Het Konijnentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 16:02

Mayling27 schreef:
Ja ik was net al aan het rond kijken. Zag er eentje in Sittard, zag er heel leuk uit..
maar moet eerlijk zeggen, dat ik konijnen uit de opvang behoorlijk prijzig vind hoor.. (Bij deze was ik 80 euro kwijt voor 2 konijntjes).

Nu ben ik iemand die graag beestjes uit een opvang nog een kans geef op een goed leven. Maar met zulke prijzen laat het mij (jammer genoeg) wel twijfelen. En ik begrijp dat ze het geld echt nodig hebben, om nog meer opvang te kunnen verrichten. Maar ik denk dat die prijzen mensen ook echt afschrikken...

Bedoel je het dierenhulpcentrum in Born?
Weet niet of je de konijnen binnen wilt houden? Maar de meeste opvangen hebben hun dieren in binnenhokken zitten.
Zelf vind ik het nu eigenlijk niet zo'n gunstige tijd om konijntjes aan te schaffen, daarom hebben we onze verbouwingen ook nu gepland omdat in de winter de meeste opvangen maar weinig konijnen plaatsen.
Laatst bijgewerkt door Laptopmuis op 06-12-12 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Mayling27

Re: Het Konijnentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 16:04

Ohnee. Ik verwar me met een andere site..
Uit Eindhoven bedoel ik...

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 16:06

In Limbricht zit trouwens een cavia-opvang die ook enkele konijnen hebben zitten. Ze vragen voor een voedster 20 euro en voor een gecastreerde ram 25 euro. Valt dus nog mee. (www.kuufke.com)

Mayling27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 16:29

Die is indd een stuk goedkoper. Bij zoiets zou ik nog langs gaan voor konijntjes! Dankje wel... Eerst maar eens het hok en omheining afmaken en dan zodra beter weer wordt, maar eens gaan kijken.

Thincla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 16:37

Waarom likken konijnen je eigelijk? Dit doet mijn konijn namelijk heel vaak

Mayling27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 16:54

Waarschijnlijk net als honden en katten, vanwege de zout je op je lichaam. Dat vinden ze lekker...
(Denk ik hoor!)

SuuzMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 16:58

@thincla Misschien omdat ze je lief vinden en ze denken mijn mens aait me ook dus ik aai maar terug maar ik heb geen handen dus doe het met me tong :D haha
Nee, ik denk idd het zout

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:09

Tja, ik denk altijd maar, als je zelf met je ram naar de dierenarts moet om te laten castreren, dan ben je al snel meer kwijt dan 40 euro en dan krijg je ook de entingen er nog over.
In de dierenwinkel zijn de konijnen hier 27.50, maar die hebben geen enting of wat dan ook gehad. Dus tel uit je winst.

Ze mogen de prijzen van konijnen wel wat omhoog gooien om mijn part in de dierenwinkels, mensen kopen ze nu te impulsief, omdat ze zo goedkoop zijn.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:10

Mayling27 schreef:
Die is indd een stuk goedkoper. Bij zoiets zou ik nog langs gaan voor konijntjes! Dankje wel... Eerst maar eens het hok en omheining afmaken en dan zodra beter weer wordt, maar eens gaan kijken.

Over een maandje of twee hebben we waarschijnlijk ook weer konijnen. Voornamelijk dieren van de dierenambulance, want normaal gezien brengen ze die naar ons en de cavia's naar Limbricht. Maar omdat we nu al een aantal weken dicht zijn hebben we geen konijnen meer aangenomen, al belt de dierenambulance ons nog iedere week op of we een x aantal konijnen kunnen opvangen (zijn niet de slimste daar, aangezien we al drie keer doorgegeven hebben dat we rond februari weer dieren kunnen aannemen), die konijnen brengen ze nu vermoedelijk allemaal naar Limbricht, want een andere konijnenopvang in Midden-Limburg is er helaas niet (buiten die in Born, maar die laat ik buiten beschouwing :o )

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:14

Mayling27 schreef:
Ja ik was net al aan het rond kijken. Zag er eentje in Sittard, zag er heel leuk uit..
maar moet eerlijk zeggen, dat ik konijnen uit de opvang behoorlijk prijzig vind hoor.. (Bij deze was ik 80 euro kwijt voor 2 konijntjes).

Nu ben ik iemand die graag beestjes uit een opvang nog een kans geef op een goed leven. Maar met zulke prijzen laat het mij (jammer genoeg) wel twijfelen. En ik begrijp dat ze het geld echt nodig hebben, om nog meer opvang te kunnen verrichten. Maar ik denk dat die prijzen mensen ook echt afschrikken...

Prijzen zijn niet echt prijzen, maar onkosten voor medische ingrepen zoals de castratie en de enting.
Zelf een konijn gratis op marktplaats halen die niet geent of gecastreerd is ben je uiteindelijk veel meer kwijt.
Soms heb je "geluk" en staan ze inderdaad gecastreerd op marktplaats gratis of ze zeggen het en het blijkt achteraf niet te zijn. Ik ken iemand die heeft spijt dat oudere konijntjes van marktplaats heeft gehaald, want die is nu heel wat nestjes verder. Ram had de ballen in het lieskanaal zitten waardoor het ook nog niet direct te zien was, maar bevruchten kon hij zeker.
Maar zelf laten castreren reken rond de 50 euro, enten reken rond de 25 euro voor de nieuwe enting is ook flink kosten. Ik plaats gelukkig 500-600 konijnen per jaar dus gelukkig zijn er veel mensen die begrijpen dat het geld kost en het opvangwerk willen steunen.

