Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Leo

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 20:07

Ja hoor, kan prima. Sommige gevoelige honden doen het beter op maaltijd A brokken, maaltijd B vlees.
Voor pups is het zelfs heel goed om een deel rauw vlees te eten, voor optimaal ontwikkelen van hun darmen en immuunsysteem.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 20:20

Nu heb je wel een klein blijvende pup maar lotgering is beetje de supermarkt brok qua vlees zeg maar. Ik zou dus zeker wel vlees voeren maar wel andere kwaliteit. Zelf voer ik een puppy variant aan kvv het gehele weekend wat ik meestal op vrijdag middag begin en maandag ochtend de laatste vlees maaltijd weer geef. Dan is het voor de puppy maag fijner omschakelen is mijn idee. Mijn volwassen honden gaf ik gerust kvv en brok in 1 maaltijd. Nog nooit problemen mee gehad in zo'n 15 jaar tijd. Kijk gewoon hoe de pup het er op doet.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-25 22:20

Pinacolada schreef:
Wij hebben sinds 4 weken een kruising Jack Russel pup, heerlijk zo’n klein vrolijk ding.

Onze andere honden krijgen ‘s morgens Darf brokken en ‘s middags lotgering. Puppy krijgt puppybrokken maar wil enorm graag vlees.

Nu weet ik dat de meningen verdeeld zijn over zowel brok als vlees voeren, maar weet iemand van jullie hoe dat met een puppy zit?

Hier krijgen mijn pups vanaf 4 weken al kvv en vanaf een week of 5-6 krijgen ze daarnaast brokjes. Kan prima. Ik zou persoonlijk wel een puppy kvv voeren. Ben sowieso niet zo’n fan van lotgering. Ik voer kivo puppy. Maar dogmeat heeft ook puppymix

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 22:34

Ik had het er laatst met iemand over en die steeg bijna op over ph waardes etc.. maar met de volwassen honden nooit problemen gehad.

Eerst andere merken vlees geprobeerd bij de oudste, die doet het echt het beste op lotgering en de tweede ook goed, dus dat houden we.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 22:41

Let vooral goed op de calcium : fosfor verhouding. Geeft het merk dat niet op dan niet voeren.
Vermijd ook de calciumrijke diersoorten voor pups, zoals konijn. Voerwijzer is een fijne website om kvv merken te vergelijken en daar geven ze ook aan of het geschikt is voor pups.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 22:44

Wat een schatje de BC en een mooie foto, veel geluk!
En wat een heerlijke foto Dierenfan! <3

Vanuit de fokker kreeg Ica ook de combi vlees (Carnibest/Energique) en brok (Farmina) en ik hou dat voorlopig ook aan. Niets mis met de combinatie en ik vind het gemakkelijk omdat je met brok sneller even handje extra kan geven indien nodig, want wat groeit ze hard!

Ica heeft haar eerste lesje van de puppygym gehad. Haar juf had nog nooit zo'n stabiel pupje gezien. Al snel moesten er uitdagendere dingen uit de stelling genomen worden omdat ze zo relaxed en gecontroleerd alles deed en tussendoor deed ze gewoon klein tukje bovenop de balanskussens om ook weer direct klaar te staan als er 'gewerkt' moest worden. Ook alvast even op de lege onderwaterloopband mogen klauteren en het geluid mogen horen. (Daar gingen haar oren wel even van rechtop :+ ) Nog twee lesjes, nog een keer parcoursje en een keer echt op de onderwaterloopband. Over een jaar of vier loopt er vast een familielid bij de gymjuf. :D (Nu heeft ze Mechelaar)

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 10:30

Hi iedereen! Na lang op de wachtlijst staan is mijn aankomende pup geboren. Ik heb over 8 weken een whippet bij de familie.

Ik ben altijd al groot fan geweest van windhonden dus ik ben ontzettend blij dat ik eindelijk eentje mag verwelkomen. Het zou in eerste instantie een psycho sociale hulphond worden, maar helaas krijg ik de financiering niet rond. Dus nu wordt het gewoon een maatje. <3

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 21:17

Kimi krijgt vanuit de fokker brok. Nero kvv.
Ik ga met Kimi nu een mix van de 2 doen gezien ze haar brokken wel goed eet.
Nero is gewoon een ramp qua eten :+

Afbeelding

Kimi doet het verder goed. Leert snel. Tussen Nero en Kimi gaat het inmiddels ook meer dan goed. Nero is aan het kleine ding gewend.

