Werkhonden & Training

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:33

Rustig hier ineens! Iedereen alweer terug in het gewone ritme? Mijn vriend had 2 weken vakantie, en ik vind het verschikkelijk dat hij nu weer aan het werk is. Met alle rare gebeurtenissen de afgelopen weken vond ik het heerlijk dat hij overdag thuis was, ik hoefde ook wat minder te werken door Tin (tijdens de opname zeer begrijpende pensionklanten, welke de stallen over hebben genomen, echt top!, en op mijn werk een 0-uren contract en een begrijpende manager), en ben ondertussen ook weer flink aan de slag.
Moet wel zeggen dat het zonnetje gister me goed heeft gedaan, wat heb ik daar volop van genoten!

Lara word nu spelenderwijs klaargemaakt voor de IPO, over een paar maanden word ze echt getraind, maar voor nu heeft ze gister mogen speuren, en samen met de jonge honden die zijn geslaagd naar de mouw mogen bijten. Dit is gefilmd, ik zet hem er zo even bij. Bij ons op de vereniging werken ze met het principe dat de hond graag datgene moet willen hebben, je ziet dus dat ze als het ware opgefokt worden. Ik weet dat er laatst iemand was in dit topic die daar niet achter stond (weet alleen niet meer waarom), maar voor ons werkt het prima. Ze heeft nu enkel nog een leren bandje om, zodra ze echt gaan trainen komt er een tuigje.

Filmpje:

Tin moet van mij deze maand nog rust houden, is het daar totaal niet mee eens. Vorige week koffie gedronken op de vereniging met hem, op de terugweg ging hij uit zichzel appel lopen naast me, het was hilarisch. Januari heb ik zelf lekker volgeplant met wedstrijden, februari ga ik weer voorzichtig enkele minuten appel lopen, zodat hij wel wat denkwerk krijgt, maar niet overvraagt word (want dan wobbelt hij weer een flink end).

EmptyWords

Re: Werkhonden & Training

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:38

ze heeft znel door wat ze mopet doen

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:40

Ja, in haar koppie zit het wel goed :j . Het mooiste was dat ze al een paar minuten aan het meekijken was bij de andere honden, en er toen totaal niet op reageerde.

Normaal loopt er ook maar 1 hond op het veld met manwerk, alleen waren deze honden net geslaagd voor de EG, en was dit even 10 minuutjes kijken hoe of wat. Vanaf nu zullen ze in hun eentje verder gaan. Je ziet ook dat de duitse herder nog niet zoveel vertrouwen heeft, later is hij apart behandelt en durfde hij de worst te pakken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:00

Hier komt morgen een GT om aan het uitvallen te werken, aangezien het normale trainen niet meer werkte. Daar zijn we helemaal mee gestopt, ivm tijdgebrek, maar eigenlijk is ze nu een stuk makkelijker. Ik denk dat de 'druk' te hoog was voor haar.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 08:49

@ Utixo, kan je wat uitleg geven bij het filmpje? Ik ben helemaal niet bekend met pakwerk, en ben nu wel nieuwsgierig hoe en wat. Het lijkt me alleen al goed voor het zelfvertrouwen van je hond om hem dit te leren.

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 19:46

@ Utixo, wat gaaf!!!!

Kijk zoiets wil ik dus met onze hond ook gaan doen!
Alleen ben ik bang dat ik er gewoon niet geschikt voor ben ( de hond zeker weten wel)
Geweldig dat filmpje, ik denk als ik zo precies zou kunnen doen met onze hond dat ze helemaal blij word!

Ze is nu 13 maanden en we hebben niks met haar gedaan. Lekker pup en huishond laten wezen.
Natuurlijk hebben we wel veel problemen met haar ( weten wij wat van een mechel x hollander af...ik ben een klein schoothond type mens, maar nu willen we haar never meer kwijt!)

