Voeding oude hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pollewoppy

Voeding oude hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 17:52

Sinds anderhalve week heb ik een oude hond in huis. Hij komt uit de opvang en is 16 jaar.
We hebben een zak voer meegenomen, zodat het voer hetzelfde bleef zoals hij gewend was.

Nu bij ons krijg hij natuurlijk meer beweging en ook eet hij minder dan hij in het asiel kreeg. (Hij krijgt dus evenveel, maar eet het niet op) Daardoor is al wat afgevallen. Eigenlijk vind ik dat hij niet meer af moet vallen. Punt is dat ik hem ook niet zomaar allerlei andere dingen durf te voeren (zoals vlees of blikvoer), omdat zijn darmen nogal snel van streek zijn. Sinds vanmiddag heeft hij wat diarree. (Drinkt verder gewoon goed en is nog even actief) Hij krijgt nu trouwens Caro Croc senior kip&rijst.

Hij is voor zijn leeftijd erg fit en energiek, daar is niks mis mee. Ik laat hem nu al wat korter uit, zodat hij wat minder energie verbruikt zodat hij daardoor in ieder geval niet nog meer afvalt. Ook houden we hem buiten nu extra in de gaten, omdat hij graag op zoek gaat naar alles wat maar eetbaar is (dat komt zijn oude darmen natuurlijk ook niet ten goede).
Ik wil het even zo aanzien of zijn darmen zo weer wat tot rust komen en hij in ieder geval niet verder afvalt. Naast zijn brokken krijgt hij van ons geen andere dingen.

Mocht hij toch blijven afvallen omdat hij gewoon niet genoeg binnen krijgt en ik over moet gaan op een ander voer, welk (hoogwaardig) seniorenvoer raden jullie dan aan?

karuna
Drukke kabouter

Re: Voeding oude hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 20:29

Onze oudjes staan ivm een voedselallergie nu op Frank's pro gold premium dog food senior light ook al sporten ze veel. Dit bestaat uit verknipte kip en kalkoen eiwitten en een combinatie van rijst met mais. En is daardoor erg lichtverteerbaar. Mocht hij slechter eten zou je er kippenvlees of kalkoen bij kunnen geven. Dit is als diepvries te krijgen in de meeste supermarkten. Als je dat door de brokjes heendraait eten ze hun eten wel vlotter op.

Onze oude russel stond eerst op dieet voer van de dierenarts maar dat ging niet goed dit wel uiteindelijk. De greyhound bordercollie kruising die we hebben heeft artrose en erg overgevoelige darmen en eet dit goed en met smaak. Ook heeft hij geen pijn meer na het eten.

het is alleen erg beperkt bereikbaar. Ik dacht dat alleen Discus dit verkoopt.

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:34

Wij gaven onze oude hond bento kronen lams en rijst. Hij was zeer actief de laatste jaren. Maarja helaas stopt ieders hart er een keer mee.

Voor alles eten wat los en vast zit moesten we van onze DA een poosje royal canin proberen. Nou was dat voor een pup dus misschien dat je dan senior moet nemen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:54

mijn oude hond kreeg smorgens wat biogarde, en dan had ik de stand, je hebt ook roer
die is wat dikker.
zitten goede bacterien in die de darmen ondersteunen,word ook wel aangeraden bij diarree.
niet teveel geven, even uitproberen wat goed gaat. en op kamertemperatuur!
onze hond kreeg ongeveer 150/200ml smorgens.( hond van 16 kilo)

verder voerde ik gewoon Bonzo brokken uit de supermarkt en kreeg ze savonds een paar brokjes blikvoer apart
ik gaf daar niet teveel van,maar gewoon als lekker erbij.
mijn hond is toch bijna 18 met dat dieet geworden...

de biogarde is een aanrader! even overleggen met je dierenarts.
staat op internet ook wel info over biogarde voor honden.

wat ik nog zeggen wil:
wat ontzettend gaaf dat je een oudere hond nog een fijne dag wilt bezorgen!!! Haha!

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:59

Biogarde ja dat gaven we ook als die zijn brokken niet wou opeten. Heerlijk vond die dat helemaal de lepel aflikken.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 22:02

Ik ben zelf erg tevreden met Royal Canin. Heb gehoord dat het voor senior honden ook geweldig voor is.
Je kan evt even overleggen met de dierenarts ivm zijn darmen.
Voer van de da zullen ze dan vaak aanraden, is duurder.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 10:32

mijn vorige hond stond de laatste jaren op Royal Canin Mobility Support, ook vrij prijzig, maar dat is het 'risico' van een oude hond. Dat is voor mij dan ook geen punt.

