Vogelkooi (Spijlen te ver uit elkaar of kan dit wel?)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Vogelkooi (Spijlen te ver uit elkaar of kan dit wel?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 15:27

Hallo,

Ik ben benieuwd naar welke vogelkooi jullie hebben.
Onze nieuwe vogel kreeg het gister namelijk voor elkaar, bij het ophalen, om via de bovenkant bijna te ontsnappen (haar hoofd kwam er al goed door) Snel heb ik mijn hand er rustig boven gelegd zodat ze weer naar beneden zou gaan. We kregen het advies om een kleinere kooi te gaan halen. De afmetingen tussen de spijlen aan de bovenkant is iets kleiner dan 2,5 cm en aan de zijkant 2 cm.
De volgen zou nog zo'n +- 2 cm groeien (kan dus iets meer, kan dus iets minder).

Wij zijn een beetje bang dat als wij thuiskomen dat de vogel via de bovenkant ontsnapt is.
Zal ze dit doen of niet is de vraag. Vandaag zat ze de hele dag in deze kooi en ze lijkt het toch wel naar haar zin te hebben. Vrolijk vliegt ze van de flos (een bijttouw in de vorm van een ring) naar de stokken, naar het touw met de houttaken eraan, ze klimt op en neer, maar maakt geen aanstalten om eruit te gaan.

Risico of niet?
Dat zou ik graag van jullie weten. Het is geen al te kleine kooi, willen we één waarbij de spijlen dichter op elkaar staan dan wordt de kooi toch al snel een heel stuk kleiner. Bij het kijken naar andere kooien kwamen we alweer op veel grotere maten. De huidige kooi is een fijne maat vinden wij. Plus dat er een grote klep aan de voorkant zit waar de vogel makkelijk in en uit kan vliegen, zodat zij ook lekker los kan.

Wat voor kooi hebben jullie en wat zouden jullie mij aan kunnen raden?
Het gaat hier om een forpus.

mariska12

Re: Vogelkooi (Spijlen te ver uit elkaar of kan dit wel?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 16:10

ik heb wel is gehoord dat als zijn kop er door past dat dan de rest ook er door heen kan ofzo...

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 16:11

Ik vind vogels in een kooi afgrijselijk. Vogels zijn gemaakt om te vliegen. mensen maken zich wel druk over paarden die niet genoeg buiten komen maar een vogel die alsmaar in zo'n minikooitje zit is prima.

Sorry maar ik vind het echt dieronterend.

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 16:12

Mindfields schreef:
Ik vind vogels in een kooi afgrijselijk. Vogels zijn gemaakt om te vliegen. mensen maken zich wel druk over paarden die niet genoeg buiten komen maar een vogel die alsmaar in zo'n minikooitje zit is prima.

Sorry maar ik vind het echt dieronterend.

Dat wilde ik eigenlijk net zeggen! Bloos

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 16:13

Nou het rotte is, vandaag heeft ze er de hele dag (sinds vanmorgen) ingezeten, maar niet geprobeerd er via de spijlen uit te kunnen.
Had ze dat nu wel gedaan dan was ik al wat zekerder van mijn keuze geweest!

Mindfields, bedankt voor je mening over het algemeen. Maar ik heb hier een vraag betreft de spijlen.
Overigens zal de vogel regelmatig loskomen en een minikooi is het zeker niet waar ze zin zit.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 17:13

Is het niet mogelijk kippengaas over de bovenkant heen te maken?

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 17:19

Hmm zo'n vogel hebben wij hier ook weleens gehad (we hebben parkieten) maar we hebben 'm niet in een andere kooi gedaan hoor
Ik zou voor de zekerheid toch, bijvoorbeeld wat Joyce zegt, de bovenkant afdekken oid met kippengaast zodat ze d'r kop er niet meer doorheen kan doen.. Je wilt je vogel tenslotte ook niet een keer dood vinden als ze niet meer terug of verder kan Knipoog

Overigens zitten alle parkieten nu buiten in 'n volière dus vliegruimte zat..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 17:22

Mijn parkiet heeft ook een kooi, maar hij zit nu in zijn speeltuin te spelen..
ik schat 80 hoog, 80 breed met veel trappetjes, schommeltje, speelgoed, stokjes enzo.
(met een trappetje van zijn speeltuin naar zijn kooi.)
Erg kort door de bocht dat het zielig is, hij zit net zo lief in zijn kooi te suffen terwijl het deurtje openstaat, dus zo erg vind hij het niet.
Vliegen doet hij eigenlijk niet terwijl hij het wel kan.
Helemaal de komende periode zal hij eigenlijk alleen maar los zijn tot een uur of 9 s'avonds, dan gaat zijn kooi dicht.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 17:31

Als de kop erdoor past dan past de rest vaak ook. Ze zijn dan ook sneller weg dan dat je kijken kan. Ook kunnen ze vast blijven zitten waardoor ze een hoop stress hebben. Vaak zwelt het koppie dan ook nog eens op met alle gevolgen van dien.

Als ze met de kop erdoor kan is de kooi niet geschikt. Ik kan je zo niet vertellen wat de spijlafstand moet zijn voor een Forpus.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:24

Je hebt ook grote kooien waarvan de spijlen dicht op elkaar staan.
Mijn aga's zitten in een kamervoliere. De bovenkant heb ik afgedekt met volieregaas.
Kippegaas is voor sterke parkietesnavels niet stevig genoeg.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 18:05

Bedankt voor alle reacties, hie rkan ik wat mee!

Bluebontje, het nadeel van de kooien die wij zijn tegen gekomen met de spijlen dichter bij elkaar, is dat de kooi vaak veel kleiner is (of juist een heel stuk groter). In deze kooi heeft ze lekker de ruimte.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:59

Moderatoropmerking:
Dit topic is geopend voor info over vogelkooien. De discussie over wel/niet vogels in kooien houden is niet de juiste plaats ervoor.
Daar graag rekening mee houden. Alvast bedankt voor jullie medewerking. Lachen

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:35

ik had mijn vogels altijd in een kamervoliere ,
nu zitten ze in een normale kooi , en die staat heel de dag open , kunnen ze lekker doen wat ze willen Lachen

in de zomer zitten ze in een voliere buiten Lachen

als hij nu al met zijn kop er door heen gaat zou ik een andere kooi halen , stel je voor dat hij vast blijft zitten ... dan is hij straks dood ...
of je moet hem gewoon heel de dag los hebben Lachen vinden ze erg leuk Haha!

ik heb trouwens 2 valkparkieten en een pyrrhura