Cesar Milan: 2 gezichten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 04:29

IK heb het van de week ook weer een keer gekeken en toe gebruikte hij een e-collar. (oftewel electric collar) Daar was ik toch ook echt geen fan van, het is van die dingen namelijk ook gewoon bewezen dat ze hoe dan ook meer stress veroorzaken (ik kan het artikel wel zoeken dat was tov andere hardhandige methodes en bij professionele trainers). Hij gebruikte het voor voedsel agressie, bij een bull dog achtige hond.

Ik geloof ook niet in zijn dominantie theorie. Ik heb ook toevallig net een intressante lezing gevolgd over hond/wolven gedrag en daar werd ook bij gezegd dat men bij wolven eigenlijk nooit van dominantie zal spreken het is een famillie groep en dan zijn er eigenlijk ook nooit 'dominantie' conflicten, de rangorde is heel statisch. Het op de rug keren noemde een bekende etholoog hetzelfde als je hond blijdschap te willen laten voelen door mechanisch zijn staart te kwispelen, ik vond dat wel een mooie/treffende vergelijking.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 04:41

MargreetW schreef:
Er komen steeds meer tegenstanders van Milan. En als jij Pikeur niets gezien hebt waar je op tegen was dan zou ik onderstaande link incl. filmpjes maar eens doorlezen.
http://www.dogsfriendly.be/mijnforum/in ... pic=4479.0

Als een hond de trap niet op wil (lees durft) dan doe je toch gewoon een slipketting om en scheur je hem omhoog?
Als je hond achter een kat aanjaagt dan doe je hem een shockkraag om?
Als een hond niet direct luistert dan doe je hem een shockband om?
Sorry hoor, dat is niet de roedelleider zijn maar iets afdwingen. Zulke honden worden straks zo bang dat het bijters worden, en wie heeft dan de schuld.
Onze hond heeft heeft een paar weken uitgevallen naar andere honden als ze aan de lijn was. Met rust en kalmte en duidelijke commando's was het zo over. Tijd en rust is zeker voor een pup veel belangrijker.
Op de meeste hondenscholen komen ze nu ook al terug van het zgn. flatten, en dat is meer diervriendelijk dan dat hij doet.
Bij probleemhonden moet ook de baas aangepakt worden, dan gaat de hond meestal zonder problemen mee in de oplossingen.

Sommige methodes past iedereen toe, ook die hij gebruikt. Maar wat hij doet is niet gewoon.
"Vroeger" brak je ook een paard, nu wordt het met geduld opgeleid. Eens kijken wie dan de fijnste paarden en honden heeft.
Mijn zegen heeft Cesar Milan in elk geval niet!

Nou, je snapt net zoveel van honden als van paarden.
En van zijn uitleg net zo min. ondertiteling uitgevallen of is de Engelse taal te moeilijk?) _O-

liedje89

Re: Cesar Milan: 2 gezichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 05:20

Ik wel iets minder tegen CM als Margreet ik vind zijn show ook best leuk om te kijken maar om nou te zeggen dat dit soort kritiek totaal ongegrond is vind ik ook wat ver gaan. Hij zet zijn slipketting toch ook express tegen het strottenhoofd, omdat een hond dat meer voelt, hij gebruikt toch ook elektrische schokken, hij flat toch ook terwijl dat inderdaad erg out-dated is. IK vind echter ook dat hij heel veel sterke punten heeft, rust, probleem inderdaad bij de baas zoeken, vaak toch veel geduld maar ik zou het mooier vinden als hij zijn slipketting gewoon thuis liet en die hond gewoon op zijn poten liet staan, ik denk namelijk dat hij het zonder ook gewoon kan en dat hij dan een beter rolmodel zou zijn.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 05:29

liedje89 schreef:
Ik wel iets minder tegen CM als Margreet ik vind zijn show ook best leuk om te kijken maar om nou te zeggen dat dit soort kritiek totaal ongegrond is vind ik ook wat ver gaan. Hij zet zijn slipketting toch ook express tegen het strottenhoofd, omdat een hond dat meer voelt, hij gebruikt toch ook elektrische schokken, hij flat toch ook terwijl dat inderdaad erg out-dated is. IK vind echter ook dat hij heel veel sterke punten heeft, rust, probleem inderdaad bij de baas zoeken, vaak toch veel geduld maar ik zou het mooier vinden als hij zijn slipketting gewoon thuis liet en die hond gewoon op zijn poten liet staan, ik denk namelijk dat hij het zonder ook gewoon kan en dat hij dan een beter rolmodel zou zijn.

