Bokkers met vissen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NikeTroela

Re: Bokkers met vissen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 11:53

Het ten alle tijden beter om ze eruit te vissen.. Of je meot zulke vissen als mij hebben die zelfs het netje in zwemmen..

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:03

Balen zeg je garnalen dood. -O-
Heb je je filter langer dan een half uur uit gehad of rigoreus schoongemaakt met het herinrichten van de bak?
Heb je veel in de bodem gewoeld (planten er bij gezet, verplant of bodem verwisseld)?
Door deze dingen komt er troep in de bak en sterven je goede bacterien af en kun je een nitrietpiek krijgen.

Heb je goed ververst nadien en gemeten?

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:09

Mijn vissen haal ik er alleen uit als het echt nodig is. Ik moest een keer de bodem van de goudvissen vervangen. Toen ze er wel uitgehaald want dan komt er echt veel troep vrij wat heel slecht en stressvol is. Daarna de helft van het water ververst. Dit moet je ook doen als je veel in de bodem heb zitten woelen.

Garnalen zijn overigens heel gevoelig voor slechte waterwaarden. Als er iets mis is in de bak gaan die meestal het eerste dood. Erg zonde.

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:10

@NikeTroela, Ja, is het beter om een uur te staan vissen naar die 200 garnalen die alles doen om niet in het netje terecht te komen en deze in een andere bak te zetten en daarna weer terug te gooien, dan om ze te laten zitten en je in 5 minuten klaar bent, terwijl ze nog planten en mos hebben waar ze zich in kunnen verschuilen?

Nogmaals, ik heb dus geen vissen, alleen een paar jonge algeneters die zich nergens wat van aan trekken, en dus een goede 200 vuurgarnalen. Snap dat het vangen van vissen net wat eenvoudiger is.

@ Horse_, ik heb een stuk hout verwisseld, niet aan de filter gezeten, en de bodem is misschien een beetje omgewoeld door het verwisselen van het stuk hout. Ik heb inderdaad een beetje water ververst, maar ik heb geen idee hoeveel je dan moet verversen. Ik heb helaas niets om zelf het water te meten, maar kan evt. morgen wel langs de dierenwinkel hier in de stad, die meten het gratis. :)

En opzich valt het wel mee, denk hooguit een stuk of 15 van de 200. De rest zwemt/loopt over het hout en de planten net alsof er nooit wat is gebeurt. Heb het alleen niet eerder meegemaakt dat er zoveel in een nacht omvallen, maar dat wijt ik dan maar aan de stress van gister.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:11

Ik heb zo'n bodemstofzuiger gekocht zodat troepjes eruit gehaald kunnen worden. Maar dat is juist zodat de vissen in de bak kunnen blijven maar ik kan me voorstellen dat het ook veel stress oplevert? vissen eruit halen? of de stofzuiger niet gebruiken?

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:16

Ok bij het verwisselen van alleen een stuk hout zal het wel meevallen met het vervuilen van het water. Lag er veel vuil onder het hout en heb je dat weggezogen? Dat zou voldoende moeten zijn.

Bij twijfel laten meten is altijd goed. Fijn dat ze dat gratis voor je doen. Ik heb zo'n hele testkoffer. Gebruik die eigenlijk ook alleen als er wat mis is fout he. Het is beter regelmatig te testen om dingen voor te zijn maar ja mijn bakken draaien goed.

Ik ververs in mijn meterbak standaard 80 liter in de week (bak is bruto 190 liter misschien met aftrek van decoratie en zand netto maar 170 ofozo). Goudvissen zijn erg vieze beesten dus moet de helft eruit iedere week. Bij de tropische bak (denk netto 100 liter) ververs ik om de week 20 liter. Daar zitten weinig beesten in qua verhouding en bak is nog niet zo oud.

Zo'n bodemstofzuiger of hevelklok (gewoon slang kan ook) is inderdaad erg fijn. Met verversen gebruik ik die om het water in de emmers te laten lopen en meteen al het vuil van de bodem af te halen.

NikeTroela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:37

Maar haar vraag was eigenlijk of ze die dooie moet laten liggen.. Maar dat moet je niet,, eruit halen anders gaat de rest dood..

