Tegenstanders vers vlees voeding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 10:32

Als mijn hondje graag brok had gegeten en dat ging goed dan had ik dat zo gehouden. Brok voeren is op zich makkelijker.

Je hoeft inderdaad niet vergeten om wat uit de diepvries te halen om te ontdooien. Het ontdooien in de koelkast duurt best lang. Ik leg de kleine porties (200 gram) de dag van te voren rond 18.00 uur in de koelkast. De andere ochtend is het nog een beetje bevroren. Dan prak ik de ochtendportie en zet ik het weer terug in de koelkast. Dan geef ik het na een half uur/3 kwartier ofzo. Geef mijn hondje geen te koude voeding want daar kan ze niet tegen.

Verder heb ik slechts 1 kat en een klein hondje. Ben al best veel geld kwijt omdat mijn hondje dus niet tegen de goedkope Smuldier kan. Zit dus vast aan de duurdere merken (Tinlo/ Carnibest). Sla iedere 2 weken voorraad in. Leg het even buiten de koelkast zodat het te snijden is en snijd alles in porties, in een zakje (veel zakjes nodig kost ook geld) en dan in de diepvries. Kost dus ook wat meer moeite.

Bij een grotere hond moet je denk ik vaak naar de winkel of een aparte vriezer aanschaffen. Ik kom nu weg met 1 lade (1 van de 3 die ik heb we hebben zelf dus niet veel ruimte :) ).
Kost dus ook meer stroom dan met een grotere hond en gewoon meer moeite. Moet ook kunnen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 11:01

Air schreef:
Willawander: ik zie dat hier nergens staan? Waarom zou je uberhaupt 100 broksoorten uitproberen als het probleem over is met vers? Dan is het toch gewoon duidelijk lijkt mij.

Als je goed terug leest zie je dat veel mensen met probleem honden verschillende soorten brok hebben uitgeprobeerd. Hier in het topic maar ook de vele andere waar al snel het advies komt van ga over op vers.
Zie het ook in mijn omgeving veel. Waarom geen idee. Ook mensen die geen probleemhonden hebben die constant van merk wisselen.

Heb het zelf in het begin ook gedaan bij mijn reu die niks meer kon verdragen door een ernstige wormbesmetting als pup en de bijbehorende schade. Van alles uitgeprobeerd en niet er over nagedacht dat dat ook een enorme belasting is.

Nu weet ik wel beter. Voerveranderingen zijn erg belastend voor een hond. Bijvoorbeeld een hond met jeuk moet je zeker een maand of 3 a 4 de voeding uitproberen om resultaat te zien. Dat zijn de weinige die dat volhouden. De rommel moet eerst het lijf uit en dat kan de jeuk veroorzaken.

Zo ken ik iemand met een DH die goedkoop voer kreeg. jeuk enz. Heb hem toen een ander voer aangeraden. Jeuk verdween na een maand voeren langzaam aan. Ook de oorproblemen verdwenen. Hond zag er top uit. Maar die prijs hé? (alsof al die middeltjes tegen jeuk, tabletten, oormedicatie niks kosten...) en ging weer over op een ander goedkoper merk. En hups twee weken later hond weer ooronstekingen, jeuk enz.

Sansevieria

Re: Tegenstanders vers vlees voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 11:28

Ik heb een 20 jaar geleden een herder gehad met de nodige maag/darm- en vachtproblemen, in die tijd heb ik ook vanalles aan brok moeten uitproberen om iets te vinden waar ze het wel op deed.

Gelukkig had mijn zus een dierenspreciaalzaak, verkocht het een en ander aan voer, had daar ook echt wel verstand van, en als ze iets niet had bestelde ze het voor me...zo zijn we uiteindelijk op Canex uitgekomen.
Dat was werkelijk het enige wat ze binnen kon houden en waar ze goed mee in conditie bleef.
En ja, ik heb ook wel lang genoeg een soort voer gegeven om te kunnen beoordelen of het ging of niet.

En dat is nu echt niet een van de duurste soorten voer, niet echt goedkoop dat ook niet.
Prijs/kwaliteit vind ik daar nog steeds prima van!

