Tegenstanders vers vlees voeding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:10

haboshof schreef:
Ik lees veel liever welke brok mensen voeren.

Nu, als ik een brok moest voeren dan Canex. En niks anders.
Wat ik belangrijk vind in een brok is dat er geen chemische antioxidanten inzitten, of geur en kleurstoffen.
Redelijk vleesaandeel...dat soort dingen.

De ervaring is dat de duurste brok niet altijd de beste hoeft te zijn, voor mij is eukaneuba daar een goed voorbeeld van.
Ik kijk liever waar doet mijn hond het goed op.

En oh ja, de meeste van mijn honden hadden zeker geen problemen op Canex, zagen er goed uit, mooie vachten e.d.
Waarom ik dan toch overgestapt ben op vlees?

Ik had een hond erbij die heel slecht wilde eten, en ja het vers gaat er bij hem net iets gemakkelijker in.
Als jij een hond hebt die hard moet trainen/werken en die je nodig hebt thuis aan de schapen dan wil je die in een goeie conditie
houden en niet graatmager zien.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:14

Ik vind het altijd zo opvallend dat mensen het raar vinden dat er op een discussieforum gediscussieerd wordt.
Wil je geen disccue maar alleen ja en amen dan moet je een Hk topic aanmaken. En alsnog sta je dan niet vrij van discussie, want he we zijn mensen en ieder mens heeft nou eenmaal niet dezelfde ideeën.

Want ja, ik vind het raar als iemand zegt dat de Mc Donalds gezonder is dan een maaltijd met aardappelen, groente en (vega)vlees.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:14

Ik voer Kjens :D heel tevreden over :), de zalm en rijst variant, en zo nu en dan krijgen ze wat gedroogde pens, of een gedroogd kipfiletje, rauw eitje, af en toe eens duck of carnibest, en deze week ook even gedroogde stukken lamsvlees gekocht als snack, struisvogelkoekjes van carnibest en gedroogde eendenekjes.
Mijn honden, een border terrier van 3 en een duitse staande draadhaar van 3 doen het er erg goed op. De border heb ik een paar maand geleden overgenomen van iemand, daar kreeg hij pedigree, daar heb ik hem wel afgehaald, hij was ook iets te dik, nu een paar maand verder zit hij op een nette 9.3kg, heeft weer taille en kwam van 10kg af.
Mijn duitse staande woog aanvankelijk rond de 31kg, voerhoeveelheden op de zak aangehouden, en gister woog hij 28.5 dus daar mag weer wat op, vind ik net iets te weinig, voel net iets te makkelijk zn bekken nu. Maar is altijd een beetje spelen met zo'n nieuw voer. En hij is ook de hele dag in de weer met de border nu. dus dat scheelt ook een hoop denk ik.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:15

Canex heb ik ook gevoerd. Goede ervaringen mee. Ik trainde met die hond bij een VDH groep.

Ik voer trouwens nu Bozita Robur uit Zweden. Ook zonder kunstmatige kleurstoffen,smaakversterkers en conserveringsmiddelen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:16

Air schreef:
Ik vind het altijd zo opvallend dat mensen het raar vinden dat er op een discussieforum gediscussieerd wordt.
Wil je geen disccue maar alleen ja en amen dan moet je een Hk topic aanmaken. En alsnog sta je dan niet vrij van discussie, want he we zijn mensen en ieder mens heeft nou eenmaal niet dezelfde ideeën.

Want ja, ik vind het raar als iemand zegt dat de Mc Donalds gezonder is dan een maaltijd met aardappelen, groente en (vega)vlees.

zeker mag een discussie, alleen moet je dat wel in het goede topic doen dan. Lijkt mij toch. Tuurlijk mogen mensen van mij discussieren, maar het is nu vooral zwart-wit bij de puur versvoerders en eigelijk geen discussieren aan.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:21

Air schreef:

Ik wil best een discussie, maar dan met tegenstanders vers vlees voeding, want daar gaat dit topic over. Anders heette het topic vast: versvlees versus brok.

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:22

op het voernatuurlijk forum is er een topic met foto's van dieren voordat ze vers vlees kregen en op het moment dat ze al een tijd vers vlees krijgen. Deze foto's zeggen naar mijn mening genoeg.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:25

atilla schreef:
op het voernatuurlijk forum is er een topic met foto's van dieren voordat ze vers vlees kregen en op het moment dat ze al een tijd vers vlees krijgen. Deze foto's zeggen naar mijn mening genoeg.

