Katten binnen of buiten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Katten binnen houden of buiten

Binnen
157 (51%)
Buiten
148 (48%)

Totaal aantal stemmen: 305

Ayasha
Blogger

Re: Katten binnen of buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:00

Meestal komen ze er toch wel met de schrik van af. De staffords van mijn man pakken wel op hun terrein maar katten zijn meestal wat leniger en sneller. Op een hoge hartslag en de mentale notitie dat ze daar best niet meer tussen springen na, lopen ze niks op. Dus die worden echt niet binnen gehouden en mijne ook niet (maar die is sowieso met alles en iedereen vriendjes, zelfs met de kikkers die hier soms zitten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:05

Ze kunnen hier goed klem gezet worden. In de achtertuin zitten ze vaak bij de overkapping voor de schuur en kunnen dam echt geen kant op.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:10

Ik kom even binnenvallen, heb alleen de laatste paar pagina's gelezen en de eerste paar.
Maar ik zat laatst toevallig aan dit te denken;
Waarom moeten honden wel perse naar buiten ( als je niet minimaal 4x met je hond naar buiten gaat ben je een dierenbeul)
Maar waarom is het wel getolereerd dat katten binnen blijven? Die zouden toch ook gewoon naar buiten moeten.
En dan inderdaad ook gewoon 4x per dag uitlaten, want honden laat je ook niet los buiten.
waarom is er zoveel verschil tussen het houden van honden en katten? Ze horen beide naar buiten te kunnen gaan, maar ze mogen beide ook geen overlast veroorzaken.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:11

Knap dat door de computer heen kan worden gezien dat ik geen verstand heb van honden :z

Toevallig denk ik verder dan "hond pakt kat". Een hond pakt namelijk meestal geen kat puur omdat het een kat is, maar omdat hij een onverwachte beweging ziet, iets raars ruikt, een levend beest langs ziet rennen, dat idee. Iets dat hem niet zint, anders pakt hij hem niet. Dus als ik weet dat mijn hond katten pakt neem ik mijn verantwoordelijkheid en leer ik mijn hond dat hij het niet in zijn hoofd moet halen om achter welk levend wezen dan ook aan te gaan. Blaffen, prima, dat is waaksheid, maar pakken doet ie maar ergens anders. Want ik wil ook niet dat ie een zwerfkat pakt, of iemands per ongeluk ontsnapte konijn dat mijn tuin in is gehopt, of wat dan ook.

Enneh, Mywishmax, ik denk niet dat je hond ineens naar de overkapping voor je schuur teleporteert, wel? Ze zeggen niet voor niets "een kat in het nauw maakt rare sprongen" :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:15

Sammy_xxs schreef:
Ik kom even binnenvallen, heb alleen de laatste paar pagina's gelezen en de eerste paar.
Waarom moeten honden wel perse naar buiten ( als je niet minimaal 4x met je hond naar buiten gaat ben je een dierenbeul)
Maar waarom is het wel getolereerd dat katten binnen blijven? Die zouden toch ook gewoon naar buiten moeten.
En dan inderdaad ook gewoon 4x per dag uitlaten, want honden laat je ook niet los buiten.
waarom is er zoveel verschil tussen het houden van honden en katten? Ze horen beide naar buiten te kunnen gaan, maar ze mogen beide ook geen overlast veroorzaken.

Ik heb laatst hier ook de vraag gesteld of het niet ook heel raar is dat als ik mijn hond leer om op een bak te schijten zodat ik hem nooit meer uit hoef te laten, dat dat dan ineens wel heel zielig is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:18

Als een kat zelfs al niet weg kan komen voor een mens in mijn tuin, is het om weg te komen voor een hond nog lastiger. Daarbij zit ik er niet op te wachten dat mijn honden open liggen, want die valse exemplaren rennen niet eens weg.