Ik zou het alternatief wel eens willen zien.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 09:07

ik vergelijk de positie van zijn sliptouw dat hij gebruikt met een stang en bit in de dressuur. In verkeerde handen een martelwerktuig, in de juiste handen een duidelijk en precies werktuig dat weinig kracht nodig heeft om een duidelijk signaal door te geven. Is veel subtieler in gebruik en moet daarom netjes gebruikt worden. Doordat hij het op de meest gevoelige plek in de nek plaats hoeft hij maar lichte correcties te geven en ik weet dat de rukjes geen lichte orrecties lijken te zijn, maar als je de riem onder aan de nek doet dan moet je veel meer kracht zetten en heeft hem een mindere werking.

Het op de grond leggen van een hond is meer om hem uit zijn toestand te halen, dan hem te domineren. Cesar zegt duidelijk dat het niet is om de hond te vernederen, maar om hem in een rustige geestestoestand te krijgen. Mijn honden doen het onderling heel erg veel. Het is in mijn roedel nog niet geheel duidelijk wie op welke plaats staat onderling. Dus buiten dan leggen ze elkaar nog wel eens op de rug.

Waar het uiteindelijk om gaat is dat je een goede band met je hond hebt en er onderling begrip en respect is naar elkaar. Persoonlijk denk ik dat het niets uit maakt welke techniek je gebruikt. Met mijn vorige hond gebruikte is zeker niet cesar zijn techniek en mijn duitser en ik hebben wel zonder riem twee keer australie rond gereisd. Dus er zijn vele wegen naar rome, maar op dit moment ga ik heel erg voor cesar zijn techniek omdat daarin je eigen problemen erg naar boven worden gehaald en ik denk dat ik op dit moment behoorlijk wat bagage meedraag en met zijn techniek word ik elke keer weer op mijn punten aangesproken die IK moet veranderen voor het welzijn van mijn hond. Terwijl bij erg veel andere technieken ze al snel de fout bij de hond gelegd zouden hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:22

liedje89 schreef:
IK heb het van de week ook weer een keer gekeken en toe gebruikte hij een e-collar. (oftewel electric collar) Daar was ik toch ook echt geen fan van, het is van die dingen namelijk ook gewoon bewezen dat ze hoe dan ook meer stress veroorzaken (ik kan het artikel wel zoeken dat was tov andere hardhandige methodes en bij professionele trainers). Hij gebruikte het voor voedsel agressie, bij een bull dog achtige hond.

Ik heb die aflevering ook gezien, en ik heb veel idioten een tt zien gebruiken, maar dit was écht op precies de goede manier....... en daar gaat mijn petje voor af, dat meen ik ook. De 'tik' was exact op het juiste moment, en imo veroorzaakt zo een teletac dan niet meer stress dan een duidelijke correctie. Het punt is ook: wat is het alternatief? Die hond blééf in banden bijten, was al eens een oog kwijtgeraakt, maar bleef het doen. De meeste honden schrikken als het een keer fout gaat, en houden op, deze hond niet. Wat moet je dan? Ik had ook een teletac ingezet. Je komt er niet altijd met alleen belonen en negeren, soms moet je ook corrigeren. Ik vind alleen wel, dat áls je voor een correctie kiest, je heel duidelijk moet zijn, nooit vanuit emotie moet reageren, en goed moet timen. En dat ontbreekt er bij veel mensen aan. Maar het alternatief is niet: niet corrigeren. Het alternatief is het goed doen. De rest is symptoombestrijding imo.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:08

