koi karpers hand tam maken??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sax89

koi karpers hand tam maken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 11:18

Ik was net op zoek naar anti reiger tips, en toen zag ik foto's met tekst waarbij stond dat je je karper handtam kan maken.

heeft hier iemand daar ervaring mee? en kan dit alleen bij die hele grote karpers, of ook bij de karpers van rond de 30 cm groot?

ben benieuwd, alsvast bedankt

Diva_Jenny

Re: koi karpers hand tam maken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 11:21

Wij hebben ook koi's en ze zijn idd redelijk handtam inmiddels, gewoon door uit de hand te voeren met stukjes brood. Zelfs onze zeelt en sluierstaart eten tegenwoordig uit je hand.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 12:59

nog meer bokkers met ervaring?

Skwoesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 13:02

Koi's, maar ook andere (vijver)vissen, zijn gemakkelijk tam te maken.
Als je ze steeds op dezelfde manier voert weten ze dat op een gegeven moment.
Als je ze er langzaam aan laat wennen kun je gewoon wat voer in je hand houden onder water, ze komen dit dan vanzelf pakken.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 14:59

Ik leer hier al mijn vissen een vast voerritme aan. Meestal is dat hier het tikken tegen het glas waarna ze allemaal te voorschijn komen om uit de hand te komen eten Haha!
Als je maar lang genoeg hetzelfde doet tijdens voertijd, leren ze vanzelf aan en worden ze inderdaad goed tam!
Koikarpers zeker! Dit zijn best wel slimme vissen Lachen

Ik heb trouwens zelfs een keer een Tilapia zien apporteren Nagelbijten / Gniffelen

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 20:31

als je koikarpers tammer wil maken zou je bv een shagoi (ofzo) erbij kunnen doen.. dat is een beetje bruinige koikarper en die worden heel snel tam.. en als die eenmaal tam is, volgt de rest vanzelf..

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 21:32

Ik heb zelf koi, en die zijn heel tam Lachen (heb er trouwens geen Chagoi bij, dacht inderdaad een keer ergens te lezen dat die sneller mak worden, maar bij mijn huidige koi is het ook erg snel gegaan.)
Is gewoon vanzelf gegaan eigenlijk, en nu die koi tam zijn volgen de goudvissen ook Ja
Binnen een paar weekjes waren ze erg tam (brutaal Clown ) zonder echt moeite of iets speciaals te doen ofzo.
Heb er pas nog 2 koi bij gehaald (tancho sanke en een yamabuki) en die waren ook binnen een weekje weer mak, als er eenmaal een paar durven gaat de rest snel mee
Erg leuk Haha!

Edit: Ik heb trouwens 1 koi rond de 10 cm en de rest is zo'n 25 cm.
De groten zijn iets makker maar ik denk dat de kleine ook wel meekomt binnenkort Ja
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 26-09-08 21:45, in het totaal 2 keer bewerkt

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 21:36

onze koi dronk uit een bierflesje ( met water en voer) en zwom ook met je mee, regelmaat in je voeren en dezelfde plek zijn belangrijk.
De rest van de goudvis was ook mak, leuke hobby.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 21:39

Lijkt me wel fijn.. tamme vissen.
En met je tamme vissen een rondje zwemmen moet ook wel zaaalig zijn Lachen.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 09:09

wel leuk om zo die verhalen te horen. ik denk dat ik het ook ga proberen. en wat hebben jullie dan in je hand? brood of gewoon viskorrels?

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 09:16

Wij voerden vaak een beetje brood uit de hand. Onze koi was 40-50cm die hadden we ook al een jaar of tien inmiddels. Helaas afgelopen zomer overleden. Hij at uit je hand, kwam als je met je hand in het water spetterde en hij ging ook regelmatig op zijn zij bij je stilliggen en dan 'aaiden' we hem over zijn schubben, vond ie blijkbaar lekker Haha!
Omdat ie zo recht op je af kwam zwemmen en zo groot was noemden we hem Jaws, haha.
De rest werd ook meteen mak, maar geeneen zo mak als Jaws. Zijn grootste opvolger Goldy (zo'n maan-koi, weet niet hoe die heten) is zo'n 20cm nu en die is ook al redelijk mak.
Vind het echt heel erg leuk!