En je kan hier een kinderfeestje houden met rennende kinderen en noem maar op, geen probleem. Rent er in het bos een haas weg, of een kat of iets anders, geen probleem. Op eigen terrein wel. Dat konijn kan hier de tuin niet in, die kat wel.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:19

Ja ik vind dat zo raar, als ik mn hond binnenhoud, dan doet hij zn behoefte maar in de tuin of balkon.
verder heeft hij het hele huis om te bewegen, genoeg speeltjes en aandacht. Dat is toch prima :=

Maar dan is het ineens verschrikkelijk dat kan je je hond niet aandoen, dan moet je geen hond nemen. Waarom is dat? Bij binnenkatten lijkt er niemand over te vallen en is het heel normaal :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:24

Sammy_xxs schreef:
Ja ik vind dat zo raar, als ik mn hond binnenhoud, dan doet hij zn behoefte maar in de tuin of balkon.
verder heeft hij het hele huis om te bewegen, genoeg speeltjes en aandacht. Dat is toch prima :=

Maar dan is het ineens verschrikkelijk dat kan je je hond niet aandoen, dan moet je geen hond nemen. Waarom is dat? Bij binnenkatten lijkt er niemand over te vallen en is het heel normaal :?

Omdat als je je hond uitlaat er bij blijft. Zie dat niemand doen bij katten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:26

Magrathea schreef:
Knap dat door de computer heen kan worden gezien dat ik geen verstand heb van honden :z

Toevallig denk ik verder dan "hond pakt kat". Een hond pakt namelijk meestal geen kat puur omdat het een kat is, maar omdat hij een onverwachte beweging ziet, iets raars ruikt, een levend beest langs ziet rennen, dat idee. Iets dat hem niet zint, anders pakt hij hem niet. Dus als ik weet dat mijn hond katten pakt neem ik mijn verantwoordelijkheid en leer ik mijn hond dat hij het niet in zijn hoofd moet halen om achter welk levend wezen dan ook aan te gaan. Blaffen, prima, dat is waaksheid, maar pakken doet ie maar ergens anders. Want ik wil ook niet dat ie een zwerfkat pakt, of iemands per ongeluk ontsnapte konijn dat mijn tuin in is gehopt, of wat dan ook.

Enneh, Mywishmax, ik denk niet dat je hond ineens naar de overkapping voor je schuur teleporteert, wel? Ze zeggen niet voor niets "een kat in het nauw maakt rare sprongen" :)

Deze hond krijgt toestemming van de baas. Het terrein is een paar hectare groot. Dus de hond is er zelfs op getraind. Ja ook vreemde honden pakt ze als die op het terrein komen. Eigenaar blijft niet bezig om de eigenaren aan te spreken.

Maar gaan we zondags met zijn allen wandelen. Dan doet ze geen vlieg kwaad naar andere honden.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:29

Ja maar waarom laat niemand dan zn kat uit? Die kan je ook in een tuigje hijsen en lekker uren in het bos mee wandelen.
En waarom is het dan zo raar als je je hond binnen houd?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:33

Ik ken wel een aantal katten die alleen buiten komen als de honden uitgelaten worden, dan lopen ze mee :')

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:34

Die van mij loopt - als het niet te koud is en niet te hard regent :Y) - iedere dag buiten en maakt dan hele wandelingen, vindt ze heerlijk. Ze heeft wel een halsbandje om met vier belletjes anders rooft ze heel de tuin leeg. Van de hele dag binnen zitten, wordt ze niet erg gelukkig. Bovendien lopen er hier een heleboel katten in de straat rond dus dan kan ze ook een beetje 'socializen' :+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:52

love_western schreef:
Sammy_xxs schreef:

Helaas: m'n ouders hebben het geprobeerd maar die had zich binnen 5 minuten los gewurmd.

Dus jij vindt wel dat iedereen met zijn kat aan een tuigje naar buiten moet? Wordt handig als er toch allemaal honden zijn die katten pakken want dat geeft niet :\

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:55

Honden moeten toch ook aan de lijn? En niet alle honden pakken katten. Er zijn ook genoeg honden die andere honden pakken moeten honden dan ook maar binnen blijven?
En er zijn ook genoeg honden die zich uit een tuig wurmen dan zit je tuig gewoon niet goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:12

Magrathea schreef:
love_western schreef:

Helaas: m'n ouders hebben het geprobeerd maar die had zich binnen 5 minuten los gewurmd.

