Discussie topic: katten naar binnen of buiten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 22:36

Adil18 schreef:
pharagirlke schreef:
Jep, :j haar ouders waren nog sympathiek geweest, die hadden alleen een schadevergoeding en een muilkorf geëist :j

Zelfs dat hadden ze van mij niet gekregen hoor :D

Ik vind het wel sneu, maar het is mijn grond. Ik zorg ervoor dat onze honden alleen in onze tuin kunnen zijn. Komt er een kat in de tuin kan ie rennen voor z'n leven en hopen dat hij levend er vanaf komt...

Mijn hond heeft dus ooit een kat gegrepen in eigen tuin. Mijn hond was niet lief en zou ook wel kinderen gaan bijten, want het lijntje katten-kinderen was maar heel kort. Yeah right.

Overigens, als de eigenaar mij verantwoordelijk had willen stellen, had mijn hond gewoon nooit wat gedaan. Een kat in mijn tuin? Welke dan? Ik weet van niks hoor!

KiWiKo schreef:
van mij mogen alle katten buiten en struinen waar ze willen :) intresseert me helemaal niks, mijn katten lopen ook buiten en komen ook bij de buren. Nou heb ik het geluk dat mijn buren mijn katten erg lief vinden, ze zijn welkom daar. Maar zouden mijn buren er last van hebben dan zet ik de tuin zo af dat ze er niet meer uit kunnen, heel simpel :)

Stel dat een van mijn katten in de tuin van een andere buur komt en hun hond verscheurt mijn kat, dan ben ik intens verdrietig........ maar daar kan mijn buur niks aan doen, dan moet ik ze maar in mijn eigen tuin houden.

Als mijn katten hier op het dijkje lopen waar alle parkbewoners hun honden uitlaten, en het gaat verkeerd is dat ook MIJN probleem......

en als de kat van de buren in mijn tuin komt en mijn honden eten het dier op is het de buren hun probleem.......... zo zie ik het :)

Buiten het feit dat ik nog niet begrijp dat je je kat aan al die gevaren blootstelt, ben ik het wel met je eens.

Suuskipje

Re: Discussie topic: katten naar binnen of buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 22:54

poeh gaat hard dit topic.. Ben ook bang dat dit altijd een discussie zal blijven die niet uitgepraat kan worden :)

Mijn kat loopt nu al ruim 12 jaar buiten, vind ie heerlijk :) De laatste 5 jaar komt ie overigen niet verder meer dan de aangrenzende tuinen, of hij loopt een rondje door de poort weer naar ons huis. Nu woon ik in een echte kattenbuurt, bijna elk huis heeft wel een kat. We hebben zelfs met 4 huizen een zwrfkat opgevangen, dat beest kan echt niet binnen, maar die leeft in onze achtertuinen, in elke tuin staat een doos of een mand met piepschuim of een deken erin voor de warmte, dat beest is tonnetje rond van al het eten wat ie krijgt :D

Het is zelfs zo'n heerlijke buurt dat er wel eens mensen aan de deur gweest zijn omdat ze Tijger al een paar dagen niet gezien hadden, ze dachten dat ie ziek was ofzo. Wat bleek! Meneer kwam elke dag rond een uur of 11 even gedag zeggen, aai over zn bol halen en die mensen kwamen gelijk vragen of de kattensnoepjes die ze die ochtend gehaald hadden of hij die mocht hebben want ze vinden het zo'n leuk beest :)

Tijger vind konijnen overigens doodeng en cavia's en hamsters knuffelt hij. Muizen en vogels vangt ie al jaren niet meer, is hij veel te lui voor :+

Vorig jaar is er wel iets naars gebeurd, de kat van de buren (16 jaar) lag in zijn eigen voortuin in het zonnetje toen een hond hem gegrepen heeft, die hond liep los rond en stond erom bekend al vaker katten aangevallen te hebben. Arme Floppy raakte in shock en door de kaken van de hond was zijn achterkant verlamd... De baasjes hebben hem toen in moeten slapen... Dat beest kwam nooit verder dan die voortuin of onze tuin...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 23:25

naaaaa je wil die katen van mij niet binnenhouden hoor :) die slopen de hele boel :) Komen beide van stallen vandaan :) en zijn toen bij mij op de boerderie opgegroeit :)

Ik weet nog dat Kathie een nestje had, op een gegeven moment gingen de donderstenen ook naar buiten....... vond Kathie nog even niet een goed plan, en dirrigeerde het hele spul zo weer naar binnen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 23:56

pharagirlke schreef:
Nee, ik zeg dat ik mensen die zo denken van "wat mijn kat doet buiten is niet mijn probleem, dan moet je je maar aanpassen" onsympathiek, kattenmensen zelf niet want dan zou ik mijn vader en ook mezelf onsympathiek moeten vinden :D

Oh en lezen helpt, je hebt het stukje "zoals sommigen hier..." gemist.

