Kippen houden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 12:06

Ik woon door de weeks in Breda in een studentenhuis. Het lijkt ons leuk om in de tuin een paar kippen (2, 3 misschien 4) te houden. Nu zitten we gewoon in een woonwijk, dus hanen houden gaat niet.

We zijn benieuwd naar de volgende dingen:
-Hoe groot moet een nachthok zijn?
-Hoe veel eten heeft een kip nodig, en wat moeten ze dan precies hebben
-Kunnen we ze overdag gewoon los laten lopen in de tuin? En dan gaan ze er niet vandoor?
-Vangen katten kippen?
-Wat zijn andere dingen waar we rekening mee moeten houden?

missnynke

Re: Kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:13

Ik heb sinds een paar weken kippen.
De grootte van het nachthok ligt aan de soort kippen, ik wou graag noordhollandse blauwe, grote kippen dus, en heb het hok een maat groter laten maken. Ze passen echter allevier niet op de stok, een van het slaapt nu op het legnest.
De kippen hebben een complete brok nodig, daarnaast als traktatie wat mais/granen, en een combinatie van grit en kalk oom de maag(?) schoon te houden en eieren te maken.
Toen ik ze de eerste dagen in het hok liet, aten ze vrij veel, nu ze in de boomgaard lopen, is het minder.
Ze blijven bij mij in de boomgaard, redelijk dichtbij het hok (circel van 15 m. eromheen)
Ze gaan er niet vandoor en gaan vanzelf weer op stok savonds.
Ik heb onze kat en hond er langzaam aan laten wennen, in het begin zaten ze dus een paar dagen vast in het hok, de hond vond het toen wel heel spannend om eropaf te rennen zodat de kippen alle kanten uit vlogen, maar nu ze los lopen en na enkele waarschuwingen doet hij het niet meer.
De kat valt ze verder ook niet aan ofzo.
Verder zijn het makkelijke beesten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:21

Hok hangt inderdaad af van de kip, wij hebben krielkippen dus hoeven ook niet zo'n groot nachthok. Wel een mooie ruime ren.
Er is compleet (leg)voer te krijgen bij de welkoop/boerenbond (etc) daarnaast zijn ze ook gek op granen. Af en toe een appeltje vinden ze ook heerlijk!

Wij zitten in een woonwijk en wij kunnen de kippen niet loslaten. Want buurtkatten zien ze als speelgoed en dan rennen of vliegen ze van schrik weg Nagelbijten / Gniffelen
Ook heeft onze kat wel eens een kipje in haar bek gehad. en 1 van de dames is nogal avontuurlijk aangelegd en omdat onze tuin niet heel groot is liep mevrouw op de weg!
Dus in een woonwijk is het niet zo'n succes om ze te laten loslopen als er veel katten rondzwerven Knipoog want ja: katten kunnen een kip vangen!

Waar moet je rekening mee houden? dat als je het hok niet regelmatig schoonmaakt het erg zuur gaat ruiken.
En sja, hoe willen jullie dat in de vakantie doen? of als er iemand gaat verhuizen en er iemand bijkomt die een hekel heeft aan kippen?Bovendien moeten de dieren in het weekend ook eten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 12:28

Er zijn altijd in het weekeind minimaal 2 mensen thuis, dus dat is geen probleem. En als er iemand bij komt die een hekel heeft aan kippen, dan heeft diegene de kippen al gezien tijdens het kijken en kan die best beslissen de kamer niet te nemen...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:30

haha o ja Clown stom Nagelbijten / Gniffelen

Je kan voor de zekerheid wel even peilen wat de buren vinden, want onze kippen kunnen nog best herrie maken!

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 14:14

Als je een groot ras kippen neemst heb je geen last van katten.
Ik heb al 20 jaar kippen loslopen in een weitje bij de stal van de pony;'s, het stikt daar van de katten maar nog nooit last gehad dat er kippen gepakt worden.
Hoe groot het nachthok moet zijn hangt inderdaad af van het formaat kippen.
Het beste is als ze onbeperkt legkorrel kunnen eten en dagelijks een handje graan uitgestrooid zodat ze kunnen scharrelen.
Als je een hek om de tuin hebt kunnen ze makkelijk loslopen,goed tegen het onkruid.
Die van mij hebben een voersilo en een wateremmer en kunnen dus ook makkelijk een weekendje zonder verzorging.
Ik vind het zelf erg gezellige dieren die makkelijk te houden zijn en ook nog voor verse eitjes zorgen.
En vooral de grotere rassen kunnen erg tam worden, die van ons springen zo bij je op schoot als je even op een bankje zit.