Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 11:44

Winged schreef:
Wendy schreef:
Haha, jij bent duidelijk geen jurist :D :D :D

Inderdaad :+

DB heeft geen poot om op te staan. Dier kwam namelijk nog gewoon thuis om te eten. Al dan niet minder. DB Heeft het dier moedwillig gelokt met eten. DB Weet zelf ook wel hoe groot het zwerfterrein van een kat kan zijn (een paar kilometer in omtrek) dus had dan ook al die huizen bij langs moeten gaan om te controleren of de kat niet ergens thuis hoort. Onderzoeksplicht hebben ze namelijk ook.

Onzin.
Buren hebben het asiel gebeld met de mededeling dat er (weer) een zwerfkat op hun terrein rondloopt en gevraagd of ook deze kat gevangen kan worden.
Er wordt een vangkooi met voer neergezet (knappe kat die dat voer ruikt als ie dan nog niet op het terrein rondloopt) kat wordt gevangen en het is op dat moment niet mogelijk om op chip te controleren. Kat gaat mee en wordt in het asiel gecontroleerd.
Hier wordt wel steeds over de DB gesproken maar wie zegt dat dit asiel daar bij hoort? Ze zijn lang niet allemaal aangesloten bij de DB..

Als je het asiel wil verwijten dat ze geen navraag gedaan hebben kan je TS net zo goed verwijten dat zij zelf geen navraag gedaan heeft toen ze haar kat kwijt was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 11:44

Anoniem schreef:
Frummels schreef:

Ik wel :D vandaar mijn vraag aan Corrie

Zou jij dan als jurist kunnen vertellen of db juist gehandeld heeft.

Om antwoord op jouw vraag te geven een dier wat vrijheid verkregen heeft zal waarschij lijk gaan om een ontsnapt dier. Maar het zou net zo goed kunnen zijn ( denk ik dan ) een dier wat van eigenaar "toestemming " heeft op straat te gaan.

Ik zit al sinds het begin van dit topic op mijn handen, omdat ik me niet beroepsmatig wil uitlaten over een kwestie waarvan ik niet alle informatie heb. :=[/quote]

En dat kan ik begrijpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 11:48

Sclimpre schreef:
Anoniem schreef:
Burgelijk wetboek 5
Artikel 19 boek 5 titel 2

1 de eigenaar van tamme dieren verliest daarvan de eigendom, wanneer zij, nadat zij uit zijn macht zijn gekomen, zijn verwilderd.

2 de eigenaar van andere dieren verliest daarvan de eigendom, wanneer zij de vrijheid verkrijgen en de eigenaar niet terstond beproeft ze weder te vangen of zijn pogingen daartoe staakt.

Kat is zo gezegd niet tam dus dan geld regel 2.
Dit betekent dat wettelijk gezien niemand in deze situatie een poot heeft om op te staan.

Db heeft wettelijk gezien juist gehandeld

Hoezo, deze kat niet tam? Hoe is hij dan gechipt en gesteriliseerd geraakt? Achtervolgd door een DA in een Landrover en neergeschoten met verdoving in een pijltjesgeweer?
Het is een erfkat, geen wild dier. Heeft in een schuur een slaapplek en krijgt daar eten. Gaat liever muizen vangen dat tv te kijken. Hij is gewoon een rondje gaan wandelen tot bij de buren en daar per ongeluk in een vangkooi gesukkeld.
DB had geen chipreader, of een chipreader die niet geschikt was voor deze toepassing of heeft nagelaten de chip ter plaatse uit te lezen. Anders hadden ze gemerkt dat het een kat was die netjes geregistreerd staat in die buurt en hem ofwel daargelaten ofwel naar huis gebracht.
DB zal in het algemeen wel goed werk verrichten, maar hier hebben ze een fout gemaakt. Als ze zich nu netjes geexcuseerd hadden bij TS hadden ze er misschien een fan en donateur bij.

