Katten binnen of buiten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Katten binnen houden of buiten

Binnen
157 (51%)
Buiten
148 (48%)

Totaal aantal stemmen: 305

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 18:05

Magrathea schreef:
Knap dat door de computer heen kan worden gezien dat ik geen verstand heb van honden :z

Toevallig denk ik verder dan "hond pakt kat". Een hond pakt namelijk meestal geen kat puur omdat het een kat is, maar omdat hij een onverwachte beweging ziet, iets raars ruikt, een levend beest langs ziet rennen, dat idee. Iets dat hem niet zint, anders pakt hij hem niet. Dus als ik weet dat mijn hond katten pakt neem ik mijn verantwoordelijkheid en leer ik mijn hond dat hij het niet in zijn hoofd moet halen om achter welk levend wezen dan ook aan te gaan. Blaffen, prima, dat is waaksheid, maar pakken doet ie maar ergens anders. Want ik wil ook niet dat ie een zwerfkat pakt, of iemands per ongeluk ontsnapte konijn dat mijn tuin in is gehopt, of wat dan ook.

Enneh, Mywishmax, ik denk niet dat je hond ineens naar de overkapping voor je schuur teleporteert, wel? Ze zeggen niet voor niets "een kat in het nauw maakt rare sprongen" :)

Dat zou inderdaad ideaal zijn. Ik denk alleen dat het niet geheel klopt wat je zegt.
Als mijn hond een hond zou zien weg rennen in onze tuin zou hij er speels achteraan rennen. Maar ziet hij een ree, die groter is dan hij, gaat hij er wel achteraan met de intentie te doden.
Ik heb nu eenmaal een hond die behoort tot de oertypen en ik betwijfel het of ik het er ooit uit ga trainen dat hij jaagt. Blaffen doet hij dan weer niet :D

Ik zou het verschrikkelijk vinden als hij een beest pakt, maar ik vind het ook verschrikkelijk om hem binnen te houden terwijl ik een fantastische tuin heb waarin we maatregelen genomen hebben voor de hond. Als er een beest niet snel genoeg weg is, dan is dat dier waarschijnlijk de pineut.
Ik zal medeleven tonen maar ik ben toch echt niet aansprakelijk. En om dan te stellen dat mijn hond dan ook een gevaar is voor kinderen is echt belachelijk.
Mijne zit nog het liefst de hele dag tussen peuters, liggend, op zijn rug. Volgens mij is dat zijn droomwens zelfs.

Ik was degene die in het forum een zaak postte.
Degene die 2 honden in de tuin heeft en een kat hadden doodgebeten op eigen terrein. De eigenaar van de kat heeft het zo ver gekregen dat ze nu alleen met muilkorf in de tuin mogen komen.
Echt belachelijk. Omdat je zo nodig je kat buiten wil moeten andere mensen hun beesten maar inpakken of opsluiten :r
Prima dat je overstuur bent, tuurlijk. Maar neem dan ook de verantwoordelijkheid over je dier als er een keer WEL wat gebeurt als lieve Minoezesnoes buiten rondstruint en een keer een verkeerde keuze maakt.

Ayasha
Blogger

Re: Katten binnen of buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 18:31

Dat zou ik hier wel eens willen zien of die een muilkorf kreeg..

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 19:03

Ayasha schreef:
Dat zou ik hier wel eens willen zien of die een muilkorf kreeg..

De eigenaren van die kat vonden de honden direct een gevaar voor de straat en de kinderen. Eigenlijk moesten ze beide maar ingeslapen worden.
En ja, die buren hadden een groot weiland, dus hun kat speelde er zo graag. Dan voorkom je niet dat ze door die heg heen piepen.

8)7

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 19:06

Is daar politie bij geweest?

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 19:17

Geen idee, maar is wel voor een rechter geweest geloof ik. Eens kijken of ik het terug kan vinden.
Was een heel gedoe over.
Op eigen terrein mag je toch je eigen dieren houden.

