Discussie topic: katten naar binnen of buiten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: Discussie topic: katten naar binnen of buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:27

Wij hebben geen katten, maar hebben dus wel overlast van andersmans katten en dat vind ik ergens wel asociaal.

Tuinieren is mijn moeders lust en leven en in de zomer is ze dus heel wat uurtjes in de tuin aan het vroeten. De lol gaat er wel af als je steeds in de uitwerpselen van andermans dieren terecht komt.

Ik wilde eigenlijk een grote ren maken voor mijn konijnen. Dit is nu een stuk kleiner geworden omdat de bovenkant ook goed dicht moet kunnen. Ook weer vanwege andermans katten. Als we er iets van zeggen tegen buurtbewoners zijn het nooit hun katten die dat doen en ze vertikken er dus wat aan te doen. We hebben al verschillende strooisels geprobeerd, maar dat helpt allemaal vrij weinig.

Ik vind het fijn als katten naar buiten kunnen, maar zorg er dan voor dat ze op je eigen terrein blijven. Mijn konijnen en paarden komen ook alleen in hun eigen wei/ren/stal/hok. En als iemand bij mij komt klagen over mijn dieren dan probeer ik dat op te lossen. Ik vind het dus erg jammer dat sommige mensen mijn klachten over hun katten niet serieus nemen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:45

kimmie261 schreef:
ik snap gewoon weg werkelijk niet als je een huisdier neemt en je houdt ervan dat je dan uberhaupt al wil dat die dieren "ergens" rondlopen,en dat je kan slapen als ie niet thuis komt,god weet of ie ergens in een ingegraven buis ligt te creperen,of halfdood,dat wíl je toch gewoon niet..
mijn katten zijn niet buiten als ik niet thuis ben, ook in de nachten zijn ze binnen, dus ik hoef er niet wakker van te liggen. Ik ken hun ritme en weet precies wanneer er iets loos is, gelukkig is dat in de 14 jaren dat ze oud zijn nog nooit gebeurd

en nee ik zeg dat áls IK mijn HONDEN op straat zou gooien dat ik dan WEL als gestoord en als dierenbeul uitgemaakt zou worden,alleen zie ik geen verschil tussen hond of kat....of welk huisdier ook...
Dat komt er dus gewoon op neer, dat je iemand die zijn katten buiten gooit, gewoon gestoord en een dierenbeul vind

dus waarom ben je wel een gestoordeling als je een hond/konijn/cavia/slang/papagaai los laat lopen,en niet als je een kat los laat lopen,vertel mij het verschil...
Ik heb die mensen nooit gestoordelingen genoemd, een papagaai gaat waarschijnlijk dood buiten, want die kan geen voedsel vinden, een slang lijkt me gevaarlijk buiten en ook die overleeft deze temperaturen niet. Een konijn zou zich misschien redden totdat ie gepakt wordt door een buizerd en een cavia redt het niet. Katten komen naar huis en als je ze op bepaalde uren buiten laat, zie ik het probleem niet. Laat ik wel zeggen dat ik het ene gebied ook minder katvriendelijk vind dan het andere

ik zie hem nog steeds niet :)

jou verantwoording ,jij neemt dat beest....ik begrijp de redenatie niet van mensen met huisdieren die ze vrij op straat laten lopen met alle gevaren van dien,en erbij zeggen,dan maar liever jong dood dan heeft ie lekker vrij kunnen lopen...vreselijk....
Dat zou ik nou nooit zeggen en ik ben verantwoordelijk, ik zal die verantwoordelijkheid ook keurig dragen, tot nu toe gaat dat prima, want beiden zijn de 14 gepasseerd

echt hoor....snap dat echt niet...

daarnaast tis toch wat als je een gratis dier in huis haalt dan hoef je dus geen verantwoordelijkheid te nemen met bv een dure afzetting??
Dat is generaliseren, als ik een hek van jouw foto zou neerzetten, dan heb ik het met de buren aan de stok, lijkt wel een afzetting van een gevangenis. Mijn hele tuin is vrij dicht, maar de katten gaan erop, erover of er onder door, verder ben ik niet zuinig met geld in dieren steken.

