Het algemene “Puppy Erbij!” Topic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 11:28

kiwiwitje schreef:
Ja das een goeie. Ik zou eens een meetpoging moeten doen. Ze is iig onder de 40 cm haha

Ik schatte haar zo van de foto al in als maatje Dívka, mss net wat hoger.
Dívka is ongeveer 35cm trouwens.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 11:33

Oh Snuf heeft tot nog toe 1x een plastic voer balletje van de katten te pakken gekregen, maar hij blijft overal vanaf verder. Hebben hem toen wel laten kotsen bij de dierenarts, want wisten niet hoeveel plastic hij precies had binnengekregen. Wat ik vond was volledig verbrijzeld, maar er ontbrak ook echt wel een deel.
Pas lag hij bij ons op de bank en we hadden een groot bord met kaas en vleeswaren en hij kijkt er zelfs amper naar. Dat was met de golden retriever van mijn vader wel anders, als je 1 tel je ogen dicht had was de helft weg. :=
We hebben wel het speelgoed van de katten naar boven gedaan, zodat hij daar niet aan kan komen.

Het enige wat lastig blijft is de katten, hij is daar zo gefocust op. Hij doet ze niks, maar vindt ze enorm interessant en als ze gaan rennen dan vliegt hij er het liefst achteraan. We doen hem elke keer afleiden met speelgoed, maar het heeft een lange adem nodig.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-26 11:52

lor1_1984 schreef:
kiwiwitje schreef:
Ja das een goeie. Ik zou eens een meetpoging moeten doen. Ze is iig onder de 40 cm haha

Ik schatte haar zo van de foto al in als maatje Dívka, mss net wat hoger.
Dívka is ongeveer 35cm trouwens.

Ze mogen max 40 cm schoft zijn. En dat haalt ze nog niet haha.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 11:55

Kaitlyn: afleiden met speelgoed kan ook extra leuk maken om de katten na te jagen. Gewoon duidelijk aangeven dat hij het niet mag kun je soms beter doen.
Heb nu gelukkig 2 honden waar jagen totaal niet in zit. Mijn vorige herder het nooit uit kunnen krijgen en bij eerdere honden was een 'nee' gewoon voldoende om er achteraan te gaan te stoppen. Al had ik destijds een kat die de honden dat wel deed leren. Die draaide gewoon om en mepte er op los. Heb momenteel in de straat en bij de paarden ook een paar van die katten. Op zich makkelijk al is het ook eng ivm nagels.

Gabber heeft vandaag 2x 15 minuten gelopen en dat ging prima. Nu een hondenpuzzel van alsa nature en die is echt leuk met meerdere technieken in 1 puzzel. De laatste puzzel begin ik niet aan. Dan moet hij schuiven met bochtjes er in en brokjes blijven er in hangen dus hij gaat er op knagen. Dat is hem dus niet voor ons.
De pijnstilling is terug van 1 naar 3/4 tablet 1x per dag en overmorgen hopelijk halve. Ik hoop komende weekend dan weer zonder pijnstilling. De flexadin gaat er wel in met zalmolie er over. We zijn weer beetje op rit hopelijk. Vanmiddag ga ik effe uurtje naar mijn paard. Al week hem niet gezien. Gelukkig is hij gewoon 3x mee op stap geweest met de verzorgers deze week dus die mist mij niet.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 13:15

kiwiwitje schreef:
Ze mogen max 40 cm schoft zijn. En dat haalt ze nog niet haha.

Ik schat ze in het voorbijgaan altijd in op 40-45cm :')
Kleiner en vaak iets fijner gebouwd dan de Amstaff iig, hoewel dat ook lijkt te verschillen want ik heb ze ook weleens dusdanig grof gezien dat de gemiddelde AmStaff er nog fijn gebouwd bij leek. :+
Hoewel onze laatste AmStaff weer erg groot en grof gebouwd was, die zat tegen de 40kg schoon aan de haak. :wow:

De teef vd buren was zo'n 38 à 40cm gok ik, slagje groter dan mijn middenslag keesje iig.

kiwiwitje

Re: Het algemene “Puppy Erbij!” Topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-26 14:38

Ik heb 1 reu die is ook hoger dan 40 cm. Maar de bouw van een amstaff is wel anders. Minder compact. Echter als je de SBT hebt uit een sportlijn, kunnen ze wel hoger en atletischer zijn. Ik probeer, zoals t in mijn idee hoort, er tussen te zitten.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 15:00

Dit was onze laatste AmStaff, niet bepaald atletisch te noemen maar ook niet dik ofzo.
Gewoon een bonk en vrij grof gebouwd, Amerikaan uit toen recent geïmporteerde Amerikaanse lijnen.
Afbeelding

Sommige SBT zijn echt blokken imo, terwijl andere veel atletischer zijn.
Jouw type vind ik mooi, wat atletisch maar niet zodanig dat het type verdwijnt zegmaar. :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-26 16:00

Dankjewel <3
Die van jullie was ook heel mooi

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 09:13

https://youtu.be/4fqPY8X2iEM?si=kGRHpTftgKCwFeQm

Hierboven een puzzel filmpje. 3de keer deze puzzel. Vanmorgen ging hij helemaal vlotjes haha.