Het lijkt nu ook dat we elkaar NU pas beginnen te begrijpen!
Maar ze heeft iets van drammen.....kijk het zit zo, als ik haar achter het traphekje zet omdat wij gaan koken en eten, dan jankt ze...OMG de hele straat geniet dan mee. Negeren heeft geen nut, schelden, iets gooien ook niet, ze word alleen stil als ze erbij mag zijn.( maar jat dan het eten uit de hete pan ( gevaarlijk) en springt net niet op tafel om mijn eten te pikken....sinds een week word het iets beter, dan laat ik haar naast me los zitten, en wachten, dit wachten bouw ik iedere x meer op, nu is het ik 4 happen, dan zei 1 brokje, zo wil ik het uitbouwen tot ze weet dat eten = wachten en dan beloning.

Vandaag, ik was op stal, ze moet dan aangelijnd ( alle andere honden rennen en spelen los, maar die van ons rent weg achter een auto aan, en wil die auto dan aanvallen en opvreten....Ook erg gevaarlijk spel, dus never nooit los, behalve op het omheide honden uitlaat veld.
Maar goed, de pups waren uitgespeeld met Mutz ( zo heet ze) en lopen verder...Mutz zet het op een janken en piepen, ja ik weet, ze wou natuurlijk mee met de rest.
Maar ik zit er dan een meter naast, en nog dwingt ze dan af dat ik haar een ai geef, nou gedaan en dan huilt ze weer naar mij toe.

Negeren lukt gewoon niet, ze maakt te veel herrie!
( Net het geluid van dat filmpje uit moeten zetten, ze gilde als een wolf, kop in de lucht en janken!)

Helaas vind ik tot nu toe geen hondenschool die op basis van dit filmpje traint....
Laat staan mij advies kan geven hoe nu verder.
Ik heb gewoon het gevoel deze hond moet iets doen, ze is ongelukkig nu ( bijt zich vast in dekbed en knaagt dan, komt in een soort trance en gaat slapen)

Tja....

farpz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:35

Ik denk zelf dat je te snel toegegeven hebt met het negeren. (opzich logisch hoor, want je wilt natuurlijk ook niet de hele buurt ongelukkig maken, maar nu heb je jezelf er eigenlijk wel mee te pakken) Mocht je nu (opnieuw) beginnen met het negeren dan duurt het waarschijnlijk veel langer, omdat je tot nu toe steeds toegegeven hebt (door haar bij jullie te laten). Ook wanneer je zei dat ze "een aai afdwong" komt dat bij mij over dat je gewoon toegeeft aan wat zij wil.
Dat ze zich in het dekbed vast pakt en erin knaagt zou ik ook corrigeren. Als je dit gewoon laat wordt het op den duur vaak alleen maar erger en zodra ze dan ook maar een kleinste beetje stress ervaren beginnen ze vaak weer met hun 'tic'.
Voordat je met het pakwerk begint moet je sowieso het appél er goed op hebben zitten, en als ik dit zo lees, lijkt het me dat je daar nog niet aan toe bent. Maar desalniettemin is het goed dat je op zoek gaat naar een IPO club, die je ongetwijfeld verder kunnen helpen met je problemen! Als je in het noorden zat, dan wist ik er wel een paar voor je, maar in Limburg ben ik verder niet bekend, helaas. Misschien zijn er meer bokkers die bij je in de buurt wonen die wat weten? In elk geval heel veel succes! :)

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 21:12

hoi dames, hoe gaat het hier?

wij laten onze pup nu 20 weken om iets te doen hebben koffiepads zoeken in huis.
ze vind ze altijd vind het echt superknap <3

wij mogen pas met 6 maanden beginnen bij de volgende groep (jonge honden) en dan pas komt er wat uitdaging, de groep waar we nu in itten (puppie) is veel te weinig uitdaging voor haar en heb onderhand de blaren op mijn hand staan na 45 min, das gewoon niet leuk meer :')

farpz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 00:00

Ja ik sta ook altijd versteld van hoe goed de neus van een hond wel niet is! Toen we Sinterklaas aan het vieren waren had ik voor onze hond ook een blik vlees gekocht en ingepakt. Hij ging meteen voor het blik tussen alle cadeautjes! Echt leuk dat jullie haar nu al aan het speuren zetten! Misschien kun je ook alvast wat oefenen met een aanzet stokje? Dan wordt het speuren later denk ik ook gemakkelijker opgepakt! :)
Kun je zelf niet alvast bezig gaan met wat eigen oefeningen tijdens de les? Om het voor haar wat leuker te houden? Dan blijft het veld voor haar ook een plezier! :)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 00:13

Ik ga met Farpz mee wat betreft je probleem @GroteVogel!

