Tegenstanders vers vlees voeding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 14:43

maralyn schreef:
Zolang onze bernard tanden heeft, krijgt hij geen vleesvoedsel.

Hij krijgt RoyalCanin Giant Adult.

zijn poep ruikt niet hefitg, hij stinkt niet uit zijn mond. Is actief, en het verminderd de kans op HD en ED dat het ver ergerd word. En hij laat geen enorme scheten.

Een vriendin van me voert dagelijks vleesvoeding aan haar jackrussels.
Deze jack, hun poep stinkt eerder naar kattenstront dan hond.
Er zitten verrotte tanden in hun bekkies.
En scheten? Ik kom daar niet eens meer op visite.

Onze sint krijgt niets anders dan brok, en 1 maal per week een uitgehard droog plak brood als extratje.
Ook krijgt hij in het weekend een stickie, een lekker knabbelstokje. Verder alleen brok.

:') :') sorry , nogmaals ik heb niks tegen mensen die brok voeren (mits ze het onderbouwen) maar dit is toch wel het meest slappe excuus dat ik ooit gehoord heb! zolang je hond tanden heeft krijgt hij geen vlees??
en hoe zou hij dan zonder tanden het vlees en de botten moeten scheuren en kraken? bedoel je misschien "vlees" uit blik? want verrotte tanden en vieze scheten en stinkende stront hebben mijn honden absoluut niet! de tanden zijn veel witter geworden en 0,0 aanslag, dat kan je bij veel honden niet zeggen met 6 jaar hebben ze vaak al gebitsreiniging moeten hebben
waarom verminderd het de kans op hd en ed dan?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 15:25

maralyn schreef:
Zolang onze bernard tanden heeft, krijgt hij geen vleesvoedsel.

Hij krijgt RoyalCanin Giant Adult.

zijn poep ruikt niet hefitg, hij stinkt niet uit zijn mond. Is actief, en het verminderd de kans op HD en ED dat het ver ergerd word. En hij laat geen enorme scheten.

Een vriendin van me voert dagelijks vleesvoeding aan haar jackrussels.
Deze jack, hun poep stinkt eerder naar kattenstront dan hond.
Er zitten verrotte tanden in hun bekkies.
En scheten? Ik kom daar niet eens meer op visite.

Onze sint krijgt niets anders dan brok, en 1 maal per week een uitgehard droog plak brood als extratje.
Ook krijgt hij in het weekend een stickie, een lekker knabbelstokje. Verder alleen brok.

Oooh jou hond heeft zo'n gebit? :D
Afbeelding

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 16:36

Ik moet idd wel toegeven dat mijn hond behoorlijk begint te groeien van de Energique heb al een schijf minder gegeven. Ik ben begonnen met brokjes toen hij pup was alleen mijn pup wou geen brok eten ja paar hapjes. Ben begonnen met Hill's brokken nou aan de schijterij en ging slecht eten, toen Royal canin geprobeerd nog slecht eten nog aan de sjees niet direkt gestopt even doorgezet omdat ik dacht kan komen door de overgang ( wel gemengd 1mnd). Toen laatste poging Profine lage graan formule ging goed ontlasting was goed alleen hij wou dat niet goed eten eerst zo gelaten maar toen werd hij dun tja pup hmmm in de groei kan niet zo dacht ik. Toen op advies van een collega ga is Energique proberen en dat krijgt hij nog, hij eet, ontlasting is goed stinkt niet huid stinkt niet geen vette huid en onlasting prima! Maar ik snap ook mensen die zeggen ik blijf brok voeren en dat moet iedereen zelf weten, maar ik denk stiekum wel dat als mensen vlees zouden proberen er misschien toch anders over gaan denken.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 16:47

Cemlys schreef:
Leffroi, wat voor brok krijgt je hond, puur uit interesse. Super dat hij het er zo goed op doet.

Naturis. Zie net dat er wel granen in zitten, toch maar eens over na denken, gezien ik dat gewoon niet in het voer van mijn hond wil. Maar ik hoop dat ik kan vertrouwen op het advies van de winkelmedewerker die zelf veel ervaring heeft op dit gebied.

Heb verder niet veel onderzoek nog gedaan naar kvv hoor. Maar het lijkt me wel interessant om daar meer over te weten.

