hangbuikzwijn vertoont vreemd gedrag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

cheyentic

hangbuikzwijn vertoont vreemd gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 08:52

Hallo,

Aangezien niemand in mijn omgeving schijnt te weten wat de oorzaak kan zijn van Dwarf haar vreemde gedrag aan jullie de vraag.

Dwarf is een zeug van 11jaar oud, ik heb haar ook al 11 jaar en ken haar dus behoorlijk goed.
het begon 2weken geleden, was ze helemaal in paniek door haar stuk land aan het rennen. Ze leek toen last te hebben van haar achterpoot (ze is al wat ouder dus soms wat stijf) sindsdien wil ze niet meer in haar bed maar ging ze ergens anders liggen en durft ze eigenlijk bijna niet van haar plaats af.

Poemba mijn andere zwijn schrok in het begin erg als dwarf aan het rennen was maar nu reageert ze er niet meer op. Ook rende dwarf zonder aanleiding haar modderbad in terwijl het helemaal niet warm was en heb ik haar er weer uit moeten duwen/tillen..

vorige week donderdag was haar temperatuur zo laag dat ik dacht dat mijn termometer kapot was. Ze had nl 32.4!!
diezelfde dag is de DA erbij geweest. hij heeft haar geheel onderzocht en vond haar goed gezond en kon behalve de belachelijk lage temperatuur en langzame hartslag niets vinden. Ze heeft toen een vitamineoppepper gekregen en antibiotica om ev ontstekingen in de organen aan te pakken. Ook zou hiervan haar spijsvertering gestimuleerd worden, zodat ze weer opwarmt.
Die zaterdag is dezelfde antibiotica weer gegeven.

De temperatuur is nu wel veel beter. tussen de 36 en 38 ong. Al had ze gistermorgen wer 34.7 maar ik vind haar bij tijden nog zo apatisch. Ze reageert dan niet eens als ik haar roep of als ik met de voerkar langskom (normaal staat ze dan aan haar hek je 'zeuren' )

Ze krijgt nu smorgens en savonds te eten warme slobber met zemelen. Ze eet goed al neemt ze niet de moeite om poemba haar eten in te pikken als ze dat van haar op heeft ( dit deed zij normaal gesproken wel)

Wie o wie heeft enig idee wat er aan de hand kan zijn??!!

Marigold

Re: hangbuikzwijn vertoont vreemd gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 08:55

hoe oud wordt een varken eigenlijk?
zou het niet ouderdom zijn, dat het einde er misschien aankomt?

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 08:58

ik weet dat ze idd wel een dagje ouder is, ze slaapt al veel meer als ze 5jaar geleden bijv deed, maar dit is van het een op andere moment gebeurt, daarom vind ik het zo vreemd..

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 08:59

schijnt dat veel zeugen die nooit een nest biggen hebben gehad kans op tumoren hebben in de eierstokken, maar de DA mocht heel haard buik voelen en duwen ze lijkt nergens pijn te hebben

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:00

Dat had mijn minizwijntje Roosje ook. Die bleek epeleptische consulten te hebben. In het begin begon dat ook met rennen en dan apatisch en slepen met haar pootjes. Daarnaast was ze dan ook erg draaierig. Ze kon eerst niet meer in haar hok komen en later er niet meer uit. Later kreeg ze dus echt zwaardere aanvallen waar ze lag te gillen op de grond en te schokken. De eerste keer kwam ze er na 5 minuten weer uit en was ze na een dag weer helemaal hersteld. De tweede aanval was erger en kwam ze er niet goed meer uit. Ze kon nog maar nauwelijks lopen en sleepte heelmaal met haar achterkant. We hebben haar toen af laten maken op 1 augustus dit jaar.

Sorry niet heel goed vooruitzicht, maar misschien is het bij de jouwe wat anders....

Sterkte en succes!

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 09:04

bedankt voor je reactie, hoop idd niet dat dit bij dwarf het geval is..
ze sleept niet met haar achterpoten als ze rondrent, maar moet heel eerlijk zeggen dat iets in mijn achterhoofd ook aan iets in de hersenen heeft zitten denken.. in watvoor tijdsbestek werd het erger bij Roosje? had zij ook zo'n lage temperatuur?

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:06

De temperatuur schommelde erg de laatste maanden. Heb haar inderdaad een keer helemaal koud aangetroffen en haar onder de warmtelampen moeten leggen, zo koud was ze. De eerste keer dat ze vreemd gedrag vertoonde was ongeveer in februari/ maart dus ongeveer een maand of 5...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:07

Is het geen dementie?

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 10:02

wat zijn de verdere symptomen van dementie dan? ze herkent me nog wel enzo al reageert ze soms wel erg traag..

@vanitymay ze hebben dan idd wel overeenkomstige symptomen.. alleen dat slepen met haar poten niet.. pffft dat zou echt heel klote zijn

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:20

Tja dementie is ook bv de weg kwijt zijn ergens tegen aan lopen, vreemd gedrag.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 11:29

marleen_usar schreef:
Tja dementie is ook bv de weg kwijt zijn ergens tegen aan lopen, vreemd gedrag.

dan denk ik niet dat dat het is.. als ze zo gaat rennen gedraagt ze zich meer of ze achterna gezeten word oid

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:02

ik ben toch bang dat er iets medisch is met je varkentje,ze is natuurlijk ook al een oud varkentje.

dit vreemde gedrag is niet zomaar...en die temperatuur die zo naar beneden gaat...nee is niet goed..

mss kan je eens ook info vragen op www.minivarkens.com ,daar zitten veel mensen met varkentjes...

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 14:21

thanx kimmie261 ik heb nu ook een bericht gezet op die site hoop dat ik daar ook wat reacties op krijg.
@vanitymay hoe oud was roosje? en hoe is uiteindelijk de diagnose gesteld? of beter gezegt zijn er onderzoeken waarmee ik dit kan uitsluiten?

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:04

roosje was pas 6, maar ze is wel de ouste van de familie geworden. Er zal wel inteelt zijn geweest want haar paps is net 2 geworden, haar mams 4 haar broer, die wij zelf ook hadden is na 3 jaar ziek geworden (identiek als roos en haar papa) en haar andere zus was ook al na 4 jaar dood. Ik had haar en haar broertje gekregen van een vriend die per ongeluk een nestje hadden.

De diagnose was erg duidelijk eigenlijk. De dierenarts herkende het direct. Het schijnt wel vaker voor te komen. Epeleptie kan veroorzaakt worden door verschillende factoren waaronder tumor in het hoofd. Wij hebben het niet uit laten zoeken.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 08:21

Ik zal vandaag mijn DA eens bellen en overleggen, hij heeft haar vorige week helemaal onderzocht maar wist het niet.. zal eens vragen wat hij ervan denkt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 18:48

hoe is het nu met je varkentje??

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 18:57

langzaam maar zeker weer steeds beter gelukkig.
Ik heb een deken voor haar gemaakt en die heeft ze snachts op. ze heeft nu een continue temperatuur tussen de 37 en 38 gr.. gister liep ze lekker te kwispelen en gras te eten, dus ze krabbelt weer langzaam op Haha!
wat het is geweest weet ik niet, maar hoop dat het nu goed blijft gaan Ja

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 22:46

super ,houden zo...

maar hopen dat het van tijdelijke aard was,ze zijn zo lief die varkentjes Lovers