Wij hebben exact hetzelfde gehad met onze hond toen ze pup was. Toen we haar 3 dagen in huis hadden zijn we bij alle buren langs gegaan en hebben uitgelegd dat mevrouw de hele boel bij elkaar gilt, maar dat we er even doorheen moesten zodat we straks allemaal een rustige toekomst tegemoet gaan ;) Gelukkig hadden ze er begrip voor (wel veel grappen over dierenmishandeling naar ons hoofd gekregen), maar het was echt vreselijk om te horen, dat gejank ging door merg en been. Mijn vriend en ik gingen soms met een koptelefoon op zitten, of naar zolder, omdat we er gewoon niet tegen konden. Uiteindelijk wint de aanhouder, hoe moeilijk het ook is...

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 07:39

farpz schreef:
Ja ik sta ook altijd versteld van hoe goed de neus van een hond wel niet is! Toen we Sinterklaas aan het vieren waren had ik voor onze hond ook een blik vlees gekocht en ingepakt. Hij ging meteen voor het blik tussen alle cadeautjes! Echt leuk dat jullie haar nu al aan het speuren zetten! Misschien kun je ook alvast wat oefenen met een aanzet stokje? Dan wordt het speuren later denk ik ook gemakkelijker opgepakt! :)
Kun je zelf niet alvast bezig gaan met wat eigen oefeningen tijdens de les? Om het voor haar wat leuker te houden? Dan blijft het veld voor haar ook een plezier! :)

wat is een aanzet stok?
wat betreft de les, het duurt gewoon te lang, we zitten met te veel hondjes op een een te klein veld, krijgen een bepaalde oefening en moeten om de beurt laten zien dat we die oefenen al dan niet beheersen, ik heb die oefening en alle andere die we moeten doen dan al 10 keer gedaan en is ze het wel een beetje kwijt (aandacht) en gaat ze dus vervelen :+

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 09:01

blaren op je handen? dat lijkt me niet echt lekker nee. Ik wil sowieso niet dat mijn dieren in de riem hangen eigenlijk, enthousiasme natuurlijk, en dat mag ook, maar niet zodanig dat mijn vellen erbij hangen haha!

@ Grotevogel, ik denk dat een goede training/ lessen die gebaseerd zijn op wederzijds respect (sowieso appèl) heel zinvol kunnen zijn. sowieso training over hondengedrag en de hond begrijpen. Ik krijg de indruk dat je hond maar weinig respect voor je heeft en je soms niet begrijpt. Juist dat dwangmatige gedrag komt vaak voort uit een instabiel dier dat leiding nodig heeft. leiding houdt in grenzen stellen en discipline (en niet alleen vertellen wat NIET mag, maar zéker ook wat WEL mag), maar zeker ook vertrouwen en affectie. Ik denk dat er genoeg clubs zijn die jullie daarbij goed kunnen helpen, zodat jullie elkaar beter gaan begrijpen.
Ik vind het wel leuk om te lezen dat jullie vooruitgang maken, ik kan me een verhaaltje herinneren van jou waarin je beschreef dat je het nog niet zo zag zitten. Gewoon doorzetten en even wat begeleiding inschakelen, dan komt het helemaal goed!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 09:26

@fjordowner18; zie dat je in Zoelen woont. Train je bij HSV in Tiel?
Ik heb daar ook gezeten met mijn DH maar dat ging ook niet. Hond werd super irritant van het wachten en de grote, dicht op elkaar zittende groepen. Ging ook uitvallen. Ben toen gestopt.