Ik vraag me af wat de mensen die hier roepen dat een hond in eigen tuin een kat niet zou moeten pakken zouden doen als hun paard een kat dood trapt in hun eigen weiland. Dat is toch hetzelfde?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 10:39

Amandavd schreef:
Dat is een aanname en nog eens een foute ook. Als jij je kat van jongs af aan leert dat ze niet naar buiten mogen, dan is er niks aan de hand. Hier staan de ramen open, krijgen ze ook frisse neus van. Jij denkt dat het voor een kat fijner is om buiten te zijn, dat wil nog niet zeggen dat het zo is of dat het dan ook moet. Denk je niet dat jouw paard het fijner zou vinden om over enkele kilometers weide te kunnen lopen dan het afgezette stuk waar hij nu in staat of in de stal? Doen we ook niet. Waarom dan wel de katten?

En als iemand zijn hond wilt leren op een bak te schijten en niet buiten te laten prima, moet jij weten. Daar zal ik niet wakker van liggen. Zolang jij binnenshuis genoeg plek hebt voor je hond om te bewegen en te kunnen rennen, waarom niet?

Wat ik nu niet snap Amandavd, is dat je zo geagiteerd reageert op mijn post? Ik zeg toch dat het niet zielig is, maar dat een kat zich gewoon net even wat lekkerder voelt als die ook buiten is geweest. Dat is voor mensen, paarden en honden niet anders. (Je kunt mij in een villa binnen laten, zal ik me nog steeds prettiger voelen als ik ook af en toe naar buiten kan)
En laat ik met mijn hond nou ook kilometers fietsen, de tuindeur zowat de hele dag open staan zodat ie de rest van de dag daar kan struinen (ook als ik weg ben) en toen ik mijn paard wilde verkopen heb ik deze gratis naar de Eiffel gedaan. Hectare grote weides, heuvels, grote kudde etc.

En ik vind het dus echt niet kunnen om je hond niet naar buiten te laten. Een wandeling omhelst zoveel meer dan 'even kunnen rennen'.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 11:07

Amandavd, wat jij zegt is net zo goed een aanname natuurlijk ;)
Hoe weet jij zo zeker dat je katten heel gelukkig zijn met alleen maar binnen zitten? Ik kan niet op die manier met mijn katten communiceren ;)
Jij denkt of vindt dat binnenkatten gelukkig zijn, maar zeker weten doe jij het net zo min als mensen dje zeggen dat hun kat dolgelukkig wordt van af en toe buiten zijn.
We hebben geen idee wat er in die hoofdjes omgaat.
En we doen allemaal waarvan wij DENKEN dat het het beste is voor onze kat

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 14:16

Ik heb dit topic eens globaal doorgelezen en
vind het enorm jammer dat er kennelijk veel paardeneigenaren/
-liefhebbers op Bokt zitten die klaarblijkelijk geen dierenliefde voor
andere dieren op kunnen brengen....
Jeetje, wat worden er sadistische rotopmerkingen gemaakt over
onschuldige dieren!
Mij een raadsel waarom de moderator hier en daar nog niet ingegrepen
heeft.

Hier zal ook wel weer fel op gereageerd worden ;( .....

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 14:17

Ligt er aan wat je mening is want die geef je nu niet over het onderwerp van het topic :+ ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 14:20

Nelflobo schreef:
Ik heb dit topic eens globaal doorgelezen en
vind het enorm jammer dat er kennelijk veel paardeneigenaren/
-liefhebbers op Bokt zitten die klaarblijkelijk geen dierenliefde voor
andere dieren op kunnen brengen....
Jeetje, wat worden er sadistische rotopmerkingen gemaakt over
onschuldige dieren!
Mij een raadsel waarom de moderator hier en daar nog niet ingegrepen
heeft.

Hier zal ook wel weer fel op gereageerd worden ;( .....

