Ik weet het even niet meer...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Ik weet het even niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 15:02

HELP!
Wat mijn ouders en zusje nu weer in hun hoofd hebben gehaald...
Ze beweren dat ze vrijdag, in de dierenwinkel een mannetjes konijn, en een schildpad hebben gereserveerd. Nu loop ik al een half jaar om een nieuw konijn te zeuren (hok staat al bijna een jaar leeg) en we wouden graag een franse hangoor en nu gooien ze opeens alles om? Boos!
Ik ben echt zo kwaad.
Op het moment heb ik 1 rat, die van mijn zusje is ingeslapen. We hebben besloten geen nieuwe rat te nemen, ivm de allergie van mijn vader. (Wat we niet wisten toen we ze kochten.) De rat is al 2, en heeft er vrede mee om alleen te zijn.

Alleen, nu snap ik niet waarom ze buiten mij om opeens die beesten nemen? En dan komen ze ook nog eens met: "ja maar het zijn onze beesten, jij mag er niet voor zorgen want jij hebt bewezen dat je dat niet kan!"
Pardon? Ik weet dat ik bij het laatste konijntje niet altijd in staat was om haar hok te verschonen, en het dan aan mijn zusje vroeg, maar daar had ik een verdomd goede reden voor. Was zo ziek als een hond, kwam omdat ik pfeiffer had. En dan is het niet gezond om zo'n gigantisch groot hok uit te gaan mesten. Ik kon het ook gewoon niet meer, had geen kracht in m'n armen.
Maar, omdat haar maatje overleden was (mijn konijn, doordat mijn moeder weigerde er mee naar een da te gaan toen ze ziek was) heb ik wel hele middagen bij haar gezeten, haar gekroeld, aandacht gegeven, haar langharige vacht geborsteld. Denk maar niet dat m'n zusje dat deed, s'winters, in de kou.

Maar het ergste vind ik, dat ze één konijn willen, en dat dat een mannetje is. Ik vind het sneu om het beest alleen te houden, nee, ik vind het dierenmishandeling. Dat beestje heeft een maatje nodig.
Dus of 2 vrouwtjes, of een vrouwtje en een gecastreerd mannetje. Maar nee, ik loop te zeuren en ik moet opdonderen? Verward
Bovendien, wat moeten ze met een schildpad? Die beesten worden vast hartstikke snel ziek, we hebben geen ervaring met tropische diersoorten, en dus ook niet met de voeding. Ik ben bang dat hij de verkeerde voeding krijgt, en een vervormd schild krijgt ofzo.

Wat moet ik hiermee? Hoe maak ik ze duidelijk dat ze echt verschrikkelijk achterlijk en egoïstisch bezig zijn? Of moet ik hopen dat ze toch een grapje maken? (Ze deden een paar keer een beetje raar.... Scheve mond )

Sorry voor het lange verhaal, maar ik kan dit echt niet hebben. Ik ben als de dood dat het helemaal misgaat, zit nu al bijna te janken omdat ik dit niet kan hebben. Heb door hun al genoeg beestjes verloren.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Ik weet het even niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 15:16

Je kan 2 dingen doen, het bij hun laten. Hun verantwoordelijkheid enz.
Of het nogmaals met je ouders het erover hebben. op een rustige toon.

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 15:18

Inderdaad, prober nog eens rustig met ze te praten...
xx

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 15:24

Ik heb al geprobeerd rustig te praten, met mijn moeder, maar ze zei niet echt iets? Ze draaide er nogal om heen zegmaar.
Het ene moment denk ik dat het wel een grap moet zijn, het andere moment doen ze zo serieus dat ik weer ga twijfelen.
Ik zal morgen wel eens zien, hoe het nou zit...

Ik klink daar trouwens al heel erg overbezorgt voor een 15jarige hé? Clown

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 15:34

Je klinkt idd erg bezorgt.Het kan een grap zijn, maar waarom zouden ze je daarmee plagen?
Wacht eerst een paar dagen af. Wat je ook zou kunnen doen is bij de bieb kijken naar boeken over schildpadden en hun verzorging enz.
Laat dat terloops op de keukentafel liggen. Kijken hoe ze erop reageren en of ze het willen lezen. Niet zelf over die boeken beginnen.
Even afwachten kan geen kwaad, het duurt nog 5 dagen dus misschien..