Ik ga uit van woorden eigenaar. Niet aaibaar, niet vangbaar. Is dus niet tam

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 11:51

dees_daan schreef:
Als je het asiel wil verwijten dat ze geen navraag gedaan hebben kan je TS net zo goed verwijten dat zij zelf geen navraag gedaan heeft toen ze haar kat kwijt was.

Als een kat nog wel regelmatig thuis komt, dan verwacht je toch niet dat 't dier ergens wordt gevoerd?

IMJ

Re: Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 11:55

Ik begrijp alle katten maar 1 ding snap ik niet van de medestanders van TS..

Jullie vinden het niet sneu voor deze altijd buitenlopende kat?

Nogmaals.. haal hem uit deze situatie en ga daarna met je rekening naar het juridisch loket..

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 11:58

Winged schreef:
dees_daan schreef:

Als een kat nog wel regelmatig thuis komt, dan verwacht je toch niet dat 't dier ergens wordt gevoerd?

Maar zolang je kat rondloopt en hij minder thuiskomt moet je je toch wel wat afvragen?

Je weet toch dat er dingen kunnen gebeuren als je je kat rond laat lopen?
Zeker als hij er stoffig en wat mank (volgens de TS zelf) uitziet! Dan moet je óf je kat verzorgen (in bad doen, pootje behandelen indien mogelijk, thuis/op erf houden) of gewoon niet zeiken.
Niet iedereen heeft verstand van katten, niet iedereen kent ieder adres van iedere kat. Ik snap héél goed dat mensen zo'n kat voeren en de DB bellen. En de DB doet zijn werk. En daarvoor moet betaald worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 12:00

+:)+
Palmera schreef:
dees_daan schreef:

Maar zolang je kat rondloopt en hij minder thuiskomt moet je je toch wel wat afvragen?

Je weet toch dat er dingen kunnen gebeuren als je je kat rond laat lopen?
Zeker als hij er stoffig en wat mank (volgens de TS zelf) uitziet! Dan moet je óf je kat verzorgen (in bad doen, pootje behandelen indien mogelijk, thuis/op erf houden) of gewoon niet zeiken.
Niet iedereen heeft verstand van katten, niet iedereen kent ieder adres van iedere kat. Ik snap héél goed dat mensen zo'n kat voeren en de DB bellen. En de DB doet zijn werk. En daarvoor moet betaald worden.[/quote]

+:)+

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 12:02

Niet vangbaar is heel relatief, heel dit topic gaat er nl over dat poes gevangen is...
Veel mensen kunnen zich blijkbaar moeilijk voorstellen wat een boerderijkat is. Alles wat zich niet in het salon bevindt wordt dan als 'wild' aanzien. Boerderijkatten hebben een ander leven als een binnenkat. Wij hebben ook een erfkat die zich nog net wel laat aaien, maar zich zeker niet laat optillen. Ze komt me wel roepen als ze eten wil of wanneer er een vreemde kat op het erf is. Binnen komen wil ze niet, hoewel ze binnen geboren is. Meestal zie ik haar elke dag, maar dat ze slaat wel eens een dagje over. Meestal zie ik 's ochtends 2 oortjes boven het hooi uitsteken.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 12:04

Mossel schreef:
Wat is het hele nut van het chippen en registreren dan? Als de DB toch niet direct op locatie kan/wil controleren? En je dus vervolgens wel minimaal 3 tientjes af moet tikken omdat ze je gechipte kat mee hebben genomen, dan had ze die 25 euro ( of wat kost het tegenwoordig) voor het chippen ook beter in haar zak kunnnen houden

50 euro in België dus dat is een best bedrag vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 12:06

Winged schreef:
dees_daan schreef:

TS haar woorden in de beginpost:

Kat kwam altijd keurig thuis maar ineens kwam ie steeds minder vaak thuis tot we hem helemaal niet meer zagen.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 12:07

petraaken schreef:
Mossel schreef:
Wat is het hele nut van het chippen en registreren dan? Als de DB toch niet direct op locatie kan/wil controleren? En je dus vervolgens wel minimaal 3 tientjes af moet tikken omdat ze je gechipte kat mee hebben genomen, dan had ze die 25 euro ( of wat kost het tegenwoordig) voor het chippen ook beter in haar zak kunnnen houden

