Wat eet jouw hond vandaag?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:52

zo een tweede bestelling gedaan;

Dus nu zou ik hebben als alles binnen is:

10 kl kippennekken
10kl kippenkarkassen
10kl kippenmagen
5kl rundervlees
5kl runderlever
5k lamshart
5kl makreel

Pens heb ik ook nog maar dat haal ik hier bij plaatselijke markt.

Zo ik denk dat dit wel voldoende is nu?

Marloes__

Re: Wat eet jouw hond vandaag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 17:54

Ik vind dat je te weinig verschillende diersoorten voert...

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:57

Marloes__ schreef:
Ik vind dat je te weinig verschillende diersoorten voert...

wat moet ik er dan nog bijvoeren? schaap durf ik er nu niet bijvoeren omdat ze al te dik staat.. wat kan ik dan nog bijvoeren?

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 18:02

Misschien is wild een idee? Hert, fazant. Persoonlijk zou ik gaan voor 5 verschillende vleessoorten + vis.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:26

Diego heeft vandaag DUCK compleet uitmuntend op en kreeg net als tussendoor appelschillen omdat ik een lekkere appeltaart heb gebakken :Y)

Vanaf morgen krijgt hij vlees van Lotgering, heb een hele krat PENS variant en halve krat VIS genomen. Ben benieuwd oftie het wat vind. Moet het wel nog even bij mijn schoonmoeder uit de vriezer gaan halen want hier paste het niet :+

Verder geef ik af en toe wat anders erbij, gewoon omdat het over is. Laatst had ik eieren die net over de datum waren. Als iemand hier zijn eten niet op heeft gaat het bord ook op de grond al gebeurt dat niet vaak.

Hoe vaak doen jullie trouwens voeren? Diego is nu 3,5 maand en krijgt nog 3 porties. De man van Lotgering had het erover dat ik best 500 gram in de ochtend kon geven en 250 gram in de avond. Doe nu nog even 3x 250 maar denk dat ik binnenkort zijn advies wel op ga volgen.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:29

Marloes__ schreef:
Misschien is wild een idee? Hert, fazant. Persoonlijk zou ik gaan voor 5 verschillende vleessoorten + vis.

Dan ga ik maar eens kijken naar nog iets voor erbij! Moet misschien men hond meer laten jagen (hij vangt zelf de fasanten :D )
Is eend ook wild?

edit: wat heb jij dan allemaal voor vlees in je diepvriezer zitten?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:14

Charlot schreef:
10 kl kippennekken
10kl kippenkarkassen
10kl kippenmagen
5kl rundervlees
5kl runderlever
5k lamshart
5kl makreel

Je hebt nu dus 20 kilo vleesbot, 10 kilo spiervlees (incl makreel, zonder graat neem ik aan?) en 20 kilo orgaanvlees, verdeeld over 3 diersoorten. Dat is allereerst niet de juiste verhouding en ten tweede zijn het onvoldoende diersoorten.

Voor het goed doen zou je 20 kilo vleesbot en 30 kilo spiervlees moeten bijhalen, dan hoef je niet meer te kijken of je conform de verhoudingen voert en kun je je voorraad opvoeren. Denk dan bijv. aan eendenfilet, hertenvlees en paard voor spiervlees en bijv. eendennekken, fazantkarkas of konijnenpoten voor vleesbot.

Hier aten ze vanmorgen en vanavond flink bevleesd kipkarkas. De hond lijkt wat meer behoefte te hebben aan vleesbot de laatste tijd, gezien haar ontlasting (erg donker en wat dunnig)..

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:28

Waarom moeten er zoveel verschillende vleessoorten in zitten, als je ze heel hun leven brok voert krijgen ze toch ook eenzijdige voeding en worden ze ook oud of zie ik dat verkeerd ?

Hier hebben ze vanmorgen een halve rodiburger gehad, vanmiddag een kipkluifje en vanavond carnibest compleet.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:58

Chubby schreef:
Charlot schreef:
10 kl kippennekken
10kl kippenkarkassen
10kl kippenmagen
5kl rundervlees
5kl runderlever
5k lamshart
5kl makreel

Je hebt nu dus 20 kilo vleesbot, 10 kilo spiervlees (incl makreel, zonder graat neem ik aan?) en 20 kilo orgaanvlees, verdeeld over 3 diersoorten. Dat is allereerst niet de juiste verhouding en ten tweede zijn het onvoldoende diersoorten.

Voor het goed doen zou je 20 kilo vleesbot en 30 kilo spiervlees moeten bijhalen, dan hoef je niet meer te kijken of je conform de verhoudingen voert en kun je je voorraad opvoeren. Denk dan bijv. aan eendenfilet, hertenvlees en paard voor spiervlees en bijv. eendennekken, fazantkarkas of konijnenpoten voor vleesbot.