Met hem weer gestart met de agility en het boeit Kimi werkelijk niks om alleen thuis te blijven. Hele zelfstandige pup is het.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 05:14

Helaas heb ik mijn eerste pup met groeipijn getroffen. Beste om dadelijk dan farmina voor de volwassen hond te kopen? Hij zal dan ruim 5 maanden zijn voor ik over stap gezien ik ook deels vers voer gaan de brokken niet zo heel snel. Hij krijgt nu CBD olie. Ik heb met 1 broertje contact en die heeft het nog erger helaas. Iemand nog andere waardevolle tips? Ik durf lastig supplementen te voeren. Bang voor onbalans in het lijf. Hoewel in de puppy kvv al glucosamine toegevoegd is heb ik begrepen

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 09:04

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 15:20

dierenfan schreef:
Helaas heb ik mijn eerste pup met groeipijn getroffen. Beste om dadelijk dan farmina voor de volwassen hond te kopen? Hij zal dan ruim 5 maanden zijn voor ik over stap gezien ik ook deels vers voer gaan de brokken niet zo heel snel. Hij krijgt nu CBD olie. Ik heb met 1 broertje contact en die heeft het nog erger helaas. Iemand nog andere waardevolle tips? Ik durf lastig supplementen te voeren. Bang voor onbalans in het lijf. Hoewel in de puppy kvv al glucosamine toegevoegd is heb ik begrepen

Daar vreesde ik al voor gezien zijn conformatie, lichaamsbouw en hoe hard het allemaal ging.
Veel te grof, veel te jong, dan resulteert dat helaas in groeipijnen.
Ik zag het eigenlijk al aankomen maar wilde niet negatief doen...

Ik zou niet teveel gaan experimenteren met vanalles en nog wat maar vooral sober voeren en inspanning en activiteit niet explosief maar gelijkmatig laten verlopen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 16:42

Ik vreesde er ook al voor hoor en de dierenarts overigens ook. Toch balen dat het ook gebeurd. We liepen af en toe 3x daags dat blijf ik ook wel doen want beweging is goed maar kort het nu wel in met ook minder los. Dus 3x 10 a 15 minuten. Hij pakt het tot nu prima op en lekker wat stevig afwisselend knaagwerk om bezig te zijn.
Ik wil nog wel de CBD omwisselen voor
https://www.palamountains.org/product-p ... 50ml-bidon

Ik moest even rustig bedenken wat ik wou en CBD adviseerde de dierenarts overigens. Ik kwam er niet aan uit tot vanmiddag ik dit merk bedacht. Al eerder fantastische resultaten mee gehad en veel vertrouwen in. Experimenteren met pup in de groei durf ik niet maar niets doen is absoluut niet eerlijk richting hem op dit moment. Ik lees ook echt overal dat je wel extra moet ondersteunen bij groeipijn en dat heeft mij wel overtuigd van de noodzaak.
Gelukkig vanuit de tellington Ttouch opleiding heb ik ook wel leuke grondwerk oefeningen voor hem. Ontzettend vermoeiend en weinig belastend.
Gisteren weer uur mee geweest op de menwagen. Hij is absoluut niet explosief van karakter en dat werkt nu absoluut mee. Zonder veel beweging kan ik hem toch uitdaging genoeg geven voor een tevreden pup.
Afbeelding

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 16:49

Ach wat waardeloos dierenfan. Ik wist niet dat dit kon, is het chronisch, of gaat het over als ze klaar zijn met groeien?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 16:55

Konstantine schreef:
Ach wat waardeloos dierenfan. Ik wist niet dat dit kon, is het chronisch, of gaat het over als ze klaar zijn met groeien?

Het kan met een week al weg zijn en met pech pas met 1,5 jaar leeftijd. Met nog meer pech is het meer dan enkel groeipijnen maar voorlopig is het vermoeden absoluut groeipijnen omdat het beeld klopt en het wisselend in alle poten is. Het zijn wel soort ontstekingen vandaar raadzaam om wel wat extra te voeren qua supplementen en groei af te remmen voor wat mogelijk is. Nu krijgt hij momenteel al niet specifiek pup voer overigens maar wou wel over op farmina pup maar nu erg twijfel. Gelukkig reageren ze vanuit farmina vlot dus ik wacht even tot ik bijna ga bestellen en even kijken hoe het er dan voor staat en ook hun vragen wat ik beter wel/niet kan doen. Sober voeren gebeurd al maar zie hem nu ook weer invallen want groeien gaat gewoon door natuurlijk dus is echt even zoeken en af tasten.
Uiteindelijk wordt hij gewoon vanzelf groot en hopelijk gezond en sterk!