In zoelen zit ook een IPO club; misschien wist je dat al?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 09:59

Tja, de GT is hier van de week geweest en Tessa kan ook dwingen, maar je moet geen discussie aangaan met een hond. Tessa wil het liefst in je bord kruipen (pikt dan niks, maat eet niet makkelijk) dus als tip gehad, stuur haar naar haar plaats. (als ze dat commando kennen) En daarna elke keer als ze eraf komt, zonder aan te kijken en zonder iets te zeggen meenemen en terug op de plaats zetten. Niet dooreten, maar meteen alles neerzetten en haar terug op de plaats zetten. Duurde een tijdje (zo'n 3 kwartier hier, de GT had gewaarschuwd, want bij haar DH duurde het 3 uur) maar toen bleef ze liggen tot wij haar vrij gaven. Gisteravond heb ik haar 1 keer maar terug hoeven zetten.

Zo ook met aanlijnen, dat gaat hier met een partij hyper gedrag en een gejoel waar je bang van wordt. Dus de tip was, niet praten en met lichaamstaal haar rustig houden. Door het praten wordt ze nog hyperder. Na het aanlijnen haar op 1 plek laten zitten/staan tot je zelf klaar bent. Ik heb haar in 10 minuten tijd 30 keer terug gezet op de plek waar ze moest wachten en toen bleef ze keurig zitten.

EDIT: Je negeert dus wel, alleen geef je ook aan wat je wél verwacht. Hier ging alleen negeren ook voor geen meter, maar nu ze doorkrijgt wat we wel verwachten, valt het kwartje 10 keer sneller.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 10-01-13 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

farpz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 10:16

fjordowner18 schreef:
wat is een aanzet stok?
wat betreft de les, het duurt gewoon te lang, we zitten met te veel hondjes op een een te klein veld, krijgen een bepaalde oefening en moeten om de beurt laten zien dat we die oefenen al dan niet beheersen, ik heb die oefening en alle andere die we moeten doen dan al 10 keer gedaan en is ze het wel een beetje kwijt (aandacht) en gaat ze dus vervelen :+

Een aanzetstokje, ook wel piket genoemd, is een stokje, vaak van aluminium oid, die je bij het begin van het spoor zet. Het geeft dus de aanzet van het spoor weer. Vaak wrijven ze de geur er op die plek extra in. Het zorgt ervoor dat je hond al snel doorheeft waar het "werk" begint. Dus als je daar nu al mee oefent, pakt ze op het veld het speuren denk ik ook sneller op, omdat ze het aanzetstokje herkent. ;)

Ik snap dat ze dan de aandacht kwijt is (hadden wij ook op de hondenschool, echt heel vervelend) maar daarom stelde ik voor om misschien een andere oefening te oefenen terwijl je moet wachten. Sowieso behandelden wij maar heel weinig oefeningen tijdens de les en wouden ze daar echt heel lang op door gaan, mijn hond verloor na twee keer de oefening doen al de aandacht, gewoon omdat hij het saai vond. Dus ging ik thuis andere oefeningen verzinnen, zoals rol en ik ging alvast oefenen met blijf, terwijl we daar in de les bijvoorbeeld nog niet aan toe waren. Zo bleef de hond het ook leuk vinden! :)

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 10:26

Mijn vrouw zit in de hondensport en gisteren kregen we de vraag of we deze hond konden hebben:
http://www.dierentehuisarnhem.dierenbes ... nd/5/11133
Een vrijwilliger die ook in de sport zit heeft er wat bijtwerk op het mouwtje mee gedaan en dat pakt ze goed op.
Zelf hebben we geen plaats en ook geen tijd maar misschien ziet hier iemand er een uitdaging in.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 13:48

Toch jammer dat zo'n hond daar komt en dat er maar gelijk mee op de mouw gezet gaat worden. Ik had liever gezien dat ze de tijd zouden investeren in het gedrag van de hond, duidelijk een dier wat nog geen grenzen kent. Als je daar gelijk pakwerk mee gaat doen en zeker als het een slimme is, dan weten ze zo hun "onbekende" te gebruiken...