ben nu nog verbaasder eigenlijk....dus goedkoop/gratis = geen dure omheining want dan maakt het toch niet uit als ie plat gereden wordt,of dan hoef je niet zo bang te zijn dat hem iets overkomt,was toch gratis tenslotte..???
Zo, en hoe durf jij dat te bepalen, je scheert iedereen over een kam en ik vind dit een zeer kortzichtige en kinderachtige uithaal naar mensen die je niet kent en waarvan je de situatie niet kent. Ik zou nooit zo denken.

welk dier dan ook,als we dat zo zouden vrij laten als een kat,zou nooit door de maatschappij geaccepteerd worden,en van katten moeten we maar alles goed ,normaal en leuk vinden???
Hopelijk heb je daar in duitsland daar minder last van en willen ze de regels wat aanpassen.

:n :n

maar nogmaals,ik ben heel zuinig op mijn dieren,alles is hier zo afgezet dat er geen enkel dier weg kan lopen,en is het niet goed,dan wordt er vandaag nog iets aan gedaan dat het wel zo is dat er geen dier af kan...dat is nl mijn plicht tegenover de dieren die IK genomen heb,zij hebben er niet voor gekozen om hier te komen wonen,ik wel.....

Ik ben zeer zuinig op mijn dieren, mijn hond kan los in de tuin en er wordt veel aandacht aan geschonken en veel mee uit gegaan, ik heb een projectpaard uit een klote situatie gehaald en weer opgeknapt, voor beide paarden goede huisvesting met veel voerbeurten en heel veel weidegang, mijn konijnen hebben een buitenren van een 70m2, kosten nog moiete wordt voor mijn dieren bespaard. Mijn katten kunnen binnen en buiten naar believen, behalve tijdens het uitvlieg en jachtseizoen, ze krijgen eten , drinken, medische zorg en veel liefde en aandacht. Vanochtend nog met een oppaskonijn naar de da geweest en ik denk dat ie bij mij beland, dus breek me de bek niet open over zuinigheid op mijn dieren. Ga je daar aan twijfelen, heb je aan mij een verkeerde en dat gebaseerd omdat mijn katten een paar uurtjes in de wei hobbelen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:05

mindim,waarom neem jij het zo persoonlijk op??ik heb het over een zeer algemene grote groep,niet alleen jou kat loopt buiten....

ik lees uit een andere post dat ws mensen die een gratis kat ophalen daar geen dure omheining voor willen neerzetten,zijn niet mijn woorden hoor,en ws zullen er vast mensen zijn die dat wel doen,of een ren maken....maar blijft hoe dan ook een feit dat er echt heel veel katten wél buiten lopen..

en het hekwerk... :O ,zucht,dat is een voorbeeld!!!! van het schuine gedeelte wat ik bedoel!!!!!!!!

jemig zeg,ik schreef toch dat je het schuin naar binnen kan afzetten,en vond toevallig dit plaatje,stom stom had natuurlijk nog verder moeten zoeken,om een schutting met schuine afzetting te vinden,alhoewel,zullen ook weer mensen gaan zeggen,dat de buren geen schutting willen...

feit blijft,ik kies voor honden,niet mijn buren,en zorg ervoor dat mijn honden niet naar de buren kunnen,logisch toch????

waarom is dat dan niet logisch voor een kat,dat stukje begrijp ik niet...

en nee,nogmaals,over het ALGEMEEN genomen,opini algehele bevolking,zullen mensen het NIET snappen als ik mijn honden vrij laat en krijg ik een stempel,waarom krijgen mensen die katten vrij laten lopen die stempel NIET?????????tis voor mij 1 pot nat hoor...

als jij je kat vrij laat rondlopen,en de buren vinden het leuk,en alles gaat goed,dan prima,alleen je weet toch niet waar je kat uithangt??je weet toch niet of er niet toevallig wel een kattenhater is komen wonen,die je kat afschiet,je weet toch niet hoever je beest weg gaat....dat risico zou IKZELF nooit willen lopen met welk huisdier ook!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:18

kimmie261 schreef:
als ik mijn honden vrij laat en krijg ik een stempel,waarom krijgen mensen die katten vrij laten lopen die stempel NIET?????????tis voor mij 1 pot nat hoor...