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 17:15

Hopelijk is hij snel weer beter en pijnvrij!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 17:27

Ik zou het niet onderschatten en zeker proberen het zo snel mogelijk onderdrukken, anders zit je straks met een gillende hond. Een kennis had dit en dat is alles behalve prettig, die had overigens ook veel meer restricties, die pup mocht zeker geen 45 minuten per dag bewegen.

Deze pup heeft een hele poos in een grote bench gezeten om de ruimte heel erg te beperken.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 17:36

Wat triest, dat je je pup dan moet beperken en op rantsoen moet zetten om te voorkomen dat het erger wordt en hij lijdt :(:)
Ik hoop dat hij er snel overheen is!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 17:43

Och wat onwijs sneu :(:)

Let vooral op de calciuminname, deze moet voldoende zijn maar mag niet te hoog zijn; ook qua kauwsnacks of toppings. Uiteraard in juiste verhouding met fosfor. Geen ca:fosfor vergouding bekend, dan niet geven!
Zorg ook dat de voeding niet te laag in energie is; dan moet hij meer eten van de voeding en krijgt ook meer calcium binnen.
Een goed omega-3 supplement (op basis van vis, krill of algen) kan helpen de gewrichten beschermen en helpt de ontstekingsbalans te herstellen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 20:42

KimD schreef:
Ik zou het niet onderschatten en zeker proberen het zo snel mogelijk onderdrukken, anders zit je straks met een gillende hond. Een kennis had dit en dat is alles behalve prettig, die had overigens ook veel meer restricties, die pup mocht zeker geen 45 minuten per dag bewegen.

Deze pup heeft een hele poos in een grote bench gezeten om de ruimte heel erg te beperken.

Oef dat is echt heftig!! Ik had maandag al vermoeden en woensdag ochtend de bevestiging en CBD olie gestart. In gewoon rustig looptempo loopt hij prima maar zodra versnellen dan loopt hij beroerd. Echter echt gillen van de pijn gelukkig niet en zie hem nu gelukkig ook niet verder verslechteren qua lopen. Hij zit buitenom de wandelingen wel overwegend in de puppyren of in de kennel als hij wakker is (is geen springer of drammer dus gelukkig is wat grotere ruimtedan bench geen probleem). Hij is echter van zichzelf heel rustig dus ligt nu ook gewoon naast de bank te slapen. Ik vind dit al verschrikkelijk laat staan als je pup gilt van de pijn pffff.

Iedereen super bedankt voor de tips! Wordt zeker mee genomen en erg gewaardeerd!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 15:42

Inmiddels toch volledig over op kvv buddy supreme puppy. Hij gaat super goed vooruit! Nog niet volledig zuiver natuurlijk maar stuk verbeterd!
Voorlopig gewoon rustig aan doen. Hij vind het prima met wat ik hem nu aan biedt qua activiteiten dus niemand die er onder lijdt.
Afbeelding

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 15:43

Wat fijn dat hij vooruit gaat! De knapperd <3

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-25 16:01

Wat fijn!
Je zou evt nog wat meer smaken af kunnen wisselen en een voeding van bijv pens er tussen of als aanvulling ivm calcium. :) hoewel premix ben ik nooit zo fan van 1-2 diersoorten als enige te voeren.
Ik voer de pup hier kivo puppy (rund kip, rund eend)
En vul dat aan met kivo vismix,pens en 5 diersoorten. En dogmeat, uit mn hoofd prestige 5,deluxe 5(of de andere 5 diersoorten) en de 4 diersoorten.
Op de puppy worsten na, krijgen de volwassen honden t zelfde. En daarnaast nog een brok maaltijd(pup en volwassen)

Ik wissel ook graag merken en smaken af. Dus ook meerdere 4-5 diersoorten

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 17:05

kiwiwitje schreef:
Wat fijn!
Je zou evt nog wat meer smaken af kunnen wisselen en een voeding van bijv pens er tussen of als aanvulling ivm calcium. :) hoewel premix ben ik nooit zo fan van 1-2 diersoorten als enige te voeren.
Ik voer de pup hier kivo puppy (rund kip, rund eend)
En vul dat aan met kivo vismix,pens en 5 diersoorten. En dogmeat, uit mn hoofd prestige 5,deluxe 5(of de andere 5 diersoorten) en de 4 diersoorten.
Op de puppy worsten na, krijgen de volwassen honden t zelfde. En daarnaast nog een brok maaltijd(pup en volwassen)

