Keuze hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nijn

Keuze hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 22:00

Nu ik van plan ben om op mezelf te gaan wonen, en het er naar uit ziet dat het ook binnen een jaar gaat lukken heb ik eindelijk de kans om een hond te nemen.
Echter heb ik dus nooit een hond gehad, ben gek op die beesten en heb ook 3 weken in Italië van een hond mogen genieten.
Nu weet ik dus alleen niet hoe ik er achter kom of het in mijn leven gaat passen.

Ik werk maximaal 4 uur per dag, dus wat betreft het alleen zitten zal het goed gaan. Maar hoe kom ik er nu achter of het bij mij past?
Ik kan moeilijk op zoek gaan naar een hond, er 1 nemen en na een tijd er achter komen dat het toch niet gaat?
Ervaringen?

Ethelate

Re: Keuze hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 22:03

Geen vrienden die een vakantie adres voor hun hond zoeken?
Dat je een paar weken voor een hond kan zorgen in je eigen thuis situatie?
Een hond neem je voor (gemiddeld) 13 jaar, dus het moet wel echt in je leven passen.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 22:04

Nee, ik ken niemand met een hond

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 12:49

Zijn er geen bokkers die zelf een hond hebben gekocht zonder dat ze bij ouders o.d. een hond hadden? Bloos!

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 12:52

Mijn oma heeft een hond en komt 5 dagen in de week bij ons omdat ze dan bij ons is
gewoon veel boekes lezen over het ras die je dan gaat kiezen
En bij de dierenwinkel vragen
stuur me maar een bericht als je nog een paar vragen hebt
Succes

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 12:56

Ik heb niet een bepaald ras in gedachten
Tuurlijk heb ik wel voorkeuren zoals de beagle en Dobermann, maar ik wil eerst maar eens zien of de karakters bij mij en mijn leventje passen voordat ik kies.
Daarnaast scheelt het misschien ook wel dat ik er 1 het liefst uit het asiel haal, zij kunnen me wellicht ook helpen.
Dierenwinkels ben ik niet zo'n fan van wat betreft info Lachen

Weet iemand misschien of ik een hondenschool o.d. eens zo maar kan benaderen?

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 12:59

Hoi!
Leuk hoor, een eigen huisje, en een hond!

wij hebben 4 honden, en ik ken eigenlijk alle rassen wel (heb cursus KK1 gedaan, dan moet je alle rassen uit je hoofd leren met hun eigenschappen erbij).

Je zou je zelf eerst een aantal vragen moeten stellen, niet op volgorde van belangrijkheid;
hoe groot mag de hond zijn, woon je in een huis met trappen,wil je de hond wat leren, woon je in een losloopgebied, is een jachthond practisch, of juist een herder? Wil je cursussen gaan volgen, en evt. ook wedstrijden?
Ben je zelf erg actief (veel wandelen, fietsen, hardlopen)?

Ik heb zelf Oudduitse Herders, die zijn erg actief en leren heel erg snel. Daar komt dus bij dat ze niet tevreden zijn met 4 x per dag een blokkie om.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:06

Kan je niet bij een asiel bij jou in de buurt met de honden gaan wandelen? Dan leer je meerdere rassen kennen en hun karaktereigenschappen. Hierdoor kan je wellicht een betere keuze maken in wat je graag zou willen.
Er is ook een hele mooie hondenenceclopedy te verkrijgen waar heel duidelijk in staat wat voor kenmerken elk ras heeft inclusief de vachtverzorging, de beweging en de voor- en nadelen van elk ras.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:12

Ik zou eerst eens een lijstje maken wat je zelf wilt. Via google kun je ook zoeken op welke hond past bij mij.
ik kom hier op uit:
http://www.quizlet.nl/quiz/5644/welke-h ... t-bij-jou/

Bij een asiel kun je altijd eens aangaan om informatie op te vragen en menig hondenschool zal je ook wel willen helpen. Fijn dat je je er eerst in wilt verdiepen om te zien of het ook echt wel wat voor je is. Misschien vragen of je bij het asiel tijdelijk een opvang adres kan zijn voor een hond die ze liever bij iemand thuis plaatsen.

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:13

Bij een hondenschool kun je inderdaad ook goede info krijgen!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:23

Verstandig idd dat je je eerst in de verschillende rassen verdiept en niet zomaar een
hond uitkiest op zijn lieve koppie.
Kijk idd eens goed naar je woonsituatie:
- hoe groot is je huis?
- heb je een tuin/iets anders waar de hond naar buiten kan?
- wat voor gelegenheid heb je op het gebied van uitlaatgebieden?

