Hoe oud konijnen bij de moeder weghalen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jaimyliefje

Hoe oud konijnen bij de moeder weghalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 18:52

Dit vind ik dus een erg moeilijke kwestie, mij is altijd verteld 8 weken.
Een konijnenfokker bij ons in de buurt (echt wel een goede) zegt dat 8 weken véél te lang is, dat het 6 weken moet zijn. Dat anders de moeder ze zal aanvallen.

Weer een ander vertelde mij dat 8 weken veel te jong is, dat ze minimaal 10 weken moeten zijn.

Dus een behoorlijk vaag verhaal.

Nou peeps, what's the truth?

ellepel

Re: Hoe oud konijnen bij de moeder weghalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 18:53

beetje kijken naar hoe het gaat,6 weken is wel het minimum.
maar als nijnen goed eten, goed zelfstandig zijn en je ziet dat mams ze niet meer laat zogen kunnen ze er bij vandaan.
ik deed altijd 8 weken

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 19:46

Ze eten al héél goed, zijn nu 3 weken. Eten al mee met het voederbakje, wortels, gras.. alles.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 19:55

Wij laten ze straks met 8 weken weggaan. We weten dan zeker dat ze zelf goed kunnen eten en drinken en dat ze sterk genoeg zijn om zelfstandig te leven.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:25

Die van ons zijn met 8 weken pas weggegaan.
Vind 6 toch nog erg jong.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:26

Met 8 weken eraf, ze krijgen nog zoveel mee. Ze beginnen met een kleine 3 weken pas mee te eten met van alles. De darmen van een konijn zijn erg gevoelig als ze er 3 weken later al af gaan, krijgen de darmen een klap. Vaak zie je het mis gaan met 6 weken en het is onzin dat moeder konijn ze aan valt.
Bij mij gaan ze er minimaal met 8 weken af en dieren die ik aan hou blijven nog een stuk langer zitten en moeder is ze nooit zat. Beetje een slap excuus van de fokker.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 20:36

Faniek schreef:
Met 8 weken eraf, ze krijgen nog zoveel mee. Ze beginnen met een kleine 3 weken pas mee te eten met van alles. De darmen van een konijn zijn erg gevoelig als ze er 3 weken later al af gaan, krijgen de darmen een klap. Vaak zie je het mis gaan met 6 weken en het is onzin dat moeder konijn ze aan valt.
Bij mij gaan ze er minimaal met 8 weken af en dieren die ik aan hou blijven nog een stuk langer zitten en moeder is ze nooit zat. Beetje een slap excuus van de fokker.

kan het ook komen dattie dat zei omdat hij er zelf graag een aantal wil hebben...?

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:53

Heeey!
Het klopt dat veel baby konijntjes al met 6 weken (soms zelfs eerder, kijk naar de dierenwinkel konijntjes) van hun moeder gescheiden wordt. Maar met 6 weken is het konijn nog net in staat om voor zichzelf te zorgen, men vergeet vaak dat er ook nog een hele sociale ontwikkeling moet gebeuren (of eigenlijk al aan de gang is). Ook ontwikkelt het immuunsysteem zich op die leeftijd nog. Konijnen die met 6 weken van hun moeder gescheiden werden, zijn vaak sociaal onderontwikkeld en hebben een zwak immuunsysteem.

Persoonlijk vind ik 8 weken het absolute minimum, het liefst zie ik dat konijntjes pas met 10 weken van hun moeder gescheiden worden.
Groetjes,
Nathalie

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:56

Jaimyliefje schreef:
Faniek schreef:

kan het ook komen dattie dat zei omdat hij er zelf graag een aantal wil hebben...?

Hij wil een aantal van jouw jonge konijntjes hebben, welk ras heb je dan?