Dus jij vindt wel dat iedereen met zijn kat aan een tuigje naar buiten moet? Wordt handig als er toch allemaal honden zijn die katten pakken want dat geeft niet :\

Er zijn ook katten die honden aanvallen. En ook honden die honden aanvallen. Dus als je dat als eigenaar weet behoor je op straat je dier bij te houden. Op eigen terrein vind ik het anders.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:52

Das wat Anders dan mwm, hier staan bouwhekken achter als afsluiting, kan een kat makkelijk door of onder maar de honden niet. Ze kan dus letterlijk overal weg. :) die honden zitten er ook om te waken. Vreemde wezens horen er niet als baas er niet is, nee, ook geen mensen, klaar. Als baas er wel is kennen ze het verschil tussen een kat en een kind echt wel. Een kind pakken ze niet naar, de kat gaan ze wel achteraan. Anders zou geen enkele jachthond nog veilig zijn. :+

Magrathea schreef:
Sammy_xxs schreef:

Ik heb laatst hier ook de vraag gesteld of het niet ook heel raar is dat als ik mijn hond leer om op een bak te schijten zodat ik hem nooit meer uit hoef te laten, dat dat dan ineens wel heel zielig is.

uhm, mijn hond komt in de afgezette tuin, kan daar heerlijk rondstruinen. Kan je met je kat ook doen.

Edit: van twee, één gemaakt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:43

Ayasha: ik denk dat mijn ouders dan een vier meter hoge schutting met een poeplading stroom erop aan moeten leggen om de tuin en rond de balkons, de ramen met gaas bedekken en dan nog hopen dat ze niet stiekem mee naar buiten glippen bij de voordeur.

Sorry, maar ik denk niet dat iemand van zijn/haar huis een gevangenis wil maken :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:24

Dan moet je geen kat nemen, klaar. Als ik geen weide kan/wil afzetten of geen stal heb/wil maken moet ik ook geen paard nemen.

Dat is bij elk dier vanzelfsprekend.... BEHALVE bij de kat...
En dan nog denken iets te zeggen te hebben over hoe anderen hun dieren zich op HUN terrein gedragen ook... Maar zelf verantwoordelijkheid nemen? HO maar!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:29

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:32

Kan je quoten want de link doet 't om een of andere reden niet goed (zit mobiel, mss daarom?)

Edit kan niet linken zo via mobiel dus:
Ayasha schreef:
Waarom niet? Ze verooraken overlast en hebben geen baas, als vossen met te veel zijn en overlast veroorzaken worden ze ook afgeschoten tot de populatie weer "goed" is. Katten moeten behandeld worden als de vrije wilde avonturiers die er zijn? Prima, maar dan ook goed, populatie te groot; jachtje openen tot de populatie ingeperkt is. Net zoals met alle andere wilde dieren die vrijheid verdienen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:38

Maar natuurlijk.

Magrathea schreef:
[...]
Dat zijn meestal ex-zwervers, die dus gewend zijn buiten te lopen. Die worden doodongelukkig binnen.

Dat is gelijk een leuk bruggetje naar een statistiekpostje wat ik al een tijdje wil opbouwen. Ik wil alle anti-buitenkatten-lezers vragen het te lezen en erop te reageren. :)

Het is erg moeilijk om harde cijfers te vinden over dit onderwerp, dus ik heb wat optimistische schattingen gemaakt. Als iemand graag zou zien dat ik mijn rekensommetje aan zou passen om het realistischer te maken, hoor ik het graag. :) Veel leesplezier!

Op dit moment zijn er 3,6 miljoen katten in Nederland. Hier wordt niet bij vermeld of dit inclusief zwerfkatten zijn. Ik denk dat dit het aantal geregistreerde katten is, ofwel alle katten in het asiel of bij een baasje. De verwilderde katten laat ik dus weg.

