Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 04:12

kikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 11:31

Mindim dat zijn zeer boeiende stukken die je gelinkt hebt.

Dit vond ik een mooi stukje (gevonden op het net)

Dan weeg je bijna zes ton, droog aan de haak.
Heb je een fris gebit van zo'n vijftig tanden, zeven centimeter elk.
Haal je head to tail een kleine zeven meter.
Heb je een gestroomlijnd en buitengewoon gespierd lijf waarmee je
tegen 65 km per uur het oceaanblauw hoort te doorklieven.
En dan moet je dag in dag uit voor een handvol applaudisserende garnalen
tuimelingen maken in een badkuip.

Ik ben gelukkig geen garnaal en zal het ook niet worden.
Ik zoek ze wel in de oceaan op. Of op tv.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:38

Dank je wel, ik heb de hele avond en nacht vanalles gelezen over Loro Parque en haar bewoners en wat er allemaal aan de hand is.
Ik vind het zeer verontrustend dat ze al zo vreselijk jong met deze dieren gaan fokken, kunnen ze educatief ook niet verklaren. Verder dat men zeer over Morgan struikelt, die alleen in een klein bad zat, terwijl op Loro Parque Adan het eerste jaar zonder contact met soortgenoten heeft doorgebracht in een klein badje, omdat Kohana hem heeft verstoten, men beweerd door gebrek aan een dominant vrouwtje en doordat ze een baby een baby laten krijgen.

Dat er inteelt is, vind ik ook verontrustend, dat er zoveel met de dieren gezeuld is, vooral voor dieren die sociaal zo complex in elkaar zitten als orka's en dan deze dieren telkens in een andere groep zetten.

Dat dezelfde dieren (Skyla en Kohana) ook Tekoa al hebben aangepakt, dat men zeer verontrust was over het welzijn van Tekoa in Loro Parque, dat men er aan gedacht heeft hem te verplaatsen. Trainers lieten die voortgaan en hebben niet ingegrepen.

Dat de orka's op zeer jonge leeftijd bij hun moeder zijn weggehaald.

Dat drie dieren in Loro Parque al agressie hebben getoond naar hun trainer, waarvan 1 het met de dood heeft moeten bekopen.

Nog een interessant stukje:
http://articles.cnn.com/2010-02-25/us/whales.seaworld.death_1_killer-whales-trainer-seaworld?_s=PM:US

Iemand in dit topic noemde dat orka's zoveel van hun trainer houden, misschien kan diegene dan een verklaring geven waarom in het wild orka's nog nooit iemand hebben gedood of serieus verwond, terwijl dit in dolfinaria in verhouding veelvuldig voorkomt. Meerdere trainers zijn verwond of gedood. En noem dan niet dat die mensen vaker in contact komen met een orka, das een beetje flauw om als enige reden te noemen. Daar kun je dan uit beredeneren dat een orka te gevaarlijk is om in gevangenschap gehouden te worden. Als orka's zo dol zijn op hun trainer, waarom doen het dan?
Dat Kohana weer drachtig is en ze straks met 7 orka's in dat kleine bad ronddobberen.

Zo kan ik nog veel meer dingen hier neer zetten. Ik vind de kraamkamer dan ook wel heel erg positief en vind dat ze het door een wel heel gekleurde bril bekijken en mensen niet voorlichten over de werkelijkheid van de orka's en hun bestaan in Loro Parque. Men heeftde neiging alles rooskleurig neer te zetten en sluit de ogen voor alle narigheid die daar plaats vindt en evenwel voor het welzijn van de dieren aldaar.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-12-11 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:50

Ik word erg verdrietig van de berichten die ik lees in de linkjes die je hebt geplaatst, Mindim. Dat zoiets toegestaan is... ;(.

En dan heb ik het nog niet eens over het inteeltpercentage (He, gek dat ze Morgan graag wilden hebben...), maar vooral de agressie die onder de orka's lijkt te bestaan. Droevig ;(.

Natuurlijk zijn het berichten van tegenbewegingen, maar de getoonde foto's kan je toch moeilijk met de mantel der liefde bedekken... En de inteeltcijfers en agressiecijfers zijn ook niet uit de lucht gegrepen, de aanvallen op mensen zijn zelfs geregistreerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:56

_San87_ schreef:
Ik word erg verdrietig van de berichten die ik lees in de linkjes die je hebt geplaatst, Mindim. Dat zoiets toegestaan is... ;(.

