Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 15:13

assie schreef:
Nee, dat is niet mijn punt ;) . Mijn punt is dat moeilijkheden worden weggewuifd. En zeker bij een grote operatie als dit vind ik dat kwalijk. Dan moet je een backup plan hebben, liefst 3.

Jij geeft toch zelf aan bij punt 3 dat Noorwegen aan walvisvaart doet en dat je dat dan schijnbaar twijfelachtig vindt vanwege je Hmmmmmm. Verder schijnt dat helemaal niet meer zo fanatiek te zijn en is het beperkt tot 1 soort.

Ik zie liever dat ze het met een traject proberen, ook met noorwegen, immers zit niet iedereen daar in de walvisvaart, inclusief alle haken en ogen, dan waar ze nu beland is. Ik vind juist dat de stap naar het dolfinarium te gemakkelijk is genomen, men gaat de moeilijkheden van een grote operatie uit de weg. Het dier heeft nooit een kans gehad, want men was er een week na het ophalen al over uit dat ze niet weer terug zou gaan. (dat heb ik ergens gelezen en hier ook in het topic gezet, moet even weer zoeken voor bronvermelding).

assie

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 15:32

Ik vind dat inderdaad twijfelachtig (resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst, of juist wel, in dit geval). Maar mijn punt was met betrekking tot het releaseplan waar moeilijkheden werden weggewuifd. Één van die moeilijkheden is bijvoorbeeld Noorwegens reputatie.
Maar ook: 'hoe moet Morgan behandeld worden als ze ziek wordt, als ze daar niet (meer) op getraind is' Dan kun je hier wel zeggen: dat is de natuur. Maar dat is niet zoals het in het plan beschreven is. Daar staat namelijk dat alles op ieder moment terugkeerbaar is (dus dat ze altijd terug kan naar een park).
Daarnaast is dat ook enigzins tegenstrijdig: géén menselijk contact. Wél training zodat ze een boot kan volgen (met alle gevolgen van dien, zie Luna). Ik weet niet... het klopt gewoon net niet voor mijn gevoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 16:12

assie schreef:
Ik vind dat inderdaad twijfelachtig (resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst, of juist wel, in dit geval). Maar mijn punt was met betrekking tot het releaseplan waar moeilijkheden werden weggewuifd. Één van die moeilijkheden is bijvoorbeeld Noorwegens reputatie.
Maar ook: 'hoe moet Morgan behandeld worden als ze ziek wordt, als ze daar niet (meer) op getraind is' Dan kun je hier wel zeggen: dat is de natuur. Maar dat is niet zoals het in het plan beschreven is. Daar staat namelijk dat alles op ieder moment terugkeerbaar is (dus dat ze altijd terug kan naar een park).
Daarnaast is dat ook enigzins tegenstrijdig: géén menselijk contact. Wél training zodat ze een boot kan volgen (met alle gevolgen van dien, zie Luna). Ik weet niet... het klopt gewoon net niet voor mijn gevoel.

Terugkeerbaar naar een park moet geen optie zijn. Als ze ziek wordt dan is het klaar, hersteld ze slecht, spuit haar af. Boten volgen zou dus niet moeten, moeten ze wat anders op verzinnen. Het kan ook zo zijn dat er na enkele weken haar pod opduikt en dat ze van hen kan verder leren. Niet alleen doemdenken.

Ik snap je vergelijk met Luna niet trouwens, Luna leefde in de Nootka Sound, waar vele toeristen hem kwamen opzoeken en dergelijke, hij ging zelfs naar de havens. Het was praktisch onvermijdelijk dat dit zou gebeuren, ze wilden hem niet voor niets daar weghalen. Dat dier ging al op boten af voor dat ze hem een boottraining gaven om hem daar weg te krijgen.
Wanneer je dit met Morgan zou willen doen, dan zou je een gebied moeten afzetten tegen verdere invloeden van de mens en dat is bij Luna veel te weinig gebeurt.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 16:21

Ja maar dat zijn wel twee van de peilers van het releaseplan ;) . Het boten volgen en het reversible-deel. Dat laatste is zelfs een van de grote punten zegt Free Morgan (als het mis gaat, kan ze altijd terug). En daarmee dus ook trainen op het terugkomgeluid (kunnen de meeste dieren in Harderwijk ook trouwens). Dat zijn allemaal punten van het plan.