Prima, dan heb ik je verkeerd begrepen. Ik vatte het persoonlijk op, omdat je mijn quote erboven gebruikt. Ik had gelezen dat van 'sommigen hier, maar ik had het idee, dat je dat tegen mij zei, begrijpt ge, vanwege de quote.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 23:58

Begrijpelijk maar was niet zo bedoelt :n Sorry dat dat zo over kwam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 00:02

rissa schreef:
Mindim schreef:
Mijn katten zijn keurig gechipt en ik ben wa verzekerd. En ik zal altijd voor medische kosten van mijn dieren zorgdragen.
En ik bedoel het inderdaad goed met mijn huisdier, wie denken jullie in vredesnaam wel wie we zijn, familie Tokkie?

Ik heb de woorden asociaal of tokkies absoluut niet genoemd en dat is ook zeker niet wat ik bedoel. Ik denk alleen dat we , als katteneigenaren (ben er ook een), moeten beseffen dat niet iedereen een kat en/ of de streken kan waarderen. Ik weet nog steeds niet welke eigenaar er bij de kat hoort die de zitting van mijn motor heeft gesloopt. Ik heb 650,- euro's kunnen betalen, heb meerdere uren kunnen steken in het rondvragen naar de eigenaar en heb niemand gevonden. Dat lijkt me toch echt niet de bedoeling van het laten los lopen van een kat.
Het lijkt me, wat dit probleem betreft, ook weinig uitmaken of een kat nou gechipt is of niet. Dan moet je of een chipreader in huis hebben of de kat vangen en naar de dierenarts gaan om de chip te laten lezen. Dat vind ik wel erg veel moeite voor de huisdieren van iemand anders.

Ik bedoel ook niet dat jij dat persoonlijk gezegd hebt. Maar er wordt zowat vanuit gegaan dat mensen die hun katten buiten laten er niet zo veel om geven en al te breoerd zijn om schades te betalen, of het allemaal aso's zouden zijn.

Ik heb mijn katten gechipt, dat als er wat gebeurt, men mij kan bellen, dan kan ik gelijk naar de da en als er schade is, dan weet men mij dan te vinden.

Je moet maar zo denken, als de kat die je motor heeft vernield gechipt was, tja je moet er even mee naar de da, maar dan had je wel je schade kunnen verhalen. Daarom zijn mijn katten oa gechipt.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 00:03

Dat er nog over wordt gediscussieerd vind ik al slecht.
Het hoort toch geen vraag te zijn? (IMO dan)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 00:04

Sidera schreef:

Hoe moet het volgens jou dan? Binnen of buiten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 00:11

Het ligt er ook aan waar je woont. Die van mij gaan de weilanden in ipv in de tuinen. Dat scheelt enorm vanzelf.
De afgelopen tijd met de sneeuw zijn ze graag binnen, maar goed ook ivm de jacht. Maar de jacht op kleinwild stil gelegd tot 31 januari.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 00:13

Mindim schreef:
Het ligt er ook aan waar je woont. Die van mij gaan de weilanden in ipv in de tuinen. Dat scheelt enorm vanzelf.
De afgelopen tijd met de sneeuw zijn ze graag binnen, maar goed ook ivm de jacht. Maar de jacht op kleinwild stil gelegd tot 31 januari.

Inderdaad!

Verstandig dat je ze tijdens drijfjachtseizoen binnenhaalt!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 00:14

Het mag hier even niet meer vanwege de sneeuw.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 00:15

Adil18 schreef:
Sidera schreef:

Hoe moet het volgens jou dan? Binnen of buiten?

Buiten natuurlijk *D
Mijn kat is zo heerlijk blij buiten.
Dan komt ie na een paar uurtjes weer lekker binnen om te eten slapen en zijn behoefte te doen..