Mn hond heeft verder een 'perfect' gebit, nauwelijks tot geen aanslag en stinkt maar heeeel af en toe uit z'n bek. Vind wel dat hij nog grote hopen poept, maar gelukkig niet meer 6 keer op een dag.

Wat betreft die muis, kan ik hem ook gewoon levend geven? Want er is af en toe een slang die geen interesse heeft en ik heb geen zin om die te bewaren tot de volgende keer zeg maar. Ze stinken en vergen veel onderhoud, iets wat ik er niet voor over heb, gezien ik het enkel als voer zie. Wel zorg ik altijd dat ze gezond zijn hoor, daar niet van want ik kan geen ongezonde muizen voeren, maar heb gewoon geen zin om ze te bewaren :+

kimmie261

Re: Tegenstanders vers vlees voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 17:20

mijn honden hebben nog wel eens een wild konijn gevangen en verslonden..dus een levende muis,ja moet kunnen,als jij denkt dat jouw hond die muis levend opeet...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 17:20

Probeer het uit zou ik zeggen :D Niet iedee hond wil muizen, vinden ze denk ik toch vaak te klein.. Als je kvv eens wil proberen kan je natuurlijk altijd eens smuldier kopen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 17:27

mijn teef vangt ze en eet ze op, mijn reu bijt ze af en toe dood maar durft ze daarna niet op te eten :')

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 17:54

Leffroi schreef:
Cemlys schreef:
Leffroi, wat voor brok krijgt je hond, puur uit interesse. Super dat hij het er zo goed op doet.

Naturis. Zie net dat er wel granen in zitten, toch maar eens over na denken, gezien ik dat gewoon niet in het voer van mijn hond wil. Maar ik hoop dat ik kan vertrouwen op het advies van de winkelmedewerker die zelf veel ervaring heeft op dit gebied.

Heb verder niet veel onderzoek nog gedaan naar kvv hoor. Maar het lijkt me wel interessant om daar meer over te weten.

Mn hond heeft verder een 'perfect' gebit, nauwelijks tot geen aanslag en stinkt maar heeeel af en toe uit z'n bek. Vind wel dat hij nog grote hopen poept, maar gelukkig niet meer 6 keer op een dag.

Wat betreft die muis, kan ik hem ook gewoon levend geven? Want er is af en toe een slang die geen interesse heeft en ik heb geen zin om die te bewaren tot de volgende keer zeg maar. Ze stinken en vergen veel onderhoud, iets wat ik er niet voor over heb, gezien ik het enkel als voer zie. Wel zorg ik altijd dat ze gezond zijn hoor, daar niet van want ik kan geen ongezonde muizen voeren, maar heb gewoon geen zin om ze te bewaren :+

Maar ik denk dat in elke brok wel graan zit, ik zou vooral kijken hoeveel en wat voor soort erin zit, rijst en mais zitten er ook vaak in,... lijkt me sterk dat je met vlees alleen een brokje kunt maken.

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 17:55

zelfs in de energique wat ik voer zit een klein beetje graan

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 17:56

en toch als een wolf een hert vangt krijgt hij toch ook graan binnen? of eet een hert geen granen

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 17:59

Ik had het over vlees uit blik...

Gewoon scheur en trekvlees is niets mis mee...Maar wel met mate vind ik. Want voor sommige dieren is het beter om brokvoeding te krijgen, met speciale voedingsstoffen...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 18:00

Hier nog geen honden muizen zien vangen, mijn border graaft wel het hele grasveld onder, maar heb em nog niet met muizen zien lopen, maar een stuk rauw vlees wil die ook niet eten haha. enkel als het netjes fijn gemaakt is zoals kvv. mijn dober die hielp even de kat mee, door zn poot op de muis te zetten, met als gevolg een geplette muis en bloedbad op de plek waar de muis onder het kleedje zat. :) opeten deden ze ook niet.
Ik zou hem eerlijk gezegd even doodmaken voor ik hem gaf, hij zal hem maar laten lopen...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 18:11

yv-on een herten eten geen granen die eten bladeren,gras,kruiden enz..

hertenmaag als een hondachtige dat zou eten bestaat uit pens,en deze schudden ze eerst uit alvorens op te eten,al met al wat er dus binnen komt aan verteerd gras/blaadjes enz is niet in verhouding wat in brokken zit aan granen..

en maralyn,vlees uit blik is geen vlees waar wij het over hebben,vlees is dus vers vlees,rauw vlees...geen gekookt blikvoer...