verschil zit 'm in een ander diersoort met een hele andere manier van leven...
voorbeeld: dat een hond veel eerder gevaarlijk kan zijn en mensen of kinderen kan aanvallen als deze los loopt.
Ik vind het maar een rare opmerking van jou :n

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:22

oja,en ik braaf buiten lopen met mijn rottweiler,hangt er een dikke kat in,beest onder de krabbels...

nee das leuk ,en dan te horen krijgen van een winkel die daar zat,dat doet die kat altijd,die valt alles en niets aan... (ook kinderen op fietsjes waren helemaal open gekrabbelt,eigenaar deed er niets aan,beestje moest nl lekker buiten kunnen lopen)

zo veilig vind ik die beesten niet hoor :n

ook wel een rare aanname van jou overigens...waarom zouden mijn lieve honden mensen aanvallen???die willen gewoon lekker in tuinen graven en rondrennen :j ,zijn totaal NIET mensonvriendelijk....

maar dat mogen jullie dan wel zomaar zeggen terwijl je mijn beesten niet kent??

en dan ben ik iemand die generaliseer :+
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 18-01-10 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:25

Ik neem het persoonlijk op, omdat jij in je posts behoorlijk generaliseerd. Aangezien ik mijn katten buiten laat lopen behoor ik ook tot die groep.
Als je eens wat meer nuanceerd, zou dat erg fijn zijn.

Ik weet precies waar mijn katten uithangen, ze hebben ieder hun ritueel. De een zit langs de sloot of in de wei te spieden.
De andere zit in onze tuin of in die van de overburen, die is meer aan huis. Tja en hij poept daar wel eens in het gras, maar daar doen we niet moeilijk over, want hun kat doet het in de onze ;)

Tja, ik bedoel het schuine gedeelte waar mijn buren niet blij mee zouden zijn. Zei ik iets anders dan?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:26

Dat is er 1 kimmie261, heb je nog meer voorbeelden?
En die kat spoort niet, want dat is echt geen normaal kattengedrag.

Hier hebben al mijn buren katten, dus wij hebben hier geen problemen :D
In een woonwijk hangt het erg af van "het katten klimaat" denk ik. Als het gevaarlijk is of mensen hebben er écht last van zou ik ook een ren maken.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 18-01-10 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:27

kimmie261 schreef:
oja,en ik braaf buiten lopen met mijn rottweiler,hangt er een dikke kat in,beest onder de krabbels...

nee das leuk ,en dan te horen krijgen van een winkel die daar zat,dat doet die kat altijd,die valt alles en niets aan... (ook kinderen op fietsjes waren helemaal open gekrabbelt,eigenaar deed er niets aan,beestje moest nl lekker buiten kunnen lopen)

ook wel een rare aanname van jou overigens...waarom zouden mijn lieve honden mensen aanvallen???die willen gewoon lekker in tuinen graven en rondrennen :j ,zijn totaal NIET mensonvriendelijk....

Wie zegt dat jouw honden mensonvriendelijk zijn dan?

Maar goed, die situaties die jij met katten meemaakt, heb ik in mijn leven nog nooit met katten meegemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:28

In het algemeen zijn mensen banger van honden dan van katten.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:32

om jezelf te quoten: "als ik een hek van jouw foto zou neerzetten, dan heb ik het met de buren aan de stok, lijkt wel een afzetting van een gevangenis"

staat niet specifiek,als ik de schuine afzetting richting mijn eigen tuin zou nemen...toch???

superwoman,kat is jager ,hond is jager

kat speelt graag uren buiten ,hond speelt graag uren buiten

kat is nieuwschierig ,hond is nieuwschierig.....

wat is het verschil in manier van leven???

das punt 1....

punt 2 vind ik 1 kat die zomaar in mijn hond hing (vond later nog een nagel van dat beest in mijn hond haar nek)meer als genoeg...