Het gaat hier over brok en niet over vlees

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:29

haboshof schreef:
Ik wil best een discussie, maar dan met tegenstanders vers vlees voeding, want daar gaat dit topic over. Anders heette het topic vast: versvlees versus brok.

Misschien moet je dan een eigen topic aanmaken met als titel 'alleen voor brokvoerders'. Tot die tijd bepaalt iedereen zelf of die zich in de discussie mengt of niet... Vooralsnog gaat het over over tegenstanders van VERS VLEES, wat dus een discussie uitlokt met mensen die, jawel, vers vlees voeren!

haboshof schreef:
Het valt me op dat versvoerders iedere keer met dezelfde dingen komen. Zoals vacht, gebit en jeukproblemen.

Of met de samenstelling van brok, die niet is gebaseerd op het feit dat een hond een carnivoor is, of hij nou wel veel op de wolf lijkt of niet...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:38

haboshof schreef:
Air schreef:

Blijkbaar heb je de openingspost niet gelezen. :) Misschien nog maar even doen voordat je anderen beschuldigd?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:57

haboshof schreef:
Daar heb je een goede Wilawander.

Het valt me op dat versvoerders iedere keer met dezelfde dingen komen. Zoals vacht, gebit en jeukproblemen. En laat ik daar nu nog nooit mee te maken gehad hebben bij mijn brokgevoerde honden. Als ik daadwerkelijk verschil had gezien na de ziekte van mijn man, dan had ik er vast voor over gehad om met plastic handschoenen te werken en nog schoner te worden bij het voeren, maar ik zie geen verschil. Ik heb vast s..... in de ogen, maar echt mijn honden doen het goed op brok.

En heel raar, ik heb heel erg veel honden gehad in de opvang en die deden het ook allemaal goed op mijn brok, en die hadden allemaal iets anders gegeten voordat ze bij ons kwamen.

Ik vind dit helemaal geen discussie,meer een wellus- nietus spelletje. En de versvoerders gaan bespreken waar ze hun produkten vandaan hebben . Heel interessant in een tegenstanders vers vlees topic.
Ik lees veel liever welke brok mensen voeren.

Ik voer brok en heb 4 gezonde honden zonder jeuk, met stralende gebitten (1,2, 7 en 8 jaar) in top sportconditie, snel door de verharing, mooi op gewicht, niet stinkend, 1 x per dag ontlasting, geen anaalklierproblemen en ook nog eens allen officieel geröntgend ED en HD, geen groeipijnen en 1 van de 3 die te groot geworden is (kreeg destijds en goedkoop voer) en de rest keurig binnen de maat. Klinkt te volmaakt hé :D

Wij voeren 1 hond RC German Shepard 24 en de rest Chudleys (zelfde fabriek als Dodson and Horell van de paarden)

VillaNeusjes

Re: Tegenstanders vers vlees voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 20:29

Ik snap dat iemand heel erg schrikt van bacterien in vlees , maar volgens mij heeft dat echt met hygiene te maken hoe je het vlees behandeld dan dat het het vlees zn schuld is. Zoals iemand anders zei, net als kip en salmonella, kruisbesmettingen etc...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 20:50

Onze hond is er dus één die over gaat van brok op nu renske, als de problemen dan nog niet weggaan volledig kvv.

Wat hij tot 11 weken te eten kreeg weten we niet, we kregen een zak pedigree mee. Daar heeft hij bij ons één maaltijd van gehad. Daarna is hij overgegaan op RC veterinary puppy, junior, adult sensitive, neutered. Uiteindelijk is hij vorig jaar op 31 december overgeschakeld nadat hij in de zomer veel jeuk had gehad en deze niet helemaal weg was gegaan op Acana grasslands. Dit ging even goed maar kreeg hij langzaam aan steeds meer jeuk van tot hij in juli bij mij in Wageningen noodgedwongen over ging op Orijen (hond bleef langer logeren dan gepland en het voer was op) en binnen weinig tijd was hij eigenlijk van de jeuk af. Van de zomer ook een vlooienallergie gehad en nu is deze weg maar hij is nog steeds niet 100% van de jeuk af. Wel 95% en zijn huid en vacht hersteld ook weer, maar we weten dat het erger is dan hoe het twee jaar geleden was en toen was hij al niet 100% jeukvrij (hij heeft altijd wel wat gekrabd, maar in eerste instantie dachten we dat dit normaal was, het is onze eerste hond en de hond van de buren krabt ook regelmatig, we weten ondertussen dat die om de dag prednison krijgt tegen de jeuk). We hopen dus dat we zo de jeuk verder terug kunnen dringen.

