke keer na het slapen, spelen eten met hem naar buiten en beloon je vervolgens uitbundig als hij wat doet?

melissa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 17:47

tijdens het spelen is het moeillijk in de gaten te houden want hij gaat gewoon opeens zitten. elke keer als hij geslapen heeft ga ik met hem naar buiten en beloon hem altijd.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 17:49

Sommige honden worden gewoon moeilijk zindelijk Lachen Onze shi-tzu is nu 7 en ook nog niet zindelijk. Mijn pup is nu 5 maand en snapt het geheel ook niet Lachen So don't worry, blijf bezig met uitbundig belonen..

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:08

Ik zou hem toch niet straffen voor het onzindelijk gedrag, want dan gaat hij het nog steeds doen, aleen wanneer jij het niet ziet.
Plasje ook niet opkuisen wanneer hij het ziet.
Ik zou met hem spelen en hem na een half uurtje al oppakken en buiten neerzetten op het stukje waar hij mag plassen (stukje gras).
Zeker niet te lang wachten in het begin, want dan geef je hem de kans om in de fout te gaan.
Je moet hem gewoon heel erg goed in de gaten houden. Ik ging met mijn pup in 't begin wel elk half uur buiten Ja
Na het eten, na het spelen, na het slapen, ...
Hem echt goed in de gaten houden en liefst wat teveel buiten zetten ipv te weinig, elke keer als hij buiten doet moet je hem overdreven uitbundig belonen.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 23:06

Ik ben het volledig met Jakary eens.

Niet straffen wanneer je pup zijn behoefde binnen doet. Dit is namelijk aandacht, ook als is het negatief. Het beste is om het te negeren en de behoefde gewoon op te ruimen (het liefst nog dat de pup het niet ziet).
Vaak genoeg de pup naar buiten laten en als de pup buiten een plasje of poepje doet uitbundig belonen.
Dit gewoon blijven volhouden. De ene pup is met 4 maand al zindelijk en bij de andere duurt het jaren.
Geduld is een schone zaak Knipoog

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:03

Ik vind het ook echt niet goed dat je hem straft als hij gaat plassen. Hij doet het echt niet expres om je te pesten ofzo.
Je moet dus gewoon weer even terug naar het begin en elke keer als hij geslapen, gegeten, gespeeld heeft zowiezo naar buiten. En tussendoor ook heel vaak. En natuurlijk helemaal blij belonen als hij buiten wat doet.
Maar echt geen straf geven. Dat begrijpen ze echt niet.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:07

inderdaad niet straffen!
ik negeerde gewoon als nika iets binnen deed, want dan was het mijn eigen schuld en was ik niet snel genoeg met haar naar buiten gegaan.
ze was met 10 weken al goed zindelijk

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:11

Bedenk goed dat negatieve aandacht ook aandacht is.
Heeft je pup wel geleerd om ook zich zelf bezig te houden?

melissa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 13:55

ja klopt helemaal wat jullie zeggen, maar dat komt meer uit frustratie omdat je dan niet meer goed weet wat je moet doen.

hij kan zich prima vermaken. ik heb nog een hond waar hij mee speelt en een kat. daar is hij helemaal gek van en die spelen heel vaak met elkaar.

Dreeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:07

Ik hen net sinds afgelopen zaterdag mijn pup en vandaag is ze uit zichzelf naar buiten gegaan om een poepje te doen.
Ik doe het zo en hopenlijk heb je er wat aan.

Wanneer je hond een plasje doet binnen pak je haar op, negeer je het plasje en zet je haar buiten neer, gaat ze buiten wat doen heel erg belonen bv met een koekje of je stem.. Heb je ook kranten liggen? Wanneer ze een plasje heeft gedaan, druk je de krant er even in zodat daar de geur in komt, de kranten leg je bij de deur naar buiten, zodra ze geleerd heeft dat ze, als ze nodig moet, op de krant kan plassen. Wordt niet boos op haar, beestje weet niet anders dan binnen plassen, immers het is haar niet geleerd en ze snapt niet waarom je boos word. Je moet je voorstellen dat je hond chinees spreekt en je dus niet kan verstaan, door de slimheid van een hond moet ze ontdekken wat je bedoeld.
Wie heeft gezegd dat het makkelijk is een pup op te voeden en zindelijk te worden. Zet haar elke keer buiten na het slapen, spelen, eten en drinken.. Op een gegeven moment begint ze het wel te begrijpen dat je haar negeert wanneer ze het binnen doet en je eigenlijk niet zo blij bent en wel blij bent als ze het buiten doet.
Geduld brengt je een heel eind en ze kan het inderdaad wel als ze snachts droog blijft! Doe je je hond ook elke ochtend direct buiten als je beneden komt?