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 09:18

anniee schreef:
Wij voerden vaak een beetje brood uit de hand. Onze koi was 40-50cm die hadden we ook al een jaar of tien inmiddels. Helaas afgelopen zomer overleden. Hij at uit je hand, kwam als je met je hand in het water spetterde en hij ging ook regelmatig op zijn zij bij je stilliggen en dan 'aaiden' we hem over zijn schubben, vond ie blijkbaar lekker Haha!
Omdat ie zo recht op je af kwam zwemmen en zo groot was noemden we hem Jaws, haha.
De rest werd ook meteen mak, maar geeneen zo mak als Jaws. Zijn grootste opvolger Goldy (zo'n maan-koi, weet niet hoe die heten) is zo'n 20cm nu en die is ook al redelijk mak.
Vind het echt heel erg leuk!

ik heb nu 5 redelijk grote van 30cm ong zwemmen in de vijver. blijven die koi's nu ook nog groeien dan? of zit er een maximaal aan? mits je ze goed te eten geeft natuurlijk.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 09:25

ligt aan de grootte/diepte van je vijver, ze worden zo groot als de ruimte hun toelaat, als het goed is. Jaws was een van de eerste koi's die we erin deden, de rest was toen goudvis en dus klein. Hij heeft flink lang kunnen groeien voordat er meer vis en dus minder ruimte kwam. Hij was ook al jaren op deze lengte hoor, dus groter zou hij in onze vijver ook niet zijn geworden. Denk dat de vijver zo'n 2x6m. is ongeveer en op zijn diepste 1.5 meter diep gok ik.

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 09:27

ik heb een programma gezien gister weet niet welk meer
en die man had ook koi's die handtam waren.
een was ziek die werd zelfs geopereert.
maar dat was een hele grote

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 09:30

anniee schreef:
ligt aan de grootte/diepte van je vijver, ze worden zo groot als de ruimte hun toelaat, als het goed is. Jaws was een van de eerste koi's die we erin deden, de rest was toen goudvis en dus klein. Hij heeft flink lang kunnen groeien voordat er meer vis en dus minder ruimte kwam. Hij was ook al jaren op deze lengte hoor, dus groter zou hij in onze vijver ook niet zijn geworden. Denk dat de vijver zo'n 2x6m. is ongeveer en op zijn diepste 1.5 meter diep gok ik.

onze vijver is 1,5 diep en is 2 bij 5 metr gok ik zo. hij is een beetje lomp maanvormig.

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 09:43

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 09:45

pretletter17 schreef:
Ja, die zijn inderdaad vrij simpel tam te krijgen, net als goudvissen. Liefde van de vis gaat ook door de maag... Je kunt ze zelfs dressuur leren: http://www.kewego.nl/video/iLyROoaftvsB.html ROFL

humor die site Clown

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 11:33

babbii_lief schreef:
ik heb een programma gezien gister weet niet welk meer
en die man had ook koi's die handtam waren.
een was ziek die werd zelfs geopereert.
maar dat was een hele grote

ook kleine worden geopereerd hoor Knipoog

ja je kan ze best handtam maken, met name met voeren dan..

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 11:37

hoe kun je een vis opereren in het water? dan word hij toch van binnen vervuild door het water lijkt mij...?

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 11:38

nee, ze worden op droog gelegd, en krijgen dan water door de kiewen, zodat ze zuurstof (en verdoving) blijven krijgen

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 20:19

ik heb tamme koikarpers gehad....vind ze echt geweldig omdat je ze zo tam kunt krijgen.