HELP: (protest)plasjes als wij niet thuis zijn...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BibicheB

HELP: (protest)plasjes als wij niet thuis zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 12:38

Sinds een week plast een van onze honden in huis (op steeds dezelfde plek) als wij weg zijn, of niet in zijn buurt zijn (zoals 's ochtends vroeg als wij nog in bed liggen te slapen met de deur dicht of gisteravond zelfs toen ik alleen thuis was en onder de douche stond in een afgesloten badkamer.) Hamer

Het is geen kwestie van niet op kunnen houden want voor ik de honden alleen laat, laat ik ze altijd nog uit. Ook zo 's ochtends vroeg is het geen kwestie van niet op kunnen houden want hij gaat 's avonds om 23.00uur voor het laatst uit en als je om 6.30 uur de kamer binnen komt heeft hij het toch weer gedaan. We hebben deze hond nu ruim 6,5 week en dit speelt dus sinds een kleine week. Hiervoor hebben we helemaal geen problemen met hem gehad (één maal moeten corrigeren, de allereerste nacht). Ook plast hij niet als wij niet "afgeschermd" zijn (dus bijvoorbeeld in slaapkamer met dichte deur of zoals dus in de badkamer met de deur dicht).

Hij plast steeds op de slaapbank, op de dezelfde plek. En zoals jullie begrijpen; ik wordt er niet blij van en hoop op jullie wijsheid en advies! Nerd

Er liggen voldoende speeltjes, een gigantisch flostouw e.d. door het huis. Het water zet ik weg voor we naar bed gaan om te voorkomen dat hij 's nachts eventueel veel zou gaan drinken en het daardoor niet op zou kunnen houden. De hond is trouwens 16 maanden. Verder is het een schat van een beest en doet hij het super, heerlijk aanhankelijk en super lief en leuk met zijn zusje (die we wel vanaf dat ze 11 weekjes was hebben en dit soort rare kunstjes niet vertoont..) Lovers Maar dit gedrag móét eruit.... Bah! Ziek

Hellup! Frusty

Marion71

Re: HELP: (protest)plasjes als wij niet thuis zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:42

Ik kan me idd voorstellen dat je hier niet blij van wordt. Huilen

Gevoelsmatig denk ik eerder aan onzekerheid dan aan aan protest of ongehoorzaamheid. Vooral omdat hij het altijd op dezelfde plaats doet, ben ik geneigd te denken aan het afbakenen van zijn plek. Niet uit dominantie, eerder onzekerheid/onderdanig.

Jullie hebben de hond nog maar 6,5 week en hij is pas 16 maanden. Da's veel meemaken voor zo'n jong dier. Vergis je niet in de impact daarvan. Komt hij uit het asiel, heeft hij voordat hij bij jullie kwam een slecht leven gehad, plast hij als hij alleen is of juist met de andere honden? Ik begrijp dat het eigenlijk alleen maar erger wordt. Mopper je ook op hem als je terug komt en je ziet of ruikt dat hij geplast heeft?

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 16:33

Nee ik mopper niet op hem, hij begrijpt dat toch niet, want ik weet niet hoe lang het op dat moment geleden is dat hij heeft geplast. Lachen
Het is ook een hele switch hoor voor het beestje, zoals je zegt! Maar het opvallende is dat hij het de eerste 6 weken niet heeft gedaan en nu wel doet, waarbij ongetwijfeld meespeelt dat hij er ook niet voor gecorrigeerd wordt. Ik zit eigenlijk heel erg te wachten en te hopen op dat hij het een keer doet terwijl ik in de buurt ben, dan kan ik hem corrigeren en weet hij dat dát dus níet mag..

Hij komt bij de fokker vandaan, die hem aangehouden heeft als show- en dekreu. Hij zat daar zeer veel in de kennel omdat zijn vader (de fokkers schatje) binnen in huis zat en hem niet in huis accepteerde. Hij zal het niet slecht hebben gehad (hangt er natuurlijk vanaf wat voor maatstaven je hebt) maar zat dus wel bijna voortdurend in de kennel (waar ook andere honden zaten) of in de uitloop met andere honden.