In ieder geval veel succes en hopenlijk heb je hier wat aan!

HorseGurl13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:07

Ik heb ook ergens gelezen dat als ze ooit ergens geplast of gepoept hebben en je hebt dat gene niet met een oft ander middel schoongemaakt tot de geur er helemaal uit was, dat ze het dan steeds weer op die plaats doen.

Maar heb daar verder zelf geen ervaring mee. Knipoog

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 17:17

Ik las de 'tip' van het plasje niet weghalen als de pup het ziet, wat is hier de gedachtegang achter?

Wij hebben een pup van nu 4 maanden en, al is er wel vooruitgang geboekt, die is ook nog niet zindelijk...

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 17:34

ik kreeg mijn pup toen ze 7 weken was, en ze was met 4 maanden al zindelijk, het ging heel snel bij haar. Zij leerde snel uit haarzelf mij aan te geven wanneer ze moest, dus ook snachts.
Wij hebbe haar ook als ze binnen wat deed zonder wat te zeggen opgepakt en buiten gezet, en beloond als ze het alsnog buiten deed. Ook snachts ging ik er echt om het uur voor haar uit om met haar nar buiten te gaan, Daarna alleen nog wanneer zij dit aangaf . Ze lag namelijk altijd in een mandje naast mijn bed, en ging in me oor piepen en knorren (ja knorren ja hahaha Huilen van het lachen ) als ze moest, dit pikte ze al vrij snel op.

Ook heb ik standaard tijden aangehouden waarop ze naar buiten gaat, ook al is ze 5 min ervoor geweest, ze is inmiddels nu een jaar, en dat doe ik nu nogsteeds.
Ze gaat standaard om 10 uur savonds voor het laatst naar buiten (in het weekend gaat ze OOK om 10 uur naar buiten, en dan nog een keer als we later gaan slapen) En sochtends ALTIJD OOK in het weekend, om 6 uur sochtends.
Voor een hond is het iets fijns om een beetje vastigheid te hebben, althans voor mijn hond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 17:37

Snowdon, de gedachter erachter is dat de puppy dan geen aandacht krijgt vanwege zijn plasje.
Ik weet niet in hoeverre dat logisch is, omdat een pup vaak al niet meer weet dat het zijn plasje is (daarom heeft straffen, zeker achteraf, ook geen zin).

Maar er wordt gezegd dat je dan aandacht eraan besteedt (en de rol van de moederhond overneemt) door de uitwerpselen op te ruimen, en aandacht kan gezien worden als een beloning- daarbij zou het dan kunnen dat een pup dan zijn ontlasting binnen kan gaan doen omdat hij graag aandacht wilt.

Nogmaals, op een bepaalde manier vind ik dit niet geheel logisch klinkten altijd, maar ach.. het is niet veel moeite om het op te ruimen buiten zicht van je puppy, het schaadt niet en als er kans is dat het helpt zou ik 't gewoon doen Clown

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 17:57

Ik had dat dus nog nooit gehoord (wel van het negeren en niet straffen)... dat doe ik dus nog fout Clown

's nachts gaat het alweer bijna een week goed, hij maakt me dan gewoon wakker of houdt t op tot in de ochtend. Hier ook redelijk strakke tijden en er liggen kranten op twee vaste plaatsen. Kranten worden eigenlijk al niet meer gebruikt, het gaat al heel deze week goed... hij was alleen vanmiddag gigantisch aan het blaffen in zijn bench toen mijn schoonma hem kwam halen. Hij plaste al terwijl hij naar buiten werd gedragen Ach gut
En na het eten heeft hij nog de gewoonte om in een hoekje te gaan zitten, dan moet ik dus wel echt op tijd zijn...

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:31

een pup weet het verschil tussen negatieve en positieve aandacht nog niet Knipoog dus als jij boos word na een plasje binnen ziet ze dit als een soort beloning.

krantje neerleggen. zolang ze het daarop doet : belonen.
krantje steeds verder naar buiten. uiteindelijk gaan ze vragen of ze naar het krantje mogen.

vanzelf word de link tussen buiten& krantje gelegt en gaan ze naar buiten, dit duurt echt niet zo lang Knipoog

wij kregen onze pup met 6 weken, met 10 weken was zij geheel zindelijk Knipoog! oke : hierna nog 2 keer een ongelukje gehad, maar dat was omdat WIJ haar niet genoeg hadden uitgelaten Knipoog!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:07

Waarom krantzindelijk maken? Dan ben je 2x bezig met zindelijk maken.. Eerst op de krant leren en dan alsnog naar buiten toe..