Ik kan geen statistieken vinden van hoeveel katten er buiten komen versus hoeveel katten er binnen blijven. Aangezien Bokt geen representatieve cijfers biedt, ga ik even uit van de helft buitenkatten en de helft binnenkatten (gebaseerd op mijn kennissenkring)(binnenkatten inclusief katten met een buitenren of katten die de tuin niet uit komen). Om het nóg even wat makkelijker te maken, laten we ervan uit gaan dat de helft van de katten die buiten komen, overlast veroorzaken bij iemand. Dat zijn dus 900 000 katten die overlast veroorzaken. (Waarom zoveel? Ik maak even een lukrake schatting waarbij driekwart van de katten in een woonwijk woont en een kwart in het buitengebied waar niemand last van heeft. In een woonwijk veroorzaakt vast niet elke kat overlast. Volgens dit topic wel, maar ik doe even een optimistische schatting: van alle buitenkatten woont een kwart in het buitengebied, een kwart in een woonwijk zonder overlast te veroorzaken, en de helft woont in een woonwijk en veroorzaakt ergens overlast.)

We zoomen in op de katten die overlast veroorzaken, want daar gaat het tenslotte over in dit topic. Er zijn een hoop mensen die wél geld hebben om een kat te onderhouden, maar niet om hun tuin 'katproof' te maken. Verder zijn er ook katten die alles, maar dan ook alles zullen doen om toch die tuin uit te komen, ofwel bij wie het totaal geen nut heeft. Of katten die totaal ongelukkig worden van leven in de kooi die hun tuin zou zijn als hun baasjes een net zouden spannen over de tuin of iets dergelijks. Deze zullen we even allemaal onder dezelfde noemer scharen, namelijk 'kat binnen tuin houden is geen optie'. Als we al deze mogelijkheden nemen, komen we toch wel op de helft van de overlast veroorzakende katten. Dat zijn 450 000 katten die op de één of andere manier overlast veroorzaken, maar waarbij binnen eigen terrein houden geen optie is.

Volgens dit topic moet je geen kat willen houden als je hem niet op je eigen terrein kan houden, wat daar ook de reden voor is.
Deze zouden dus elders ondergebracht moeten worden. Stel, alle baasjes van 450 000 overlastveroorzakende katten brengen hun kat elders onder. Misschien dat een kwart ergens een kennis heeft op een plek waar de katten geen overlast veroorzaken, waar nog wel een kat terecht kan. Dan hebben 112 500 katten een nieuwe plek waar ze vrolijk en vrij buiten kunnen en geen overlast veroorzaken.
Blijft over: 337 500 katten die 1) in een woonwijk wonen, 2) overlast veroorzaken, 3) waarbij binnen eigen terrein houden geen optie is, om financiële redenen of vanwege de kat zelf.
Deze zouden dus naar het asiel moeten.

Van de site van de Dierenbescherming (die bij mijn weten het grootste deel van de dierenasiels beheert in Nederland)(namelijk 53): in 2010 zijn er ruim 28 000 katten opgevangen in het asiel. Niet eens allemaal tegelijk. Dat de asiels overvol zitten is een feit: toen ik enige tijd terug vrijwilliger was bij het dierenasiel in Gouda kwam het soms voor dat er katten niet opgevangen konden worden omdat er simpelweg geen plek meer was. Edit: ik zie ergens het getal "ongeveer 75 asiels in totaal". Stel dat dat waar is, en 29000 de maximale capaciteit van de Dierenbescherming is, dan is de maximale capaciteit van alle asiels in Nederland ongeveer 41000 katten per jaar.
Moet je nagaan wat voor een feestje dat wordt als er 337 500 katten naar het asiel moeten. Of moeten we die dan maar in laten slapen? Waarom dan? Als de buurvrouw in de kattenpoep grijpt spring ik direct op de fiets naar het tuincentrum voor een paar tuinhandschoenen voor haar, als dat betekent dat ik volgens deze lijn mijn kat niet in hoef te laten slapen :j

Verdraagzaamheid is het sleutelwoord, waren er maar meer mensen zoals vuurneon! :j

Verder nog een leuk linkje dat ik tegenkwam: http://www.licg.nl/112/ Hier staan heel mooi de voor- en nadelen van binnen- en buitenkatten uiteengezet.
En als je nog even wilt lachen: Waarom het aannemelijk is dat katten eigenlijk buitenaardse spionnen zijn die gestuurd zijn door aliens - Geen grap, argumenten van iemand die dit oprecht gelooft.