En wie weet komt ze inderdaad wel binnen 5 dagen een pod tegen waarin ze wordt geaccepteerd. Je weet het niet. Maar daaraan vooraf is dan wel al een traject van enkele manden gegaan. Want je kunt haar (en daar is iedereen het wel over eens denk ik) 'even' terug in zee gooien. Ik doe niet per se aan doemdenken; ik noem het zelf liever realistisch :)

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 16:28

GamblersCup schreef:
simone_1986 schreef:
De opnames zijn waarschijnlijk gemaakt voor/tijdens of na de voorstelling en dan zit Morgan dus alleen, daarna zwemt ze met de andere orca's. Waarom zouden ze daarover liegen en wat voor nut heeft het voor hun om haar in een klein badje te houden?

Zijn "waarschijnlijk" gemaakt... hoe weet je dat nou? Wil je het zo graag geloven dat je het as feit neerzet? Het zou me niets verbazen als het niet zo was eerlijk gezegd. En met de rest van je zin... nou ja, ik kan niet anders zeggen dan dat ik je héél erg naief vind.

Ik weet zeker dat de filmpjes aan het begin van de show of einde van de show zijn gemaakt. Vanuit die huik waaruit gefilmd is kun je namelijk alllen komen tijdens de show als bezoeker zijnde...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 17:04

assie schreef:
Ja maar dat zijn wel twee van de peilers van het releaseplan ;) . Het boten volgen en het reversible-deel. Dat laatste is zelfs een van de grote punten zegt Free Morgan (als het mis gaat, kan ze altijd terug). En daarmee dus ook trainen op het terugkomgeluid (kunnen de meeste dieren in Harderwijk ook trouwens). Dat zijn allemaal punten van het plan.

En wie weet komt ze inderdaad wel binnen 5 dagen een pod tegen waarin ze wordt geaccepteerd. Je weet het niet. Maar daaraan vooraf is dan wel al een traject van enkele manden gegaan. Want je kunt haar (en daar is iedereen het wel over eens denk ik) 'even' terug in zee gooien. Ik doe niet per se aan doemdenken; ik noem het zelf liever realistisch :)

Kan ik het releaseplan ergens online vinden Assie? Valt me tegen van Free Morgan dat ze toch voor terugkeer pleiten als het niet goed gaat.

Ik ben het er inderdaad mee eens dat je haar niet 'even' kunt terug gooien in zee en dat daar wel een traject aan vooraf moet gaan.

Doemdenken/ realistisch ook goed, het kan beide twee kanten uit. Ik blijf het zeggen het hele topic door, dat ze haar geen kans hebben gegeven terug te keren, dat er niet iets in die richting is geprobeerd. Had haar iig in een seapen geprobeerd, dan hadden ze haar later kunnen terughalen als het niet zou lukken (zou mijn keus niet zijn), maar dan was er in elk geval iets geprobeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 17:05

Urko schreef:
Ik weet zeker dat de filmpjes aan het begin van de show of einde van de show zijn gemaakt. Vanuit die huik waaruit gefilmd is kun je namelijk alllen komen tijdens de show als bezoeker zijnde...

Maar als ik het begrijp, heeft ze dus meerdere malen per dag stress, omdat de anderen een show hebben?

Maar goed, nu ga ik mijn eigen kind even in het orkabad(naam van het bad) gooien, hopelijk komen we daar er niet eentje tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 17:09

Trouwens als je het bassin meet op Google maps, komt ie maar op 92 meter, geen 120?

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 17:16

Stress is niet per se slecht he ;) Zonder stress is een leven saai. Pas als het ononderbroken stress is, is het slecht.
Ik vergelijk het in deze even als een paard uit de groep halen om te werken. De achterblijvers kunnen het daar wel eens niet mee eens zijn. Is dat per se slecht? Mwah... weet ik niet.

En ja, releaseplan staat op hun website. Tenminste daar ga ik vanuit. Ik heb hem iig op mijn pc staan.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 21:28

Loody schreef:
griebels schreef:
Loody, hetzelfde geldt voor degene die jouw mening delen. Die staan ook niet open voor een andere mening...
De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet ;)

Nou ik denk het niet hoor...