Ik geef zoveel om mijn dieren, dat ik er alles voor over heb zodat hun niks overkomt. En nee ik geef weinig om andermans dieren, want daar heb ik niks mee. En als mensen hun dieren bij zich houden, hoor je mij niet klagen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 14:46

SAKKIA schreef:
Amandavd, wat jij zegt is net zo goed een aanname natuurlijk ;)
Hoe weet jij zo zeker dat je katten heel gelukkig zijn met alleen maar binnen zitten? Ik kan niet op die manier met mijn katten communiceren ;)
Jij denkt of vindt dat binnenkatten gelukkig zijn, maar zeker weten doe jij het net zo min als mensen dje zeggen dat hun kat dolgelukkig wordt van af en toe buiten zijn.
We hebben geen idee wat er in die hoofdjes omgaat.
En we doen allemaal waarvan wij DENKEN dat het het beste is voor onze kat

Ik zeg nergens dat katten gelukkiger zijn binnen. Ik zeg wel dat het een aanname is om te zeggen dat katten buiten gelukkiger zijn en dat daarmee dus binnen katten ongelukkiger zijn.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 14:48

Sassol schreef:
Amandavd schreef:
Dat is een aanname en nog eens een foute ook. Als jij je kat van jongs af aan leert dat ze niet naar buiten mogen, dan is er niks aan de hand. Hier staan de ramen open, krijgen ze ook frisse neus van. Jij denkt dat het voor een kat fijner is om buiten te zijn, dat wil nog niet zeggen dat het zo is of dat het dan ook moet. Denk je niet dat jouw paard het fijner zou vinden om over enkele kilometers weide te kunnen lopen dan het afgezette stuk waar hij nu in staat of in de stal? Doen we ook niet. Waarom dan wel de katten?

En als iemand zijn hond wilt leren op een bak te schijten en niet buiten te laten prima, moet jij weten. Daar zal ik niet wakker van liggen. Zolang jij binnenshuis genoeg plek hebt voor je hond om te bewegen en te kunnen rennen, waarom niet?

Wat ik nu niet snap Amandavd, is dat je zo geagiteerd reageert op mijn post? Ik zeg toch dat het niet zielig is, maar dat een kat zich gewoon net even wat lekkerder voelt als die ook buiten is geweest. Dat is voor mensen, paarden en honden niet anders. (Je kunt mij in een villa binnen laten, zal ik me nog steeds prettiger voelen als ik ook af en toe naar buiten kan)
En laat ik met mijn hond nou ook kilometers fietsen, de tuindeur zowat de hele dag open staan zodat ie de rest van de dag daar kan struinen (ook als ik weg ben) en toen ik mijn paard wilde verkopen heb ik deze gratis naar de Eiffel gedaan. Hectare grote weides, heuvels, grote kudde etc.

En ik vind het dus echt niet kunnen om je hond niet naar buiten te laten. Een wandeling omhelst zoveel meer dan 'even kunnen rennen'.

Nou fijn dat jij het zo goed voor elkaar hebt ;)

Ik vind dat laatste ook niet kunnen, net zoals ik het niet vind kunnen dat mensen hun katten buiten hun eigen terrein laten lopen. Maar als iemand zo kinderachtig wilt doen met uitspraken als waarom een kat wel op een bak poepen en een hond niet, dan kan ik dat ook. Het is namelijk nogal vermoeiend om steeds je best te blijven doen om uit te leggen dat katten echt wel voor vervelende overlast kunnen zorgen, en voor het gros een gevoel te hebben dat je tegen de muur praat.

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 15:00

SAKKIA schreef:
Ligt er aan wat je mening is want die geef je nu niet over het onderwerp van het topic :+ ;)

Mijn mening is dat je katten zowel binnen als buiten kunt
houden. Ligt ook een beetje aan de kat.
Onze katten lopen alleen buiten in onze tuin als we
thuis zijn, en gaan naar binnen als we weg zijn.
En 's nachts zijn ze ook altijd binnen.

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 15:03

Overigens hebben wij onze katten geleerd om altijd op de
kattenbakken te poepen. Grappig om te zien; komen ze op een drafje het huis in om op de bak hun behoefte te doen....