Oeh, ik wilde eigenlijk net een stukje over die e-collar schrijven omdat ik die aflevering ook gezien heb, maar ik zie dat jullie het er al over hebben. Nou ik ben het (weer eens) helemaal eens met Yamcha. De 'tik' stelt imho ook niet veel voor als ik zag hoe weinig effect het had op de cameraman die met gestrekte arm op de hoogste stand niet eens zijn arm terugtrok. Verder was de timing inderdaad uitstekend.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:26

ik had deze aflevering ook al gezien en toevallig was deze vandaag ook op tv. Ik vond dat het prima opgelost was doormiddel van de electronische band. Blue heelers zijn heel erg sterke honden en waanzinnig koppig, waardoor ze zo goed hun werk doen. In australie worden ze voor koeien te drijven gebruikt ( voor de schapen gebruiken ze daar vaal kelpies) en die honden die vliegen zo een kudde koeien in en nippen alles. waanzinnig dappere werkhonden, die niet wegdeinzen voor een trap van een koe. En deze blue heeler had een echte werkmentaliteit en dus kon je dit niet afleren door een simpel commando te geven. In dit geval stond ik helemaal achter de e-band en ik denk dat hij ook heel duidelijk liet zien dat het echt om timing ging en om de schrikreactie, niet om het dier pijn te doen, want hij had hem maar op halve kracht staan. En hoevaal moest hij klikken? 4x in totaal geloof ik maar... als ze dit een stuk eerder hadden gedaan dan had die hond nog zijn oog gehad...

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:28

Alleen heb ik de e-collar laatst gezien bij een hond met baknijd... Dat snapte ik dan weet niet helemaal :+ Was ook bij Cesar.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:40

Die heb ik ook al gezien. Die hond was ronduit agressief. Hoe had jij dat op willen lossen?
Die hond was al veeeeeel te ver heen.

Circel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:45

Liedje heeft het inderdaad over Bella, de bulldogachtige.

Was afgelopen weekend op tv. Bella had meerder problemen, ze had niet alleen een vreselijke voedselnijd, maar ze was ook getreiterd met objecten. Dus het stokje dat Cesar gebruikte om de bak weg te halen riep op zichzelf al vreselijke agressie op, nog losstaand van het feit dat haar voedsel werd weggehaald.

Bella moest echt even uit haar gedrag gehaald worden, en ik zag dat de e-collar ontzettend goed werkte. Daarbij, de hond krijgt een trilling. So what? Als je nu met een giga stroomschok werkt... okee... maar dit leek niet echt wereldschokkend. Je zag dat ook aan Bella. Ze stoof niet piepend weg, ze verzette gewoon een stapje weg van de voerbak.

Het is uiteindelijk helemaal goed gekomen met Bella, had het alternatief niet graag willen weten....

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:48

nikki, die aflevering heb ik niet egzien, dus kan daar niet over zeggen. Maar laat ik even voorop stellen dat ik het helemaal eens ben met dat een e-band niet bij honden gebruikt hoort te worden. Mensen horen hun hond gewoon op te voeden. Maar juistdoor onkunde of onwil gebeurd dit soms niet. Zo vond ik in het geval van die blue heeler ook dat toen hij het begon te doen toen hij 8 maanden oud was, dat ze daar gelijk op hadden moeten inspringen en niet nog eens bijna een jaar hadden moeten wachten voordat ze serieus iemand erbij haalde. Maar precies daar ligt het probleem en precies daarom sta ik wel achter cesar, hoewel ik misschien niet altijd achter zijn directe acties hoef te staan.
Cesar helpt mensen die dingen tot vee te laat hebben gelaten en dus zijn er vaak niet echt simpele oplossingen die vaak als niet prettig door het dier worden ervaren. Maar daarvoor moet je de schuld bij de eigenaren leggen, niet bij cesar en niet bij de honden.
Zo denk ik dat er verschillende manier zijn om een paard te trainen en die kunnen allemaal dezelfde uitwerking hebben. Toch vind ik ze niet allemaal logisch voor mijn manier van denken en redeneren en reageren, en dus zal ik minder snel aansluiting vinden bij die manieren.
dus ik snap heel erg goed dat niet iedereen zich kan vinden in Cesar zijn manier, maar ik vind het gewoon net te ver gaan om hem inhumaan te noemen en hem te willen verbieden.

