Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suuskipje

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 18:54

Ik begrijp het best dat ze nakomelingen willen van morgan, nieuw bloed in de lijn :)
Verder kan ik me goed vinden in de posts van assie, ik denk ook niet dat het plan voor morgan zal werken, denk dat ze erg eenzaam wordt als ze haar apart zetten...
En @kaja ik gaf hetzelfde aan en toen kon ik 'oppleuren' ach..

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 16:41

Houden we het een beetje gezellig? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 02:11

Suuskipje schreef:
Ik begrijp het best dat ze nakomelingen willen van morgan, nieuw bloed in de lijn :)
Verder kan ik me goed vinden in de posts van assie, ik denk ook niet dat het plan voor morgan zal werken, denk dat ze erg eenzaam wordt als ze haar apart zetten...
En @kaja ik gaf hetzelfde aan en toen kon ik 'oppleuren' ach..

Vind jij dat ze dan moeten gaan fokken met orka's? Vind je dat acceptabel?

Als je gewoon kunt discussieren, hoef je helemaal niet op te pleuren toch? Het is de toon die de muziek maakt he en sommigen zijn niet zo goed in het afstemmen daarvan ;)

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 14:06

@ Mindim
Persoonlijk vind ik het niet acceptabel, neemt niet weg dat ik de keuze ervoor wel kan begrijpen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 16:03

Suuskipje schreef:
@ Mindim
Persoonlijk vind ik het niet acceptabel, neemt niet weg dat ik de keuze ervoor wel kan begrijpen :)

Mag ik vragen wat je begrijpt aan fokken met orka's in gevangenschap? Gewoon een vraag hoor, niks aanvallend of vervelend bedoeld.

Dat ze oudgedienden niet meer in zee laten, ala. Maar om de populatie in gevangenschap op peil te houden, dat snap ik niet. Aangezien je geen adequate en natuurlijke habitat kunt creeren voor deze dieren. Voor olifanten en dergelijke ook niet, maar ik houd het maar even bij orka's.
Het is al lastig om paarden een enigszins natuurlijk bestaan te geven in nederland, maar daar kun je qua bewegingsvrijheid nog veel mee en met soortgenoten, ook kunnen ze nog grazen, gek doen en een kudde vormen. Dat veel mensen dit met hun paarden niet doen, betekent niet dat het niet kan. En daar krijg je op bokt de discussies over het ophokken van paarden in hun box. Dus ook daar bestaat een wanklank.
Nu een orka, tig keer zo groot als een paard, een niet op land levend dier, dus de behuizing zal altijd zeer beperkt zijn, omdat een adequaat bassin niet te betalen is of er gewoonweg de ruimte niet voor. Het zijn jagers, dat kan niet meer. Ze worden in een 'kudde' gestopt op een zeer beperkte ruimte, moeten verbanden leggen die in het wild nooit gemaakt zouden zijn. Een sprintje trekken of flink bewegen, blijft heel beperkt. Dat dan in stand willen houden door er mee te fokken, vind ik persoonlijk niet acceptabel. Om de vergelijking met paarden door te trekken, zet een paard in een bak van 20x40meter, zet er nog vijf paarden bij, geef ze alleen biks en bietenpulp en laat dominantiekwesties op die kleine ruimte uitvechten. Zet elke dag een deel van dat zelfde bakje af, nodig 100 mensen uit en laat 3 paarden in het afgezette stuk een kunstje doen voor een paardensnoepje, maakt niet uit dat de anderen in het andere deel van het afgezette bakje flink stress hebben. Draai hierbij nog eens flink harde discomuziek. Einde van de show, zwaai de mensen uit, geef de paarden een snoepje. Haal het afzetlijntje er weer tussen uit en de paarden staan weer bij elkaar, tot de volgende show.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 17:19

Ik heb het nu puur over het fokken met morgan, niet in het algemeen. In het loro parque fokken ze met de orka's, dus als ze met morgan fokken hebben ze weer nieuw bloed in de lijn. Die keuze begrijp ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 22:00

Suuskipje schreef:
Ik heb het nu puur over het fokken met morgan, niet in het algemeen. In het loro parque fokken ze met de orka's, dus als ze met morgan fokken hebben ze weer nieuw bloed in de lijn. Die keuze begrijp ik.

Ik begrijp de keuze van fokken met orka's dus totaal niet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 22:40

Zucht.... Dat zegt ze ook niet...

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 23:28

Mindim je begrijpt me verkeerd... Ik snap voor hun de keuze om te fokken met morgan. Dat wil niet zeggen dat ik het ermee eens ben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 00:37

stef schreef:
Zucht.... Dat zegt ze ook niet...