En dan heb ik het nog niet eens over het inteeltpercentage (He, gek dat ze Morgan graag wilden hebben...), maar vooral de agressie die onder de orka's lijkt te bestaan. Droevig ;(.

Natuurlijk zijn het berichten van tegenbewegingen, maar de getoonde foto's kan je toch moeilijk met de mantel der liefde bedekken... En de inteeltcijfers en agressiecijfers zijn ook niet uit de lucht gegrepen, de aanvallen op mensen zijn zelfs geregistreerd.

Het wordt veelal wel door experts onderschreven en ook de statistieken en feiten zeggen genoeg.
Er worden genoeg feiten genoemd over Loro Parque.

Misschien dat de voorstanders ook wat links kunnen neerzetten met redenen waarom het niet zo vreselijk is om dit sort dieren in een tank te plaatsen, met feiten dat de dieren het zo goed hebben, dat hun leven niet op drastische manier verkort wordt. Ik lees het graag.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:58

Mindim schreef:
_San87_ schreef:

Het wordt veelal wel door experts onderschreven en ook de statistieken en feiten zeggen genoeg.
Er worden genoeg feiten genoemd over Loro Parque.

Misschien dat de voorstanders ook wat links kunnen neerzetten met redenen waarom het niet zo vreselijk is om dit sort dieren in een tank te plaatsen, met feiten dat de dieren het zo goed hebben, dat hun leven niet op drastische manier verkort wordt. Ik lees het graag.

Daarom ben ik ook bereid de berichten die jij hebt gepost te geloven :). Eerlijk gezegd, verbazen de berichten mij niet eens. (De reddingsactie van die Pilot whale is wel een voorbeeld van ultieme triestheid ;(. )

Ik ben inderdaad ook wel benieuwd naar positieve redenen om orka's en andere zeezoogdieren te houden.

Anoniem

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:05

Ja triest he die pilotwhale, moet je met een paard mee aankomen hier op bokt, die moet je om veel minder al laten inslapen. Dit zegt me al veel over hoe ze omgaan met die dieren.

Laatst zijn er in 3 maanden tijd 3 orka's overleden in Seaworld, de meeste dieren sterven ver onder hun kunnen.
Ze zeggen dat de actie met de pilotwhale een positieve draai moet geven aan seaworld om het negatieve van de rechtszaak wat te verzachten. Nou bij mij persoonlijk verergert het de negativiteit alleen maar.

kikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:28

Die Pilot whale die hadden ze gewoon gelijk af moeten maken..........onee dat was zielig he :o .

Ik ben eigenlijk ook wel erg benieuwd naar de links die mij vertellen dat de dieren het werkelijk goed hebben in een tank.
Want ook ik stuit telkens op heel andere berichten, die mij vertellen dat het gewoon NOT DONE is om zulke dieren in gevangenschap te houden.
Helaas zijn er een hoop mensen die niet weten hoe ze met zulke dieren om moeten gaan. Neem het verhaal van Misty het dolfijntje dat al maanden in en mini basin wordt gehouden, vol met algen en dode vissen. Kijk maar naar het volgende filmpje (erg triest filmpje)
http://www.youtube.com/watch?v=Kk4sYX9Bol8

Jammer dat de mens het verstand niet gebruikt, zoals de orka's en dolfijnen het wel doen.
Nee we gaan gewoon met zijn allen nog gezellig dolfijntjes kijken en naar orca's die kunstjes doen in zo'n tank.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:21

[quote="Mindim"]http://www.frequency.com/video/baby-orca-adans-first-birthday-loro/23152284

Adan uit Loro Parque is gelijk geweigerd door moeders, want moeders was immers zelf nog een 'jonkie'. Adan heeft het eerste jaar alleen gezeten in een banketstaaf

kleine bassin, nog kleiner dan die van Morgan, zonder soortgenoten of moeder, allemaal door schuld van de mens.[/quote

Dat is niet waar. Ik heb maanden aan een stuk gezzien dat adan elke dag met de andere orkas kon spelen en zeker met KOHANNA. Adan was toen nog geen 6 maanden oud in die tijd.. Kohanna verstoote adan omdat ze zelf destijd ook met de fles grootgebracht is, ze had zelf dus niet anders geleerd. Adan komt al vanaf het begin in alle baden en heeft zeker niet een jaar in dat kleine badje doorgebracht.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:23

Hoe achterlijk ben je als je gaat fokken met een orka dat zelf nog een kind is en daarnaast nooit geleerd heeft hoe het moeder moet zijn :')?

