BARF

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cindybijl

Re: BARF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:26

bedankt mwm! ik ga hem ook doorlezen ;)

hier vanochtend voor het eerst een stuk kalkoennek gegeven, ze smulden ervan!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:27

Barfen met reuzen:

Men neme een normaal menu voor een grote hond en vermenigvuldigd dat met 100 :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:36

Dat kan dan toch ook voor kleine hondjes, normaal menu delen door 100? ;)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:37

Ik vind het geen enkel probleem 2 kg per dag te voeren (wel verdeeld over 2 honden maar ok)... Kan ik lekker vaak/veel bestellen :D

Welke botsoorten voer jij nu Annelies?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:42

Konijnkarkas, zalm, kipkarkas, hele kalkoen, haaskarkas, konijnkoppen, hele geitjes, parelhoenkarkas, kabeljauw.

Ik heb nog niet alles geprobeerd want ik krijg dit weekend nog veel via een lijntje.
Echt groot botwerk kan ik nog niet zo vinden, ben benieuwd of jullie daar ideen over hebben?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:44

Ik weet van iemand op BP dat die paardenribben voert (om maar even bij onze interesse te blijven :') ), maar dat wordt verder door iedereen afgeraden. Om die reden heb ik het zelf nog niet geprobeerd, durf het risico niet te nemen dat het misgaat. Al zou het wel heel handig zijn voor mijn Boxer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:46

anneliesdj schreef:
Dat kan dan toch ook voor kleine hondjes, normaal menu delen door 100? ;)

Voor het meeste wel..
Maar sommige botten zijn gewoon te groot/hard om zomaar aan een klein hondje te geven.

In het kleine bekkie van Luna past al veel minder dan in de bekkies van mijn cavaliertjes.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 17:07

anneliesdj schreef:
Is er ook een topic over barfen met reuzen? :+

Is juist supermakkelijk vind ik, lekker rekenen en bestellen in kilo's ipv te moeten neuzelen over 100 gram. :P

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 17:22

ik heb ook die paardenribben besteld maar die zijn echt echt echt veeeel te hard hoor! breken straks alle tanden af :S

vandaag komt m n kvv voor de baby s en van het weekend komt nadia met spul aanzetten :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:14

Het rekenen is wel handig maar het is bijna allemaal hap-slik-weg werk en dat vind ik zo lastig.
Ik zou graag wat groter botwerk voeren, waar hij echt even mee bezig is.
Bv; karkas van kip, konijn, parelhoen, haas heeft hij allemaal in één of twee happen weg.
Het enige waar hij nog een beetje zijn best voor moet doen is een zalmkop, maar dat duurt dan ook maar 5 minuten. Ik zou het juist wel fijn vinden om iets te voeren waar hij echt een kwartier of langer op kan knagen.

Lamsribben heb ik ook al gehad maar het gevoel daarbij is niet geweldig, heb het idee dat het vrij splinterig is.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:26

Eendkarkas van VSE, doen ze wat langer over, en ik had al eens de bio-runderstrotten die van Job kwamen via barfplaats, dat zijn nogal flinke stukken. Doen ze hier een half uur over (ik heb border collies)
Als je hond gewend is aan het botten verteren is een hele lamskop ook een idee.
Of echt hele prooidieren voeren, heel konijn met vacht en al bijv.
Ik zou ook geen paardenribben voeren, en niks van dragende delen, geen runderbot o.d.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:31

Met vacht en al ga ik zowieso niet aan beginnen, ik wil niet ook maar het minste risico lopen dat hij konijnen of katten als prooi gaat zien. Bovendien kan ik daarna alle resten opruimen, daar heb ik geen zin in.

Ik voer nu al zoveel mogelijk heel, maar dan zonder vacht/veren. Eend heb ik gehad maar dat wil hij dus niet eten, kokhalst alleen maar.
Strotten heb ik op het lijstje staan, die worden besteld.
Zijn er meer botten van rund of paard die ik kan voeren? Staart, nek? En bv kalfsribben, nek of staart?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:59

Zou ik zelf niet geven, maar dat moet je zelf weten natuurlijk.
Van een heel prooidier zou er niks meer over moeten blijven, dus wat is er dan op te ruimen?
Ik geloof daar trouwens niets van dat een hond daardoor katten of konijnen gaat jagen.
Ken genoeg honden die dat eten, en die kunnen normaal met katten omgaan.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 23:41

nee idd.. die van mij hebben ook wel een aantal keer hele konijnen en kuikens enzo gehad, jagen is een instinct om te jagen op een dier dat weg rent niet omdat ie nou zo lekker smaakt :P

heb je al bio kippen geprobeerd? die zijn een stuk harder. lamsribben had ik hiervoor, je voert ook kalkoen en dan splintert lam veeeel minder (ik voer daardoor nl geen kalkoen)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 00:20

Nah als ik zie hoe hij met die ribben ligt te knagen, heb ik liever kalkoen, daarmee is hij toch voorzichtiger denk ik.