Ik kan me niet eens voorstellen hem dat af te nemen
Laatst bijgewerkt door Sidera op 18-01-10 00:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 00:15

Mindim schreef:

Echt? Waarom niet dan? Hier drijven ze gewoon vrolijk in de sneeuw hoor...Nou ja, vrolijk....Na een tijdje niet meer zo.... :+

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 00:17

Sidera schreef:
Buiten natuurlijk *D

Blijkbaar is dat niet voor iedereen zo natuurlijk, vooral omdat veel mensen nog steeds overlast ondervinden door andermans katten...Ik vind daarom deze discussie ook zeer zinvol :j

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 00:18

Onze katten verdienen het om lekker buiten te mogen lopen vind ik. Ze zitten `s morgens voor de deur te roepen tot ze naar buiten mogen. (Voor de duidelijkheid, bij onze katten zie ik dit zo, het is dus geen oordeel over katten in z`n algemeenheid) Ik zou ze dat niet willen ontzeggen, want ze hebben het zichtbaar nodig. Een kat is imho ook gewoon een echt buitendier. Het schept wel de verantwoording als je je kat naar buiten laat, dat dat ook op een veilige manier kan en dat je er zoveel mogelijk voor zorgt dat hij een ander niet tot last is. In ons geval is dat tot last zijn geen enkel probleem. Maar de veiligheid is wel belangrijk. Wij hebben er dus voor gezorgd dat ze keurig op ons terrein blijven en dat gaat uitstekend.

We kregen alleen wat klachten van de tijgers dat dat witte spul echt niet fijn was om in te lopen en dat we het veel te lang hebben laten liggen :D Het gemok was niet van de lucht hier....
Laatst bijgewerkt door FlyAway op 18-01-10 00:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 00:18

Adil18 schreef:
Sidera schreef:
Buiten natuurlijk *D

Blijkbaar is dat niet voor iedereen zo natuurlijk, vooral omdat veel mensen nog steeds overlast ondervinden door andermans katten...Ik vind daarom deze discussie ook zeer zinvol :j

Overlast..? Ik kan me maar 1 ding bedenken en dat is als katten hun behoeftes doen in andermans tuin..
Maar mijn kat doet zijn behoefte in de kattenbak (en ik denk niet buiten anders zou hij wel erg vaak zijn behoefte doen)
Maar zeker weten kan je niet.

Wat voor overlast is er nog meer dan?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 00:19

konijnen uithalen, cavia's uithalen, de hele tuin onder zeiken dat het ontzettend stinkt, de vissen uit mijn vijver halen... Kippen doodbijten en zeker kuikentjes.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 00:21

Kippen doodbijten? Moet wel een erg kleine kip/erg grote kat zijn wil deze een kip pakken. Wij hebben kippen in de tuin rondlopen, maar ze kijken er hooguit eens naar. Verder niets. Ik heb er op het internet eens naar gezocht, maar kom eigenlijk nergens tegen dat katten kippen pakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 00:22

Adil18 schreef:
Mindim schreef:

Echt? Waarom niet dan? Hier drijven ze gewoon vrolijk in de sneeuw hoor...Nou ja, vrolijk....Na een tijdje niet meer zo.... :+

Er is verbod op jacht als er sprake is van sneeuwdek. Ze jagen niet vanwege de barre weersomstandigheden en de instandhouding van het wild. Via de Flora en Fauna wet geregeld,geldt voor wilde eend, fazanthaan, konijnen en hazen en houtduiven en katten :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 00:23

Heb ze het tans vaak zien doen... Helaas altijd te laat om te voor komen :x

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 00:23

Drijven mag toch uberhaupt niet meer? Of heb ik dat mis? Hm, begin nu te twijfelen????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 00:25

Laatst schoot er een jager vanuit het veld naast me in de schemering, ben me rotgeschokken.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 00:26

FlyAway schreef:
Drijven mag toch uberhaupt niet meer? Of heb ik dat mis? Hm, begin nu te twijfelen????

Verschilt...Ik woon in Dld he ;)

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 00:27

Oh, sorry zie het nu. Maar bij jullie mag het dus nog wel begrijp ik. Weet jij dan misschien of het in Nederland nog wel mag? Het knaagt nu een beetje :D

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 00:31

Sidera schreef:
Overlast..? Ik kan me maar 1 ding bedenken en dat is als katten hun behoeftes doen in andermans tuin..
Maar mijn kat doet zijn behoefte in de kattenbak (en ik denk niet buiten anders zou hij wel erg vaak zijn behoefte doen)
Maar zeker weten kan je niet.

Wat voor overlast is er nog meer dan?

Er liep laatst nog een topic van iemand hier op bokt. Er drong telkens een kater in haar huis die de boel dann markeerde. Ook heeft deze kat haar hond verwond en de TS had zelf ook een mooie kras op d'r vinger.

De buren van mijn vriend hebben een super agressieve king-kong-kater die hun katten aanvalt en telkens het voer van die twee op eet (kattenluikje in de garagedeur, daar kruipt hij dan in, jaagt de andere twee weg en vreet alles op).

En PG noemt ook een hoop zaken op...