Als je even een aantal pagina's terug leest. en het gesprek van Kimmie en mij doorleest, dan lees je ook dat ik het met heel veel dingen eens ben ;)

Ik sta open voor argumenten en neem ook dingen aan van een ander...en van jullie mis ik dat een beetje :o

Ik praat ook in het algemeen...

Punt blijft natuurlijk wel dat een discussie iets is waar mensen een verschillende mening hebben... anders heette het geen discussie :D

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 21:31

Loody schreef:
ik heb al zo vaak aangegeven dat ik ook Morgan liever in de zee had gezien, of in een afgesloten deel van de zee.

Helaas is dat niet gebeurd... vind ik ook jammer... Maar ik geloof wel dat ze er alles aan doen om Morgan zo goed mogelijk te verzorgen...

Ik geloof ook best dat ze goed voor Morgan zorgen, maar ze vergeten wel even de behoeften van een wild dier. En daar kan ik niet tegen...
Daarbij doen ze het ook nog voor het plezier van de mens en voor hun portemonnee...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:07

Mindim schreef:
@Assie, ik ben het helemaal eens met je betoog omtrent Keiko en Morgan. Er wordt over gesproken omdat het zowat het enige bekende verhaal is over een uitzetiting van een in gevangenschap levende orca.
Maar idd het is niet te vergelijken.
Alhoewel ik denk dat Morgan misschien een betere kans zou maken dan Keiko.
Ze weten ongeveer waar ze vandaan komt, bij welke populatie, maar niet bij welke specifieke pod. De kans op aansluiting lijkt me beter dan bij een dier, die gans zijn leven onder de mensen is geweest. (Hoe werd Keiko voordien eigenlijk gehouden, met of zonder andere orca's/)

Ik vind nog steeds dat het fjord een uitkomst was geweest, zekers nu er ook meerdere atlantische groepen in de buurt worden gesignaleerd.

Trouwens punt 3 vind ik dan weer een vreemd argument, moeten we de rest van de walvissen dan ook maar uit zee halen? En trouwens Noorwegen mag alleen nog maar op Minke walvissen jagen, dus zie ook niet in wat dat met Morgan van doen heeft. De walvisvaart in Noorwegen zit volgens de beichten toch al in een neerwaartse spiraal, door gebrek aan vraag en door activisten.

Keiko zat in een klein vies bassin in ik geloof Mexico...

WAarom zou Morgan 2 jaar geïsoleerd moeten worden?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:11

assie schreef:

Natuurlijk is het wel zo dat als ze opgenomen wordt in een pod (wel of geen familie) dan leren de andere orka's haar jagen etc. Dat gaat zo in een pod. DAarbij is ze nog steeds een baby die moet leren. Als ze nog in het wil had geleefd, leren ze pas jagen als ze een paar jaar oud zijn. Ben even kwijt hoe oud precies...

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:41

tja wat moet je hier nog op zeggen , ze heeft aardig wat nieuwe krassen erbij zie ik
en dat geluid wat ze maakt |(
en spelen? waarom laat ze dan dr ontlasting lopen??op moment dat ze gebeten wordt

ik vind niet dat ze morgan hadden moeten laten inslapen zoals velen van jullie vinden
en vrij in de natuur geen idee , ik denk als ze het zelfde traject gedaan zouden hebben zoals met keiko , ja waarom niet , ze was pas jaar uit natuur en met groot rehabilitatie project had het best gekund

maar dan had ik haar nog liever in een groot nieuw bassin in Harderwijk gezien met 1 orca erbij
dan zoals ze er nu bijzwemt in lp

Laatst bijgewerkt door JPTinkers op 23-12-11 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:56

Ach gosh... 4 seconden en ze kunnen alweer omdraaien - want muur... en dan zwemmen ze nog in een slakkengangetje... mijn hart doet zeer als ik dit zie ;(

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 23:09

Waarom Morgan twee jaar geïsoleerd zou moeten worden? Geen idee, dat staat in het plan. Nouja, niet letterlijk natuurlijk. Wel dat het proces zo'n 2 jaar gaat duren en dat er gedurende die tijd zo min mogelijk/geen contact met mensen moet zijn. Het enige contact dat ze dan zal hebben, is het eventuele contact met wilde orka's waarbij ze zich wel of niet aansluit. En dat contact zal beperkt zijn tot ze zich aansluit.
Wat wel duidelijk is, is dat de eerste paar fases (zonder orka-contact dus), ruim een jaar gaat duren.