Maar wij hebben niet naar prijzen gekeken, maar waar doet de hond het goed op.
Dat was immers het allerbelangrijkste.
Idd als je steeds naar de DA moet is dat en voor de hond geen pretje, maar voor je beurs ook niet.
Soms is het goedkoop-duurkoop.
Maar ik geloof er dus ook niet in dat het duurste voer (lees brok) meteen het beste is, zeker niet.

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 11:31

Estera schreef:
atilla schreef:
op het voernatuurlijk forum is er een topic met foto's van dieren voordat ze vers vlees kregen en op het moment dat ze al een tijd vers vlees krijgen. Deze foto's zeggen naar mijn mening genoeg.

Ja dat is lekker makkelijk. Laten ze ook foto's zien waarop geen resultaat te zien is? Daarmee wil ik niet zeggen dat er geen honden zijn die het wél beter doen op vlees, maar dat wil niet zeggen dat dat voor elke hond geldt.

Dat zal ook wel Estera, tuurlijk zetten ze er foto's op waarbij je het goed kan zien. Maar dat er foto's gepost worden van honden met allergien, hotspots kale plekken, slechte vacht welke dan verbetert is toch geweldig. Dat wil toch zeggen dat vlees het erg goed doet bedoel ik.

Ik vind brokkenvoerders niet slecht maar als je erover nadenkt...
De prijs van brokken, de ingredienten van brokken, hoe lang ze goed te houden zijn...
Dan KAN het toch niet het beste zijn voor je hond.
De vergelijking met de MC vind ik inderdaad ook nergens op slaan.

En mensen kunnen wel zeggen dat een hond geen wolf is. Maar onderzoek liegt toch niet dat het darmstelsel van een hond nog (nagenoeg) gelijk is aan die van een wolf?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 11:41

plientjedres schreef:
Cemlys schreef:

Hier geef je zelf aan dat schimmel en allergie de oorzaak van de huidproblemen zijn. En die ga je oplossen met voer? Mss de schimmel zelf ook gaan aanpakken?

Daar heb je absoluut gelijk in, heb het meerdere keren behandeld maar komt steeds terug.
Ik hoop dat het nu weg blijft.
Steeds zo'n prik vind ik ook niet alles voor mijn hond.
De dierenarts zegt dat het van water komt, maar in deze periode ontkom je niet aan nattigheid.
Dus ik hoop dat het werkt, het heeft even tijd nodig.
Maar andrs was ik lekker bij brok gebleven want dat is veel makkelijker :b ik vergeet nog wel eens zo'n worst uit de vriezer te halen.

de nattigheid maakt het probleem vaak niet beter, verweekte huid is ook veel vatbaarder voor vanalles. Al is het voor het eerst dat ik van waterallergie hoor, zal wel iets erin zijn of gewoon de verweekte huid wat een deel is het van het probleem.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 11:47

gekke is dat bijna elke brokkenmaker op hun site roept dat een hond een spijsvertering heeft als een wolf en dat de hond zo van de wolf afstamt....en dat daarom de brokken gemaakt zijn naar wat een wolf/carnivoor moet eten..

als je dan naar de samenstelling kijkt zie je een bedroevend laag vleesmeel gehalte en een mega hoog granen en bietenpulp gehalte,iets wat een hond niet kan verteren omdat je daar een lang darmstelsel voor moet hebben en een hond heeft een kort darmstelsel..

als ze dan zo hard roepen dat ze aan de natuurlijke behoefte van de hond voldoen waarom dan zo weinig vleesaandeel erin,je zou toch zeggen dat dat een hoofdbestanddeel moet zijn voor een carnivoor??

horse_,dat doe jij wel heel netjes ontdooien dan,hier gaat elke avond 4 kilo vlees een emmer heet water in,en 3 uurtjes later is alles ontdooit...

abukir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 11:51

Beetje jammer dat er in dit soort topics door sommigen meteen kribbig gedaan word. Ik vind het juist interessant om van andere mensen de ervaringen van vers en brok voeren te horen. Ik doe toch wat voor mijn honden het best is . Ik hoop dat iedereen dat doet. Maar voor de mensen die tegen bepaalde dingen aanlopen met hun hond en van voer willen veranderen zijn deze topics juist handig om te lezen. :j