Voor mijn kat vroeger de destijds €75 de dag zelf dat ze hem ontvoerd hadden :')

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 12:08

petraaken schreef:
Mossel schreef:

Dat is een behoorlijk bedrag! Zeker als je kat dan alsnog gevangen wordt en je hem voor minimaal 3 tientjes ( dat zijn de ritkosten hier) uit het asiel moet halen. Dan krab ik me toch echt achter mijn oren waarom ik in vredesnaam mijn beesten moet chippen

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 12:08

Oke, ik ga even een beeldvormingdingetje doen. Nee, heeft niks met een dier te maken.

Stel. Je rijdt in een gammelbak van 20 jaar oud. Ding ziet er niet meer uit, maar het rijdt prima. Ding staat aan de weg, zit wat modder op van het voorbij komende verkeer en staat uit zicht van het huis. Je rijdt er eens in de week mee naar pa en ma en that's it. Je ziet hem dus niet dagelijks.

Opeens is hij weggesleept want het is een auto die aan de weg staat, waar niks mee wordt gedaan en pietje van de buren wist niet dat het jouw auto is. Eigendomsbewijs heb je gewoon in huis liggen en de belastingdienst schrijft de wegenbelasting ook gewoon af.

Wie is dan aansprakelijk?

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 12:09

Er wordt inderdaad steeds gesproken over de DB, oftewel dierenbescherming. Maar volgens mij had TS het over "een asiel". Als ik heel snel tel, dan heeft de Dierenbescherming 30 asiels en zijn er ongeveer 100. Dus misschien handiger om de DB erbuiten te laten, aangezien zij mogelijk helemaal geen partij zijn?

En een kat kan toch manken? Wij hebben een aankoopkat gehad die ooit waarschijnlijk aangereden is en toen niet behandeld, dus mankte. Hij had ook veel gevochten en zag er stoffig uit. Ontzettend lief dier verder, maar we lieten hem wel buiten lopen want die was niet binnen te houden. Dier is inmiddels overleden en onze huidige kat houden we wel binnen.

Maar ik wil ermee aangeven dat je aan het voorkomen van de kat niet altijd wat kunt doen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 12:13

Mossel schreef:
petraaken schreef:
Mossel schreef:

Dat is een behoorlijk bedrag! Zeker als je kat dan alsnog gevangen wordt en je hem voor minimaal 3 tientjes ( dat zijn de ritkosten hier) uit het asiel moet halen. Dan krab ik me toch echt achter mijn oren waarom ik in vredesnaam mijn beesten moet chippen

Vandaar dat ik het pas heb laten doen toen er hier vorig jaar in België een centraal systeem kwam voor gechipte katten en honden. Anders had het echt geen zin om je kat te laten chippen vond ik. Ook al was ik eigenlijk vorig jaar al verplicht om hem te chippen. Ik raad het alleen niet aan om een volwassen kat te chippen. Damn die veranderde in een wilde tijger. Moest met 2 personen worden vastgehouden.
Werd vorig jaar wel gecastreerd en al zijn entingen en ontworming gekregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 12:13

Winged schreef:
Oke, ik ga even een beeldvormingdingetje doen. Nee, heeft niks met een dier te maken.

Stel. Je rijdt in een gammelbak van 20 jaar oud. Ding ziet er niet meer uit, maar het rijdt prima. Ding staat aan de weg, zit wat modder op van het voorbij komende verkeer en staat uit zicht van het huis. Je rijdt er eens in de week mee naar pa en ma en that's it. Je ziet hem dus niet dagelijks.

Opeens is hij weggesleept want het is een auto die aan de weg staat, waar niks mee wordt gedaan en pietje van de buren wist niet dat het jouw auto is. Eigendomsbewijs heb je gewoon in huis liggen en de belastingdienst schrijft de wegenbelasting ook gewoon af.