Ik ben zoooo blij dat wij geen bench gebruiken. Hij is zo heerlijk relaxt in de ren. Hij komt er in totaal zo'n 2 a 2,5 uur per dag uit nu. Dan veel spelletjes en knuffelen en totaal 3 kwartier tot uur buiten snuffelen en wandelen.

Afbeelding

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 09:31

Katten blijft hier ook reuze irritant.
Wij hebben er 3, eigenlijk buitenkatten maar 1 komt er ook binnen.
Daar loopt hij constant achteraan tot de kat het zat is en dan uithaalt, vervolgens druipt de pup even af om daarna het riedeltje weer opnieuw te beginnen :')
Soms liggen ze wel rustig op dezelfde bank, het wisselt heel erg.

Wij hebben ons dagelijkse rondje bos er weer op zitten, was frisjes.
Nu even slapen (de hond dan haha) en dan puppy cursus.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 10:08

Oh hier ook zo'n kattenjager. Gisteravond laat liet ik mijn hond plassen, toen zag hij een kat en hij vloog er achteraan. Hij rukte de riem uit mijn hand (was er niet op voorbereid). Als hij de riem niet lostrekt en ik hem vast kan houden, geeft dat een enorme klap in mijn gammele rug. Ik heb al een paar keer flinke rugpijn na een wandeling gehad. Iemand hier een tip voor? Ik zie de kat niet altijd eerst, dan kan ik er ook niet op anticiperen. Plus dat katten nog wel eens verstopt in de struiken zitten...

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 10:41

Helaas geen tips, hier ook zo'n exemplaar -O-
Jaagt ook op vogels trouwens. Daarvan zijn er hier in de buurt een stuk meer dan katten, dus joepie...
Je zou wel een bungee-tussenstuk aan de riem kunnen doen, dan heb je net een momentje meer om je op de klap voor te bereiden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 11:01

Ik hang er in zulke situaties een gentle leader aan. Dan is trekken onmogelijk en kunnen we zonder strijd erop trainen. Veiligheid boven alles! Blind achter een kat aan gaan kan dodelijk zijn. Een goed aangeleerde en gebruikte gentle leader niet. Ik leer ze altijd aan omdat er in een hondenleven veel kan gebeuren. Bovendien minn vorige herder was over beschermend en zeker toen ik net long covid had en ontzettend ziek was. Ik liep wel maar had weinig kracht. Altijd veilig kunnen lopen zo. Gabber heeft hem nu ook soms aan omdat hij erg hoog in energie zit. Kan hem goed houden maar trekken is erg belastend voor zijn geopereerde poot en corrigeren al helemaal. Al lopen we nu weer aan tuig

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 11:38

Ik wilde ook al de halti / gentle leader als tip geven.
Wel alleen gebruiken met een korte ( max 2,50 meter ) lijn! En natuurlijk goed afgesteld en niet geheel onbelangrijk eerst aanleren en omdoen zonder dat je hem gebruikt. Zodat de hond het niet associeert met iets negatiefs.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 11:42

Ik heb deze gentle leader
https://www.amazon.nl/SWAG-Fleece-gevoe ... B07D38FHNC

Deze zit gewoon in de nek en slip effect waarbij uit trekken zeer lastig is. Wel altijd ook tussen stukje wat aan halsband zit voor extra veiligheid. Werkt zoveel fijner dan onderaan de bek de riem te hebben. Daar trappen ze zo makkelijk op.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 11:54

Dank voor jullie tips! Ik heb een Y tuig voor mijn hond, ik deed de riem aan het ringetje op zijn borst. Dat helpt al wel wat tegen trekken, maar het nadeel is dat hij continue met zijn poten in de riem verstrikt raakt bij gekke sprongen. Ik ga zo'n gentle leader bestellen!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 12:04

Muppett schreef:
Dank voor jullie tips! Ik heb een Y tuig voor mijn hond, ik deed de riem aan het ringetje op zijn borst. Dat helpt al wel wat tegen trekken, maar het nadeel is dat hij continue met zijn poten in de riem verstrikt raakt bij gekke sprongen. Ik ga zo'n gentle leader bestellen!