Een andere opvang in Deurne heeft de prijzen ook wat lager een koppel 50 euro dacht ik: http://konijnenopvanghetknabbelhuis.web ... ge/prijzen

Goed om te zien dat er ook weer een goede opvang in Limburg zit zoals het Kuufke en heren laat castreren en samen plaatsen, dat was hard nodig in het zuiden :)

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:27

Laptopmuis: een paar maanden geleden heb ik mijn voedster konijntje aan jullie afgestaan: Swiffer. Een bruin verlegen dwergje. Haar vriend Zwabber was overleden en zij was echt ziek van verdriet. Ze moest snel gezelschap hebben, anders zou ze doodgaan. Ze at en dronk niet meer..... Volgens mij heeft ze maar kort bij jullie gezeten, was ze snel geadopteerd.....

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 17:37

Jullie hadden het net over wc of keuken rolletjes.. Ik geef mijn konijn wel eens een wc rolletje om mee te spelen, maar ze eet hem helemaal op. Is dit schadelijk? Ze heeft in 1 dag 2 wc rolletjes opgegeten. Leuk idee om er hooi in te doen, ga ik zo ook eens proberen! Mits de wc rol zelf slecht is natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Dess op 06-12-12 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Thincla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:43

(Nog een vraagje :P) ons konijn is laatst gecastreerd dus hijzit nu binnen eerst was hij buiten. Het is nu ongeveer 2 weken later en er ligt dus sneeuw dus we hebben hem even op het sneeuw laten lopen. Dit vondt hij heel leuk dus willen we dit morgen weer doen maar is dit goed voor hem ofniet?

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 17:45

Nee, dat is niet goed denk ik. Het is namelijk een erg groot temperatuurverschil dus kan hij sneller ziek worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:53

Idd dat is niet echt slim nee , mijn jongste had voor de winter geen ballen (helaas had hem zo graag vast een chick voor de winter gegund) dus hij zit alleen maar wel buiten en zonder ballen >< want die zijn er nog niet :')

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 18:09

Mindim schreef:
Tja, ik denk altijd maar, als je zelf met je ram naar de dierenarts moet om te laten castreren, dan ben je al snel meer kwijt dan 40 euro en dan krijg je ook de entingen er nog over.
In de dierenwinkel zijn de konijnen hier 27.50, maar die hebben geen enting of wat dan ook gehad. Dus tel uit je winst.

Ze mogen de prijzen van konijnen wel wat omhoog gooien om mijn part in de dierenwinkels, mensen kopen ze nu te impulsief, omdat ze zo goedkoop zijn.

:j ik mocht mijn eerste konijntje uitzoeken bij een dierenwinkel en koste toen wel 5 gulden. Beestje is wel 15 geworden.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 18:28

Hier zijn de konijnen in de dierenwinkels nog geen eens 10 euro. Ik zou nooit meer een konijn uit de dierenwinkel halen. Ik heb dat 1x gedaan, het zou een dwerg x half groot konijn zijn, wist ik veel dat ik met een rasechte Thuringer te maken had? Meestal lijken ze in de dierenwinkel ook kleiner. Als ze eenmaal ruimte hebben, die in dierenwinkels vaak ontbreekt, groeien ze ook ineens een heel stuk.

Ik ben het ook helemaal met Mindim eens!

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 18:39

bestaat er een manier om ervoor te zorgen dat het water van de konijntjes buiten niet bevriest?

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 18:42

Je hebt van die hoezen die je om de drinkflessen kan doen, maar of die werken weet ik niet. Ik heb ze zelf binnen zitten, dus ik heb geen last van bevroren flessen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 18:48

Dan bevriest de tuit alsnog :)
\
het is gewoon controleren , ik doe het 2x per dag . Ik doe die van mijn huisgenoot ook maar , ze heeft het verstand van een 6 jarige en meer dan voeren en schoonmaken van het hok doet ze niet...

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 18:51

Denise1984 schreef:
Eierdoos met paar gaatjes en dan volproppen met hooi en dan dicht doen zijn ze ook zoet mee :)

Heb dat net gedaan, ze vind het geweldig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 18:56

Denise1984 schreef:
Mindim schreef:

:j ik mocht mijn eerste konijntje uitzoeken bij een dierenwinkel en koste toen wel 5 gulden. Beestje is wel 15 geworden.

Ik zeg toch ook niet dat ze niet oud kunnen worden? Ze komen vaak al veel te jong van hun moeder af, worden ze niet binnen termijn van schattigheid verkocht gaan ze als voer voor de slangen en als laatste houd je broodfok in stand. Daarom ben ik tegen verkoop van konijnen in dierenwinkels ;-) Niet omdat ik denk dat ze niet oud kunnen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 18:57

Ik geef hier bakjes water, ververs nu 2 a drie maal daags als het water bevroren is. Blijven ze tenminste niet met hun snuit aan het ijzer plakken.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 19:06

Oh sorry, niet aan gedacht. Tja, dat krijg je als je geen buitenkonijnen hebt :P
Ik las hier over wc rollen met hooi. Kan dit? Is het niet giftig als ze het binnenkrijgen?

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 19:22

Mindim schreef:
Ik zeg toch ook niet dat ze niet oud kunnen worden? Ze komen vaak al veel te jong van hun moeder af, worden ze niet binnen termijn van schattigheid verkocht gaan ze als voer voor de slangen en als laatste houd je broodfok in stand. Daarom ben ik tegen verkoop van konijnen in dierenwinkels ;-) Niet omdat ik denk dat ze niet oud kunnen worden.

Ehmm je vat hem verkeerd op *D