Circel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:51

Nikki__ schreef:
Alleen heb ik de e-collar laatst gezien bij een hond met baknijd... Dat snapte ik dan weet niet helemaal :+ Was ook bij Cesar.

Maar zag je dan niet dat het hele agressieve gedrag stopte toen ze die trilling kreeg? Ze werd even 'wakker geschud' als het ware.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 17:01

Ik snap niet dat hij de e-collar gebruikt bij het baknijd, terwijl ik in zijn show honden heb gezien die nog veel feller waren op de voerbak...

@Circel; jij kan niet oordelen over de trilling zonder dat je hem zelf gevoeld hebt. Kan lijken op een hele zachte trilling, maar op het strottenhoofd voel je hem wel degelijk. En kijk naar de hond waar het om gaat, die staan niet bepaald bekend om hun piepgedrag. Daarnaast kreeg Bella een halti om, omdat Cesar vertelde dat de halsband geen zin meer had omdat het dier zo veel kracht rond de nek had ontwikkeld.
Ze reageerde niet meer op ferme correcties van een halsband/slipketting, maar voelt wel de e-collar. Zegt ook wat, toch :) ?

En nog iets... zodra Bella weer terug was bij de eigenaar, begon het baknijd direct weer. Symptomatische bestrijding was dus de e-collar, duidelijk niet de oplossing ;)

@LecyTinker ; die aflevering heb ik dan weer niet gezien.
Heb er trouwens wel een gezien over een Soft coated.. Dat dier had écht nul,nul opvoeding gehad. Mensen weten niet waar ze aan beginnen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 17:03

Ik had ook niet het idee dat die baas-hond combinatie nou zo voordelig was...

Circel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 17:05

Ik zag ook dat het na intensieve begeleiding helemaal is goed gekomen met Bella.

En het alternatief had ik liever niet willen weten. Dat dier was zo door zn baasje (en de 'vriendjes' van baasje) verneukt, daar was echt niets meer mee te beginnen.

Als het dan goedkomt door zo'n persoon als Cesar, nou mijn zegen heeft ie hoor.

Circel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 17:07

Iris82 schreef:
Ik had ook niet het idee dat die baas-hond combinatie nou zo voordelig was...

Nou zeg dat... baasje was echt zo'n beinvloedbare softie met tonnen verkeerde vriendjes die allemaal misbruik van hem maakte.

Zo kwam ie op mij tenminste over. Hoe hij zelf met die hond omging... :n

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 17:30

Circel schreef:
Ik zag ook dat het na intensieve begeleiding helemaal is goed gekomen met Bella.

En het alternatief had ik liever niet willen weten. Dat dier was zo door zn baasje (en de 'vriendjes' van baasje) verneukt, daar was echt niets meer mee te beginnen.

Als het dan goedkomt door zo'n persoon als Cesar, nou mijn zegen heeft ie hoor.

Cesar is niet de gene die er uiteindelijk voor heeft gezorgt dat het goed kwam he :) Dat was die vrouw, die hem zo intensief heeft begeleid.

En het was inderdaad de meeste slechte combinatie ooit. Als ze dan zo uit haar stekker ging 'No bella, Bad dog' juistem... :+