Dat met tuig op borst ook geprobeerd met Gabber. Hij liet het trekken wel want doordat hele tuug scheef ging hangen ging het de oksels in ook van zijn zere poot auwww dus vlot gestopt en gewoon tuig of slipband of gentle leader naar gelang de situatie is.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 12:28

Ik zou eerder voor bungee stukje tussen lijn en tuig gaan om eventuele klappen op te vangen dan grijpen naar aversive middelen :o die lossen het probleem niet op en kunnen het zelfs groter maken (associatie schrik/pijn met kat of vogel). Veel oefenen, proberen het echt voor te zijn en hem terug te halen voor hij achter een doelwit aan gaat. Dat is zeker in de puber fase heel hard werken maar heb je uiteindelijk veel meer aan.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 12:34

Wij hebben ook een Y-tuig, na allerhande merken te hebben geprobeerd hebben we nu echt een heel fijne. De lijn voorop bevestigen heb ik 1 keer geprobeerd, meneer ging keihard in z'n achteruit, tuigje schoot af en hij rende los op straat. Dat doen we dus nooit meer :=
Alleen de laatste snelle plas voor de deur 's avonds doen we aan de jachtlijn (met stop natuurlijk).

Meestal ben ik hem voor, maar in de schemer niet altijd haha. Ik houd me voor dat hij vast kalmer wordt na de puberteit...

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 12:47

Tijdens het wandelen zijn katten eigenlijk geen probleem, hij kijkt wel maar dan kan ik zijn focus wel naar mij halen. Hier is het echt in huis, zelfs in de tuin laat hij ze met rust, maar in huis is echt moeilijk. Hij vindt ze vooral enorm interessant, maar de katten meppen hem als hij te dichtbij komt (die vinden hem dreigend als hij zo op ze afstormt), en daar wordt hij dan alleen maar drukker van.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 12:53

Leo schreef:
Ik zou eerder voor bungee stukje tussen lijn en tuig gaan om eventuele klappen op te vangen dan grijpen naar aversive middelen :o die lossen het probleem niet op en kunnen het zelfs groter maken (associatie schrik/pijn met kat of vogel). Veel oefenen, proberen het echt voor te zijn en hem terug te halen voor hij achter een doelwit aan gaat. Dat is zeker in de puber fase heel hard werken maar heb je uiteindelijk veel meer aan.

Bungee lijn vind ik afschuwelijk. Mijn hond was agressief natuurlijk en dan kon zijn lijn uitrekken. Elke centimeter uitrekken kon verschil zijn tussen ergens wel of niet bij komen. Plus zijn kracht was nog zeker net zo sterk. Enigste waar ik die lijnen bij kan waarderen is canicross, bikejoring, dogscooter

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 13:03

Ja zo'n klein stukje is puur voor klappen opvangen, een ander nut is er niet. Bij uitvallende honden is het zeker geen succes. Ik wil het ook niet (mijn hond valt niet uit, maar ik zweer bij mijn vaste lijn), ik heb er alleen een voor tijdens het trailen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 13:21

Uiteraard moet je trainen zodat het niet meer gebeurd. Ik gebruik nu met wandelen in drukke verkeerssituaties een gentle leader, puur zodat Ravi bij schrik of enthousiasme en plots wegschieten niet mij letterlijk omver trekt.
Dus voor veiligheid van ons beiden.

Ik gebruik hem in combinatie met een gewone halsband trouwens. Ik heb geen ervaring met een tuig.

Ravi gaat niet achter katten aan gelukkig :')

En die klap tja een auto is harder en Ravi heeft heel goed door wanneer de gentle leader erom zit.
Soms kun je plotseling trekken niet voorkomen bij een jonge hond dat gaat er uit met trainen, maar dan moet je wel veilig die periode kunnen overbruggen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 13:49

Ik heb een halti gebruikt voor een uitvallende AmStaff die me meesleurde over straat.
Hij had zo'n politielijn die ik met één musketon aan de halti vastzette en de andere aan zijn halsband.
Lijn naar de halti altijd net wat losser, maar met een pink makkelijk aan te halen zegmaar, niet rukken oid maar puur wat meer contact op de lijn.
Het verschil was enorm: ik kon hem beter mannen waardoor ik ook zelfzekerder werd in het wandelen en wij samen over de hele linie een stuk relaxter over straat konden.
En hij had na een uitval met de halti direct door dat uitvallen geen zin meer had.
Zijn eigenaar is de halti nog een tijd blijven gebruiken toen ze het verschil zag.
Was hij meteen lief naar andere honden?
Absoluut niet, hij bleef hondagressief maar was een stuk beter onder controle hiermee.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 15:09

Inderdaad, ik loop met een slappe lijn, dus Ravi loopt echt uit zichzelf met mij mee en als hij mag plassen / snuffelen krijgt hij het commando vrij en mag hij tot einde lijn zonder te trekken zijn ding doen.
Hij komt ook elke dag 1x ( meestal vaker) los dus kan prima zijn energie kwijt.

Gisteren mocht hij nog zwemmen

Afbeelding