Enlighten me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 00:40

Suuskipje schreef:
Mindim je begrijpt me verkeerd... Ik snap voor hun de keuze om te fokken met morgan. Dat wil niet zeggen dat ik het ermee eens ben

Ik snap die keuze niet en ben het er niet mee eens, jij snapt de keuze wel en bent het er ook niet mee eens, ik begrijp je prima hoor :)

Stef, jammer van je opmerking.

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 01:13

Spelen met Kohana en Skyla
27 december 2011
Verzorger: Steve

De beelden uit Loro Parque blijven binnenkomen! Morgan is fanatiek aan het spelen met Skyla en Kohana. De drie dames brengen veel tijd samen door. Morgan heeft ook al meerdere nachten met Kohana doorgebracht. En alles gaat van een leien dakje!

Misschien vind je het ook wel leuk om te weten dat Morgan inmiddels ook het grote mannetje Keto heeft ontmoet! Deze kennismaking verliep net zo soepel als de andere kennismakingen. Helaas heb ik hier nog geen foto’s van. Die hou je dus tegoed!

Bron: www.kraamkamer.nl

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

kikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 11:53

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:51

kikia schreef:
Ik weet nu niet meer wat ik moet geloven, want op de site van de orka coalitie staat heel wat anders beschreven. (iets waarin ik meer in geloof eigenlijk.)
http://www.orkacoalitie.nl/2011/12/27/m ... ka-morgan/

Lees en oordeel

'de experts'? Welke experts, ik vind het een vaag stukje eerlijk gezegd...
Maar ik denk zowieso dat iedereen die het okay vind dat Morgan in het Loro Parque zit de stukjes van de kraamkamer aannemelijker vind en degene die er tegen zijn dit stukje van de orka coalitie aannemelijker vinden. Het is een discussie zonder eind.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:55

tja,voorstanders van deze circussen zullen zeggen dat het allemaal koek en ei is,en dat het heel gewoon is,tegenstanders zullen het tegenovergestelde zien..

ik blijf het werkelijk geen onderkomen vinden voor dit soort dieren...een betonnen kale bak.. :n :n

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 13:04

nou ik heb al aantal keren het geluk mogen hebben om tussen de wilde dolfijnen te zwemmen
en moet zeggen die gaan ook niet altijd zachtzinnig met elkaar om

hoeveel onderzoek is er gedaan naar orca's in t wild , 24 uur per dag met onderwaterbeelden 365 dagen per jaar lang?

ik weet niet meer wat ik moet geloven maja we zullen het wel zien uiteindelijk

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:26

heb het filmpje gezien voordat de coalitie erover sprak, zie dat nu pas.
maar in het filmpje zie je duidelijk dat morgan steeds voorop zwemt, wegzwemt nadat ze een beuk krijgt van de andere. DAt gaat niet zachtzinnig. Kijk maar eens goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 02:04

JPTinkers schreef:
nou ik heb al aantal keren het geluk mogen hebben om tussen de wilde dolfijnen te zwemmen
en moet zeggen die gaan ook niet altijd zachtzinnig met elkaar om

hoeveel onderzoek is er gedaan naar orca's in t wild , 24 uur per dag met onderwaterbeelden 365 dagen per jaar lang?

ik weet niet meer wat ik moet geloven maja we zullen het wel zien uiteindelijk

Bij mijn man springen ze altijd in de boeg en hek golven de dolfijnen. Als je op de boeg gaat staan, kijken ze ook. Geweldig en hard dat ze gaan, zwemmen vele kilometers mee en ze springen over de hekgolven van het schip, alvorens weer als een speer naar voren te zwemmen. Hij vaart nu rond Noorwegen, hopelijk wat orka's binnenkort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 02:09

griebels schreef:
maar in het filmpje zie je duidelijk dat morgan steeds voorop zwemt, wegzwemt nadat ze een beuk krijgt van de andere. DAt gaat niet zachtzinnig. Kijk maar eens goed.

Wat ik gewoon treurig vind, is dat zo'n dier geen uitwijkmogelijkheden heeft, zoals de tekst ook schrijft, ze kan geen kant op. Dieren de hierarchie laten uitmaken of onwillende partijen in zo'n kleine ruimte de boel laten oplossen, is vragen om ellende meestal.
De orka's aldaar hebben al een niet al te beste reputatie jegens elkaar en jegens de trainers. Kan het de dieren niet kwalijk nemen, nog een dier om het pierebad mee te delen. Ik vind het sneu voor Morgan.