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:26

Ben ik het mee eens, jammer dat ze dat dier geprobeerd hebben op de mouw, eerst appél en een stabiel karakter dan pas het manwerk :j
Vind het wel een leuke hond zou dr hier zo heen willen halen maar dat kan helaas niet.

farpz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:41

Nou daar sluit ik me bij aan! Een nerveuze hond zet je niet zomaar op de mouw. Zoals Seven ook zegt: eerst appél en stabiel karakter!
Wij wonen in een groot gezin en daar wordt ze niet bij geplaatst. Nog even verder zoeken dus! :)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:57

Het is ook geen verkeerd dier om te zien, absoluut niet. Wij hebben er hier al 6 zitten, en er staat niet bij of ze met andere honden kan en dus eigenlijk ook geen tijd voor. Daarbij denk ik dat ze meer kans van slagen hebben als ze haar via de werk/sport connecties aanbieden ipv voornamelijk particulier bereik.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 15:33

Albert schreef:
Mijn vrouw zit in de hondensport en gisteren kregen we de vraag of we deze hond konden hebben:
http://www.dierentehuisarnhem.dierenbes ... nd/5/11133
Een vrijwilliger die ook in de sport zit heeft er wat bijtwerk op het mouwtje mee gedaan en dat pakt ze goed op.
Zelf hebben we geen plaats en ook geen tijd maar misschien ziet hier iemand er een uitdaging in.

Ik reageer even hierop aangezien ik gister de vrouw van Albert benaderde over deze hond. Ik ken het hondje van dit asiel en het is een pittige tante. Ze was 6 maanden toen ze gevonden werd aan de boom. Ze kende een mouw kennelijk al, aangezien ze zelf initiatief nam (toen was er nog geen sprake van een mouwtje maar een doek die iemand vast had waar ze zich op fixeerde)...zo jong al..., daar hoeft men de mensen die toen een mouw hebben gepakt niets in te verwijten, slechts de voormalige eigenaar die een pup al zo traint en dan aan een boom knupt en achter laat. ;) Bij een asiel willen ze natuurlijk wel weten wat voor hond het is als ze zo reageren, voor het naar een gezinnetje zou gaan waar later zou blijken dat het dier daar niet thuis hoort.
Het is een hond die nog eea moet leren, maar absoluut een hond die wil werken. Zou fijn zijn als het hondje bij een baasje zou komen die met het karakter om kan gaan. Het dier is aan een boom aangetroffen dus heeft geen papieren er bij en het is een teef. Hier is het algemeen bekend dat men voor de sport vaak liever een reu heeft. Het asiel zoekt een zeer goede baas voor de hond en doet haar niet zomaar naar iedereen weg, het moet wel iemand zijn die met een dergelijke hond om weet te gaan. Albert berichtte mij dat hij het hier had neer gezet, en ik hoop dat er iemand is die de hond een goed en juist tehuis kan bieden. :j
Laatst bijgewerkt door Bravura op 10-01-13 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 15:42

Die dame zou hier 100% goed op dr plaats zijn maar komt op dit moment niet uit om een extra hond er bij te nemen. Wel jammer ik werk graag met teven ze zijn fel en pittig maar je moet dr wel mee om kunnen gaan :j

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 16:11

Oh zo erg om te lezen wat mensen met hun eigen hond kunnen doen...
Dan kijk ik naar Mutz en denk, nee jij hoort gewoon bij mij ;-)

Zeker hebben we stappen vooruit gemaakt, gelukkig, ja ik herinner me ook nog iedere dag wel dat ik haar het liefst weg wou doen.
Nogmaals als ik van te voren had geweten waar ik aan begon had ik haar nooit genomen.Ja zo denk ik er nog steeds over.

Maar ach, ze is super lief in en om het huis, met de 2 kleine hondjes gaat het redelijk goed samen, al vertrouw ik het niet en zou ze nooit alleen laten alle 3.
Normaal sliepen ze alle 3 in de slaapkamer maar sinds Mutz er 1 uit schrik aan heeft gevlogen, wat die kleine niet pikte natuurlijk, Mutz pech een gaatje in de lip.
Nu hebben we een heel ritueel savonds.
Ik hoef niet eens meer wat te zeggen ( probeer vooral met Mutz zo weinig mogelijk te praten, ze kijkt me dan echt schuin aan zo van mens ik snap je niet, doe normaal, haha.