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:41

Het viel mee wat er qua rommel onder vandaan kwam. Dat heb ik zoveel mogelijk weggezogen. En dan zal ik morgen sowieso ook het water even laten testen, kan nooit kwaad. :)

@Nike, ah oke. Dacht dat je laatste opmerking op de nog levende vissen/garnalen/etc sloeg. Maar ik kan de doden er wel even uitvissen voor zover ik er bij kan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 13:13

Dode vissen blijven bij mij vaak in de bak; worden opgeruimd door de slakken en andere vissen :) niets mis mee! Is natuurlijk :) is overigens niet heel bewust gedaan; ik mis wel eens een vis en die vind ik gewoon nooit meer terug. Natuur doet z'n werk.

Als er veel garnalen dood zijn, zou ik die gewoon met een stukje slang opzuigen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 18:21

NikeTroela schreef:
Maar haar vraag was eigenlijk of ze die dooie moet laten liggen.. Maar dat moet je niet,, eruit halen anders gaat de rest dood..
Dode garnalen kunnen best blijven liggen, worden gewoon opgegeten door de overige garnalen. Tenzij het er heel veel zijn, dan zou ik de meeste eruit vissen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 18:23

vuurneon schreef:
Dode vissen blijven bij mij vaak in de bak; worden opgeruimd door de slakken en andere vissen :) niets mis mee! Is natuurlijk :) is overigens niet heel bewust gedaan; ik mis wel eens een vis en die vind ik gewoon nooit meer terug. Natuur doet z'n werk.

Als er veel garnalen dood zijn, zou ik die gewoon met een stukje slang opzuigen.
Dit, ja. Hoewel een aantal garnalen wel kan blijven liggen. Binnen een paar dagen zijn ze weg.

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 18:38

Meld me ook maar :D

Ik heb 2 aquaria, eentje van 120 cm met 2 gouvissen (3e is pas helaas overleden ;( ) en eentje van 60 cm met wat guppy's en 4 platy's. Die laatste wil ik nog wat cory's in als de guppen zijn uitgestorven. Deze komen van mijn werk en staan helaas bol van de inteelt ;(

Pluisje_666

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 20:24

Ik heb me in het begin ergens gemeld en daarna niet alles meer bijgelezen. Maar ik heb een vraag. Laten we voorop stellen dat ik sinds dec 2011 in de vissen ben, dus ben nog zoekende. Ik ben begonnen met een klein bakje met platy´s. Maar aangezien ik het allemaal wel heel leuk vindt hebben we afgelopen weekend een 100 liter bak gekocht waar mijn platys en gupmannen in mogen gaan wonen. Maar.. nu hebben we netjes een voedingsbodem gekocht want dat was beter volgens de verschillende dierenspeciaalzaken en het idee was daarover heen fijn grind. Mooi bedacht maar de uitvoering blijkt nogal lastig.
Hebben gister netjes de bak gevult met eerst v-bodem en toen grind, de ditjes en datjes er ingezet en gevuld met water. Niet rechtstreeks op de bodemgegoten maar viavia, maar toch bleek al vrij snel de v-bodem door het grind te komen. We hebben uiteindelijk de bak verder gevuld en zo goed mogelijk schoongemaakt. Hij staat nu 24 uur aan met de hele mikmak er in (lampen, verwarmin, filter) maar het water is nogsteeds naar mijn idee erg troebel. Natuurlijk heb ik de vissen nog niet overgezet, maar heeft iemand tips of het water zo goed is, hoe ik evt beter kan krijgen en of de vissen er nu wel in zouden kunnen of dat ze stikken in de stofjes van de voedingsbodem. Zou het helpen om nog wat grind in de bak te doen terwijl de bak vol water is om zo de v-bodem weer wat te bedeken?

We hebben ook bubbels in de bak, en die staan standaard uit, maar als je ze aan zet komt al de stofjes en zo nog meer in beweging. En natuurlijk hebben we ze uiteindelijk wel gekocht om aan te kunnen hebben.