Je ziet hier wat foto's, maar vooral de tekst is interessant
http://timzimmermann.com/2011/01/31/do-orcas-at-marine-parks-injure-one-another-more-photos/

Wat ik niet snap is dat een uitzetting in het wild en daar in contact komen met haar familie met misschien de dood tot gevolg veel erger is dan met wildvreemde orca's waar geen familiebanden zijn, elkaars taal niet spreken, in een bad gezet worden om het maar uit te vechten.
Is ze al bij Keto in geweest trouwens? Het is 2 jaar geleden dat Keto meneer Martinez heeft gedood trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 02:41

http://theorcaproject.files.wordpress.com/2011/01/keto-tilikum-express-stress-of-orca-captivity.pdf
Nog wat meer over keto.

nog wat leesvoer over de vreselijke toestanden met zijn moeder, Kalina
http://www.idablog.org/tag/killer-whales/.
Al 4 keer moeder, voor haar 25e. Op haar zesde al geinsemineerd, terwijl ze met 15 pas volwassen zijn. Geboren in een tank en een kltenleven gehad aldaar en verder misbruikt in dit geval als fokproduct.
Ook kohana onderging een echo om te kijken of ze drachtig was, toen ze nog maar 6 jaar was, inmiddels is ze moeder van Adan.

Ook het stukje daaronder over tilikum is erg interessant. Geeft precies aan waarom orca's niet in een tank gehouden moeten worden, ook niet onder de noemer van educatie.

Zo'n zeedier hoort niet aan land, punt. Dolfijnen en dergelijke ook niet trouwens.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-12-11 03:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 02:51

griebels schreef:

Citaat:
Recently I wrote a blog post about Morgan the orca (you can read the post here). Morgan has recently been moved to Loro Parque in Spain to join other orcas and to be a performer. Right now her return to the wild looks bleak and her living conditions at Loro Parque are abhorrent. While she has more room to swim at Loro Parque than she did in her tiny tank in the Netherlands, she is constantly bullied and tormented by the other orcas. Orcas have very complex social structures. It is ridiculous to expect the orcas in this situation (who are from very different populations) to just magically get along. Experts warned the Dutch government, who decided against allowing Morgan her freedom, that she would be tormented at Loro Parque. The following video demonstrates the challenges Morgan must face on a daily basis. There are two orcas (Kohanna and Skyla) in this video who constantly chase her around and eventually get hold of her tail and leave a bloody wound

Het gaat heel de wereld over, hier een stukje tekst van weer een andere site.

Zo ver gaat men om wilde dieren te redden. Een pilot whale gevangen met een ernstig vergroeide rug, scoliose. Ipv het in te laten slapen doen ze dit, tis toch te triest voor woorden.
http://www.globalanimal.org/2011/11/16/seaworld-orlandos-scoliosis-solution/58586/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 03:13

Voor sommigen nogmaals
http://www.outsideonline.com/outdoor-adventure/nature/Blood-in-the-Water-Keto.html?page=all

Heel veel info over het leven van de orka's in Loro Parque en de onderlinge verhoudingen.
Keto heeft iemand gedood en Tekoa heeft zijn trainer gegrepen en tegen het hekwerk aan geklapt enkele malen. Ook Skyla heeft het al eens geprobeerd met haar trainer.

Meer over Tekoa
http://timzimmermann.com/2011/09/26/the-trials-of-tekoa/
Skyla en Kohanna, ja waar Morgan zo fijn mee speelt, hebben ook Tekoa nogal aangepakt. Uren achtereen, zonder dat de trainers ingrepen. Zelfs Seaworld was op de hoogte en was bezorgd over zijn welzijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 03:43

Ik weet niet hoe ze het doen maar het is allemaal verwant.
Keto en Skyla heben de zelfde moeder, namelijk Kalina.
Skyla, Kohana en Tekoa hebben allemaal dezelfde vader genaamd Tilikum.
Tekoa is trouwens een kleinzoon van Gudrun, die destijds in Harderwijk zat.
Keto en Kohana hebben samen baby Adan, Kohana was toen 9 en heeft zich niet om het jong bekommerd en het is fles gevoed. De moeder van Kohana en de moeder van Keto hebben dezelfde vader, dus inteelt.
http://blog.seattlepi.com/candacewhiting/tag/adan/
Kohana is weer zwanger (weer inteelt), dus samen met Morgan zitten ze er dan fijn met 7 orca's.
http://timzimmermann.com/2011/11/21/morgan-heading-to-loro-parque/
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-12-11 04:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 03:44

Op kraamkamer.nl met destukjes van Morgan heb je ook een forum, daar beginnen mensen ook al over de vergelijking met paarden :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 03:59