De hond heeft in ieder geval geen diarree meer. Ik denk dat dat door iets gekomen is wat hij in het bos heeft staan eten. Dat hou ik nu extra goed in de gaten, zodat ik dat zoveel mogelijk kan voorkomen.

Bedankt allemaal voor de reacties.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 11:15

Royal canin ging dus bij onze oude russel opeens heel erg fout.Vandaar dat wij zijn overgestapt op dit voer.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 11:24

Je zou in plaats van blikvlees ook vers vlees kunnen geven naast of zelfs in plaats van de brokken! Bijvoorbeeld Rodi, Carnibest, Smuldier. Gewoon verkrijgbaar bij de dierenwinkel en supermarkten. Dit is erg goed voor de darmen en diarree en enorm voedzaam omdat het precies datgene bevat wat een carnivoor eet: vlees..

Ik zelf voer mijn hond en katten een zelf samengesteld menu van vlees, botten en orgaan. Maar ik weet niet of je daar geinteresseerd in bent..

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 11:27

Had jullie oude Jack Russel ook zulke gevoelige darmen?
(Mijn vorige hond namelijk niet, die kon je vrijwel alles voorzetten bij wijze van spreken).

Ik heb volgens mij wel eerder gehoord dat er honden zijn die slecht reageren op Royal Canin. Dat verschilt toch per hond en is bij elk voer zo.

Het liefst verander ik zo weinig mogelijk, en wil het nog even aankijken, zeker omdat de diarree maar een dag was en nu weer over is.

Mocht het wel nodig zijn om wat te veranderen, staan hier zeker al bruikbare tips die het overwegen waard zijn. Bedankt Lachen

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 11:30

@ Chubby: Op zich ben ik zeker niet tegen het voeren van vers vlees en ik heb hier ook veel verschillende artikelen over gelezen en ervaringen van mensen gehoord.

Punt is dat dit al een erg oude hond is en ik voor hem liever niet te veel meer verander. Ik weet ook niet hoe de overgang naar vers vlees bij een oude hond zal gaan? Omdat het hier om een hond van 16 gaat, durf ik deze optie niet zo goed meteen aan.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 11:38

Dat kan ik me goed voorstellen Pollewoppy. Oude honden krijgen vaak ook moeite om lappen vlees en botwerk goed te kauwen.

Je kunt wel dat gemalen vlees wat ik eerder noemde gaan geven. Soms is het even zoeken naar het juiste merk, maar je kunt het klein inkopen. Dit bewaar je gewoon in je vriezer en kun je dus dagelijks geven naast of door de brokken..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 11:53

Pollewoppy schreef:
Had jullie oude Jack Russel ook zulke gevoelige darmen?
(Mijn vorige hond namelijk niet, die kon je vrijwel alles voorzetten bij wijze van spreken).

Onze oude russel had een gigantische voedselallergie en kreeg darmontstekingen als ze wat binnenkreeg waar ze niet tegen kon. OA brood en lamsvlees ed. Het hypoallergeen voer van Royal Canin ging heel lang goed tot ze de zakken veranderden en kennelijk toch ook de inhoud, Voer rook anders en beestje werd er weer doodziek van. Darmontstekingen, misselijk, spugen en zoveel pijn dat ze gewoon flauwviel steeds. Zelf maken met lamsvlees was dus ook geen optie en aan kalkoen konden we moeilijk komen. Ook veel rijst ging niet goed.

Op advies dus overgestapt op dit voer en nu staat onze bordercollie/greyhound er ook op. Die heeft iets waar niemand van weet wat het is. Maar als hij normaal eten eet of bv rund of lamsvlees gaat ie eerst paniekerig krabben aan zijn buik om daarna te gaan gillen van de pijn. Nu hij op dit lichtverteerbare voer staat is dat nagenoeg helemaal over. Ook al sport hij heel erg veel en is het light voer met genoeg eten doet hij het er goed op.

We hebben wel vers gevoerd gebprobeert maar met 3 honden en een heel erg dominante russel is dat geen goed idee. Zij vrat alles op en de rest durfde niet meer te eten. Ook kwam bij haar het echte wilde beest boven. Daar zijn we dus wel vanaf gestapt.

Nu staan ze op brokken met af en toe kipvlees of rodi en brood als aanvulling.