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 18:14

Maralyn, die blikken kun je toch geen vlees noemen??
Misschien had je t niet helemaal door, maar wij hebben het hier over ècht vlees, en niet die troep.
Waarom vind je dat KVV/barf met mate gegeven zou moeten worden ipv gewoon altijd?
En welke honden zouden er op brok moeten voor bepaalde voedingsstoffen die niet in vlees zouden zitten?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 18:28

Grote honden met snellere aandoeningen zoals heupdysplasie, ben ik altijd voor om betere merken brok te geven waar ondersteuning van het botstelsel in zit.

Daarom vind ik goede brokvoeding belangrijk.

Ik heb nergens kunnen vinden, dat echt trekvlees (zo noem ik het om het van blikvoedsel te onderscheiden) diezelfde voedingsstoffen heeft om het bottenstructuur te ondersteunen.

als iemand die wel heeft, en mij kan overtuigen, prima :d Erg graag zelfs.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 18:41

het is misschien wijs je in te lezen maralyn ;)
ik barf bijv. zelf samen stellen dus, spiervlees, orgaan en bot. bot is een natuurlijke bron van calcium.
in vlees zitten alle vitaminen en mineralen die een hond nodig heeft. je voert minimaal 4 verschillende diersoorten (vis apart gerekend) om aan die voedingsstoffen te komen. in vlees zit dus alles in natuurlijke vorm, in brok in toegevoegde vorm..

verder moet je maar lezen in de bieb van bijv. http://www.barfplaats.nl .. te veel om zomaar even op te schrijven

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 18:59

Waarom zou blikvoer altijd slecht moeten zijn vraag ik mij af?
Ik voer zo nu en dan een blikje Terra Canis Sensitive, dit is graanvrij, met lam of wild.
Even de inhoud gekopieerd. Ok is niet rauw ofzo, maar ook geen troep lijkt mij. (vandaag maar 2x gegeven gezien die rotworst nog niet ontdooid is, en dus niet buiten in de schuur ligt om te ontdooien _-:( )
Lam met spinazie, venkel & bessen:
Spiervlees van lam, lamharten, -longen, -keel, pompoen, spinazie, tomaten, frambozen, venkelzaden, basilicum, rozenbottel, gemalen lijnzaden, spirulina algen, eierschalen, Andes-zout.

(Verhouding: vlees : groente/fruit/kruiden : natuurl. toevoegingen = 64% : 32% : 4%)

Wild met aardappel, appel & rode bosbessen:
Spiervlees van hert en ree, wortel, aardappel, courgette, pastinaak, appel, rode bosbessen, knoflook, koolzaadolie, stuifmeel, spirulina-algen, eierschalen, Andes-zout.

(Verhouding: vlees : groenten/fruit/kruiden : natuurl. toevoegingen = 59% : 38% : 3%)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:16

hier krijgen ze ook weleens blik,animonda gran carno...

Samenstelling:
Vlees puur:
Rundvlees puur: rund (68%, vlees, hart, nieren, longen, lever, uier), bouillon (31%), calciumcarbonaat.
Rund & Hart: rund (52%, vlees, longen, lever, nieren, uier), bouillon (31%), hart (16%), calciumcarbonact.
Rund & Kip: rund (57%, lever, longen, vlees, hart, nieren, uier), bouillon (31%), kip (11%, vlees, hart, lever), calciumcarbonaat.
Rund & Lam: rund (53%, vlees, hart, lever, nieren, uier), bouillon (31%), lam (15%, longen, lever), calciumcarbonaat.
Toevoegingsmiddelen:
Voedingsfysiologische toevoegingsmiddelen:
vitamine D3 (200 IE/kg), jodium (0,2 mg/kg), mangaan (1,5 mg/kg), zink (10 mg/kg).

bonzo,pedigree pal en supermarkt blikken met 4% vlees erin is echt bocht...