De krassen die ze nu heeft vind ik niet meer dan normaal. Heb je Springer gezien vóór zijn herintroductie en na? Zij heeft er ook een hele score aan krassen bij hoor.
Daarnaast het ontlasten; dat zie je ook bij dolfijnen in spel. Maar goed, ik ben geen orka-speel-expert. Ik kan me wel zo voorstellen dat er nog een rangorde moet worden vastgesteld. En zoals ik Morgan ken, laat zij zich de kaas niet van het brood eten en is het dus terecht dat zij wordt terechtgewezen door de hoogste in rang (Kohana).

Goed; ik ben weer klaar met deze discussie. Ben benieuwd wat het volgende 'ooo joepie' bericht vanuit LP gaat zijn. En wat de OC daar dan weer tegenover gaat zetten aan 'ooo zielig'

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 00:01

Is dat Morgan in het filmpje?
En is het niet zo dat er bij orka's ook aan het begin een soort van macht strijd aan de gang is? net als bij honden, katten enz.

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 00:04

Een mooie sprong
23 december 2011
Verzorger: Ida

Ik kreeg net een leuk filmpje van mijn collega’s uit Loro Parque. Dat wilde ik graag met jullie delen. Je ziet Morgan samen met Kohana springen. Ik vind het zo gaaf om Morgan te zien springen. Wat vind jij?

Het is bijna Kerstmis. Morgan mag de Kerst lekker samen met haar adoptiefamilie doorbrengen en lijkt daar van te genieten. Je kunt ze veel samen zien spelen. Ga jij met Kerstmis ook speciale dingen doen met jouw familie?

Bron: www.kraamkamer.nl (hier staat ook een filmpje: http://www.kraamkamer.nl/#/weblog/Een-mooie-sprong )

Afbeelding

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 00:06

ja t is wel morgan dat zie je aan de oogvlekken

k denk dat er idd wel iets van rangorde bepaald zal moeten worden
maja er was ook gezegd dat de introductie rustig aan zou gaan en dat morgan niet voor de shows gebruikt zou gaan worden

nou introductie ging al vrij snel en op een ander filmpje wordt door 1 van de trainers gezegd dat ze ook shows gaat doen

achja we zullen zien hoe t met morgan afloopt in elk geval

kikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 11:03

JPTinkers schreef:
nou introductie ging al vrij snel en op een ander filmpje wordt door 1 van de trainers gezegd dat ze ook shows gaat doen

De intoductie in de groep is erg snel gegaan. Nomaal gaat daar een tijdje overheen. Maar ja de media he, ze wilden een happy end. Morgan die heerlijk met haar adoptiefamilie rondzwemt.

Ook werd er al door de trainers gezegt; dat als ze oud genoeg is ook voor nakomelingen mag gaan zorgen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 13:30

kikia schreef:
JPTinkers schreef:

De intoductie in de groep is erg snel gegaan. Nomaal gaat daar een tijdje overheen. Maar ja de media he, ze wilden een happy end. Morgan die heerlijk met haar adoptiefamilie rondzwemt.

Ook werd er al door de trainers gezegt; dat als ze oud genoeg is ook voor nakomelingen mag gaan zorgen.

Gelukkig gaat het ze niet om het geld, daar in Loro Parque :').

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 15:41

_San87_ schreef:
kikia schreef:

Het word een beetje eentonig.... :Z

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 16:10

Kaja schreef:
_San87_ schreef:

Toch aantrekkelijk genoeg om te komen lezen en reageren schijnbaar ;)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 17:25

Mag hier alleen gezegd worden wat er aan vrolijks over Morgan gezegd wordt dan? Nee toch?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 17:26

Kaja schreef:
_San87_ schreef:

Het wordt steeds maar weer bevestigd en bevestigd. Dat gejank van jou wordt ook eentonig en daar hoor je mij toch ook niet over zemelen?