Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 18:46

Ik heb ze vd Jysk, Lidl en Action.
Niet die foam maar laagpolig tapijt zegmaar.
Deze zijn prima:
https://www.action.com/nl-nl/p/2574519/ ... uct_shared
Ik heb zelf liefst een 60*80cm en een 40*60cm, dan is de hele bodem wel bekleed.
En dan bij voorkeur minimaal 3 sets die je standaard afwisselt (en evt bij elkaar opspaart zodat je telkens 2 sets tegelijk wast) en evt nog 1-2 sets reserve voor de zomer of wanneer je ze meeneemt op vakantie ofzo en ff niet kunt wassen.
Ga er in de zomer vanuit dat je 3-4x per week moet wisselen, de koelere tijd hou ik zelf elke 5 dagen voor aan.
Wel dagelijks of uiterlijk om de dag even vegen en/of de matten uitkloppen.
Ik steek de badmatten in een waszak en draai de was op 40-60°c met een half dopje color wasmiddel en een scheut schoonmaakazijn.
Dan de matten en waszak uitkloppen en nog een keer op kort programma wassen.
Daarna uithangen om te drogen.
Na de caviawas gaat de wasmachine nog even een korte ronde op 90°c, maar dat is meer omdat ik dat zelf wel zo fijn vind voordat mijn kleding erin gaat. :)

Wat voor mij de voordelen zijn tov reguliere bodembedekking is dat het veel minder stoft, zachter is aan de pootjes, veel minder afval geeft, makkelijk mee te nemen is zonder rommel.
Nadeel is dat het soms flink kan ruiken en dat het meer kost qua wassen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 20:13

floorsil

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 23:44

Hoe doen jullie het met water bakjes. Die van mij blijven maar in het waterbakje poepen. Een fles ophangen in mijn hok werkt minder goed en deze lekken bij mij eigenlijk altijd. En die kan ik moeilijk ophangen in mijn kast/hok. Maar vind het zo vervelend dat het waterbakje zo snel weer vies is. Ik verschoon het nu 2x per dag. Maar dan is dit al heel vies. Over een tijdje gaan we op vakantie. Dan krijgen ze 1x per dag eten en drinken. Wil eigenlijk dan een soort van oplossing hebben. Maar weet het echt niet meer.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 02:11

Ik heb Ferplast Sippy's hangen, maat L geloof ik (600ml inhoud), die zijn zo goed als lekvrij. :)
Wel wat duurder dan de standaard drinkflessen maar ze zijn dat imo absoluut waard.
Door het deksel bovenop zijn ze ook makkelijk bij te vullen, goed schoon te maken en ze zijn zowel met schroef als met zuignap te bevestigen afhankelijk vh materiaal vh verblijf.

Ze zijn gewoon bij Pets Place te koop trouwens:
https://search.app/aK4XZgpF3VEmAqpT6

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 10:49

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 15:35

Ik schop dit topic weer eens omhoog, want ik heb gisteren ons nieuwste familielid opgehaald en ik ben zo blij met haar <3

Afbeelding

Afbeelding

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 21:49

Oh gefeliciteerd! Wat een mooie! Hoe oud is ze?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 21:56

Vandaag precies 2 maanden <3

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 13:54

Gefeliciteerd !

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 14:28

Wat een knapperd! <3

Wij hebben nu een weekje drie nieuwe aanwinsten, ik dacht twee mannetjes te hebben, tot er dinsdag (beste 1 april grap ooit _O- ) 3 baby’s naast lagen!

Ze zijn wel onwijs schattig Afbeelding
Afbeelding

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 15:31

Ohh wat een goede datum, wel een schattig foutje <3
Zag je de bevalling, of heeft de papa mogelijk nog een keer raak geschoten? :=

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 15:59

Nee, ik lag ziek in bed, onze oudste (5) had het gezien! Maar ik geloofde hem natuurlijk niet toen ik ziek en slaperig uit bed kwam :+ hij was met de oppas beneden, en zij dacht dat wij haar juist in de zeik namen en t al lang wisten, was een hele grappige situatie, maar ik zat in shock bij de kooi toen t toch zo bleek te zijn haha!

Dus waarschijnlijk over 10 weken nog een keer _O- nu drie beertjes zoals het nu lijkt, zou wel leuk zijn als we dan ook een zeugje hebben, dan kan ik er 1 houden… en Simba wordt maandag gecastreerd :Y)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 18:22

Dat is wel een gekke situatie ja! Hopelijk heeft Simba zijn vriendin met rust gelaten na de bevalling := Hoe oud is het zeugje nu?

Had je het zeugje uiteindelijk bij een fokker of opvang gehaald? Ik zou het hun ook nog laten weten, is best slordig :+

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 18:39

Nu ongeveer een halfjaar oud is ze!