Meer info graag. Staat auto in een parkeervak dus met andere woorden juist geparkeerd ?
Of zoals jij zegt gewoon aan de weg.
In dat geval is eigenaar verantwoordelijk. Wegslepen zal dan gebeurd zijn wegens niet juist parkeren en hinder op de openbare weg

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 12:16

Winged schreef:

Op een auto hoort een nummerplaat te zitten en als die daar reglementair geparkeerd staat doet de eigenaar niks verkeerd en moet iedereen van de auto afblijven. Als die auto er heel lang staat kan iemand de politie verwittigen. En wat doen die dan? Juist, de nummerplaat controleren en nagaan wie de eigenaar is. Af en toe wordt er een auto ten onrechte weggesleept (bv er wordt een bord met tijdelijk parkeerverbod geplaatst nadat deze auto er al stond) en dan kom je in een scenario zoals hiet met de poes.
Een auto zonder nummerplaat is iets anders, evenals een poes zonder chip. Dan wordt het moeilijker om snel de eigenaar op te sporen. Ik dacht dat de hele regeling met de chip er juist voor moest dienen om situaties zoals die van TS te vermijden, maar dat schijnt nog wat te rammelen.
Laatst bijgewerkt door Sclimpre op 12-01-18 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 12:16

Winged schreef:

Ik heb toevallig zo'n auto! En ik woon ook op een eiland waar oom agent, vanwege de vele gedumpte auto-s, juist dit soort oudjes iedere keer checkt. Ja, daarin kunnen fouten gemaakt worden.

En dat is dan ook precies de reden dat ik een huisje heb met een privé oprit voor mezelf en twee buren. Daar mag en kan niet gecontroleerd worden. Maar een huis met alleen mogelijkheid tot straat parkeren had ik mede hierdoor nokit geaccepteerd.
Dat is ook de reden dat ik nooit fout parkeer en ieder papiertje en iedere betaling netjes op orde heb. Dan hebben ze al minder redenen.

Dat heet incalculeren en vooruit denken. Dat had TS ook kunnen doen.

En ja, ik weet heel goed wat een boerderijkat is. Maar ook het baasje van die boerderijkat moet verantwoordelijk zijn. Het boeide TS geen zak toen de kat minder thuis kwam.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 12:17

Anoniem schreef:
Winged schreef:

Meer info graag. Staat auto in een parkeervak dus met andere woorden juist geparkeerd ?
Of zoals jij zegt gewoon aan de weg.
In dat geval is eigenaar verantwoordelijk. Wegslepen zal dan gebeurd zijn wegens niet juist parkeren en hinder op de openbare weg

Hij staat in de berm. Zonder verkeershinder.

https://www.autoblog.nl/nieuws/parkeren ... berm-93114

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 12:19

Maar zo ingewikkeld is het toch allemaal niet? Asiel/ DB heeft onterecht een kat gevangen met alle beste bedoelingen in dezelfde straat als waar de kat woont. Kat is gechipt dus eigenaar is te traceren, dan geef je de kat toch gewoon terug?

Mijn buurvrouw heeft een escape konijn, die was ontsnapt en 35 km verder gevonden en in een asiel gekomen, ja dan begrijp ik dat je voor het onderdak moet betalen maar dan ben je ook blij dat je je konijn terug hebt. Was trouwens ook echt een heel groot bedrag voor een paar nachtjes.

meggiemeg

Omdat het om een kat gaat is iedereen meer emotioneel dan als het bijvoorbeeld om een ding was gegaan en dan was een principekwestie in eens geen probleem.
Stel ik heb mijn auto goed geparkeerd in een betaald vak en er zijn verder geen bijzondere dingen aan de hand, bonnetje achter de voorruit geeft aan dat ik nog ruim 2 uur kan parkeren, toch wordt er besloten dat mijn auto af wordt gesleept omdat een of andere wazige reden, wil ik mijn auto terug moet ik betalen terwijl ze de auto niet af hadden mogen slepen omdat de parkeertijd nog niet voorbij was. Dan had ik daar ook een grote principe kwestie van gemaakt.