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 15:20

@Amandavd: jij hebt het over gelukkiger en minder gelukkig. Ik heb het over net iets prettiger in je vel zitten. Daar zit nogal een verschil in. En nee, ik vind ook dat een paard niet op stal of in een kleine paddock hoort. Of in z'n eentje op een grote weide.

Wat betreft overlast: mocht iemand naar mij toekomen dat mijn kat elke keer in hun tuin poept (wat nu niet mogelijk is want ik heb geen buren :+ ) dan zal ik kijken wat ik daaraan kan doen, samen met de buurman/buurvrouw. Dan mogen ze van mij best een emmer water over m'n kat gooien als ie in de tuin komt. Dan is de mijne snel genezen hoor ;) Als dat al teveel moeite is, ja sorry, dan ben ik ook niet zo sociaal meer.
Toen ik nog wel in een woonwijk woonde, had ik mijn kat een route aangeleerd naar een grasveld. Als ik dan onderweg zag dat hij in de tuin wilde zitten, joeg ik hem daar weg. Sluit natuurlijk niet uit dat hij later misschien een keer in iemands tuin zijn behoefte gedaan heeft, maar het was zeker niet zijn go-to plek.

Je kunt dus tot op zekere hoogte er best voor zorgen dat je kat geen overlast veroorzaakt. De kat binnen houden omdat hij incidenteel een keer in iemands tuin zijn behoefte doet? Nee sorry, dan kies ik toch echt voor de kat.
Mijn hond rent incidenteel wel eens achter een haas aan (soms zie ik ze gewoon echt niet zitten, hij ook niet, schieten ze ineens voor z'n neus weg). Als die haas in de tuin rent van iemand, mijn hond dus ook. Daarvoor ga ik mijn hond ook niet 24/7 aan de lijn houden.
En dat is voor mensen niet anders, als iemand zich asociaal gedraagt komt hij er mee weg of krijgt een boete/taakstraf. Die wordt ook niet meteen in de gevangenis gegooid.

En ja, volgens de wet zijn dieren mijn bezit, maar ze zijn geen voorwerp en mogen wat mij betreft ook best eens buiten de kaders lopen zonder meteen aan alle kanten restricties te krijgen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 15:40

Sassol schreef:
@Amandavd: jij hebt het over gelukkiger en minder gelukkig. Ik heb het over net iets prettiger in je vel zitten. Daar zit nogal een verschil in. En nee, ik vind ook dat een paard niet op stal of in een kleine paddock hoort. Of in z'n eentje op een grote weide.

Wat betreft overlast: mocht iemand naar mij toekomen dat mijn kat elke keer in hun tuin poept (wat nu niet mogelijk is want ik heb geen buren :+ ) dan zal ik kijken wat ik daaraan kan doen, samen met de buurman/buurvrouw. Dan mogen ze van mij best een emmer water over m'n kat gooien als ie in de tuin komt. Dan is de mijne snel genezen hoor ;) Als dat al teveel moeite is, ja sorry, dan ben ik ook niet zo sociaal meer.
Toen ik nog wel in een woonwijk woonde, had ik mijn kat een route aangeleerd naar een grasveld. Als ik dan onderweg zag dat hij in de tuin wilde zitten, joeg ik hem daar weg. Sluit natuurlijk niet uit dat hij later misschien een keer in iemands tuin zijn behoefte gedaan heeft, maar het was zeker niet zijn go-to plek.

Je kunt dus tot op zekere hoogte er best voor zorgen dat je kat geen overlast veroorzaakt. De kat binnen houden omdat hij incidenteel een keer in iemands tuin zijn behoefte doet? Nee sorry, dan kies ik toch echt voor de kat.
Mijn hond rent incidenteel wel eens achter een haas aan (soms zie ik ze gewoon echt niet zitten, hij ook niet, schieten ze ineens voor z'n neus weg). Als die haas in de tuin rent van iemand, mijn hond dus ook. Daarvoor ga ik mijn hond ook niet 24/7 aan de lijn houden.
En dat is voor mensen niet anders, als iemand zich asociaal gedraagt komt hij er mee weg of krijgt een boete/taakstraf. Die wordt ook niet meteen in de gevangenis gegooid.