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 11:58

Nu zeg ik misschien iets heel raars, maar is het niet normaal dat iets wat je niet kunt verteren je er gewoon uitpoept, is bij de mens zo en bij de hond ook. dusja dan poept hij er wat meer uit. zolang er verder wel genoeg voedingsstoffen inzitten en niet te veel andere troep.
groot deel honden lijkt toch allergisch aan toevoegingen in het voer, voermijt,... glutenallergie is ook een groot hekelpunt, maar je merkt toch wel dat een aantal merken van de tarwe afgaan en alternatieven, zoals mais en rijst nemen. Hoe dan ook wil je een droog brokje dan heb je substantie nodig om de rest vast te houden, dus je ontkomt er niet aan. En hoe je het ook wil draaien, mijn honden hebben het nog nooit goed gedaan op de brokken met heel hoog vleespercentage, nog nooit goede vaste ontlasting bij gehad. Aan de andere kant, probeer ik wel glutenvrij voer te nemen, met zo min mogelijk koolhydraten en geen chemische toevoegingen, smaak, kleur of bewaarstoffen. en die kjens in combinatie met vlees daar doen ze het ontzettend goed op. maar ik hou er graag een brok naast (had het vanmorgen weer voor dat mijn carnibest worst weer niet ontdooid is, dan is het wel fijn als ik even naar een blikje of een bakje brok kan grijpen).
Ik ontdooi nl ook liefst alleen in de koelkast maar dat ding heeft bijna 24u de tijd nodig daarvoor.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:09

Ellende is dat veel dierenartsen gelijk met een voerallergie komen en dit dus 9 van de 10 keer helemaal niet zo is. Maar het makkelijkst is natuurlijk de klant naar huis sturen met een duur voer.
De dierenarts waar ik voor werkte ging eerst volledig uitzoeken waar de allergie/beter gezegd jeuk vandaan komt. En dat was vaak ook op te lossen zonder een ander voer.

Niet van elke brok poept een hond alles zonder te gebruiken uit. Hier moeten ze 1 x per dag en dan gewoon normaal, mooi hard enz.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:17

tuurlijk wel scheiden honden wat ze niet gebruiken uit,ook op vlees poepen honden prima hoor...zou toch wat zijn als ze niet meer zouden poepen.. :D...

en ik moet eerlijk zeggen dat ik geen ervaring verder heb met brokken voeren,daar ik nog nooit brokken gevoerd heb aan honden,ze hebben het weleens als lekkertje voor erbij gehad maar echt erop laten leven zou ik niet aan durven....

nu eten mijn honden ook amper brokken,de enige welke ze echt lekker vinden is die van mera dog...maar ook maar een handje voor tussendoor,en 1x per half jaar ofzo,dan is het ineens heel lekker en interessant maar elke dag hoeven ze dat ook weer niet,maar dat is hier meer iets van bv een hondenkoekje geven,alleen dan in de vorm van hele kleine hondenkoekjes :D

en dan vinden ze het eigenlijk ook alleen maar lekker als het uit een proefzakje van de dierenwinkel komt,ik heb eens een grotere zak gekocht omdat die kleine zakjes zo snel opgingen,maar die is na 1,5 jaar nog steeds niet op,en dan heb daar nog meer als de helft van weggegeven omdat het hier anders echt een keer vanzelf weg gaat lopen... :=

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:23

kimmie261 schreef:
tuurlijk wel scheiden honden wat ze niet gebruiken uit,ook op vlees poepen honden prima hoor...zou toch wat zijn als ze niet meer zouden poepen.. :D...

en ik moet eerlijk zeggen dat ik geen ervaring verder heb met brokken voeren,daar ik nog nooit brokken gevoerd heb aan honden,ze hebben het weleens als lekkertje voor erbij gehad maar echt erop laten leven zou ik niet aan durven....