Hier aten ze vanmorgen en vanavond flink bevleesd kipkarkas. De hond lijkt wat meer behoefte te hebben aan vleesbot de laatste tijd, gezien haar ontlasting (erg donker en wat dunnig)..

ik heb nu 15 kl spiervlees.. Maar idd ik heb teveel vleesbot. maar dat heeft niet. ik koop als er wat vleesbot op is terug was spiervlees ;-)

wat hebben jullie dan allemaal in jullie diepvries zitten??

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 01:07

Ik had besteld en heb in de vriezer liggen:
1 x Konijnenrug karkas 1kg
2 x Kippenkarkas 1kg
1 x Kippenrug 2kg
1 x Pensblokjes los gevroren 5kg
1 x Runderborstbeen zacht 1kg
1 x Runderkopvlees fijn 1kg
1 x Runderkopvlees lappen 1kg
1 x Kalkoennekken 1kg
1 x Geitenrib jong 1kg
1 x Eendennekken 1kg
1 x Eendkarkas 1kg
1 x Eendenrugstuk 1kg
1 x Paardenvleessnippers 1kg
1 x Kippennekken +/-12kg

En ik BARF niet, maar geef nog meer dan de helft v.d. tijd kvv.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 01:10

Charlot schreef:
Charlot schreef:
10 kl kippennekken
10kl kippenkarkassen
10kl kippenmagen
5kl rundervlees
5kl runderlever
5k lamshart
5kl makreel

ik heb nu 15 kl spiervlees.. Maar idd ik heb teveel vleesbot. maar dat heeft niet. ik koop als er wat vleesbot op is terug was spiervlees ;-)

wat hebben jullie dan allemaal in jullie diepvries zitten??

Ik zie maar 5 kilo spiervlees.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 01:13

Bot: Lamsstaarten, konijnkarkas, haaskarkas, eendkarkas, eendennekken, parelhoenkarkas, kipkarkas.

Spier: Hert, struis, konijn, paard, rund, schaap, kip, haas

Vis: Zalmkop, zalmlijf, haring, sardienes

Daarnaast ook nog wat KVV

En dan nog zelf samengestelde orgaanmix, en nog wat spul om zelf snacks te drogen.

Keuze genoeg dus :+

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 11:17

Heeft er nog iemand een antwoord op mijn vraag hierboven, ben daar namelijk erg benieuwd naar.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 11:40

darwin schreef:
Heeft er nog iemand een antwoord op mijn vraag hierboven, ben daar namelijk erg benieuwd naar.

Elk dier of vleessoort bevat weer andere vitaminen en mineralen. Door dus voldoende variatie te bieden zorg je ervoor dat je hond genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt, en dus een verantwoorde maaltijd. :)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 11:44

darwin schreef:
Waarom moeten er zoveel verschillende vleessoorten in zitten, als je ze heel hun leven brok voert krijgen ze toch ook eenzijdige voeding en worden ze ook oud of zie ik dat verkeerd ?

Hier hebben ze vanmorgen een halve rodiburger gehad, vanmiddag een kipkluifje en vanavond carnibest compleet.

Mijn vorige hond heeft 13 jaar lang met brok geleeft. We hebben der ingeslapen wegens ouderdom. Nu hebben we een 3 en half jarige hond die ook leeft op brok en is zo gezond als maar kan. Beide labradors. Wij voeren ack geen ander vlees dan wat in de brok en snoepjes zitten. Wel kauwbotten voor zijn tanden, af en toe krijgt Jack een plakje kaas, appel, sinaasappel, en nog meer andere dingen die de mens eet maar geen dier.
Was dat een beetje je vraag?

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 11:44

oke, en in brokken zitten natuurlijk al die vitaminen en mineralen toegevoegd, en maakt het dus niet uit dat je je hond jaren dezelfde smaak voert.

Ik geef voornamelijk KVV en als tussendoortje krijgen ze een kippenvleugeltje of een kippenlevertje en af en toe een hamburger Rodi lamshart, is dat dan wel gevarieerd genoeg ?
Ik zie me hier echt niet met karkassen rondsjouwen, vind dat niet zo smakelijk om eerlijk te zijn.
Ik wil wel natuurlijk voeren, maar tot een bepaald nivo :D

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 11:50

darwin schreef:
oke, en in brokken zitten natuurlijk al die vitaminen en mineralen toegevoegd, en maakt het dus niet uit dat je je hond jaren dezelfde smaak voert.