Zo, ben benieuwd welke wending de discussie nu neemt. :)

Ik vind trouwens ook dat er teveel mensen zijn op de wereld (dat is trouwens waar, als we allemaal volgens de gemiddelde westerse standaard zouden leven hebben we drie wereldbollen nodig om ons te voorzien). Ook maar afschieten?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:43

Gaan we weer op die toer? Dus kids ook maar zo snel ze kunnen lopen naar buiten laten langs de voordeur als ze brullen zonder toezicht?
Zou dan weer wel na verloop van tijd jouw probleem op lossen ! :)* misschien niet eens zo'n slecht ide..

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:52

Verbaas me eigenlijk wel, dat de helft van de mensen de kat binnen houden. Ik ben absoluut voorstander van katten buiten houden. Op zijn minst in een afgezette tuin als je niet wilt dat hij overlast veroorzaakt.
Ik heb een hele luie kat, gaat ook niet ver. Maar ook hij wilt wel lekker buiten zitten. Frisse lucht, blaadjes bespringen, gewoon ff lekker buiten zitten.
Bij mij gaat het er dan niet om dat het pertinent zielig is om een kat binnen te houden, maar elke kat voelt zich gewoon net wat lekkerder als ie ook even buiten is geweest. Of voor de echt luie katten: even bij de voordeur zitten en een frisse neus halen.
Maar ik ken ook zat katten voor wie het wel zielig zou zijn, sommige katten zijn gewoon meer buitenkatten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 09:59

Wat ik trouwens niet snap is het argument dat bij de afgezette tuin de mensen alsnog roepen dat de kat dan via de voordeur ontsnapt. Dat is ons bij de katten en bij de honden nog nooit gebeurd. Als ik mijn deuren open makende hond kan binnen houden door gewoon goed op te letten, en de vliegensvlugge katten bij ouders, dan snap ik serieus niks van dat argument. Zou iemand mij dat uit kunnen leggen?

Sassol: ik heb binnen gestemd, maar dat is met afgezette tuin. Er hadden eigenlijk 3 opties moeten staan.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 17:34

Sassol schreef:
Verbaas me eigenlijk wel, dat de helft van de mensen de kat binnen houden. Ik ben absoluut voorstander van katten buiten houden. Op zijn minst in een afgezette tuin als je niet wilt dat hij overlast veroorzaakt.
Ik heb een hele luie kat, gaat ook niet ver. Maar ook hij wilt wel lekker buiten zitten. Frisse lucht, blaadjes bespringen, gewoon ff lekker buiten zitten.
Bij mij gaat het er dan niet om dat het pertinent zielig is om een kat binnen te houden, maar elke kat voelt zich gewoon net wat lekkerder als ie ook even buiten is geweest. Of voor de echt luie katten: even bij de voordeur zitten en een frisse neus halen.
Maar ik ken ook zat katten voor wie het wel zielig zou zijn, sommige katten zijn gewoon meer buitenkatten.

Dat is een aanname en nog eens een foute ook. Als jij je kat van jongs af aan leert dat ze niet naar buiten mogen, dan is er niks aan de hand. Hier staan de ramen open, krijgen ze ook frisse neus van. Jij denkt dat het voor een kat fijner is om buiten te zijn, dat wil nog niet zeggen dat het zo is of dat het dan ook moet. Denk je niet dat jouw paard het fijner zou vinden om over enkele kilometers weide te kunnen lopen dan het afgezette stuk waar hij nu in staat of in de stal? Doen we ook niet. Waarom dan wel de katten?

En als iemand zijn hond wilt leren op een bak te schijten en niet buiten te laten prima, moet jij weten. Daar zal ik niet wakker van liggen. Zolang jij binnenshuis genoeg plek hebt voor je hond om te bewegen en te kunnen rennen, waarom niet?