nu eten mijn honden ook amper brokken,de enige welke ze echt lekker vinden is die van mera dog...maar ook maar een handje voor tussendoor,en 1x per half jaar ofzo,dan is het ineens heel lekker en interessant maar elke dag hoeven ze dat ook weer niet,maar dat is hier meer iets van bv een hondenkoekje geven,alleen dan in de vorm van hele kleine hondenkoekjes :D

en dan vinden ze het eigenlijk ook alleen maar lekker als het uit een proefzakje van de dierenwinkel komt,ik heb eens een grotere zak gekocht omdat die kleine zakjes zo snel opgingen,maar die is na 1,5 jaar nog steeds niet op,en dan heb daar nog meer als de helft van weggegeven omdat het hier anders echt een keer vanzelf weg gaat lopen... :=

gaan ze niet dood aan hoor...... ja vroeg of laat natuurlijk wel een keer maar het is geen vergif. :D

Van Meradog hebben ze ook 5 kilo zakken ik gebruik die als beloning.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:27

Cemlys schreef:
Ik ontdooi nl ook liefst alleen in de koelkast maar dat ding heeft bijna 24u de tijd nodig daarvoor.

Ik ontdooi ook alles inde koelkast, maar heb een soor van systeem gevonden. De katten eten samen ongeveer 250g per dag, dus op het moment dat ik een nieuwe worst uit de koelkast aanbreek, moet ik de volgende uit de vriezer halen. Dan is de nieuwe worst ongeveer 24u later al weer ontdooid. Dus als je weet wat je verbruik is, kan je er op inspelen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:33

Wilawander schreef:
Ellende is dat veel dierenartsen gelijk met een voerallergie komen en dit dus 9 van de 10 keer helemaal niet zo is. Maar het makkelijkst is natuurlijk de klant naar huis sturen met een duur voer.
De dierenarts waar ik voor werkte ging eerst volledig uitzoeken waar de allergie/beter gezegd jeuk vandaan komt. En dat was vaak ook op te lossen zonder een ander voer.

Niet van elke brok poept een hond alles zonder te gebruiken uit. Hier moeten ze 1 x per dag en dan gewoon normaal, mooi hard enz.

Maar het uitzoeken gaat ook weer geld kosten, denk maar aan bloedtesten, allergietesten. Nummer 1 allergieen bij honden zijn volgens mij toch de atopieen, voermijtallergieen, vlooienallergie en dan heb je al een groot deel. Maar voor veel mensen is een paar honderd euro aan allergieonderzoek al een flinke smak geld, en ik snap dat niet iedereen dat heeft, of het ervoor over heeft.
Mooi voorbeeld weer van mensen die zelf alles gaan uitproberen, hondje zat werkelijk waar onder de vlooien, niet een paar of 10, maar de hele hond van kop tot teen. ja maar hij wordt behandeld hoor tegen vlooien, ik moest van de trimster/dierenwinkel schapenvetblokjes geven met knoflook, omdat zn huid wat geirriteerd was en hij jeuk had. en het helpt ook nog eens tegen vlooien. :+ eum ja, zei tegen die vrouw, hoeveel vlooien tel je hier, eum... gaat ze tellen *heel veel* :j Wat denk je zelf, of dit werkt of niet :') :') Ook zijn heel veel mensen overtuigd dat de honden vlo-vrij zijn, maar als ik kijk vind ik er altijd wel een. denk dat dat het merendeel al van de jeukende honden is.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:36

kimmie261 schreef:

haha snap sommige honden toch niet, die van mij vreten echt alles, zal wel aan de hond zelf liggen, maar ik heb echt nog nooit een hond gehad die moeilijk deed over gelijk wat ik hem voorschotelde. of het nu goeie brok, slechte brok, vlees, blik,... is, het gaat allemaal lekker naar binnen. ook nooit met lange tanden ofzo. Zal wel een apart ras zijn ofzo haha.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:42

haha wilawander,nee ik snap dat een hond er niet aan dood gat :D maar zou mezelf de hele dag afvragen wat ik aan het doen ben,en of mijn honden wel kunnen leven op 20% vleesmeel :=

hier in dld is het helemaal niet zo bekend vers voeren,mensen zijn ook vaak zwaar verbaasd dat we echt niets aan brokken voeren,zelf de dierenarts vind het 'vreemd'dat ik zo voer..