Ik geef voornamelijk KVV en als tussendoortje krijgen ze een kippenvleugeltje of een kippenlevertje en af en toe een hamburger Rodi lamshart, is dat dan wel gevarieerd genoeg ?
Ik zie me hier echt niet met karkassen rondsjouwen, vind dat niet zo smakelijk om eerlijk te zijn.
Ik wil wel natuurlijk voeren, maar tot een bepaald nivo :D

Ik vind die vergelijking niet van toepassing, aangezien ík brokken geen gezonde en verantwoorde voeding vind :).

Als jij de complete versie van KVV voert is dat prima hoor. Ook daarin kun je afwisselen van smaken. Ik voer hier ook voornamelijk KVV en 2 dagen BARF. Het grote werk voer ik ook niet, aangezien ik geen tuin heb, dus dat vind ik allemaal niet zo handig om te voeren.

Je moet voeren waar jij je goed bij voelt en waar je honden het goed op doen. Als dat KVV is, is dat toch prima!

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 12:42

Ik ben vorig jaar begonnen met KVV, toen bleek dat B2 op brokken gewoon geen goede ontlasting kreeg. Heb heel wat uitgeprobeerd, maar bleef vieze dunne poep, na 2 dagen vers voer was zijn ontlasting meteen goed ! Als ik af en toe nog eens wat brokken voer (als ik eens vergeten ben wat uit de vriezer te halen of als we onderweg zijn ofzo), kun je niet bij die hond in de buurt zijn, zulke vieze scheten laat hij dan :o
Toen we een paar maanden geleden Baron erbij kregen heb ik hem automatisch ook meteen op KVV gezet, aangezien ik intussen toch wel heel erg overtuigd ben geraakt van vers voeren.
Langzamerhand ga ik steeds meer richting volledig BARF.

Ik heb vorige week een heel menu voor de beide honden uitgerekend en de bestelling gedaan. Volgende week ligt er in mijn vriezer:

4 kg groene pens
4 kg rundvleesmix
1 kg "lefzen" (weet niet precies hoe ik het moet vertalen naar NL, ws lippen ofzo, van rund in elk geval)
1 kg mager rundvlees
2 kg boekmaag
1 kg runderhart
1 kg rundernier aan 1 stuk
8x runderkeelkop
1 kg konijnenmix
1 kg paardenspiervlees
1 kg kalkoenvlees
1 kg kippenlever
3 kg kippenkarkassen
2 kg kippennek
1 kg eendenhart
2 kg eendennek
3 kg rund/kip mix
3 kg zalm

Samen met groente, af en toe wat yoghurt en een compleet eitje, doen mijn beide honden hier nu ca. 4 weken mee. Baron heb ik nu heel hoog in het voer staan, aangezien hij in de groei is en erg mager was. Hij is al heel goed bijgekomen, dus ik denk dat ik zijn porties straks weer kan gaan minderen, dan zal ik met deze diepvriesvoorraad ws een week of 5-6 komen.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 13:24

Jee, daar zou ik een heel jaar van kunnen voeren, met mijn 250 gram per dag :=

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 13:29

B2 is nu 1 jaar en 3 maanden en ca. 23 kg, hij krijgt normaalgesproken 500gr per dag, maar krijgt soms ook iets meer. Is een australian shepherd met veel energie.
Baron is 10 maanden en nu ca. 25 kg, maar een maand geleden was hij echt te mager, hij krijgt nu 750 gr per dag. Hij begint nu redelijk mooi op gewicht te komen, dus misschien gaat hij straks ook terug naar 500gr per dag.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 15:09

sorry als ik het vraag siggy, maar moet je niet wat meer botvlees hebben?

Ik ga hier nu nog wat afwisselen met kvv dan heeft hond zeker voldoende voedingsstoffen

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 16:35

@ Charlot, ik denk dat je wel gelijk hebt, ik denk dat ik bij de volgende bestelling wel wat meer kippennekken en karkassen bestel en iets minder orgaan, al is het wel zo, dat in de rundvleesmix en de konijnenmix gemalen bot zit. En ook de runderkeelkoppen bestaan voor een groot deel uit kraakbeen.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 19:37

ah oke dan zal het miss wel kloppen! wel handig die mixen!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 20:13

Wel, als zoveel verschillende diersoorten basisvoorwaarde zijn om succesvol een rauw menu te kunnen samenstellen hoef ik me er gedachten meer over te maken, dat is hier simpelweg zo goed als onmogelijk.
Blijf dus gewoon brok geven, met wat extraatjes zo nu en dan; heb nog een paar makrelen in de vriezer, wat slachtresten van de schapen.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 21:04

zo ik heb nog schapenvlees en geitenvlees en runderpens meebesteld! denk dat ik nu ook wel al een goede basis heb!