Leuk om te zien, dat zonder woorden met alleen gebaren Mutz weer om half 11 laatste x naar buiten, even rennen in de tuin en plassen.
Dan klik ik met mijn tong en komt ze naar binnen, pootjes afvegen ( laat ze nu heel goed toe) en dan drinken en naar bed.
Mutz gaat dan ook echt liggen, pakt het dekbed, knaagt zich vast en slaapt, Tot smorgens staat ze nu ook niet meer op, in het begin liep ze me echt vervelend overal achterna, nu kan ik iig rustig naar de wc zonder dat ze naast me staat.
Ze is dan ook heel lui smorgens, als het regent komt ze echt dat bed niet uit om weer naar buiten te gaan....Soms moet ik haar echt aanlijnen en mee slepen. Nouja eenmaal buiten heeft we wel weer plezier.

Ook heeft ze niet meer dat ze van 0 naar level 100 gaat.
We gaan iedere dag naar een omheind veld, stoeien kan ik niet met haar, dan komt ze helemaal los en gooit mij echt om.
Balletjes, heerlijk , ze rent er mee rond alsof het een biefstuk is, en als ik geen ander balletje heb om te ruilen laat ze never meer los.( Word nog steeds aan gewerkt)

Omdat ze zo sterk is loop ik met haar met een neusriem. Voor mij de oplossing om met haar te kunnen lopen, helaas helpt het niet naar haar grote vijand, auto's.
Als ik eerst haar 10 min flik laat hollen achter een bal aan in de tuin, dan de riemen pak, gaat ze ook lief ervoor zitten, weet dan dat we op straat gaan lopen.

Dat negeren lukt bijna niet als ze keihard gaat gillen, ik heb niet zo vriendelijke buren, 1 buurman kwam me een tijd geleden waarschuwen dat ze mn hond willen vergiftigen, dus ik moet echt opletten.

Ik ga straks meteen aan de slag met haar om zonder woorden haar terug te zetten op haar plek, en dan verder eten.Ik heb gelukkig alle tijd hihi.

Ik maak zeker veel fouten , iedere dag nog, waar de 1 roept iets absoluut niet doen, heb ik vaak van dit doe ik wel, vinden we samen prettig.( BV Als ik achter de pc zit, dan mag Mutz voor we naar bed gaan bij mij komen. Dan mag ze tegen me aan staan en me helemaal af kussen, ze heeft mij dan wel vast met haar voorpoten, maar het ziet er misschien uit alsof ik niks meer kan, ik heb haar poten in mijn handen en als ik wil stoppen zeg ik alleen maar *klaar* en dan zakt ze terug op de grond. Ze kwispelt dan echt heel hard ( en normaal zie je haar staart bijna nooit bewegen) Dan sta ik op en volgt ze me naar buiten, efin het avond ritueel.
Klinkt misschien schoothond achtig, maar dit doen we al maanden zo.
Opspringen tegen mij aan met binnen komen is ook ver eruit, ze weet nu dat ze een knie krijgt en loopt meteen mee aan mijn knie naar de keuken, zit, koekje en dan knuffel.

Klinkt misschien dom maar ben nu al trots dat ik al zo ver ben, had dit nooit gedacht.
Wij doen lekker alles op ons eigen tempo.
Benieuwd wanneer ze voor het eerst loops word, merk niks aan haar, ze is nu 13 maanden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 16:14

Hier is ook een enorm vocaal aanwezige hond, maar door het hele simpele ' niet in discussie' gaan en duidelijkheid geven wat er van haar verwacht wordt, stopt het joelen en piepen ook. Hopelijk voor jou ook!

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 16:18

Ik ga nu ook maar wat vroeger in de middag warm eten en koken, dan hebben de buren er minder last van ;-)
Zo meteen eens aan bellen en ze alvast waarschuwen dat er even flink lawaai kan komen ......
( Mutz moet achter het traphekje blijven als wij in de keuken zitten, is het veiligst voor haar omdat ze gewoon haar poten op de hete inductie kookplaat zet, eten uit de kokende pan steelt enz.
De 2 kleintjes duw ik de slaapkamer in, want als Mutz die wel ziet lopen in de keuken heeft het denk ik ook geen nut.