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:19

Ik heb het ook over de blikken troep die de meeste mensen voeren, degene die zich zo verdiepen in het voer en die het blikvoer geven zoals omschreven door o.a. kimmie, geven niet de supermarkt merken zoals bonzo, ceasar, euroshopper enzo.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:23

Van de gemiddelde blikken ga ik echt over mijn nek, de terra canis en de lukullus bv kan ik tenminste ook smorgens opentrekken, zonder kotsend boven de bak te hangen :D

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 00:20

ik heb niet véél ervaring met dit onderwerp, maar wel een zusje dat diergeneeskunde studeert en bijna zes weken geleden mijn prachtige, liefste hond Floor (Pralitsch) laten inslapen, op de leeftijd van 16,5 jaar.

Onze hond heeft het grootste deel van haar leven op eenvoudige brokken geleefd, voor de variatie wisselden we weleens van merk, en toen ze ouder werd en moeilijker at (=geen zin in eten) ook blikvoer erbij. Ik heb het dan over merken als pedigree, C1000, etc. etc.
We hebben haar ook een tijd van die diepvriesrollen vers vlees gegeven, van dat complete voer (ben naam kwijt), omdat ik gelezen had over de nadelen van brokken en de voordelen van vers.
we merkten toen wel dat ze minder poepte (hoewel het altijd al niet heel veel was ofzo, maar toch), verder eigenlijk geen verschil.

Onze hond is nooit ziek geweest, voor ze 14 jaar was. heeft ooit een keer een pootje gebroken, en op haar 14e (of was het 15e?) heeft ze een gebitsbehandeling gehad voor tandsteen verwijderen en losse tandjes trekken (ze had o.a. een gebroken kies). ik heb er tot in mei 2012 dagelijks mee gefietst. Deze hond was dus kerngezond, en meest van de tijd op de verschillende merken brokken uit de supermarkt.
Ik begrijp de theorieën, en ik geloof ook zeker dat er genoeg honden zijn die anders zijn dan de onze en anders nodig hebben. ik heb zelf 3 paarden, die alledrie totaal verschillend te eten krijgen. de één kan hier niet goed tegen, de ander heeft meer van dat nodig, etc. etc.

bij honden is dat denk ik niet anders, en wat voor de ene hond super gaat kan het voor de ander gewoon NIET zijn.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 07:26

brokken zijn toch ook niet standaard slecht???!!!
Het bovenstaande verhaal doet me ook een beetje denken aan het verhaal van iemands zijn opa die altijd gerookt heeft en 95 is geworden.
Verder weet ik dat tijdens de opleiding diergeneeskunde, voeding en gedrag bv, erg weinig aan bod komen.
Ik heb dit jaar nog met een groot aantal dierenartsen en gedragstherapeuten, bij een lezing over voeding gezeten en ben daar weer bevestigd in mijn keuze.
Zelf voeren we voornamelijk vlees, maar hebben ook brok liggen, wel een brok heel bewust uitgezocht.
Niet elke hond word ziek van slechte voeding. Maar het is wel bewezen dat allergieën meer voorkomen bij de honden dan jaren terug.
1 van de oorzaken is het door fokken van veel rassen, maar dat is weer een ander verhaal.
mijn eerste hondje is bijna 15 geworden, die at zo ongeveer alles, die ging mee naar de dierenwinkel waar ik jaren heb gewerkt, alles wat op de grond viel, at zij op, van konijnenvoer tot kattenbrok etc. Heeft weinig vlees in haar leven gehad.
Dit zegt mij niets.
1 van onze honden heeft veel problemen gehad, breed uiteenlopend, dit heeft ervoor gezorgd dat ik me meer in voeding ben gaan verdiepen en daardoor hoofdzakelijk vlees ben gaan voeren.

