We hebben in het verleden ratjes gehad. Maar ik vond het jammer dat ik hier niet echt een band mee kreeg. Boven dien gaat een gemiddelde rat na zo'n 3 jaar dood en ik wil een dier dat langer leeft.

Hamster heb ik zelf vroeger had maar die waren ook niet zo aanhankelijk. Bovendien hebben die ook niet zo'n lange looptijd.

Een konijntje lijkt me ook wel leuk (die kun je zindelijk maken). Maar ik woon op een flat en voor een konijntje moet je echt een tuin hebben vind ik, anders is het ook zo sneu.

Voor een (klein) hondje zijn we te onregelmatig thuis (met uitlaten enzo).
Een poes vind ik ook niks.
We willen dus een dier dat:
Dat ouder wordt dan maar 2 a 3 jaartjes.
Niet heel groot is.

Een paar uurtjes alleen kan zijn. Het toekomstige dier krijgt wel genoeg aandacht maar we werken gewoon heel onregelmatig.
Niet heel veel herrie maakt of de tent afbreekt ivm de buren (een papegaai bijvoorbeeld.

zich aan je hecht en aanhankelijk is.
Hoof knuffel gehalte heeft, het liefst zacht een aaibaar is.

Als het losloopt het liefst zijn behoefte doet in zijn eigen kooitje/ wctje (zindelijk zijn dus). Ik vind het zielig om een dier de hele dag in zn hok te laten zitten, dus hij mag wel los door het huis lopen.
Ik heb geen idee of zo'n dier bestaat, het zijn wel veel eisen.

Mijn vriend dacht al aan een chincilla maar volgens mij zijn dat nachtdieren en krijg je ze niet echt tam.