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:11

Mijn jack was heel snel zindelijk, mijn staff was pas na 14 maanden zindelijk! niet opgeven, blijven BELONEN als ze het buiten doen, en na het spelen, eten, drinken slapen direct naar buiten Knipoog
Straffen heeft totaal geen zin.
Geduld Knipoog

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:47

Ik ben persoonlijk geen voorstander van eerst krantzindelijk maken. Nu doet je pup als nog de behoefde binnenshuis en dat is juist niet de bedoeling.
Plus dat het ook nog eens tijd kost om eerst krantzindelijk te maken en het daarna weer af te leren. Iets aanleren gaat makkelijker dan iets afleren.
Gewoon meteen naar buiten met die pup.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:53

Gewoon stug doorgaan met belonen buiten.
Mijn pup is nu 6 maanden en er begint langzaam verbetering in te komen. 's Nachts is hij geheel zindelijk (de honden slapen in mijn kamer, niet in de bench) maar ik moet hem wel zodra hij me wakker maakt naar buiten sturen, anders gaat het mis, en dan plast hij de trap onder terwijl hij naar buiten rent. Zijn blaas is gewoon nog niet zo groot. Overdag word het steeds minder dat ik wat in huis vind, als ik thuis ben moet ik goed op hem letten, hij waarschuwt namelijk wel (gaat naar de voordeur toe). Als ik weg ben geweest vind ik soms nog wel wat, soms niet. Eerst was het altijd wat. Ik heb een stille hoop dat we de goede kant opgaan.

Het enige "probleem" wat wij hebben is dat ik hem in het begin met plassen steeds heb opgepakt en hem op de patio heb gezet. Nu ziet hij de patio als buiten, en plast hij alleen buiten tijdens een hele lange wandeling. Alhoewel hij van de week zowaar op stal durfde te plassen, ik zie het positief Haha!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:59

meggiemeg schreef:
Waarom krantzindelijk maken? Dan ben je 2x bezig met zindelijk maken.. Eerst op de krant leren en dan alsnog naar buiten toe..

Om deze rede is het mij ook afgeraden om de pup krantzindelijk te maken.
Ook omdat mocht er dan eens een blaadje op de grond vallen kan hij dat gauw als wc gaan gebruiken.
En aangezien het een pup is bestaat er ook nog eens de kans dat hij ze gaat verscheuren.
Honden zijn ook net als kinderen, de een snapt dingen eerder en wordt eerder zindelijk dan de ander.
Doe de hond steeds nadat hij (zoals andere ook zeggen) gedronken heeft/gegeten/gespeeld etc naar buiten en goed belonen als hij daar wat doet en verder is het afwachten tot de hond het echt door krijgt.
Onze pup werd met 6 maanden pas helemaal zindelijk omdat hij er gewoon wat langer de tijd voor nodig had, na een tijd werd hij gewoon wat meer volwassen, kon z'n plasje beter ophouden en begon aan te geven als hij moest deed het van de één op de andere dag niet meer in huis.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 10-10-08 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 17:05

Onze fokker maakt de pups van begin af aan krantzindelijk! Zo is het simpel om ze te leren dat krant op een gegeven moment buiten is Knipoog Onze hond was met 10 weken zindelijk. Op af en toe een ongelukje na, maar dat was als wij niet op tijd waren Knipoog

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 13:48

Waarom krantzindelijk? omdat de pup nog moet leren te vragen of ze naar buiten mogen Lachen!

tocho opvallend.. Coot & ik hebben het allebei met krant gedaan en met 10 weken zindelijk.. en degene die het afraden zaten tocheen stuk langer met het opruimen Knipoog!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 14:05

Wij hebben onze honden ook altijd eerst krantzindelijk gemaakt. Ze waren altijd binnen 3 maanden volledig zindelijk.

Het voordeel van krantzindelijk is namelijk dat je er veel sneller bij bent.
Stel: ze plast in de kamer, gelijk opppakken (niet erbij aaien enzo, ze mag best weten dat het niet gewenst is) linea recta op de krant zetten en belonen als ze op de krant staat (ongeacht of ze dan nog wat doet).

Als je eerst het riempje moet pakken, jas aan, deur uit, naar grasveldje dan duurt het veel te lang en legt de hond totaal de link niet meer met het plassen dat ze binnen deed.

Ondertussen natuurlijk wel gewoon vaak blijven uitlaten en heeel uitbundig belonen als ze buiten iets doet. Als ze krantzindelijk is, gewoon de krant steeds dichter naar de deur verplaatsen en uiteindelijk de hond van de krant naar buiten verplaatsen als ie wat moet doen. Krant weglaten en voila.

Onze honden hebben overigens nooit later op een krant die rondslingerde hun behoefte gedaan hoor. Ze gingen er hooguit op liggen slapen Dromen .