Ik blijf van mening dat TS juist handelt, ze heeft contact gezocht na een telefoontje, echter wordt er niet terug gereageerd op haar mail. Hoeveel moeite kan het zijn om als de mail gelezen is even terug te antwoorden met: wij hebben uw mail ontvangen en komen er op terug.

Winged

Palmera schreef:
Dat heet incalculeren en vooruit denken. Dat had TS ook kunnen doen.

TS heeft een gechipte kat. In hoeverre moet je dan nog meer incalculeren?

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 12:21

TS, heeft jouw kat ook inentingen gehad?

Zo hebben wij onze jack russel 2 keer terug moeten kopen van de dierenasiel. Koste 60 euro per keer. Hond lief is bang voor onweer en als zij buiten loopt ze weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 12:23

IMJ schreef:
Ik begrijp alle katten maar 1 ding snap ik niet van de medestanders van TS..

Jullie vinden het niet sneu voor deze altijd buitenlopende kat?

Nogmaals.. haal hem uit deze situatie en ga daarna met je rekening naar het juridisch loket..

Natuurlijk is het sneu voor het beestje, maar het is niet zo dat hij daar dood gaat. En je kunt diezelfde vraag aan het asiel stellen.

Ik zou hem zelf direct (onder protest) zijn gaan halen in haar plaats.
Maar ik snap heel goed dat zij zich niet door emoties laat leiden en dat ze het onrechtvaardig vindt dat ze moet betalen.

Dannon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 12:23

Frummels schreef:
Anoniem schreef:

Zou jij dan als jurist kunnen vertellen of db juist gehandeld heeft.

Om antwoord op jouw vraag te geven een dier wat vrijheid verkregen heeft zal waarschij lijk gaan om een ontsnapt dier. Maar het zou net zo goed kunnen zijn ( denk ik dan ) een dier wat van eigenaar "toestemming " heeft op straat te gaan.

Ik zit al sinds het begin van dit topic op mijn handen, omdat ik me niet beroepsmatig wil uitlaten over een kwestie waarvan ik niet alle informatie heb. :=

Haha... heb ik even mazzel. Ik ben nog maar een student op dit vakgebied, dus voel mij juist aangemoedigd om meer hier over uit te pluizen. Fascinerende casus...!

Ik vraag mij momenteel vooral af welke wettelijke basis er is om een kat te vangen... Sommige gemeenten hebben een APV kom ik tegen die er wat over zegt (en een recht geeft aan een organisatie om zwerfkatten te vangen), maar vraag mij af hoe het hier geregeld is. Sowieso kom ik nog niet tegen dat een /asiel/ dieren mag vangen.

Dierenbescherming; ja, maar plaagdieren lees ik dan... en die hanteren standpunt bij katten: vangen, helpen, loslaten, gesubsidieerd door de overheid lees ik dan.

Dat wetsartikel van eerder helpt mij ook niet veel nog, behalve dat katten waarschijnlijk toch niet gelden als loslopend wild, zoals die ree uit het andere topic.

Maar met een asiel heb je ernstig snel risico dat het een verdienmodel is. Kom je meer discussies over tegen, waarbij dus de gemeenten en een APV aangehaald worden.

Helaas kom ik nog niet tegen dat dit voor een rechter is gekomen... maar daar ga ik nog even beter naar zoeken (A) Veel wordt er gewoon betaald door mensen...

Nu ja. Het blijft fascinerend!

(En ik zou ook niet zomaar betalen, zijn ze helemaal knetter bij het asiel; ze gaan heeeeel veel tijd kwijt zijn aan discussies met mij, ik heb dan niet zo veel geduld om te wachten op mails... hulde aan TS daarvoor, geduld is een deugd.

Misschien moet je hun huisdier vangen en een hostage exchange doen? O:) )