Epilepsie of iets anders? Hond "loeit" (vocaliseerd) steeds

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Epilepsie of iets anders? Hond "loeit" (vocaliseerd) steeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 18:11

Onze airedale reu (nou ja gecastreerd) heeft al vanaf dat ie klein is last van 'vocaliseer-aanvallen'.
De laatste tijd lijkt het steeds erger te worden. Hij heeft deze aanvallen nu bijna elke nacht, soms zelfs 2x in een nacht. En overdag als hij begint te blaffen omdat hij wat hoort krijgt ie ook een aanval..

Ik heb net zo`n aanval gefilmt, en was benieuwd of er mensen met honden zijn die dit herkennen. En of er iets tegen te doen is natuurlijk... want 2x per nacht wakker schrikken van Speedy is niet echt gezond voor mijn nachtrust Haha!

Hier het filpje waarop je hem ziet tijdens zo`n aanval. Zoals te zien is reageert hij wel iets op het roepen van mijn man, en is het zinnetje "waar is de bal" net datgene waar hij 'wakker' van wordt..

Mocht dit nou geen epilepsie zijn, in welke hoek zouden we het dan moeten zoeken?

Link naar het filmpje: http://nl.youtube.com/watch?v=zuWYhzwMhPA

Ellebel

Re: Epilepsie of iets anders? Hond "loeit" (vocaliseerd) steeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 19:15

Mijn hond heeft vrijwel hetzelfde gedrag maar is daarbij ook erg angstig en kruipt weg. Bij haar is er wel sprake van epilepsie. Bij jouw hond is het erg moeilijk vast te stellen denk ik. Mijn gevoel zegt wel epilepsie maar dat is erg moeilijk vaststellen vanaf zo'n filmpje. Mijn hond doet het erg goed op medicijnen tegen epilepsie.

Iemand die erg veel verstand heeft van epilepsie bij honden en angstaanvallen in het bijzonder is Quirine Stassen van de faculteit diergeneeskunde in Utrecht. Je eigen dierenarts zou eventueel contact met haar kunnen opnemen en ook dit filmpje door kunnen sturen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 19:20

Hoe oud is de hond? Wat ik vreemd vind is dat hij toch nog op de stem reageert. Bij epilepsie kan je niet iemand uit de aanval halen. Als de hond al ouder is, zou het gedrag verergert door dementie kunnen zijn. Je ziet namelijk dat dementie vaak in de nacht op het ergst is, onrust, loeien enz. Helpt een lampje aanlaten 's nachts?

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 19:39

Bij partiele epilepsie kun je de patient soms wel uit de aanval halen. Dus dat is geen keihard criterium.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 21:05

Nou, ik heb de stoute schoenen aangetrokken en Dr. Quirine Stassen een mailtje gestuurd.
Nu maar hopen dat ze tijd wil nemen om het te lezen, en dat zij er misschien iets van kan maken.. Of het wil onderzoeken..

We hebben in de woonkamer een aantal terraria staan, waarin rode warmtelampen hangen. Dus het is nooit helemaal donker in de kamer. Maar ik kan als test vanacht wel even een lamp aanlaten in de kamer...

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 10:27

Quirine is superaardig dus ze vindt t vast niet erg dat je gemaild hebt. Helaas is ze ook superdruk Haha! dus het kan even duren voor je bericht terug hebt.

Is je hond op het moment van zo'n jankaanval ook "anders"? Staren naar 1 punt of juist om zich heen kijken, angst of agressie? Happen naar denkbeeldige vliegen? Ik vind het wel heel interessant, ik heb dergelijk gedrag alleen bij mijn eigen hond en familie van haar gezien. Ik was gisteren even het filmpje op youtube aan het kijken (met geluid natuurlijk) en mijn vriend kwam meteen vanuit een andere kamer aangesjeesd, die dacht dat onze hond een aanval had Clown

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 10:31

Ik heb een west highland terrier gehad (helaas overleden vorig jaar) en die deed dat ook maar die had suikerziekte en kreeg dan een toeval omdat hij dan te weinig suiker in zijn bloed had zitten. Kijkt je airdale ook helemaal wazig (kon t niet goed zien op filmpje) en tis alsof hij je niet meer ziet? Heel eng was t af en toe maar dan gaf ik hem wat brokken en ging t weer goed en de insuline moest dan weer afgestemd worden....

Madilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 19:40

Mijn hond die heeft ook epilepsie, maar als die een aanval heeft dan gaat hij schuimbekken en trillen(wat hij normaal ook doet, windhondje Tong uitsteken) Hij valt ook steeds om. Wij leggen hem lekker in de mand en aaien hem. Dan gaat het vaak snel voorbij. Bij mijn hond is eht ook maar 1 keer in de paar maanden. Als het een paar keer achter elkaar is, dan gaan we wel naar de DA. Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar ik zou anders naar de DA gaan. Weet je het zeker.

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 21:09

Hoe oud is je hond? Het klinkt mij als dementie in de oren.

Bij ons op de dierenartspraktijk hebben we speciaal voer voor honden die dement zijn (vraag me niet hoe het precies werkt, kan het wel voor je opzoekn, maar weet het niet zo te vertellen)

Ons eigen oude beestje (helaas is ze er niet meer) ging ook steeds vaker loeien snachts en toen zijn we dat voer gaan geven. Hoewel ik er sceptisch tegenover stond, zagen we wel degelijk verbetering en hebben we toch zeker nog 2 jaar plezier van en met haar gehad, zonder slapeloze nachten voor mens en dier!

Het voer is van Hills, het heet BD (Brain Diet)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 22:47

Bedankt voor het meedenken!
Hij is inderdaad al wat ouder, maar doet dit loeien `s nachts al vanaf dat hij een jaar oud is ongeveer. Maar sowieso is het voer waar jij het over hebt het proberen waard!

Oja, we hebben de lamp beneden al een paar avonden aangelaten `s nachts, en de eerste nacht was hij eindelijk weer eens stil.. ik had al goede hoop maar helaas gisternacht en afgelopen nacht is hij weer 'afgegaan'

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 23:01

Proberen kan geen kwaad, je weet maar nooit.
Hills heeft ook een niet goed, geld terug garantie trouwens!