Had hij geen jeuk gehad, was hij zeker weten op brok blijven staan.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 21:45

atilla schreef:

Ja dat is lekker makkelijk. Laten ze ook foto's zien waarop geen resultaat te zien is? Daarmee wil ik niet zeggen dat er geen honden zijn die het wél beter doen op vlees, maar dat wil niet zeggen dat dat voor elke hond geldt.

Ik ben niet zozeer tegen het vlees voeren als wel dat je als brokvoerder wordt afgeschoten door diezelfde vleesvoerders, want 'oh wat zijn brokvoerders toch slecht bezig'. Mijn honden hebben toch echt stralende ogen, glimmende vachten, keurige drollen, geen jeuk, geen anaalklier-problemen, normale ontlasting, veel energie, geen hd, ed en andere lichamelijke problemen en dat terwijl ik toch zeker een probleemras heb.

Waarom moet dat vleesvoeren door een ieders strot heen geduwd worden (ik generaliseer even)? Omdat het beter is voor de hond? Ik geloof niet dat mijn honden er beter van zouden worden, ze kunnen namelijk lichamelijk gewoon niet beter.

Wel zal naar elke hond individueel gekeken moeten worden wat het beste werkt en dus zullen er absoluut honden zijn die het beter doen op vlees. Maar om 1 of andere reden willen vleesvoerders gewoon niet accepteren dat er ook een heleboel honden zijn die het echt uitstekend doen op brok.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 22:18

Dat is nou juist het punt, je kan niet binnenin kijken.
Daarnaast voerde je Rc toch? Je betaald dus in feite voor BHA, dat snap ik niet. Als je dat toch wil doen(teveel geld uitgeven aan voer), waarom dan geen brok met meer vlees en minder of geen granen?

Je moet eens ieder dag naar de McDonalds gaan met je kind, ziet er gezond uit dus je verteld het tegen iedereen.... ik snap dus niet waarom mensen dat wel snappen, maar niet snappen dat granen ed. eigenlijk hetzelfde zijn, alleen dan bij een hond.

Ik zou zeggen wat betreft dat forum, zoek het even op. Ik heb een paar foto's bekeken en er staan inderdaad gewoon honden bij die echt geen rare vacht hadden bij brok... toch zie je dan verschil.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 22:43

Tja, ik geloof niet alles wat er op het web wordt gegooid en de vleesvoerders blijven maar roepen over BHA en dat granen niet voor honden zijn. Allemaal prima, maar ik heb hier voor mijn ogen het bewijs lopen dat ze het prima doen op de granenbrokken MET BHA.

Ik heb het een geweldig interessante discussie gevonden, maar het is een never ending story. De argumenten blijven hetzelfde. Zowel van de tegenstanders als van de voorstanders. De discussie heeft mij gebracht dat ik inmiddels wel geloof dat, mits mensen zeer er goed in verdiept hebben, vlees voeren goed is voor je hond. Er kleven echter wel degelijk risico's aan het vlees voeren. Het vraagt immers wel iets meer van de eigenaar dan "een beetje van dit en een beetje van dat". De discussie heeft mij echter niet kunnen overtuigen om over te stappen. Misschien zou dat anders zijn als ik problemen zou hebben, maar die heb ik dus niet.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 22:56

jilleroo schreef:
Ik snap dat iemand heel erg schrikt van bacterien in vlees , maar volgens mij heeft dat echt met hygiene te maken hoe je het vlees behandeld dan dat het het vlees zn schuld is. Zoals iemand anders zei, net als kip en salmonella, kruisbesmettingen etc...

Hieruit begrijp ik dat je er helemaal geen verstand van hebt. Dit kan iedereen overkomen en heeft dus niks met hygiene te maken. Maar goed er valt toch niet te praten met mensen die bepaalde vooroordelen hebben.

Dus sorry Estera, ik stop er mee. Ik kan mijn energie beter steken in mijn dieren. I'm too old for this oliebol. Ik ga niet meer tegen de betwetertjes in. Niet om ze te laten winnen, maar omdat hier totaal niet tegen te praten valt, net een stelletje kleutertjes.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 23:03

Moet altijd erg lachen om de MC vergelijking. Als een mens dagelijks MC eet is het binnen de kortste keren kogelrond. Mijn honden zijn keurig op gewicht met brokken dus dat is al een belachelijke vergelijking.