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 17:36

im cesar zijn boeken leer ik ook dat hij soms bepaalde technieken op een hond gebruikt omdat dat zeer waarschijnlijk de enigste manier is voor de baas om de hond aan te kunnen. Hij vind dan dat de hond en baas geen goede combinatie zijn, maar om ze toch te helpen geeft hij ze een techniek die dan oor hun haalbaar zijn. Misschien dat hij voor diezelfde hond wel een geheel andere menthode zou gebruiken als hij het zelf zou doen thuis. Maar het gaat er natuurlijk om dat de eigenaren het zelf kunnen doen als hij weg is. Dus hoewel niet elke methode de beste methode is voor die hond, is het wel de beste methode in die situatie. maar zo zit het helaas wel in elkaar in de maatschappij. Mensen nemen een hond omdat hij eruit ziet zoals ze willen, vaak kijken mensen niet of een ras en de rasseneigenschappen wel bij hun persoonlijkheid past of hun energie niveau. Zo heb ik dat ik echt geen voorstander van mechelaars ben, maar heb er wel 1. Dit omdat het de pup uit mn ma haar nest was en ik de moeilijkste uit het nest heb gepakt m zindelijk te maken zodat deze sneller weg zou zijn. MAAR nou blijkt het heel goed tussen ons te klikken en dus hopla, hond nummer drie!
De reden dat mensen vaak niet verder nadenken dan uiterlijk is duidelijk te merken aan de trents (duitse herders, dalmatiers, collies) die bepaalde rassen doormaken na films. Mensen denken niet aan ofdat ze de hond kunnen bieden wat het dier nodig heeft, ze nemen er zo eentje en dan binnen een paar maanden is de hond onhandelbaar omdat het een rot hond is, niet omdat hun gewoon totaal niet voorbereid zijn voor zo een dier.

Circel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 17:40

Ik ga hem trouwens in het echie zien als ie in NL is. Een van mijn verjaardagskadootjes was een ticket voor zijn show in A'dam. Eens zien hoe ie met nuchtere nederlandse eigenaren en honden omgaat.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 17:45

Oei dat wordt nog wat, Nederlanders behandelen hun honden echt als hun kindjes. :o
Ik verheug me er echt op! *\o/*

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 17:49

Ik ga naar antwerken, heb een Q&A ticket... dus ben reuze benieuwd wat voor vragen hij gaat aannemen. Als het nou maar niet standaard dingen zijn zoals. Mijn hond trekt aan de lijn, wat kan ik doen... Want dan trek ik ook even aan iemand zijn lijntje naderhand... :P

Circel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 17:51

over het algemeen worden ze hier in ieder geval uitgelaten, ipv op de tredmill gezet. dat is al iets :')

iemand de aflevering gezien met de mobiele groomer? De 2 jarige deense dog? 'wordt ie ooit uitgelaten' vroeg cesar, en de eigenaren lachend 'nou niet genoeg!'

was wel te merken aan dat arme dier, die was van :):)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 18:04

Circel schreef:
over het algemeen worden ze hier in ieder geval uitgelaten, ipv op de tredmill gezet. dat is al iets :')

iemand de aflevering gezien met de mobiele groomer? De 2 jarige deense dog? 'wordt ie ooit uitgelaten' vroeg cesar, en de eigenaren lachend 'nou niet genoeg!'

was wel te merken aan dat arme dier, die was van :):)

Ik had werkelijk al lang tegen die vrouw (eigenaar) uitgevallen... hij probeerd wat duidelijk te maken en zij lacht hem, gewoon in zijn gezicht uit. Daaraan zag je echt dat hij daar voor de hond zijn welzijn zas.

Mijn honden gaan elke dag zeker twee uur met mij naar buiten en dan ben ik met ze bezig, buiten dat loop ik zeker 3x in de week met ze voor meer dan een uur. Maar ik zou ze graag nog op de loopband zetten ook, maar vind de mechelaar nog net te jong. Maar de loopband vind ik wel een goed iets als het als extra wordt gebruikt en niet als hoofdzaak.
Maar ik denk dat hij inderdaad wel even moet gaan wennen aan hoe nederlanders met hun honden omgaan vergeleken met amerikanen. Want ik denk dat hij een hele hoop amerikanen tegenkomt die dus echt hun honden als mini-me gebruiken. Nederlanders zijn wel iets nuchterder. Maar nog steeds erg verliefd op hun honden. Australiers hebben helemaal een andere kijk op honden, daar zal hij toch echt wel even moeten slikken als hij daar naar toe zou gaan.

Circel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 10:22

Dus ik was niet de enige die die eigenaren wel om de oren kon slaan (volgens mij was Cesar ook in die stemming trouwens).

Wát een malloten... en dan ook nog lachend vertellen dat ie hun 9-maanden oud kleinkind/nichtje/weetiknietmeer omver had gelopen.

Dat mensen echt zo dom kunnen zijn, niét te geloven.