heeft deze hond genoeg mentale en fysieke stimuli? Vaak blaffen honden naar alles en nog wat uit pure verveling. Verder kan het ook zijn dat ze blaft uit onzekerheid bij geluiden zoals de bel, stampen van de bovenburen. Let eens op haar lichaamstaal als ze blaft, is dit telkens hetzelfde of niet? Verder kan het inderdaad ook puur waak, territorium gedrag zijn. Zoiets van 'mijn plaats hier, hebben jullie mij gehoord?'. Zaak is dat het met welke reden dan ook teveel is. Probleem met straffen kan zijn dat ze dit op zich als een beloning kan ervaren en dus nog meer zal gaan blaffen. Ze krijgt aandacht (goede of slechte) door het blaffen en zal dit herhalen. Op zich komt de straf die je gaf niet door, want ze doet het nog steeds. Ga op zoek niet naar wat je wil afleren, maar naar wat je wil aanleren. Een oplossing kan misschien zijn om de hond een alternatief gedrag aan te leren als ze terug zo'n geluid hoort. bv. zitten en stil zijn. Je negeert simpelweg al het blaffen en op de seconde dat ze stil is ga je een superbeloning geven. Vraag haar te zitten en als ze luistert, doe spelletje, of geef een beloning. Draag misschien een bloemtje naar je bovenburen voor al dat geblaf, maar dit mag haar niets meer opleveren. Vraag aan iemand om eens regelmatig op je bel te komen duwen, en telkens geblaf negeren en stil zijn super beloning geven. Als dit steeds sneller gaat kan je op de intentie dat ze stil is, een woordje als 'stil' eraan koppelen. Ik heb persoonlijk het blaffen zelf bij mijn hond op commando gezet ('woef'). Zo blaft hij minder uit zichzelf, omdat hij daar geen beloning voor krijgt maar als ik het hem vraag wel.