Dan de mensen die op vers overgaan bij honden die jeuk hebben. De grootste oorzaak voor jeuk die langer duurt is dat mensen vaak al snel zeggen, oh dat is het voer, hup wisselen, hmmm helpt niks, voer nummer 2, voer nummer 3 enz.
Word even vergeten dat een hond op voer ingesteld word zeker een ras wat bijvoorbeeld gevoelig is voor omstellingen qua maag en darm. Zo'n omstelling duurt ca. 2 maand.... meestal word er dan na elke zak gewisseld enz. Hond heeft last van gifstoffen die moeten ergens heen dus diarree, via de huid als jeuk enz.

Meestal is dus de voeding niet de oorzaak maar de mens en het voeren op zich.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 23:50

haboshof schreef:
jilleroo schreef:

Hieruit begrijp ik dat je er helemaal geen verstand van hebt. Dit kan iedereen overkomen en heeft dus niks met hygiene te maken. Maar goed er valt toch niet te praten met mensen die bepaalde vooroordelen hebben.

Dus sorry Estera, ik stop er mee. Ik kan mijn energie beter steken in mijn dieren. I'm too old for this oliebol. Ik ga niet meer tegen de betwetertjes in. Niet om ze te laten winnen, maar omdat hier totaal niet tegen te praten valt, net een stelletje kleutertjes.

Nee dit is een erg volwassen reactie. Het kan inderdaad iedereen overkomen: we zijn mensen, we maken nou eenmaal fouten. En ja dat heeft wel degelijk met hygiene te maken.

Estera: het getuigd niet echt van lezen als je net doet alsof Kvv niet bestaat, eerlijk gezegd.
En wat zeg ik nou net? Je weet niet wat er binnenin je hond afspeelt. Problemen ontstaan ook vaak op een wat oudere leeftijd.
Voor zover ik weet heeft rc dat van de BHA zelf bevestigd, dat zou je dan even moeten zoeken, moet ergens in een topic staan. Maar denk je dus oprecht dat granen goed zijn voor een hond? Misschien moet ik mijn konijnen dan vlees gaan voeren namelijk...

Willawander: ik zie dat hier nergens staan? Waarom zou je uberhaupt 100 broksoorten uitproberen als het probleem over is met vers? Dan is het toch gewoon duidelijk lijkt mij.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 00:23

Onze honden deden het altijd prima op brok, Dex tot een maand geleden ook.
Alleen ik heb de pech dat mijn hond een lastige huid ( lees onderhuidse schimmel en water allergie wat erg leuk is bij een labrador ) heeft en dan Ga je dingen proberen.
Dus bij toeval dat ik vlees voer, anders had ik gewoon bij brok gebleven. ( Benneful)
Ben het wel eens met de brok voeders dat vooral de vlees verkopers erg negatief doen over brokken.
Ik kreeg nog net niet op mijn flikker dat ik al 2,5 jaar brok voerde, en dat vind ik erg jammer.
Maar eigenlijk zie je dit toch ook in de paardenwereld.
Als het paard niet dag en nacht buiten komt ben je slecht voor je paard.
Ik vind het allemaal persoonlijk en we moeten gewoon blijven doen wat we zelf het beste vinden.
Ik zou nooit op iemand neer kijken omdat die gene het niet zo doet zoals ik het doe, zou toch te gek voor woorden wezen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 08:06

Wilawander schreef:
Moet altijd erg lachen om de MC vergelijking. Als een mens dagelijks MC eet is het binnen de kortste keren kogelrond. Mijn honden zijn keurig op gewicht met brokken dus dat is al een belachelijke vergelijking.

Dan de mensen die op vers overgaan bij honden die jeuk hebben. De grootste oorzaak voor jeuk die langer duurt is dat mensen vaak al snel zeggen, oh dat is het voer, hup wisselen, hmmm helpt niks, voer nummer 2, voer nummer 3 enz.
Word even vergeten dat een hond op voer ingesteld word zeker een ras wat bijvoorbeeld gevoelig is voor omstellingen qua maag en darm. Zo'n omstelling duurt ca. 2 maand.... meestal word er dan na elke zak gewisseld enz. Hond heeft last van gifstoffen die moeten ergens heen dus diarree, via de huid als jeuk enz.

Meestal is dus de voeding niet de oorzaak maar de mens en het voeren op zich.

