Één kat verm. blaasontsteking, hoe ontdek ik welke...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ylana

Één kat verm. blaasontsteking, hoe ontdek ik welke...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 19:23

Tja, de titel zegt het al.
Ik heb één kat met een vermoedelijke blaasontsteking.
Sinds gisteren vind ik soms een plasje op de grond en zo juist ook met een beetje rode gloed van vermoedelijk bloed.
Maar hoe ontdek ik welke kat dat is...? Ik heb er namelijk 13...
Er word altijd geplast wanneer ik net niet kijk, of wanneer ik bij de paarden ben.
Ik wil natuurlijk dat de DA er even naar kijkt, maar dan moet ik wel weten welke het is..
Iemand een idee?!?

_WenDy

Re: Één kat verm. blaasontsteking, hoe ontdek ik welke...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 19:27

Toch observeren, als het blaasontsteking is dan gaat deze kat toch vaker zitten plassen , gaat zich ook anders gedragen.
Buik kan pijnlijker zijn
de kat minder hebben....

Jij kent je kat het beste....
Of je moet kunnen 'blaasvoelen" blaas voelt meestal harder ivm pijn .
Maar dat moet je kunnen....Maar das meestal het werk van de DA

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 19:35

In groepjes van drie of zo tijdelijk opsluiten in aparte ruimtes? En dan steeds verder uitselecteren? Is maar een spontaan idee, hoor. Ik heb het ook weleens voorgehad maar dat waren gelukkig maar twee katten. Pling

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 20:01

Ik ben al aan het observeren.
Kijk goed welke katten er liggen te slapen en wie waar ligt, staat of loopt.
3 katten kan ik al af strepen. Die zijn namelijk nog niet binnen, dus die kunnen het niet geweest zijn.
*Werkt verder aan 'de lijst'*

_WenDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 21:39

Succes....

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 21:43

Misschien dat je de katten kunt temperaturen? Mogelijk heeft de kat met blaasontsteking verhoging of koorts?

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 09:14

Hobby schreef:
Misschien dat je de katten kunt temperaturen? Mogelijk heeft de kat met blaasontsteking verhoging of koorts?

Pling

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:58

Ik vind de tip van soesita nog niet zo gek eigenlijk, maar 4/5 verschillende ruimtes moet je maar net hebben.
2 ruimtes moet toch mogelijk zijn? Groepje van 6 en groepje van 7.
In het ene groepje zit de kat die je moet hebben. Welk groepje dat is, merk je vanzelf als er weer een plasje ligt.
Uit dat groepje haal je 1 kat weg.
Ligt er dan weer een plasje in die groep, haal je weer een kat weg.
Net zo lang tot er 1 kat over is, of totdat er een plasje in de verkeerde groep ligt.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 17:14

Wat wij altijd adviseren is de kat in de badkamer zetten. Dan kan je goed opvangen. Maar met 13 katten is het idd vrij lastig. Ik weer niet of je de mogelijkheid hebt, maar dan klinkt de optie van Soesita wel goed. Je kan sowieso een deel binnen, deel buiten doen, misschien heb je nog een kamer?
Temperatuursverhoging wijst niet altijd op blaasontsteking, blaasontsteking heeft niet altijd een temperatuursverhoging tot gevolg, dus je kan misschien wel wat zien, maar niet alles Lachen.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 17:17

soesita schreef:
In groepjes van drie of zo tijdelijk opsluiten in aparte ruimtes? En dan steeds verder uitselecteren? Is maar een spontaan idee, hoor. Ik heb het ook weleens voorgehad maar dat waren gelukkig maar twee katten. Pling

Precies mijn idee.
Heb het idd ook een keer gehad, ik had toen 'maar' 6 katten Bloos

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 17:56

Na het plaatsen van dit topic heb ik geen plasje meer gevonden... Nors opkijken
Ik kijk wel 50 keer per dag in elk hoekje maar tot op heden nog helemaal niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 18:38

Heb net je profiel gelezen, wat super dat je al die kittens hebt geadopteerd! Misschien heb je nu wel wat veel katten (13, jeeeeetje!) maar je hebt er ook de ruimte voor. Geweldig!

(Zelf vang ik momenteel ook een nestje asielkittens op, inclusief de mama. 5 kittens en de mama maakt dus 6 katten, maar ik woon op een flat van 70m2, dus een heel ander verhaal dan bij jou. Al mijn kittens gaan dan ook naar een nieuw baasje. Ik zal ze wel vreselijk missen, kan me dan ook zo goed voorstellen dat jij ze wel gehouden hebt!
Edit: bij mij gaan ze a.s. zaterdag en maandag weg Huilen )

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 12:25

Ffortuna schreef:
Heb net je profiel gelezen, wat super dat je al die kittens hebt geadopteerd! Misschien heb je nu wel wat veel katten (13, jeeeeetje!) maar je hebt er ook de ruimte voor. Geweldig!