En ja, volgens de wet zijn dieren mijn bezit, maar ze zijn geen voorwerp en mogen wat mij betreft ook best eens buiten de kaders lopen zonder meteen aan alle kanten restricties te krijgen.

En waarom moeten je buren de moeite doen om een emmer water over je kat te gooien, (je moet het maar net zien ) maar neem jij niet eens de moeite je eigen tuin af te zetten om je eigen dier bij je te houden? Je vindt je buurman te lui als hij niet eens de moeite wilt doen om een emmer water over je kat te pleuren als deze in de tuin van de buurman zit te poepen, maar zelf iets doen is dan weer teveel moeite. Echt de omgekeerde wereld als je het mij vraagt.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 15:46

Zeg ik ergens dat ik niks zou doen? Ik zeg toch samen met de buurman/buurvrouw.
Zoals ik al zei, heb ik mijn kat toen ik nog wel in een woonwijk woonde expres een route aangeleerd waar hij lekker kan struinen zonder iemand lastig te vallen. En ben ik de eerste dagen dus elke keer mee wezen wandelen om hem te leren dat in een tuin gaan zitten niet de bedoeling is.

Mocht de aanpak niet werken en blijven de buren overlast ondervinden, dan zal ik inderdaad mijn tuin afzetten of met de kat aan een tuigje gaan lopen.

Edit: de buren zouden het mijn kat moeten zien doen, anders zou het net zo goed iemand anders z'n kat kunnen zijn. Dus kunnen ze ook best een keer een emmer water over hem heen gooien.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 16:49

even over een andere boeg. Jouw kat loopt over straat, steekt over en moeder met kind voorop en kind achterop moet uitwijken waardoor de hele boel onder een auto terecht komt.

een van de kinderen overlijd.

Vind je dan nog steeds dat katten op straat horen?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 16:53

Ik vind dat je katten op je eigen terein moet houden, dus tuin afzetten, of je moet in een buitengebied wonen.
En over dat water... Meestal is een kat al gevlogen voordat je de deur open hebt gedaan, sta je daar met je emmertje water.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 16:59

Ceriadwen schreef:
even over een andere boeg. Jouw kat loopt over straat, steekt over en moeder met kind voorop en kind achterop moet uitwijken waardoor de hele boel onder een auto terecht komt.

een van de kinderen overlijd.

Vind je dan nog steeds dat katten op straat horen?

Wat een horror scenario zeg. Laten we alle voetballen e.d. ook maar meteen verbieden dan. Moeder met kind achterop zou maar moeten uitwijken voor een voetbal die ineens de straat op rolt waarbij het kind overlijdt...

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 17:18

Ik weet niet hoe het komt dat mensen altijd menselijk handelen willen vergelijken met dierlijk handelen?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 06:23

Ik snap het voorbeeld van Ceriadwen wel. Aan de andere kant, kan met een ander dier natuurlijk ook gebeuren. Maar, Sassol, jij zegt net dat jij je hond niet aan de lijn houdt ondanks dat hij af en toe achter een haas aan gaat. Wat als je hond vervolgens je hond de weg oversteekt en daarbij wordt aangereden en andere dodelijk slachtoffers veroorzaakt? Ben je dan nog steeds zo gemakzuchtig?

Sassol, nog steeds heb ik het idee dat je het niet snapt. Nu zeg je samen met je buurman/vrouw, maar het is geen zaak van je buurman/vrouw. Jouw kat, jouw verantwoording. Waarom verwachten mensen altijd maar dat andere ook verantwoording moeten nemen voor jouw dieren? ( jouw is hier algemeen bedoelt )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 09:51

EskeGirl schreef:
Ik vind dat je katten op je eigen terein moet houden, dus tuin afzetten, of je moet in een buitengebied wonen.
En over dat water... Meestal is een kat al gevlogen voordat je de deur open hebt gedaan, sta je daar met je emmertje water.