Maar ook en vooral wat JIJ zelf van de hond verwacht. Wil je een rustige hond, of vind je
een wat drukker karakter leuk? (zo n hond heeft vaak meer aandacht/ruimte nodig) En heb je
de hond voor de gezelligheid in huis, of vind je het leuk de hond te trainen op behendigheid of
jacht?
De hond moet zowel in je huis en omgeving tot zijn recht komen en aansluiten bij je eigen wensen
en verwachtingen Lachen Kijk ook eens bij hondententoonstellingen, daar zijn ook vele verschillende
rassen aanwezig.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:37

Ik heb thuis nooit een hond gehad, woon inmiddels al jaaaren op mezelf, maar 2 jaar geleden naar een huis met veel ruimte erom heen verhuisd en besloten een hond te "nemen". Heb expres voor een volwassen asielhond gekozen, zodat ik geen puppy hoefde op te voeden. Nu was er aan deze hond ook nog wel het nodige op te voeden, maar ze was 2 jaar, zindelijk, luisterde redelijk en kon een poosje alleen zijn. Heb er nu een superhond aan = kruising labrador x herder.
Maar als je twijfelt of het in je leven past kun je er beter niet aan beginnen, je moet het wel 100% zien zitten.

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:50

Sluit me bij bovenstaande reacties aan, denk eerst eens na wat voor hond je zou willen en hoeveel tijd en ruimte je hebt. Maximaal 4 uurtjes werken lijkt mij prima kunnen, mits je de hond hieraan laat wennen.
Ik heb zelf 3 maanden geleden een hond genomen, een Weimaraner van net een jaar oud. De mensen van wie we hem overnamen hadden dus binnen 10 maanden al bedacht dat ze er toch te weinig tijd voor hadden. Het zijn namelijk honden die veel beweging nodig hebben! Het voordeel voor ons was dat we zelf geen pup op hoefden te voeden en dat we het ook een fijn idee vonden om een lieve hond een tweede kans te geven. Het is nl echt een schat van een beest, ook met kinderen en andere dieren..
Maar goed, kijk anders eens op www.dierenasiels.com of bedenk wat voor ras bij je zou passen en kijk op de rasverenigingssite, misschien hebben ze daar ook wel herplaatsingshonden!
En ik denk dat als je dat beestje eenmaal in je hart hebt gesloten dat het altijd wel in je leven past, je moet er alleen wel tijd insteken, maar dat is met paarden niet anders!
Succes!

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 14:52

Beagle of Dobermann is wel een groot verschil. Ik heb zelf een Beagle (zie profiel) en ben helemaal weg van het ras. Maar ze zijn eigenwijs en hebben een consequente opvoeding nodig, anders worden het hele vervelende jankende honden. Op Marktplaats zie je helaas veel beagles van nog geen jaar waar mensen zich helemaal vergist hebben in wat voor hond ze in huis hebben gehaald. Want ja, zo'n pup ziet er zo aandoenlijk uit. Ik wil je niet afschrikken hoor, want het zijn super lieve honden maar laat je goed informeren.
En mensen die hard roepen dat ze niet los kunnen, ik heb het bewijs van een wel goed luisterende, los lopende Beagle Knipoog

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 14:57

www.hondenras.com en dan "welke hond past bij mij"
Vindt dat deze site een aardig idee geeft van welke hond bij jouw levensstijl past. De uiteindelijke keuze maak je zelf, maar dan heb je in ieder geval een hond die in jouw plaatje past.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 15:37

wat heel belangrijk is,is hoe groot woon je,hoe vaak wil je wandelen met de hond,kan je hem los laten lopen ja/nee,en dan nog,wil je een grote hond,klein,of een middelgrote hond,lang haar /kort haar??

zitten allemaal voor en nadelen aan...

meest aanbevolen "beginnershond" is een labrador..maar die kunnen erg druk zijn,hou je meer van lang haar is bv een golden retriever een leuke hond..maar mss vind je die wel te groot...

jij moet een ras nemen wat bij jou klikt,wat jij een leuke hond vind...hier kan iedereen wel zijn favo ras gaan roepen,maar daar wordt je niet veel wijzer van.

en wil je een pup,of al volwassen hond?hoe woon je??flat,beneden woning,vrijstaand??

als je een ras neemt wat bv veel keft,dan heb je zo problemen met een hoop buren als je in een flat woont...

(boya ,ik deed de test,en geen 1 hond voldeed aan mijn wensen,hahahaha...en ik heb ingetypt wat wel degelijk mijn voorkeur bij mijn type honden heeft,maar die kwam niet uit de bus Tong uitsteken )

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 15:45

Ik heb nog geen huis, maar de huizen waarop ik reageer zijn allemaal minimaal 25m2, niet super groot maar voor mij (en 1 hond) zal het voldoende zijn. Zal op de begane grond zijn of de eerste verdieping, daar ik zelf niet veel trappen kan lopen Lachen
In de buurt zijn voldoende uitlaat mogelijk heden, ook losloop velden etc.
Ik hou van actieve honden, niet te klein (dus geen jack russels o.d.) maar die ook van aandacht houden.
Verder wil ik sowieso een cursus doen ook al is de hond goed opgevoed, ik heb nog veel te leren Ja

Citaat:
Maar als je twijfelt of het in je leven past kun je er beter niet aan beginnen, je moet het wel 100% zien zitten.