Ik heb het al eerder geschreven, als je voor het ene bent, hoef je toch niet meteen tegen het anderen te zijn?
Maar mensen mogen toch wel nadenken bij wat ze doen?? en zich ergens in verdiept hebben?

er is ook al meerdere malen gesproken over vlees en hygiëne, mensen met een verminderde weerstand kunnen idd ziek worden van rauw vlees als ze hier niet zorgvuldig mee om gaan, bovendien kan een hond die rauw vlees krijgt, ook nog gevaarlijke stoffen uitscheiden via hun mond.
Dus het is idd wel opletten, maar nogmaals, voor mensen met een verminderde weerstand.
1 van de redenen waarom honden die voor bv therapieën worden ingezet, niet altijd rauw vlees mogen hebben.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 09:12

@ jpyfordogs, ik weet niet of je hele verhaaltje voor mij bedoeld was, maar ik ben zéker niet tegen vers voeren, mits men het inderdaad serieus neemt. Ik vind het alleen wel jammer dat er soms zo heftig wordt gereageerd van de één naar de ander, dat je het niet goed genoeg doet als je brokken of blikvoer geeft, of dat het slecht is om vers te voeren.

Mijn hondje heeft beide gehad en dat is altijd goed gegaan. Ik heb destijds vele (wetenschappelijke) artikelen over honden en voeding opgezocht omdat ik schrok van de dingen die over brokken werden geschreven (o.a. dat er destructiedieren in werden verwerkt met de vlooienbanden nog aan, hoewel ik niet zeker weet of ik dat wel kan geloven). Ik denk ook zeker dat de commercie niet bepaald de beste invloed heeft op diervoeders, dat is namelijk wat ik ook zie gebeuren bij paardenvoer, veel goedkope grondstoffen, die feitelijk afval zijn. nu is daar op zich niks mis mee, wat de mens niet eet kan soms voor een dier prima zijn (zoals idd slachtafval van koeien e.d. bij honden), maar soms betreft het simpelweg 'iets' wat helemaal niet goed is voor het dier (in sommige paardenvoeders zitten dierlijke stoffen! hoe kóm je erbij!). Het hoge granengehalte in veel hondenvoer heb ik altijd erg vreemd gevonden bijvoorbeeld, een hond eet in de natuur niet of nauwelijks granen. (Ik erger me dan ook de blubber over die beneful reclame, waarin men zegt 'gezonde granen', dan rol ik met mijn ogen en denk 'hoeveel mensen gaan hier weer in trappen?'.)

Bij ons op stal wordt heel verschillend gevoerd, hooi of voordroog, diverse soorten brok en aanvullingen daarop. Ikzelf geef bijna geen standaard brok, alleen Faram krijgt dat. hij kan het goed hebben en krijgt geen klachten. voer ik dat aan Flicka, dan begint ze binnen een paar dagen te schuren. wil niet zeggen dat die brok niet deugt, maar voor Flicka moet ik iets anders bedenken.

Persoonlijk vind ik dat je als diereneigenaar gewoon moet openstaan voor wat er mogelijk is. heb je een hond met vage klachten, dan kan het raadzaam zijn om eens verder te kijken naar wat je voert. Als je een hond hebt die goed functioneert en zich lekker voelt bij wat je al geeft, dan is dat ook prima.
Ik vind dat je zoiets echt per individu moet bekijken, en als mens ook eerlijk moet kijken, objectief blijven. Soms roepen mensen dat hun dier het super doet, terwijl het vrij gemakkelijk véél beter kan. mijn ervaring is dat mensen het vaak erg veel gedoe vinden om dit soort dingen écht grondig uit te zoeken voor hun dier (en dan bedoel ik niet mensen hier op Bokt maar mensen die ik persoonlijk kende/ ken). Dat vind ik niet de juiste eerlijke motivatie om voor een bepaald voer te kiezen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 09:27

merrieveulen schreef:
Mijn hondje heeft beide gehad en dat is altijd goed gegaan. Ik heb destijds vele (wetenschappelijke) artikelen over honden en voeding opgezocht omdat ik schrok van de dingen die over brokken werden geschreven (o.a. dat er destructiedieren in werden verwerkt met de vlooienbanden nog aan, hoewel ik niet zeker weet of ik dat wel kan geloven).

zoiets als dit bedoel je?? http://www.youtube.com/watch?v=g9DTzDfYMxo ..... ;(
wees gerust.. gelukkig gebeurd dat in nederland niet

edit hier het hele filmpje http://www.youtube.com/watch?v=bAZrpWzA ... re=related brrr krijg er zo de rillingen van! dat de mens zo wreed is! :( :(

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 18:43

ga ik nog kunnen slapen na het zien ervan? ik heb namelijk niet zulke goede ervaringen met het kijken van horror...