plus neemt niet weg dat je wel meent te zeggen dat honden mensen zouden aanvallen.....waar haal je dat vandaan dan???

maar dat is verder dan niet generaliserend hoor...welnee :+

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:33

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:37

superwoman schreef:
kimmie261 schreef:
plus neemt niet weg dat je wel meent te zeggen dat honden mensen zouden aanvallen.....waar haal je dat vandaan dan???

http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=GMBNCHBM

uhmmmmm ja???

en ,loslopende honden bijten schapen dood... en loslopende katten bijten muizen,vogeltjes,konijnen,koikarpers,en duiven dood,alleen staat dat niet in de krant,das nl "gewoon" als honden iets dood bijten,dan is het ongewoon,zijn we inmiddels niet meer gewend,dus wordt het vermeldt...

wederom...ze lijken toch best op elkaar,die honden en katten..

onee als honden het doen is het erger,dat mag niet,katten wel...stom ik vergeet dat steeds.... 8)7 :o?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:40

daarnaast superwomen,dus doordat er een paar artikeltjes in de krant staan, vallen altijd honden mensen aan....

daar moeten jullie kattenbezitters toch ook wel doorheen kijken,niet alle katten poepen tenslotte bij andere mensen in hun tuin....of veroorzaken overlast,dus die paar honden op de hele hondenbevolking....ach.... ;) ,had de krant niet hoeven te halen toch??

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:42

Knappe kat die een koi-karper van formaat ui de vijver weet te hengelen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:43

kimmie261 schreef:
daarnaast superwomen,dus doordat er een paar artikeltjes in de krant staan, vallen altijd honden mensen aan....

daar moeten jullie kattenbezitters toch ook wel doorheen kijken,niet alle katten poepen tenslotte bij andere mensen in hun tuin....of veroorzaken overlast,dus die paar honden op de hele hondenbevolking....ach.... ;) ,had de krant niet hoeven te halen toch??

Dat is toch lang niet gevaarlijk kimmie261, de overlast die katten veroorzaken als ze los lopen ten opzichte van honden die net zo zouden mogen loslopen als katten.

Nee bedankt voor deze "discussie", maar het slaat nergens op... je kunt loslopende honden niet zodanig vergelijken met loslopende katten

:evaw:

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:46

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:48

buiten,ze zijn alle 6 geholpen en mogen naar buiten wanneer ze willen.
sommige zijn meer binnenkatten maar ene paar zijn veel liever buiten. het hoort gewoon zo een kat binnen vindt ik sneu.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:49

kimmie261 schreef:

mag jij lekker iedereen over 1 kam scheren dan?
Elke katteneigenaar is anders ;) Mindim en ik zullen zeker voor de kosten opdraaien en wij zijn er van op de hoogte dat ze doodgereden kunnen worden. Mijn kat is geen binnenkat en nee de tuin afzetten is geen optie. Bovendien woon ik in een katvriendelijke buurt waar bijna iedereen een kat heeft en waar iedereen gewoon nog sociaal naar elkaar is ;)

Jij zegt dat ze lief zijn, maar hoe vaak heb ik het zinnetje 'dat doet ie anders nooit' gehoord van hondeneigenaren die mijn oma, nichtje, mij w/e aanvallen?

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:50

FlyAway schreef:

Idd. Denk eerder dat mijn kat in de vijver duikelt, dan dat ze zo'n joekel eruig krijgt. ;)
neemt niet weg dat het vervelend is voor de mensen, maar jah, ze hebben zelf toegegeven dat ze nog nooit ín de tuin zijn gespot, alleen wandelend op het schuurdak. :)

Oja, over dat poepen in de tuin. Mijn moeder verbaasd zich er juist over, dat ook al zijn de katten de hele dag buiten, (overdag zitten ze gewoon altijd in onze tuin) ze altijd in de kattenbak hun behoefte doen. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:51

bij ons is de kattenbak overdag buiten dan willen ze naar buiten,gaan ze op de bak en dan weer naar binnen :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:59

superwoman schreef:
kimmie261 schreef:
als ik mijn honden vrij laat en krijg ik een stempel,waarom krijgen mensen die katten vrij laten lopen die stempel NIET?????????tis voor mij 1 pot nat hoor...