Hij plast als wij weg zijn/niet bij hem zijn, hierbij speelt de aanwezigheid van andere honden denk ik geen rol... Het teefje blijft altijd bij hem, dus hij is niet zomaar alleen. Verder is hij ontzettend snel gewent hier, súper aanhankelijk en geniet van alle aandacht. Hij doet het super met zijn zus (veel spelen, samen slapen e.d.) en leert snel (zeker voor een hond die nog helemaal niks kende). Tja, alleen nu dit... Ik snap het niet en belangrijker nog; ik weet niet zo goed wat ik er aan kan doen. Ik geef hem nu in ieder geval eten op die plek, aangezien ze hun eetplaats niet snel willen bevuilen, hopen dat dat iets doet (maar goed gistermorgen en -avond heeft hij daar ook eten gehad en vanacht toch weer geplast).

Bedankt voor je reactie trouwens!

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 16:39

niet bij de bank laten komen als je weg bent? (deur dicht)
misschien verplaatst het probleem zich dan, maar dan doet hij het waarschijnlijk wel op een plek die iets beter schoon te maken is.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 16:41

laat m ook even controleren op blaasontsteking!!! soms ligt het probleem namelijk heel ergens anders!

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 16:43

Mijn vader laat ze om 3 uur s'nachts ook nog uit hoor... om 11 uur en dan pas om 6:30 weer.. das best lang hoor, 7 en halve uur!!

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 19:08

@Jimbo; dat is misschien wel een idee en als ik het op een andere manier niet voor elkaar krijg ga ik dat zeker doen! Ja
Ik zou eerst graag proberen om het anders op te lossen, want de kamer waarin hij plast (waar de bank staat) is de honden hun favo kamer en ook de enige kamer die (samen met de hal) open blijft als wij weg gaan. Bovendien zou ik dan zelfs als ik even wil douchen de honden die kamer uit moeten gooien. Maar bedankt! OK dan! Ik hou hem zeker in gedachten, want je hebt gelijk; de slaapbank is nou niet echt lekker makkelijk schoon te krijgen (net als het ecru-kleurige kleed wat er onder ligt..). En als het niet snel verbeterd is het in ieder geval een goed idee om eens te proberen!

@girlyggirl; dat is inderdaad ook een mogelijkheid en hij is nog niet gecontroleerd. Mààr.. Het is vreemd dat hij het alleen doet als hij "alleen" gelaten wordt en dat hij als wij thuis zijn nergens last van heeft. Frusty Als wij thuis zijn en het loopt toevallig een keer zo dat hij om 8.00uur uitgelaten wordt en dan pas om 15.30uur weer dan heeft hij nergens last van. Maar als hij 2 uurtjes alleen gelaten wordt ineens wel.. Nors opkijken Daarbij, honden die eruit moeten gaan vaak bij de deur zitten en zouden daar dan logisch gezien waarschijnlijk ook plassen.. Aan zijn urine is qua geur niks veranderd, ook een kenmerk van blaasontsteking. Ik zal morgenochtend eens contact opnemen met mijn dierenarts, vragen hoe die er over denkt. Bedankt voor je tip!

@watdanhe; 7 en een halve uur is niks joh! Clown Het is geen pup he.. Mijn moeder laat haar hond om 20.00/20.30 uit en dan pas om 8.00uur weer (en dat zie ik bij ons in de wijk veel!) Voordat de reu erbij kwam liet ik Gaia ook regelmatig om 22.00uur voor het laatst uit en dan pas om 7.30uur weer. En dan nog keek ze me aan zo van, tja moet het nu? Ik was eigenlijk op mn bot aan het kauwen... Vork Tussen zijn ochtend- en middagwandeling zit bovendien ook wel 6 uur. Ik loop 's ochtends (normaal om 7.30/8uur) altijd 1,5 tot een uur en driekwartier met de honden en ze kunnen dan gemakkelijk af tot 15.00/15.30uur. Kwestie van gewenning denk ik.. (En vooral van heel erg slapen..)

jettaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 19:18

Onze hond deed dit vroeger ook. M'n vader heeft hem toen 3 keer met z'n hoofd in z'n eigen plasje geduwd. Huilen Toen vond ik 't zo zielig, maar schijnbaar heeft hij 't wel begrepen. Hij houdt 't nu al 13 jaar vol Haha! Terwijl hij toch altijd samen met me slaapt(gemiddeld zo'n 10 uur per nacht)

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 19:21

onze hond, die op straat heeft gelopen voordat wij hem in huis haalde, deed dit eerst ook maar toen zijn we ermee naar de dierenarts geweest en die heeft ons toen een flesje met druppeltjes meegegeven en sindsdien is hij ervan af...was 10 jaar geleden

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 12:47

cletjee: een hond begrijpt niet dat als je hem met zijn kop in z'n eigen plas duwt dat dat fout is.