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 15:37

Tja ze waren afgelopen vrijdag in de dierenwinkel geweest, dus dan gaan ze waarschijnlijk deze week erom.
En de mensen in de winkel zouden uitleggen hoe het moest met de verzorging, terwijl ze in die winkel nog nooit eerder schildpadden gehad hebben, dus het lijkt me sterk dat ze er erg veel van weten?

Maar dat van dat boek is een goed idee, toppie, dat ga ik es proberen!

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 15:39

Veel mensen in de dierenzaken raden dieren aan terwijl ze er zelf bijna niks vanaf weten. Vind dat er weinig echt goede verkopers zijn in dierenzaken die er ook veel vanaf weten.
Hoop dat het lukt met een boek. Succes!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 15:42

Dankje!

En ik trek in elk geval mijn handen er vanaf, ze prutsen mooi zelf maar aan.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 15:46

Idd, het is hun verantwoordelijkheid als ze het doen.
Ik zou wel kijken naar een biebboek over schildpadden enz.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 20:20

Is er al nieuws?

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 22:08

Mochten de dieren in huis komen en je je moeder niet kan ompraten lees jezelf dan in Lachen
Mocht bijv. de schildpad ziek worden ben jij iig degene die enige kennis heeft en actie kan ondernemen Lachen

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 11:12

MarcoBorsato schreef:
Is er al nieuws?

Jup er is nieuws... Dat van de schildpad was een grap? Verward
Nou wat een humor, was er flink pissed om.
Maar het konijntje zit nu idd alleen...
Heb het eens een weekje aangekeken, alleen tot nu toe geeft ze 'm een redelijke hoeveelheid aandacht. Meer als ik verwacht had. Ze haalt 'm iedere middag binnen (niet leuk voor dat beestje, want dan raakt 'ie gewent aan de warmte, en dan moet hij weer de kou in Ach gut ) maar ik ben toch bang, dat als de nieuwigheid eraf is, hij minder leuk en interessant is.
En ze gaat echt niet bij een graad of 5 buiten zitten bij hem.

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:20

mijn nijn zit ook (weer) alleen, met een grote dosis aandacht zou het kunnen. Mijne loopt wel meestal los in het huis, en anders zit ze in dr hokje in de schuur. Ik kreeg de tip om wat leuks voor haar te bedenken en ze is gek op kranten scheuren dus ze heeft een eigen doos met papier erin waar ze lekker in kan gaan scheuren, graven, kapot maken, slopen, en voor ons is het ook leuk om haar zo bezig te zien (het is ook een hangoor Knipoog )
maar hoe oud is dat konijntje? zat ze in de dierenwinkel altijd binnen? dan zou ze namelijk geen al te goede wintervacht hebben en het is 's nachts behoorlijk koud Knipoog kan ze niet in de schuur staan? staat mijn konijntje ook, daar is het niet zo koud en dan ben je sneller geneigd om dr aandacht te geven dan wanneer ze buiten zit? is dat niet een idee? of toch je ouders over halen om er eentje bij te kopen om te koppelen (bij ons ging dat helaas mis)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 11:26

Hij zat bij de dierenwinkel binnen, nu heeft hij een ruime hoeveelheid stro, en er gaat een kleed over het open gedeelte s'nachts. Hij lijkt zich heel erg te vervelen, begon gister het hok al te slopen in een poging te ontsnappen. (Niet dat 'ie ergenst heen kan, tuin is al jaren konijn proof.) M'n zus heeft een balletje met een belletje erin gekocht, lijkt me niet echt voldoende, maar het is iets.
Het verschrikkelijke is, ze snappen gewoon niet dat dit niet kan!

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 15:40

Vind je reactie nogal overdreven, praat gewoon normaal met ze over wat je probleem is. Als je net zo tegen hun doet als dat je hier je verhaal plaatst kan ik begrijpen dat ze niet inzijn voor een gesprek.