Hier ga ik in mee. Helemaal mee eens.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 08:09

plientjedres schreef:
Alleen ik heb de pech dat mijn hond een lastige huid ( lees onderhuidse schimmel en water allergie wat erg leuk is bij een labrador ) heeft en dan Ga je dingen proberen.
Dus bij toeval dat ik vlees voer, anders had ik gewoon bij brok gebleven. ( Benneful)
Ben het wel eens met de brok voeders dat vooral de vlees verkopers erg negatief doen over brokken.
Ik kreeg nog net niet op mijn flikker dat ik al 2,5 jaar brok voerde, en dat vind ik erg jammer.
Ik vind het allemaal persoonlijk en we moeten gewoon blijven doen wat we zelf het beste vinden.
Ik zou nooit op iemand neer kijken omdat die gene het niet zo doet zoals ik het doe, zou toch te gek voor woorden wezen.

Hier geef je zelf aan dat schimmel en allergie de oorzaak van de huidproblemen zijn. En die ga je oplossen met voer? Mss de schimmel zelf ook gaan aanpakken?

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 08:32

wat mij opvalt op veel forums, als je voor iets bent, er dan snel kan worden aangenomen dat je tegen het ander bent.
Ik ben voor vlees voeren, maar ben niet tegen brok.
Ik rijd bitloos, maar ben niet tegen een bit.
Zijn maar voorbeeldjes.
Wat betreft " schone" brokken, die zijn er wel meer dan alleen canex ;)

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 09:58

Cemlys schreef:
plientjedres schreef:

Hier geef je zelf aan dat schimmel en allergie de oorzaak van de huidproblemen zijn. En die ga je oplossen met voer? Mss de schimmel zelf ook gaan aanpakken?

Daar heb je absoluut gelijk in, heb het meerdere keren behandeld maar komt steeds terug.
Ik hoop dat het nu weg blijft.
Steeds zo'n prik vind ik ook niet alles voor mijn hond.
De dierenarts zegt dat het van water komt, maar in deze periode ontkom je niet aan nattigheid.
Dus ik hoop dat het werkt, het heeft even tijd nodig.
Maar andrs was ik lekker bij brok gebleven want dat is veel makkelijker :b ik vergeet nog wel eens zo'n worst uit de vriezer te halen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 10:32

Estera schreef:
atilla schreef:

Ja dat is lekker makkelijk. Laten ze ook foto's zien waarop geen resultaat te zien is? Daarmee wil ik niet zeggen dat er geen honden zijn die het wél beter doen op vlees, maar dat wil niet zeggen dat dat voor elke hond geldt.

Ik ben niet zozeer tegen het vlees voeren als wel dat je als brokvoerder wordt afgeschoten door diezelfde vleesvoerders, want 'oh wat zijn brokvoerders toch slecht bezig'. Mijn honden hebben toch echt stralende ogen, glimmende vachten, keurige drollen, geen jeuk, geen anaalklier-problemen, normale ontlasting, veel energie, geen hd, ed en andere lichamelijke problemen en dat terwijl ik toch zeker een probleemras heb.

Waarom moet dat vleesvoeren door een ieders strot heen geduwd worden (ik generaliseer even)? Omdat het beter is voor de hond? Ik geloof niet dat mijn honden er beter van zouden worden, ze kunnen namelijk lichamelijk gewoon niet beter.

Wel zal naar elke hond individueel gekeken moeten worden wat het beste werkt en dus zullen er absoluut honden zijn die het beter doen op vlees. Maar om 1 of andere reden willen vleesvoerders gewoon niet accepteren dat er ook een heleboel honden zijn die het echt uitstekend doen op brok.

ik voer nu een tijd barf (daarvoor kvv) en daarvoor voerde ik mijn reu brok. ook ik zag helemaal geen problemen, wel wat aanslag op de tanden en de grote hopen poep.. dacht ik dat dat hoorde. verder helemaal geen jeuk, vacht zag er gewoon goed uit etc. ik sta wel altijd open voor nieuwe dingen dus ben me gaan inlezen en ervaringen aangehoord van vers voerders. er kwam inmiddels een 2e beauceron aan. ik stapte over en de "nieuwe" ging ook op vers. toen pas zag ik verschil bij mijn reu (ik dacht nl dat het ook niet beter kon) maar toch zag ik verschil, zijn bespiering werd veel droger, drollen werden kleine keutels, aanslag op tanden verdween, en hij werd minder vatsig (altijd had hij een jo jo effect :P )
dus wat mij betreft voert iedereen waar hij/zij zich goed bij voelt, ik ben inmiddels heeel tevreden over hoe mijn honden er uit zien :) <3