Nou, ik had hem via marktplaats bij mensen weg waar hij bij een konijn in zat en waar ze er geen tijd voor hadden, zij hadden hem op hun beurt bij een dierenwinkel weg, hen was verteld dat het een beertje was, ik heb dit nog gecheckt, en ik dacht ook beertje, maar toen was ze nog jong, zelf dus ook niet goed gezien.. dus t is hier gebeurt :Y)

Hopelijk heeft hij er niet nogmaals opgezeten, maar we gaan t zien :))

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 03:45

Heb voor gevoel dat amber het weekend niet door gaat komen. Ze eet al paar dagen haar groente niet goed op piept niet met etenstijd. En vandaag heeft ze niet naar dr paprika gekeken brokjes niet op. Wilde wel drinken maar gaat moeizaam en net wat andijvie gegeven waar ze wat aan knabbelde. Maar denk dat haar tijd eraan komt ze rende ook niet in haar huisje toen ik de kooi opendeed en kon haar gewoon aaien. Heb een flinke pluk hooi neer gelegd daar dook ze wel onder. Hopelijk wat warmte. Maar goed volgende maand word ze 7 dus mooie leeftijd.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 09:29

Een cavia die niet eet is heel ziek of heeft veel pijn.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 09:51

Roosje01 schreef:
Heb voor gevoel dat amber het weekend niet door gaat komen. Ze eet al paar dagen haar groente niet goed op piept niet met etenstijd. En vandaag heeft ze niet naar dr paprika gekeken brokjes niet op. Wilde wel drinken maar gaat moeizaam en net wat andijvie gegeven waar ze wat aan knabbelde. Maar denk dat haar tijd eraan komt ze rende ook niet in haar huisje toen ik de kooi opendeed en kon haar gewoon aaien. Heb een flinke pluk hooi neer gelegd daar dook ze wel onder. Hopelijk wat warmte. Maar goed volgende maand word ze 7 dus mooie leeftijd.

Ik vind dit eigenlijk wel heel sneu om te lezen. Je hebt een cavia die zich diep ellendig voelt :\
Ik snap dat je geen uitgebreide behandelingen meer gaat doen op deze leeftijd, maar dan is pijnstilling toch wel het minimale. En misschien heeft ze wel iets wat nog relatief simpel behandeld had kunnen worden.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 11:45

Ik zou haar ook wel na laten kijken en op zijn minst pijnstilling geven. Als het iets gecompliceerds is dan zou inslapen misschien een betere optie zijn.. Het zijn taaie beestjes, dus het kan maar zo dagen duren voordat het lijden vanzelf ophoudt. Zeker als ze nog kleine beetjes eet.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 20:45

Ze oogt vooral heel moe, niet ziek oogjes zijn helder geen snot ontlasting is goed. Ik weet het niet, ik durf eigenlijk niet goed met haar te slepen de stress is misschien teveel voor haar. Ze is ook wel echt op leeftijd nooit ziek geweest.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 18:16

Hoe gaat het nu met haar?

Ik heb op tientallen cavia's ooit maar één keer een cavia gehad die in de wachtkamer van de dierenarts is overleden. We gingen haar in laten slapen door acuut hartfalen, dus dat had niet eens echt met de stress te maken. Stress is verwaarloosbaar als het de kwaliteit van leven verbeterd, of ze een lange lijdensweg bespaard.
Het kan ook iets zijn als kiesproblemen waardoor ze wel wil, maar niet kan eten. Zoiets is heel pijnlijk en doordat ze toch kleine beetjes eten en drinken kan dat een lange lijdensweg zijn voordat ze zelf overlijden.

Ik heb altijd pijnstilling in huis, maar als ik niet weet wat de oorzaak is of ook maar een klein beetje twijfel over de kiezen, dan ga ik toch naar de dierenarts. Bijna al mijn cavia's zijn geholpen, ze zijn super taai en ik wil niet dat ze dagen of weken beroerd zijn. Als ik de dierenarts niet ken vraag ik voor de zekerheid wel altijd even om eerst slaapmiddel te geven, dat is wel belangrijk.

Er zijn ook dierenartsen die aan huis komen, hier in de buurt werkt zelfs een dierenarts die helemaal geen praktijk heeft waardoor het weinig extra kost. Dat is ook nog een optie als je niet wilt vervoeren..

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 19:38

Ze is nu weer bij haar zusje ze is er niet meer ze was gewoon op niet ziek gelukkig,haar tijd was daar helaas. Stil in huis nu 7 jaar piepjes zodra de koelkast open ging ;(.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 19:48

Veel sterkte :(:) Gelukkig is het dan nog best snel gegaan.