Klopt helemaal.

Ik neem straks een Britse Korthaar. Daarbij is het helemaal geen goed plan om los te laten. Dus bij ons blijven de katten lekker binnen en van zomer krijgen ze een afgesloten tuin. Kunnen ze frisse neus halen. Geen ongelukken krijgen en niemand lastig vallen.

Je kunt wel zeggen mijn kat doet dat niet. Maar dan denk ik van volg je die kat continu. Want anders kun je het gewoon niet zeggen.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 10:14

Ceriadwen schreef:
Ik weet niet hoe het komt dat mensen altijd menselijk handelen willen vergelijken met dierlijk handelen?

Ik snap niet dat er een wat als voorbeeld wordt gebruikt die nog nooit is voorgekomen.

Wel heb ik een hond over de weg zien rennen. Was losgebroken. Zelf ben ik gestopt en heb ik hem aan de kant geholpen waarna ik de dierebambulance heb gebeld.

Ik heb ook een zwerfkat die al drie jaar in omze buurt rondhing op een gegeven moment zover gekregen dat hij ons vertrouwde. Totaal verwilderd. Was achtergelaten bij een verhuizing. Die heb ik naar de dierenarts gebracht en laten castreren, chippen en laten inenten.
Die hou je echt niet binnen hoor maar als er iets met hem gebeurt weten ze nu wel waar ze moeten zijn.
De hele buurt weet dat die rode zwerfer nu hier hoort.
En zo hebben wij meer katten die ons gekozen hebben en niet andersom. Nooit zelf aangeschaft maar door hun eigen baasjes verstoten. Ik houd van dieren en als er een dier hulp nodig heeft dan staat bij ons de deur open.
Ik vind een aantal mensen hier enorm sadistisch reageren op loslopende katten.
Daar valt niet een middenweg in te vinden want iedere andere mening, zelfs ook goed inderbouwd wordt meteen neergehaald omdat het niet is wat ze willen horen. Ik ben blij dat mojn gezin in ieder geval dierenliefde mee krijgt, van wie dat dier dan ook moge zijn.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 10:19

Willl65 schreef:
Ceriadwen schreef:

Ik snap niet dat er een wat als voorbeeld wordt gebruikt die nog nooit is voorgekomen.

Wel heb ik een hond over de weg zien rennen. Was losgebroken. Zelf ben ik gestopt en heb ik hem aan de kant geholpen waarna ik de dierebambulance heb gebeld.

Ik heb ook een zwerfkat die al drie jaar in omze buurt rondhing op een gegeven moment zover gekregen dat hij ons vertrouwde. Totaal verwilderd. Was achtergelaten bij een verhuizing. Die heb ik naar de dierenarts gebracht en laten castreren, chippen en laten inenten.
Die hou je echt niet binnen hoor maar als er iets met hem gebeurt weten ze nu wel waar ze moeten zijn.
De hele buurt weet dat die rode zwerfer nu hier hoort.
En zo hebben wij meer katten die ons gekozen hebben en niet andersom. Nooit zelf aangeschaft maar door hun eigen baasjes verstoten. Ik houd van dieren en als er een dier hulp nodig heeft dan staat bij ons de deur open.
Ik vind een aantal mensen hier enorm sadistisch reageren op loslopende katten.
Daar valt niet een middenweg in te vinden want iedere andere mening, zelfs ook goed inderbouwd wordt meteen neergehaald omdat het niet is wat ze willen horen. Ik ben blij dat mojn gezin in ieder geval dierenliefde mee krijgt, van wie dat dier dan ook moge zijn.

Wel grappig dat je eerst mij verwijt andere te beschuldigen van geen dierenliefde te tonen en het nu zelf te doen naar anderen. Echt, heb je nog iets nuttig toe te voegen aan deze discussie of blijft het bij deze onzinnigheid?