Om een lang verhaal kort te maken, ik heb de adviezen van de winkel(s) helemaal opgevolgd, maar blijkbaar werkt dat niet toch niet helemaal. Tips en adviesen zijn welkom.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 20:47

Je moet sowieso wel 2 weken wachten met vissen erin doen omdat het nog moet indraaien en de nitrietpiek geweest moet zijn :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 20:49

Pluisje666: je moet nog even geduld hebben; inderdaad minstens 2 week de bak laten staan nog en ik verwacht ook dat het na 2 week over is hoor! Bij mij was het ook goed toen :) en anders nog wat meer grind erop?

Pluisje_666

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 20:57

Ik had in de gebruiksaanwijzing van het aquarium ook lezen dat je 10 tot 12 dagen moet wachten voor je de vissen er in kan doen. Ik hoopte echter dat met "koud" water vissen dit mee zou vallen. Mijn vissen zijn nu wegens omstandigheiden ook wel eens verhuist van bak naar net gevulde bak. Dan kregen ze wel hun plantjes mee. Ging ook goed. Ik heb tot nu toe altijd alleen een bak met steentjes en plantjes gehad en geen filter, pomp, verlichting, verwarming. Maar dan wachten we nog...even..duurt nu al lang.
Maar dat troebele is dus normaal en trekt weg na die goede week?

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 20:59

Ik zou persoonlijk die voedingsbodem eruit halen. Is toch na een half jaar uitgewerkt en er kan bodemrot ontstaan. De meeste planten hebben dat ook niet nodig. Je kunt er ook voor kiezen om bij planten die veel voeding nodig hebben voedingstabletjes bij te steken.

Een nieuwe bak die je inderdaad 2/3 weken te laten rijpen en dan rustig vissen (per schooltje of per grote vis) er in doen. Misschien kun je het filter wat enten door er sponzen uit je bestaande filter in te doen.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:01

Lees nu dat je nooit een filter had. Wist je dat guppen en plaatjes op 25 graden horen? Ze overleven kouder water wel maar fijn is anders. Waarschijnlijk waren jou guppen gewend in koud water te leven toen je ze kreeg. Die uit de winkel gaan meestal snel dood in koud water.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:03

Als de bodem er al in zit zou ik hem lekker laten zitten en over een jaartje ofzo verwijderen. :)
Het troebele zou met de tijd gewoon moeten verdwijnen, het vuil/stof moet de tijd hebben om te bezinken.

Pluisje_666

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:08

Voor zo ver ik weet kan je ze op kamertemperatuur houden maar ook warmer. En het klinkt mischien raar met het gaat al bijna een jaar goed zo. We gaan nu wel iets warmer (heb nu ook vervarming in de bak), zodat er ook andere soortjes bij kunnen. Echt tropisch is voor mij geen optie. Ik ben net een kind in de snoepwinkel en dan gaat t veel te gek (is't sinds dit weekend ook al beetje), t is dus zelfbescherming.

@julius_juut hoewel je niet altijd het antwoord kan krijgen wat je wilt hebben, ben ik toch blij met dit antwoord :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:13

Maar guppen vind ik ook tropisch hoor! :) die horen ook gewoon thuis in een tropische bak, net als de plaatjes. Maar je bak gaat echt wel beter worden; anders even filteren over actieve kool.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:14

Om zweefvuil te verwijderen uit de bak kun je ook even de filtersponzen (zijn toch nieuwe) vervangen door filterwatten. Zijn fijner en halen zo meer fijn spul uit het water. Die dan de dag erna weer door de sponzen vervangen zodat dat de goede bacterien in kunnen ontwikkelen.

Met een visnetje kun je ook veel zwevend vuil verwijderen. Drijft het op de oppervlakte dan kun je dit verwijderen door te deppen met keukenpapier.

Hoop dat je bak snel helder is. Is vervelend om tegen aan te kijken zo.

Pluisje_666

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:17

Dank voor de tips.

Ja, t staat wat raar zo, zijn niet heel groot behuisd en staat nu een megaaquarium in de woonkamer onbewoond en troebel te zijn met een klein bakje met vissen er naast.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:18

Kleedje over het aquarium doen? :')

Pluisje_666

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:19

Bijna.. maar dan ga ik toch elke keer stiekum kijken of het al beter wordt.. :D

edit: met het netje waren we al bezig, maar vooral dat keukenpapier vondt vriendlief een goed idee. Heb hem bevorderd tot de technische-kant-van-het-vippenhuis-meneer dus geef alle tips braaf door.