afijn duitse kennissen hebben 5 honden en wilde ook vlees proberen,hebben het gevoerd maar vonden hun honden er te veel op uitzwaren ( breed worden),dus zijn weer over naar hun brokken... :)

ze geven nu heel af en toe wat vlees erbij,maar zij zijn dan ook weer te bang dat honden tekorten gaan krijgen door het vlees....

het is denk ik ook heel erg wat je gewend bent te voeren en waar je tevreden mee bent en je happy mee voelt,en vooral waar je honden het goed op doen,dwz goed eten,goed eruit zien enz....

clemys,ooww hier echt niet hoor...ze eten brokken slecht/niet,ze willen niet alle soorten lekkertjes/kluifjes hebben ( resulteerd dus in 5 verschillende soorten lekkertjes halen ,voor elk wat wils..) en met voeren hou ik ook rekening met wat ze wel/niet lusten...

op 1 hond hier na,die eet echt alles wat ie maar vinden kan...

en dan niet te vergeten dat de smaak ook nog per dag kan wisselen...soms probeer ik met 3 soorten kvv uit welke ze die dag willen eten :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:48

Hier zo'n apart ras dat geen brokken eet, maar ook geen snoepjes als ze hard zijn. :+ Stomme is dat ze wel vleesbot eet, maar voor de rest alles wat hard is is niet goed?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:50

Cemlys schreef:
Wilawander schreef:

Maar het uitzoeken gaat ook weer geld kosten, denk maar aan bloedtesten, allergietesten. Nummer 1 allergieen bij honden zijn volgens mij toch de atopieen, voermijtallergieen, vlooienallergie en dan heb je al een groot deel. Maar voor veel mensen is een paar honderd euro aan allergieonderzoek al een flinke smak geld, en ik snap dat niet iedereen dat heeft, of het ervoor over heeft.
Mooi voorbeeld weer van mensen die zelf alles gaan uitproberen, hondje zat werkelijk waar onder de vlooien, niet een paar of 10, maar de hele hond van kop tot teen. ja maar hij wordt behandeld hoor tegen vlooien, ik moest van de trimster/dierenwinkel schapenvetblokjes geven met knoflook, omdat zn huid wat geirriteerd was en hij jeuk had. en het helpt ook nog eens tegen vlooien. :+ eum ja, zei tegen die vrouw, hoeveel vlooien tel je hier, eum... gaat ze tellen *heel veel* :j Wat denk je zelf, of dit werkt of niet :') :') Ook zijn heel veel mensen overtuigd dat de honden vlo-vrij zijn, maar als ik kijk vind ik er altijd wel een. denk dat dat het merendeel al van de jeukende honden is.

Bedoelde eigenlijk meer dat de meeste jeuk helemaal geen allergie is dus ook vaak al die dure onderzoeken niet nodig zijn.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:51

Haha lekker verwend ja. nee het maakt ze echt niet uit hier. maar als pupje ook nooit. snacks hou ik wel zo zuiver en gezond mogelijk. gedroogd vlees en dergelijke. maar ook hier is er nooit een die wat laat liggen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:54

Wilawander schreef:
Cemlys schreef:

Bedoelde eigenlijk meer dat de meeste jeuk helemaal geen allergie is dus ook vaak al die dure onderzoeken niet nodig zijn.

Nee dat bedoelde ik zelf ook, van degene die ook echt allergie zijn zijn er echt maar een klein deel van. vaak komt er een huisstofmijt/voermijt allergie uit, en that's it, maar of je daar nu zo'n last/jeuk van kunt hebben betwijfel ik. Maar wat ik bedoel, vaak vergeten mensen de kleine dingen eerst aan te pakken. zoals vlooien, en gezond voer kan ook al wat doen.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 13:04