verschil zit 'm in een ander diersoort met een hele andere manier van leven...
voorbeeld: dat een hond veel eerder gevaarlijk kan zijn en mensen of kinderen kan aanvallen als deze los loopt.
Ik vind het maar een rare opmerking van jou :n

Heb jij al ooit een kwade kat gezien? :=
Maar als een kat aanvalt dan zegt ie er niet bij wie zijn of haar eigenaar is dus daar kan je niks aan doen. Bovendien mág dat dier gewoon loslopen en die hond niet. Eigenlijk mag een kat dus aanvallen en een hond niet.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 18-01-10 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:59

Inney schreef:
FlyAway schreef:

Idd. Denk eerder dat mijn kat in de vijver duikelt, dan dat ze zo'n joekel eruig krijgt. ;)
neemt niet weg dat het vervelend is voor de mensen, maar jah, ze hebben zelf toegegeven dat ze nog nooit ín de tuin zijn gespot, alleen wandelend op het schuurdak. :)

Oja, over dat poepen in de tuin. Mijn moeder verbaasd zich er juist over, dat ook al zijn de katten de hele dag buiten, (overdag zitten ze gewoon altijd in onze tuin) ze altijd in de kattenbak hun behoefte doen. :')

Beste oplossing voor kattenpoep in de tuin is zelf een kat nemen :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:01

FlyAway schreef:
Beste oplossing voor kattenpoep in de tuin is zelf een kat nemen :D

Das een leuke oplossing voor mensen zonder kat :+ Want die hebben vast met een rede geen kat :)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:03

suuskipje,maar ik hoor ook altijd,dat mensen hun katten niet in andere tuinen kakken,niet op auto's liggen en geen overlast veroorzaken,dat doen ze pas als er iemand komt klagen (uiteindelijk wel dus...)

en kom op zeg,niet te flauw,een kat die schade hier maakt,weet echt niet a,hoe beest te vangen,b wie de eigenaar is...

katten zijn sneller weg als dat ik kan rennen hoor,daarnaast als iemand met fikse schade veroorzaakt door jou kat aan de deur komt,dan betaal jij zomaar,je geloofd dat dan ook,of heb je zoiets dat kan niet,bewijs het maar??

zwarte kat is nl voor mij een zwarte kat...snap je wat ik bedoel?

het is als niet katteneigenaar gewoon zo goed als onmogelijk (tenzij je echt zeker weet dat je een kat herkend) om ergens een schade te gaan verhalen...

en nee het probleem wordt niet opgelost zolang loslopende katten getolereerd wordt door overheid en gemeentes,en ik ben bang,en ik merk het heel veel om mij heen,dat mensen eigen rechtertje gaan spelen ( ik niet hoor,ben best braaf heb al diverse katten van de weg geschraapt en naar dierenarts gebracht en katten opgehaald die mishandeld werden,en zelfs een nestjes kittens van de spuit gered)..

ben zo slecht nog niet hoor... ;)

maar het zou gewoon mijn keuze niet zijn,om mijn dier aan gevaren bloot te stellen....willens en wetens....

daarnaast wens ik verder geen last te hebben van andermans huisdieren,men heeft ook geen last van de mijne...

en hoe men ervoor zorgt dat ik er geen last van heb,zal mij een worst zijn,maar kom niet aan met dat je echt er niets aan kan doen,zijn hier zat mensen die ervoor zorgen dat hun dier wel binnen hun tuin blijven,waarom lukt hun dat wel,en een ander niet??

heeft dan toch alleen maar te maken met een kwestie van echt willen ,of niet??

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:03

Diablo schreef:
superwoman schreef:

Nouja, míjn honden doen dat niet. Jullie zeggen ook op alles: maar míjn kat doet dat niet. Mijn hond doet al die dingen ook niet, dus die mag ook loslopen?

:? Niks jullie!

Daarbij ging het om en discussie met kimmie261 die katten en honden als 1 pot nat zag en het raar vond dat mensen anders reageren bij loslopende honden dan bij loslopende katten ;)