Dat jagen een instinct is ben ik het wel mee eens, maar ik vind dat toch tricky, hij loopt nu al te slepen met wat hij dood in het bos tegenkomt, dat wil ik niet aanmoedigen. En ik geloof niet dat dat met huid en haar op gaat, hij heeft een keer gans gehad waar de veren nog op zaten, dat was ook een dikke troep daarna.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:59

Mijn hond is daarin ook kieskeuriger dan de katten. De hond 'plukt' de vogels, de katten eten gewoon alles op en merken daarna wel of het eetbaar is hahaha. Mijn stalkat had een keer zelf een duif neergehaald, de hond heeft die helaas geclaimd en daarna dus mijn hele stal onder de pluimen, die dingen lagen echt overal. Ik moet er niet aan denken dat ze dat in de keuken had gedaan.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 17:10

Ik voerde eerst ook met huid en haar. maar inderdaad geeft dat een zooi :P
Alleen Frits krijgt af en toe een hele kwartel in bad. Hij sleept niet met zijn eten.

Morgen komt weer vlees binnen voor de monstertjes! Kunnen we er weer 3 maanden tegenaan, haha.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 17:11

Ik woon op dit moment in Duitsland en hier heb ik niet een reuzenvriezer, en ook geen adresjes voor Barf of KVV... Beetje waardeloos eigenlijk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 01:20

Kun je geen ritjes doen naar Nederland dan?
Er zijn ook wel duitse webwinkels die barf aanbieden.
Op barfplaats zitten ook duitsers, dus het kan wel.

Liejn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 11:55

Oke, Ik moet eerlijk toegeven: Ik heb niet het hele topic doorgelezen..

Wat ik me afvroeg is of ik hier terecht kan met mijn vragen over KVV? Ik ben op dit moment aan het overschakelen van Hills ZD naar Naturis KVV. Nu mis ik op de website van Naturis en van mijn leverancier (en eigelijk overal via google) wat praktische tips&tricks..

Zo staat er bijvoorbeeld op de website van naturis: ontdooien in de koelkast, 2 dagen houdbaar. -- Het duurt 2 dagen om zo'n worst in de koelkast te ontdooien.. mag ik er dan van uit gaan dat eenmaal ontdooit hij nog 2 dagen goed is??

zal verder eerst even wachten of ik hier idd terecht kan voor ik al mn vragen neergooi ;)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 12:50

Volgens mij kun je hier wel terecht hoor Liejn, al ben ik niet de persoon om al je vragen te beantwoorden denk ik... Het lijkt me wel dat je zo'n worst na ontdooien nog 2 dagen kunt bewaren in de koelkast! :j

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 13:15

hoi liejn, je kunt gerust je vragen hier stellen hoor.. proberen met z n allen zo goed mogelijke antwoorden te geven :)
ik ontdooi mijn vlees altijd in de garage (geen verwarming) en ja je kan het wel nog 2 dagen na ontdooien bewaren, maar daarom ontdooi ik niet in de koelkast, dat duurt me te lang.. dus ik ontdooi in de garage en als ik wat over heb leg ik dat in de koelkast :)

ik heb weer lekkere nieuwe dingen van nadia :) konijnenruggen, kwartels en filet van eend, fazant en patrijs

dus vandaag stond op het menu konijnenrug, fazant filet en kippen maagjes, groente en kokos. Jolie krijgt nu 2.5 kilo en gaat nog wat meer krijgen

en voor chip konijnenrug, hertvlees en kip maagjes

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 13:49

Die konijnenruggen wil ik ook, snif!

Waar haal jij de fazantfilet vandaan essie?

Ik ontdooi de barfhap trouwens ook buiten de koelkast, haal het er 's avonds uit en voer de volgende ochtend + avond.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 13:53

Hoi liejn, hier imand die al heel lang kvv voert en nu komende week de overstap gaat maken naar (gedeeltelijk) zelf samenstellen. Ik hou voor KVV altijd maximaal 48 uur in de koelkast aan inclusief ontdooien. Je zegt dat bij jou het ontdooien al 2 dagen kost, ik kan me hier eigenlijk weinig bij voorstellen, hoe laat jij het ontdooien dan? I stop de diepgevroren worsten de avond van tevoren in een afgesloten bak in de koelkast en de volgende ochtend is het al in zoverre ontdooid dat ik het makkelijk kan snijden en over de voerbakken kan verdelen. Ik trek het dan met een vork uit elkaar en na een uurtje op het aanrecht is het wel te voeren. Soms moet ik een scheutje lauw water toevoegen of ik zet de bakken in een schaal warm water om op te warmen (au bain marie) maar dit is zelden nodig, eigenlijk alleen als ik de avond ervoor erg laat ben met uit de vriezer halen.

En mocht het een keer voorkomen dat je langer als 2 dagen kvv in de koelkast hebt kan dat vast geen kwaad, gewoon kijken hoe het vlees eruit ziet en bij twijfel niet doen. Veel soorten vlees zien er na 48 uur nog prima uit hoewel ik ook bepaalde dingen in huis gehad heb die na 1,5 dag al nit zo lekker mer waren..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 14:32

Ach ik ontdooi ook weleens iets voor mezelf wat dan niet binnen 2 dagen opgaat en daar eten we de 3e dag nog net zo lekker van. Langer dan 3 dagen zou ik trouwens niet doen, als het voor mezelf bedoeld was zou ik het dan aan de hond geven :+

Baruch heeft gister een geitje gehad, óf hij vond het erg lekker óf hij was heel bang dat we het zouden afpakken. Hij wist eerst niet waar hij eraan moest beginnen maar eenmaal bezig was hij zo fanatiek aan het schrokken dat ik hem halverwege nog even weer weggestuurd heb om te kalmeren.