(Zelf vang ik momenteel ook een nestje asielkittens op, inclusief de mama. 5 kittens en de mama maakt dus 6 katten, maar ik woon op een flat van 70m2, dus een heel ander verhaal dan bij jou. Al mijn kittens gaan dan ook naar een nieuw baasje. Ik zal ze wel vreselijk missen, kan me dan ook zo goed voorstellen dat jij ze wel gehouden hebt!
Edit: bij mij gaan ze a.s. zaterdag en maandag weg Huilen )

Het was ook absoluut niet de bedoeling dat ze bleven, maar ik kon ze uiteindelijk gewoon niet weg doen...
Alleen al bij het idee dat ze weg zouden moeten brak mijn hart. Maar dat was de afspraak met mijn man.
Maar mijn dochtertje was helemaal gevallen voor de grijze kater, Binky genaamd.
En aangezien al mijn andere katten al ouder waren vond ik dat er eigenlijk dan nog één kitten moest blijven. Maar kies eens... Ze hadden allemaal iets speciaals.
Uiteindelijk heeft mijn schoonvader de keuze gemaakt en gezegt dat ze allemaal moesten blijven.
Ik zou er anders eeuwig spijt van krijgen.
Ik had er zo veel uren aan besteed, zo veel flessen gemaakt en gevoerd en zo veel uren slaap voor ze opgegeven. En dat terwijl ik zwanger was...
En wanneer ik dan 'BABY'S!' riep kwamen ze uit elke hoek vandaan gerend, knorrend en spinnend. Nu zijn het allang geen baby's meer, maar wanneer ze rond 18:00 binnen moeten komen is het één keer baby's roepen en ze staan naast me Haha!
Nee. Het idee alleen al...
Maar goed. Tot op heden nog geen plasje gevonden. Clown

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:17

Heb het vandaag op stage eens gevraagd: Makkelijkst is als je smorgens en savonds een kat opsluit in de badkamer, en dan de urine opvangen (pipetje vragen bij DA, zodat je het op kan zuigen, kattenbak met KATKOR). Dan heb je alleen nog wel het probleem dat je zelf de urine niet kan testen, maar evt valt daar met je da wel wat over te regelen Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 18:11

Sting schreef:
Heb het vandaag op stage eens gevraagd: Makkelijkst is als je smorgens en savonds een kat opsluit in de badkamer, en dan de urine opvangen (pipetje vragen bij DA, zodat je het op kan zuigen, kattenbak met KATKOR). Dan heb je alleen nog wel het probleem dat je zelf de urine niet kan testen, maar evt valt daar met je da wel wat over te regelen Lachen.

Geweldig maar moet ze wel weten welke kat het is Knipoog

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:03

Ja, maar als je een aantal stripjes bij de DA kan regelen voor een normaal prijsje (dat wat een DA-assistent doet kan je ook prima zelf, daarna voor controle wel bij de Da laten doen, anders krijg je ook geen medicijnen mee). Maar dan kan je er iig een aantal afvinken, bij een blaasontsteking is het nl te zien op het stripje Lachen.

_WenDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 09:52

Ik heb ook via de DA een potje met die stripjes geregeld. Zolang je erbij zegt dat het te indicatie is en zodra je weet welke kat het is je alsnog urine brengt, want DA willen het graag zelf in de hand hebben......Want anders lopen ze inkomsten mis he! Anders krijg je die stripjes niet. Maar ze zijn niet goedkoop! Maar is wel handig!

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 14:56

Ze zijn idd niet goedkoop als je een heel potje wilt Lachen. Maar daar zitten er denk ik ook wel 100 in ofzo? Dus als je er dan 20 vraagt heb je er zat Haha!.

_WenDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:19

maar je hebt het potje nodig ivm met de kleuren en de waardes...dus een aangebroken potje is het beste, ik had er toen iets van 60 voor 45 euro dacht ik ....

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 10:40

Mijn kater heeft laatst blaasontsteking gehad.
Zijn vacht werd ook een beetje dof en hij lag heel veel te slapen.
Wilde niet spelen en was gewoon lusteloos.
Misschien kun je daaraan ook herkennen welke kat je moet hebben?
Hoop dat je snel de kat vindt die het heeft want blaasontsteking is niet fijn en moet snel behandeld worden..
Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:28

_WenDy schreef:
Ik heb ook via de DA een potje met die stripjes geregeld. Zolang je erbij zegt dat het te indicatie is en zodra je weet welke kat het is je alsnog urine brengt, want DA willen het graag zelf in de hand hebben......Want anders lopen ze inkomsten mis he! Anders krijg je die stripjes niet. Maar ze zijn niet goedkoop! Maar is wel handig!

Ohja, ze verdienen ook echt ontzeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeettend veel op urineonderzoekjes Clown Geloof me, ik woon samen met een dierenarts, en het is geen vetpot. Maar goed.

Ik begrijp dat het inmiddels niet meer nodig is?

_WenDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:11

Ffortuna schreef:
_WenDy schreef:

Ohja, ze verdienen ook echt ontzeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeettend veel op urineonderzoekjes Clown Geloof me, ik woon samen met een dierenarts, en het is geen vetpot. Maar goed.

Ik begrijp dat het inmiddels niet meer nodig is?

fijn dat je dat even mededeelt! Knipoog

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:20

TS: Heb je de juiste kat nu al gevonden? Hoe is het met haar?

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 14:47

Nee, ik heb nog niet de juiste kat gevonden.
Het plassen naast de bak is opgehouden.
Ook heb ik ze in groepjes gescheiden, maar er is er geen een duf, dof of te rustig...

klotshtiduj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:53

Als mijn kater last van zijn blaas heeft, dan is ie continu zijn plassert aan het likken. Dat valt altijd er op en dan weet ik dat hem in de gaten moet houden.
Dus misschien is er wel 1 van jou katten die ineens zichzelf erg veel schoonlikt. Succes ermee!