Het is niet zo zeer dat ik twijfel of de hond in mijn leven past, meer of de hond een goed leven bij mij kan krijgen Lachen

kimmie261 schreef:
meest aanbevolen "beginnershond" is een labrador..maar die kunnen erg druk zijn,hou je meer van lang haar is bv een golden retriever een leuke hond..maar mss vind je die wel te groot...

en wil je een pup,of al volwassen hond?hoe woon je??flat,beneden woning,vrijstaand??

als je een ras neemt wat bv veel keft,dan heb je zo problemen met een hoop buren als je in een flat woont...

Labrador heb ik zelf ook aan gedacht, fijne honden en welke ik heb mee gemaakt waren ze ''makkelijk'' qua karakter.
Woning wordt een appartementen complex, rekening met de buren houden is dus wel gewenst Nagelbijten / Gniffelen

Verder heb ik die 2 testen gedaan, uit de eerste kwam een hele waslijst maar helaas deden de linkjes het niet, ga het er zo even bij zoeken Lachen
2e test zijn maar 4 verschillende honden waar je op uit kunt komen, lijkt me niet echt realistisch Nagelbijten / Gniffelen

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 15:53

wij hebben thuis altijd een hond gehad en toen ik op mezelf zou gaan wonen was het de bedoeling dat onze huidige hond meeging. Ik heb hem 1 week gehad, toen heb ik hem teruggebracht....
wij hebben echt een makkelijke hond, kan lang alleen zitten is goed zindelijk, maar de verantwoordelijkheid van iedere dag minimaal 2x thuis komen was teveel voor mij op het moment.
Ik woon nogal achteraf en heb geen auto. Het komt regelmatig voor, zeker nu ik weer een vriend heb, dat ik plotseling/onverwachts ergens blijf overnachten. Dat kan met een hond dus niet, je moet even naar huis om hem uit te laten, voeren etc.

in de vakantie heb ik wel voor hem gezorgd en is hij dus 4 weken bij mij in huis geweest, maar ik was blij dat ik na 4 weken het beestje weer terug kon brengen.

begrijp me niet verkeerd, ik ben helemaal gek op dat beest en als mijn ouders hem weg zouden moeten doen, dan kan hij bij mij terecht, maar ik kies op het moment heel bewust om geen hond te nemen.

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:05

Mag ik vragen waarom je niet teveel trap kunt lopen? Als je hierdoor ook niet veel kunt wandelen is een wat minder actieve hond misschien een beter idee. En ik vind eerlijk gezegd 25m2 niet zo erg groot om met een hond in samen te leven, maar goed, dat is ieder voor zich..

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 16:46

Waar zie je staan dat ik niet veel kan wandelen? Er staat toch echt dat ik niet veel kan trap lopen, over gewoon lopen hoor je me niet Lachen
Voor de 1 is 25m2 niet veel voor een ander wel, het wordt iig minimaal 25m2, kleiner wil ik niet wonen, zeker niet met een hond Lachen

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:49

Bedoelde er niks mee verder hoor! Vroeg het me alleen af.
En als jij 25M2 voldoende vindt, prima toch! Lachen

Peetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 21:23

Wardie schreef:
Mag ik vragen waarom je niet teveel trap kunt lopen? Als je hierdoor ook niet veel kunt wandelen is een wat minder actieve hond misschien een beter idee. En ik vind eerlijk gezegd 25m2 niet zo erg groot om met een hond in samen te leven, maar goed, dat is ieder voor zich..

Trap lopen gaat denk over de hond aangezien het voor de hond niet goed is om teveel trap te lopen!

Sharon ik heb zelf een Beauceron en die zijn ook erg leuk al zeg ik het zelf Tong uitsteken

*type foutje*
Laatst bijgewerkt door Peetjuh op 23-09-08 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 21:25

Grappig dat je die noemt peetjuh, die kwam ook uit de bovenstaande test Nagelbijten / Gniffelen

Ik begin iig goed gek te worden van al die rassen Bloos! Ik wist dat er veel verschillende soorten waren, maar zo veel?

Peetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 21:31

Haha volgens die site zijn er 412 dus dan heb je een genoeg om uit te kiezen Nagelbijten / Gniffelen

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 21:32

Ten eerste: goed dat je je zo verdiept en niet zomaar koopt! Verder koop nooit een hond in een dierenwinkel! (dit zijn broodfokkers) ik zou gewoon eens een rondje maken door het asiel, misschien val je wel gelijk voor een hond..en anders eens voor jezelf op de rij zetten wat je zoekt in een hond en wat niet..en ga dan eens opzoek naar bijpassende rassen en neem dan eens vrijblijvend contact op met een bonafide (die fokken via de regels van het ras) fokker! Of ga anders voor een nestje bij mensen in huis..maar vraag dan ook altijd naar gezondheidstesten van de ouderdieren! Je wil immers een leuk gezond hondje, toch!