Hallo!
Even een lastig vraagje maar hopelijk weet iemand over wat ik het precies heb...
Een tijd terug heb ik bij de uitlaatservice waar ik werkte te maken gehad met een "Canadian Indian Shepherd", maar als ik op internet zoek wat dit nou precies is, kan ik nergens, maar dan ook echt nérgens het ras vinden...
Ik zal even een korte omschrijving geven van de hond waar ik mee te maken heb gehad:
Uiterlijk:
Lijkt op een husky maar is kleiner en degende die ik verzorgde was meer zwart/bruin en had nagenoeg geen wit.
Gedrag:
Enorm dwars en luisterd slecht als hij niet weet wie de baas is, enorm goede springer en zéér intelligent, om een voorbeeld te geven, ik had net het hondenhuis gedwijlt, puppy glipt tussen mijn benen door en wandelt de kamer in, ik wil niet over die vloer lopen omdat ik dan opnieuw moet beginnen dus ik geef het commando dat de pup terug moet komen, wat ie uiteraard niet doet, De AI Shepherd springt over een hek, kijkt naar mij en naar de pup, wringt zich een weg naar binnen, pak de pup in de nekvel en loopt er triomfantelijk mee naar buiten en springt weer terug naar zijn eigen stukje grond.
Geschiedenis:
Dit ras werd vroeger als "kindermeisje" gebruikt door indianen, de honden werden altijd erg oud en als paps en mams met hun dagelijkse bezigheden bezig waren werden de kinderen "bewaakt" door deze honden. De honden worden ook erg oud, +/- 30 jaar heb ik begrepen.
Overig:
Zoals ik al zei, erg intelligent, enorm lieve dieren als ze weten wie de baas zijn, maar zo niet dan gedragen ze zich ook echt als een husky "ik red mezelf wel".
Leren snel en soms lijkt het precies de gedachtengang van mensen te kunnen volgen.
Ik heb ook begrepen dat dit ras érg zeldzaam is in nederland... (Het ras was dan ook van een familie die miljoenen bezat en makkelijk even naar america af kon reizen om zon beessie op te pikken).
Ik vermoed dus dat ik de verkeerde naam van het ras heb doorgekregen, iemand die mij kan vertellen wat dit werkelijk is?
Groetjes Tessa