Ook smijt je erg snel met het woord dierenmishandeling. Je moest eens weten wat mishandeling is, dieren kunnen heel goed alleen (zonder soort genoot) zijn, zolang ze maar aandacht krijgen van bijv. mensen. Meestal kunnen konijnen zelfs niet eens opschieten met andere konijnen.

Het komt op mij over alsof je gewoon jaloers bent op je zusje Knipoog
(er zal vast wel een reden zijn waarom je ouders deze keus hebben gemaakt Knipoog )

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 15:44

Afgezien van het feit dat het konijn alleen zit, zie ik verder niet echt een probleem...
Denk dat het sowieso voor een mannetjes konijn lastig is om een soort genoot erbij te plaats. Want 2 mannetjes gaan vechten denk ik en een vrouwtje erbij lijdt tot teveel plezier Nagelbijten / Gniffelen

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 15:53

Beter gaan jullie met zijn allen naar een konijnenopvang en vraag je daar advies.
Zij zullen je zo twee konijnen meegeven en alle rammetjes zijn daar meestal al gecastreerd..

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 15:57

Nou, het was dus niet echt een bewuste keus.
Ze zagen 'm toevallig zitten, dachten "o wat lief" en hebben 'm direct gereserveerd.
En aangezien het laatste konijntje van eenzaamheid dood is gegaan...

@ Jaimyliefje: Dat is het probleem, ze denken dat ze het zelf zo goed weten...

Zat te denken, mis is een cavia erbij iets? Daar kan 'ie ook niet mee communiceren, maar is in elk geval iets.
Alleen die kunnen s'winters geloof ik niet buiten?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 15:58

nee caafjes moet je in de winter niet buiten zetten... dan heb je een dooie cavia...

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:02

Maar als je zelf ook zo graag een konijn wilt, en je weet dat je zusje er straks bijna niet meer naar omkijkt, waarom ga jij dan niet lekker met het konijn bezig?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:04

Deesiej schreef:
Vind je reactie nogal overdreven, praat gewoon normaal met ze over wat je probleem is. Als je net zo tegen hun doet als dat je hier je verhaal plaatst kan ik begrijpen dat ze niet inzijn voor een gesprek.

Ook smijt je erg snel met het woord dierenmishandeling. Je moest eens weten wat mishandeling is, dieren kunnen heel goed alleen (zonder soort genoot) zijn, zolang ze maar aandacht krijgen van bijv. mensen. Meestal kunnen konijnen zelfs niet eens opschieten met andere konijnen.
Het komt op mij over alsof je gewoon jaloers bent op je zusje Knipoog
(er zal vast wel een reden zijn waarom je ouders deze keus hebben gemaakt Knipoog )

Lips are sealed
Nee joh een konijn is een groepsdier, die houdt helemaaal niet van andere konijnen Slapen
Mannetje + mannetje gaat meestal fout, vrouwtje vrouwtje vaak ook, maar gecastr. mannetje + vrouwtje gaat over het algemeen ontzettend goed!

Nu hopen dat je moeder en zusje daar op den duur achter komen dat een 2e konijn voor hem wel zo leuk er bij is.. maar dna moettie wel gecastreerd worden....

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 16:10

@ Welshcobfan : oh, jammer...

@Nijn, nee daar zal ze iets over verantwoordelijkheid van leren hé?

Pfff, ja ik hoop dat echt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:11

Maar in de opening schrijf jij ook dat je maar 1 konijn wou, een langoor om precies te zijn... dus dat snap ik dan niet.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:12

Tja sorry hoor maar als je aangeeft dat het vorige konijn dood is gegaan aan eenzaamheid, en jij nu niet bereid bent als je zusje er niet naar omkijkt om de verzorging op je te nemen ben je m.i. geen haar beter.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 16:21

Kijk, als ze er echt niet meer naar omkijkt, en daartoe ook niet bereid is, ga ik dat beestje natuurlijk niet doodleuk negeren, maar ze leert er dan ook niets van.
Dan denkt ze "o maar mijn zus doet het wel, dus ik hoef geen verantwoordelijkheid te nemen."
Ik zou 'm in dat geval eerder naar een opvang brengen en haar vertellen dat 'ie weg is gelopen. Als ze echt berouw heeft haal ik 'm dan mis. terug. Clown

Nee we wouden er dan 2 van, typo.