Kan mijn hond staar hebben?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes_R

Kan mijn hond staar hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 22:29

Ik heb een Rottweiler van bijna 10 jaar. Een heerlijke hond die nog geregeld lekker met ballen en mijn andere hond speelt. Maar ook al is hij nog jong van geest, zijn lijf begint wel ouder te worden... Verdrietig

Nu zag ik zojuist dat zijn pupillen "anders" lijken. Het is een beetje lastig te omschrijven, maar eerder had hij hele donkerbruine ogen. Nu heeft hij nog steeds donkere pupillen, maar in de pupil zit een lichtere schijf. In het licht in de kamer lijkt het blauwig, maar dat komt misschien ook wel door het kunstlicht.

Ik heb eens met mijn hand voor zijn ogen gewapperd, en hij knippert wel. Maar dat was wel van redelijk kortbij.
Ik weet niet meer goed hoe zijn ogen er eerder uitzagen, maar de pupillen lijken lichter van kleur in het midden...

Ik bel sowieso morgen maar de dierenarts voor een afspraak, maar daar kan ik niet eerder dan maandag heen helaas...
Weet iemand of dit beginnende staar is??

Blinnii

Re: Kan mijn hond staar hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 22:31

Het klinkt wel als beginnende staar, maar het is sowieso slim om de DA het even te laten zien. Lachen
Sterkte!

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 22:36

Dank je!

Ik was er ook al een beetje bang voor...
Bah, ik vind het zo naar om hem ouder te zien worden Verdrietig

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 22:37

Alle ouder wordende honden krijgen dit, het is zelfs zo dat dierenartsen de leeftijd van een hond eraan kunnen schatten omdat het meestal op ongeveer dezelfde leeftijd gebeurd bij honden (9 a 10 jaar). De ooglens word minder helder en dat zie je dan als een blauwe gloed.
Je kunt er niets aan doen, en je hond kijkt er ook nog goed mee, het gezichtsvermogen word maar een klein beetje minder.

Natuurlijk kan je ermee naar de DA als je het niet vertrouwd.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 22:43

Qua leeftijd klopt het inderdaad precies...

Maar hoef ik hem geen oogdruppels ofzo te geven?
Ik was toch al van plan om weer eens bij de dierenarts een check-up te laten verrichten, dat heb ik ongeveer een jaar geleden ook laten doen. Dan kan hij gelijk naar zijn ogen kijken.
Als ik hem maar zo laat lopen, lijkt het net alsof ik niet voor hem zorg Verdrietig

Klinkt misschien stom, maar ik heb er enorme moeite mee om zo'n sterke hond ouder te zien worden Verdrietig

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 22:53

Je kan altijd een keer naar de DA toe om hem eens helemaal na te laten kijken, meteen ook naar zijn gebit enzo, oudere honden krijgen sneller last van kwaaltjes.
Ik weet niet of er druppels voor zijn, ik denk eigenlijk van niet omdat het een ouderdomsverschijnsel is. Het is ook niet leuk om je hond ouder te zien worden, maar zolang jij met hem leuke dingen blijft doen en hem in beweging blijft houden, kan hij best nog een aantal jaar mee hoor! De hond van mijn moeder is bijna 16 jaar en loopt iedere dag nog een rondje mee naast de fiets, hij is heerlijk speels en nog steeds ondeugend. Wel is hij zo doof als een kwartel, maar daar heeft hij verder geen last van (mijn moeder dus wel... als hij tijdens het loslopen niet op mijn moeder let, kan ze hem niet roepen en loopt hij alleen naar huis, erg gevaarlijk dus).

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 22:56

Wauw, 16 jaar, dat is een mooie leeftijd!
Inderdaad, hem lekker in conditie houden en dan gaat hij nog lang mee Lachen

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 11:16

Bij daglicht zie ik het eigenlijk niet meer Verward

Nou ja, maandag ga ik naar de da voor een algemene check-up, en dan hoor ik wel wat die zegt Lachen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:51

Zover ik weet wordt staar bij een hond niet behandeld. Ze kunnen er prima oud mee worden, alleen moet je er natuurlijk wel rekening mee houden dat het gezichtsvermogen afneemt. Wel goed om je oudere hond af en toe helemaal na te laten kijken door de DA.