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:32

Anticonceptie niet gewerkt...?? Weet ik veel.. niet mijn idee geweest.. ik vind haar ook zeker te jong..! Was mijn eerste gedachte ook..nu al zwanger..? En toen ik de echo zag van beeb nr 2 dacht ik: "Waaat?! NOG een!!" Ben benieuwd of ze gaan uitbreiden.. baden erbij ofzo.. ligt een bananenplantage rechts, dus zou moeten kunnen..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:35

Mja, ik vraag me af waar je als park mee bezig bent wanneer je doelbewust met die dieren gaat fokken.

Vooral als je weet dat het dier in de eerste instantie zélf met de fles is opgevoed en dus geen flauw benul heeft hoe het in zijn werk gaat en dan ook nog eens een zwangerschap op die leeftijd toe gaat staan en zelfs gaat stimuleren, want kennelijk was er al snel een tweede op komst?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:30

Urko schreef:
Mindim schreef:
http://www.frequency.com/video/baby-orca-adans-first-birthday-loro/23152284

Adan uit Loro Parque is gelijk geweigerd door moeders, want moeders was immers zelf nog een 'jonkie'. Adan heeft het eerste jaar alleen gezeten in een banketstaaf

kleine bassin, nog kleiner dan die van Morgan, zonder soortgenoten of moeder, allemaal door schuld van de mens.[/quote

Dat is niet waar. Ik heb maanden aan een stuk gezzien dat adan elke dag met de andere orkas kon spelen en zeker met KOHANNA. Adan was toen nog geen 6 maanden oud in die tijd.. Kohanna verstoote adan omdat ze zelf destijd ook met de fles grootgebracht is, ze had zelf dus niet anders geleerd. Adan komt al vanaf het begin in alle baden en heeft zeker niet een jaar in dat kleine badje doorgebracht.

Excuus, dit is wat ik op meerdere sites heb gelezen.
Maar goed, blijft vreselijk dat het op deze manier moet vanzelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:31

kikia schreef:
Die Pilot whale die hadden ze gewoon gelijk af moeten maken..........onee dat was zielig he :o .

Ik ben eigenlijk ook wel erg benieuwd naar de links die mij vertellen dat de dieren het werkelijk goed hebben in een tank.
Want ook ik stuit telkens op heel andere berichten, die mij vertellen dat het gewoon NOT DONE is om zulke dieren in gevangenschap te houden.
Helaas zijn er een hoop mensen die niet weten hoe ze met zulke dieren om moeten gaan. Neem het verhaal van Misty het dolfijntje dat al maanden in en mini basin wordt gehouden, vol met algen en dode vissen. Kijk maar naar het volgende filmpje (erg triest filmpje)
http://www.youtube.com/watch?v=Kk4sYX9Bol8

Jammer dat de mens het verstand niet gebruikt, zoals de orka's en dolfijnen het wel doen.
Nee we gaan gewoon met zijn allen nog gezellig dolfijntjes kijken en naar orca's die kunstjes doen in zo'n tank.

Jee zeg, dat is toch verschrikkelijk triest, dat zien die mensen zelf toch ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:34

Afbeelding

Lolita, al 40 jaar in gevangenschap, alleen levend in dit bad. De tribunes herbergen meer ruimte dan het bad.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:55

Dat kohana jong was toen ze Adan kreeg ben ik mee eens, maar ook in he wild gebeurd het dat orka's al met een 8e hun eerste jong krijgen. Ik praat het niet goed hoor. Zie liever ook orka's in het wild.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:58

plutolover schreef:
Dat kohana jong was toen ze Adan kreeg ben ik mee eens, maar ook in he wild gebeurd het dat orka's al met een 8e hun eerste jong krijgen. Ik praat het niet goed hoor. Zie liever ook orka's in het wild.

Is dat zo? Heb je daar documentatie van, want daar ben ik wel benieuwd naar. Omdat ze pas met 25 volwassen zijn :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 23:34

Met 14 a 15 jaar zijn ze volwassen. Dat Kohana al gescand werd op drachtigheid op haar zesde jaar lijkt me al niet goed. De jongste wilde orka die bekend is was 11 jaar bij haar eerste jong.

Tussen hun 15 en 40e levensjaar baren ze 4 tot 5 jongen.