Heb ongeveer een jaar lang mijn (maandag 2 jaar oude) labrador de Aldi brokken gevoerd. Ach, hij deed het er verder prima op. Hij zag er goed uit, prima op gewicht te houden, actief, zijn vacht was ggg, perfect eigenlijk. Toen begon ik mijn opleiding en ben ik bewuster geworden van voeding. Granen zijn hierdoor echt not-done geworden voor mij en ben ik op zoek gegaan naar een andere brok. Die heb ik snel kunnen vinden dankzij een dierenwinkel in ons dorp. Hier zit voor 80% vlees in en de rest is groente. Ben heel blij dat ik deze keuze heb kunnen maken en ik ben niet eens zo heel veel duurder uit. Zijn vacht is verbetert, zijn gedrag is veranderd en ipv 6 keer op een dag te poepen, poept hij nog maar 1 of 2 keer op een dag. Daarnaast krijgt hij vaak een pensstaat, gedroogde eendennek, gepofte varkensneus, een varkensoor en dat soort dingen. Niets, waar granen in zitten.

Ondanks dat ik graag de overstap wil maken naar barf of kvv, is het mij helaas te duur. Hij krijgt wel eens een mergpijpje die hij heerlijk vind en ik denk er over om hem af en toe een muis te geven als mijn slangen geen interesse hebben, maar weet niet of dat wel zo verstandig is. Kán ik mijn hond een muis geven? (Gewoon volledig. Zie eigenlijk niet in, waarom niet maar weet het gewoon niet zeker).

Verder heb ik niets tegen op barfers of brokvoerders, wel heb ik iets tegen mensen die tegen alle adviezen in voor een slechte brok blijven kiezen omdat deze toevallig zo goedkoop is en hun hond allerlei problemen blijft houden. Dat is gewoon jammer..

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 13:50

Leffroi, wat voor brok krijgt je hond, puur uit interesse. Super dat hij het er zo goed op doet.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 13:54

Cemlys schreef:
vaak komt er een huisstofmijt/voermijt allergie uit, en that's it, maar of je daar nu zo'n last/jeuk van kunt hebben betwijfel ik.

Ooo ja, daar kunnen ze héél veel last van hebben. Voermijt is een van de problemen hier, dus ik kán niet eens brok voeren, ook al zou ik dat willen. Het zit namelijk wel in brok en niet in vers vlees...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 13:59

leffroi,welke brok voer je nu??

en kvv is verkrijgbaar vanaf 1.20 de kilo...meeste brokken met veel vleesaandeel erin zijn veel duurder als dat :)

en je kan gewoon een muis geven hoor...of konijn cavia,kuikens enz..alleen is een muis voor een labrador een snackje :D

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 14:01

Zolang onze bernard tanden heeft, krijgt hij geen vleesvoedsel.

Hij krijgt RoyalCanin Giant Adult.

zijn poep ruikt niet hefitg, hij stinkt niet uit zijn mond. Is actief, en het verminderd de kans op HD en ED dat het ver ergerd word. En hij laat geen enorme scheten.

Een vriendin van me voert dagelijks vleesvoeding aan haar jackrussels.
Deze jack, hun poep stinkt eerder naar kattenstront dan hond.
Er zitten verrotte tanden in hun bekkies.
En scheten? Ik kom daar niet eens meer op visite.

Onze sint krijgt niets anders dan brok, en 1 maal per week een uitgehard droog plak brood als extratje.
Ook krijgt hij in het weekend een stickie, een lekker knabbelstokje. Verder alleen brok.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 14:04

Sonja89 schreef:
Cemlys schreef:
vaak komt er een huisstofmijt/voermijt allergie uit, en that's it, maar of je daar nu zo'n last/jeuk van kunt hebben betwijfel ik.

Ooo ja, daar kunnen ze héél veel last van hebben. Voermijt is een van de problemen hier, dus ik kán niet eens brok voeren, ook al zou ik dat willen. Het zit namelijk wel in brok en niet in vers vlees...

Voermijt is maar hoe je je voer houdt. Hier gaat de zak misschien 3 keer open in totaal, ik vul een emmertje wat afsluitbaar is en een week mee kan doen. verder wordt het voer droog opgeborgen in een plastic bak, waar geen licht of vocht bij kan. hier geen last dus van voermijt. andere manier is je brokken in kleine porties invriezen, ook dan voorkom je voermijt. Dus je kunt wel degelijk brok voeren zonder voermijt.