Ik wissel ook graag merken en smaken af. Dus ook meerdere 4-5 diersoorten

Heb al hele 'discussies' daar gevoerd :D . Jaren geleden jarenlang kvv en barf gevoerd. Minstens 4 diersoorten per week en om de maand ging ik er voor zitten om hele week menu's in elkaar te draaien qua verhoudingen enz.
Toen op brok over moeten gaan. Nu weer vers maar ken inmiddels aantal mensen die echt enkel pens compleet voeren aan hun honden. Die hebben andere leverancier maar ook deze leverancier begrijpt mijn idee van willen afwisselen niet. Mijn overleden herder heb ik uiteindelijk 3 weken lang enkel pens compleet gevoerd na overtuiging door hun plus uiteindelijk had ik natuurlijk de zekerheid van laten inslapen dus maakte het ook niet meer uit. Ontlasting was prima en het zou allemaal wel.

Nu weer die groeipijnen en wederom wordt sterk afgeraden te wisselen met soorten. Voor mezelf besloten 2 weken dit te voeren. Kan geen kwaad, op brok voer je ook steeds hetzelfde complete voer (nou ja ik niet ik wissel eigenlijk altijd wel qua merken en smaken). Echter ik ben al verder aan het kijken hoor. Ik kan vrij makkelijk aan naturis komen wat ik betrouwbaar vind qua kwaliteit en prijs. Ook darf zag ik darf emi en darf caspar. Daar zitten al 3 a 4 diersoorten in.

Ik heb nog rauw kip borrelhapjes en rauwe kippen drumsticks liggen. Gekregen van puppy visite haha. Hoeveel kwaad kan het om dit te geven? Ik heb ze verpakt voor rond de middag porties maar tja zit in alles bot dus calcium. Misschien wel een idee gewoon enkelvoudige pens te halen dan kan ik dit combineren zonder dat het teveel calcium wordt...
Ik vind afwisseling juist zo fijn met voeren. Ik hoef uiteindelijk ook niet elke dag friet :D of sla ;)
Maar nu eerst rust in de botjes en in de groei en dan verder kijken. Uiteindelijk wil ik wel terug op grotendeels brok want hoe dan ook ik heb dadelijk gewoon geen vriesruimte meer. Er komt nog een 1/4 varken aan die we nu nog 6 weken 'vertroetelen' maar dan toch verwerkt gaat worden en de vriezer in moet. Daarom nu nog wel een aantal weken ruimte.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-25 17:34

Ik zou die nog even laten liggen tot de groeipijnen over zijn.
Ja t idee met een premix is dat t volledig voer is. Maar ik ga mee met jouw gedachte. :) lekker afwisselen. Dat doe ik al vanaf dat ze in t nest vast voedsel krijgen. Groente,fruit. Tot kipnuggets en frikandellen, gedroogde snacks, rauwe hele visjes, en ik bestel allemaal proefzakjes brok wat ik strooi. Graanvrij, niet graanvrij. Alles zodat ze makkelijk leren eten.
Hier wissel ik ook regelmatig brok af. Nu staan ze op carnilove. Ze hadden(en deels nog) een ander merk (even geen idee. Zak gekregen), er staat een zak farmina klaar.
Puppy krijgt nu carnilove puppy en farmina puppy(lam) en heb nog een andere zak staan.
Vriezer ligt nu vol met dogmeat en kivo. Als ik weet een beetje ruimte heb komt er nog een lading darf bij. Er ligt ook vlees voor pap’s honden in. En die komt meestal 1 -2 dozen van 18 rollen per keer halen :')

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 17:35

Je kunt daar ook bouillon van maken! De botjes met vlees in de slowcooker of pan, zachtjes koken en dan de botjes er uit filteren. Het vlees kun je er gewoon in laten of los bij de maaltijd voeren. De bouillon kun je een paar lepeltjes van over het eten geven of eens los. Ik verdeel het altijd in porties en dan gaat het de vriezer in.

Hij ziet er geweldig uit! Fijn dat het zo veel beter gaat qua groeipijnen :j