Ik zou eerst medische factoren uitsluiten. Zeker omdat dit pas een week afspeelt.
Daarnaast kan het best een psygisch probleem zijn.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 16:34

Precies, Anne, daar begrijpen ze helemaal niks van. Het is ook geen ongehoorzaamheid. Er is iets mis, of lichamelijk of psychisch. Blaasontsteking lijk me ook sterk; dan zou hij vaker plassen. Nog een mogelijkheid; is 1 van de andere honden een teefje (Gaia, klinkt als een meisje)? Zo ja, ligt zij ook op de slaapbank? Dan zou het wel 'gewoon' territoriumafbakening kunnen zijn. Is hij gecastreerd?

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 15:18

Ik weet niet of je bank een hoes heeft die in de was kan? Zoja, dan raad ik je aan die zo snel mogelijk te wassen want daardoor gaat hij steeds weer naar hetzelfde plekje omdat dat 'lekker' ruikt voor de hond. Wij hebben dat ook met onze pup van acht weken, die nog zindelijk moet worden. Ik maak elke keer met een schoonmaakdoekje (zo'n kant en klaar vochtig geval) de plek van het plasje schoon en dan komt hij er ook niet weer bij om te plassen. Verder moet je het ook buiten het zicht van je hond schoonmaken/ opruimen. Daarmee schijnen ze het ook wel sneller af te leren. Kijk desnoods eens op een hondenforum daar vind je ook veel info!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 15:22

Als de hond altijd in een kennel heeft gezeten kan het zijn dat hij kon plassen waar hij maar wilde. Misschien zit de zindelijkheid niet goed genoeg vastgebakken in zn koppie. Kan zijn dat hij een keer bang geworden is toen jullie weg gingen en dat hij er toen mee begonnen is.

Schoonmaken kun je het beste met biotex of soda doen, dat haalt de geur weg en verspreidt geen nieuwe uitdagende geur.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 15:31

Misschien een idee om een soort van "kattenbak" voor hem te maken - een plaats waar hij legaal zijn behoefte kan doen? Als dat eenmaal goed gaat, kun je die bak proberen weer het huis uit te krijgen.
Verder: er zijn tegenwoordig steeds meer gedragstherapeuten, die zou je zeker in kunnen schakelen voor dit soort problemen Pling
Ik denk dat het er inderdaad mee te maken heeft dat hij in de kennel onvoldoende getraind is, en zichzelf heeft aangewend dat hij zelf een plek moest/kon kiezen om te plassen.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 15:41

Roadracer: Ik zou dat juist niet aanraden. Een hond hoort gewoon niet in huis zijn behoefde te doen. Niet op de bank, niet op een speciale bak, helemaal nergens.
Net als dat mensen denken dat het makkelijk is om een pup eerst krantzindelijk te maken en dan de kranten weg te halen. Dit werkt ook niet.

latnahc2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 15:54

cletjee schreef:
Onze hond deed dit vroeger ook. M'n vader heeft hem toen 3 keer met z'n hoofd in z'n eigen plasje geduwd. Huilen Toen vond ik 't zo zielig, maar schijnbaar heeft hij 't wel begrepen. Hij houdt 't nu al 13 jaar vol Haha! Terwijl hij toch altijd samen met me slaapt(gemiddeld zo'n 10 uur per nacht)

Huilen

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 17:26

Heb je wel eens aan verlatingsangst gedacht? Omdat hij het alleen doet als jullie niet thuis zijn? Misschien iets om met een gedragstherapeut over te spreken? Die weten vaak meer dan bokt.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 13:12

Ik vind het ook wel typisch dat hij het alleen doet als jullie er niet zijn. Dan denk ik ook gelijk aan iets van verlatingsangst of dat hij misschien niet goed alleen kan zijn (is verschil in). Hij gaat het dan echt niet doen als je erbij staat en ik zou zelf een hond daar al helemaal niet voor corrigeren. Daar wordt ie alleen maar onzekerder van.
Op zich kan je dit best wel verhelpen, maar daar moet je wel even iemand bij halen die er veel verstand van heeft. Een gedragstherapeut zou ik dus doen.
En ik moet zeggen dat als ik een gedragstherapeut nodig zou hebben, ik er een van quiebus zou nemen.