Kohana was 8 toen ze in 2010 Adan kreeg, nu een jaar later is ze weer drachtig. Op dit tempo heeft ze de 4 a 5 jongen gehaald voor haar 20e levensjaar. Das 12 jaar, terwijl een wilde orka daar 25 jaar over doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 03:06

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 03:16

kikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 12:05

Mindim ik heb dat ook gelezen op een site over Adan, dat hij alleen in een badje zat. :o

Mindim schreef:
Laatst zijn er in 3 maanden tijd 3 orka's overleden in Seaworld, de meeste dieren sterven ver onder hun kunnen.

Van de week nog een dolfijntje van 4 dagen oud. Moeder weigerde ook om het diertje melk te geven.
http://www.dolphin-way.com/2011/12/baby ... cean-park/

Mindim schreef:

Jammer ik heb geen facebook.

Mindim schreef:
Met 14 a 15 jaar zijn ze volwassen. Dat Kohana al gescand werd op drachtigheid op haar zesde jaar lijkt me al niet goed. De jongste wilde orka die bekend is was 11 jaar bij haar eerste jong.

En die zal vast en zeker hulp hebben gehad van de familie. Iets wat in een tank niet lukt.

Van een andere site
Citaat:
Orka's zijn heel sociaal en leven in kleine, complexe en zeer hechte familiegroepen van ongeveer 5 - 40 dieren (de pod). Deze zijn weer onder te verdelen in kleinere groepen van verwante moeders (dochters, zusters, nichtjes) en hun jongen. Die subgroepen noemen we de 'maternal groups'. Zij vormen het feitelijke hart van de pod. De totale familiegroep kenmerkt zich door een eigen dialect.

Jongen blijven meestal hun hele leven bij de moeder, alhoewel geslachtsrijpe mannetjes de pod tijdelijk zullen verlaten om te paren. Met dezelfde reden sluiten rond de paartijd soms volwassen mannetjes van buiten de pod zich tijdelijk aan. Op deze manier wordt inteelt voorkomen. De grootte en samenstelling van een pod verandert feitelijk uitsluitend door nieuwe geboorten en sterfte.

Volwassen vrouwtjes met eigen jongen kunnen zich binnen degroep enigszins afzonderen om hun jongen te verzorgen. Opgroeiende vrouwelijke orka's helpen soms met het opvoeden van de jongen door te babysitten. Jonge mannetjes helpen met het voeden. De leden van de pod beschermen de jongen, zieken en gewonden tegen gevaar van buitenaf. Een groep van meerdere pods die bepaalde geluiden met elkaar deelt, noemen we een 'clan'. Meerdere clans, pods en maternal groups kunnen een bepaald gebied delen en hier samenleven in een gemeenschap ('community'). Maternal groups, pods, clans en communities vormen de voornaamste bouwstenen van het complexe sociale verband waarin orka's leven

Dus waarom fokken met een orka ingevangenschap. Lijkt mij dat er veel frustratie ontstaat bij zulke dieren. Ze blijven maar zeulen met die dieren van het ene park naar het andere park.
Dus bij deze weer een rede om deze dieren niet op het land te houden, omdat de mens simpelweg niet aan deze eisen kan voldoen.......................

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 12:11

er is maar 1 reden,------------> geld,zijn publieks trekkers baby beestjes,én zo kunnen ze meer parken voorzien van dit soort geldmakers..

er ís gewoon geen andere reden om dit soort grote zeezoogdieren op land in een bakkie te houden en kunstjes te leren,als voor mensenvermaak..

en dat werkt wel,want elke voorstelling zit het ,welk dolfinarium dan ook, weer vol met mensen die zich enorm vermaken....en dus zullen ze blijven fokken en dit soort parken blijven realiseren omdat het gewoon een heleboel centjes oplevert.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 16:30

Mindim schreef:

Tussen hun 15 en 40e levensjaar baren ze 4 tot 5 jongen.

Kohana was 8 toen ze in 2010 Adan kreeg, nu een jaar later is ze weer drachtig. Op dit tempo heeft ze de 4 a 5 jongen gehaald voor haar 20e levensjaar. Das 12 jaar, terwijl een wilde orka daar 25 jaar over doet.

Ik meende ergens te lezen dat dit met 25 is, maar dan heb ik het mis :). Dan nog is 6 of 8 jaar veel te jong. Ongelooflijk, zeg... :r.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 19:34

Mindim schreef:
Afbeelding

Lolita, al 40 jaar in gevangenschap, alleen levend in dit bad. De tribunes herbergen meer ruimte dan het bad.

Dit vind ik dus in en in triest... De ruimte is een ding om wat van te zeggen maar dat ze alleen zit! Dat vind ik nog veel erger...