Show je aquarium!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 22:16

@Spruitjee; Ik heb de Neocaridina Heteropoda Sakura Diamond Blue.

Ik heb ergens gelezen dat deze minder makkelijk nakweken, maar ik kan niet meer vinden waar ik dat gezien heb.

kaatje888

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 22:36

Hallo,

Mag ik hier ook mee komen kletsen :D

Mioux

Re: Show je aquarium!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 22:39

tuurlijk ! kom erin pak een stoel :D

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 22:54

Ik volg ook al een tijdje en wil graag af en toe wat mee praten. Ik heb een klein aquarium (40l) zonder techniek, met black bee garnaaltjes er in. Die schijnen zich er goed te voelen want de komende dagen verwacht ik mijn eerste garnalenbeebjes; twee dames met eitjes! *\o/*

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 23:04

ook welkom soesita !

Benieuwd naar foto's!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 23:05

Nog meer mensen met aquaria, leukleuk!

Soesita, dat vraagt natuurlijk om een foto :) je hebt dan geen filter en verwarmingselement? Ik ben erg benieuwd :D

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 07:09

Inderdaad zonder filter en zonder verwarming, ja. Voorlopig ook geen verlichting maar daar zal in de winter denk ik wel nog een lamp op moeten. Een verwarmingselement hebben we liggen uit het oude aquarium van mijn man; die kunnen we inzetten als dat nodig zou blijken in de winter. Filter hebben we tot hiertoe geen behoefte aan en voor de garnalenbeebjes is het sowieso veiliger zonder. Het aquarium draait nu ongeveer een half jaar; na een dikke drie maanden zijn de garnaaltjes er in gegaan. Slakjes (Physella heterostropha) zijn met de planten meegekomen en ik vind het best een leuke soort. Blijven mooi klein en zijn voor slakken behoorlijk snel. :wow:

Ik ga mijn best doen om een paar foto's te schieten maar ik ben niet zo'n techneut helaas.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 07:39

Zo, ik heb een poging gedaan. Wie goed zoekt, vind zelfs hier en daar een garnaaltje. :D
Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 09:09

Cool! In theorie (en bij jou in praktijk dus :P) kan het heel goed! Planten die voor zuurstof zorgen en de afvalstoffen van de voerresten en uitwerpselen vd garnalen opnemen :)

En ik kan niet zoeken volgens mij :')

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 09:20

eerste foto zie je een tak aan de rechterkant foto halverwege.. daar zit er 1 en onderste foto voor de kokosnoot rechter en 1 tussen de kokosnoten haha.
Wat me opvalt is dat je dus een vrij kale bak heb. Weinig schuilmogelijkheden en toch wel weinig beplanting. Uiteraard is dat een persoonlijk iets. Maar als ik zie hoeveel ze op en in de planten zitten, denk ik echt dat ze dat nodig hebben.

Mijn jonge vuurtjes zijn al zover dat ze zelf vruchtbaar zijn... en dat in echt een korte tijd. Ook mijn pas aangekochte blauwe zie ik dat er minstens 2 vrouwtjes tussen zitten. Het domme is dat ik het dus niet zie bij mijn cristallredjes. De jonge guppen gaan ook laten zien wat wat is.. dus word even vangen en wisselen. vrouwtjes bij vrouwtjes en man bij man.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 09:35

Ik heb in mijn 60 liter bak ook geen verwarming, maar wel verlichting en een filter.
Vissen doen het prima, al moet ik het nitraat gehalte goed in de gaten houden.
Eén keer in de week (soms 2x) moet ik het filter even schoon spoelen en hem deels verversen.. :j

In die nieuwe bak heb ik 2 kleuren verlichting en een externe filterpomp die gelijk verwarmt.
Zo meteen de kranen er eens tussen zetten, en dan kan ik hem straks tot iets over de helft gaan vullen.
Blijft toch een spannend moment met zoveel liter water in een bak.. :o
En natuurlijk of de pomp/aansluitingen niet ergens lekt..

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 09:44

Filter schoonspoelen is mij verteld dat je dat moet doen in je vieze water. (wat je eruit haalt) zodat de goede bacteriën niet verloren gaan. Als je het doet onder de kraan, moeten ze elke keer weer opnieuw beginnen. Misschien helpt het deze tip.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 09:47

Dat ligt eraan hoe warm je water is uit de kraan.
Bovendien krijg je een filter nooit 100% schoon gespoeld, dus die bacteriën blijven er heus wel in zitten.. ;)

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 10:08

pipo schreef:
Wat me opvalt is dat je dus een vrij kale bak heb. Weinig schuilmogelijkheden en toch wel weinig beplanting. Uiteraard is dat een persoonlijk iets. Maar als ik zie hoeveel ze op en in de planten zitten, denk ik echt dat ze dat nodig hebben.

Klopt, de bak is nog vrij kaal. Te vol wil ik hem niet hebben maar het mag wel wat meer worden. Dat komt omdat 6 weken geleden de oude bak lek was en ik de hele boel nog een keer naar een nieuwe bak heb moeten verhuizen. Is gelukkig allemaal goed gegaan en de garnalen hebben het allemaal overleefd. Maar de planten hebben dus nog wat tijd nodig; die beginnen net lekker op gang te komen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 11:16

Oh.. een lekke bak is een ramp..
Dat heb ik een keer op een avond gehad, vlak voordat ik naar bed ging..
Kan je melden dat ik ineens een paar uur later pas op bed lag.. :x

Eerst een groot deel water afhevelen, dan vissen gaan vangen (leuk joh, met zo'n übersnelle pleco die ook nog eens zijn stekels opzet.. :') ), vervolgens de rest van het water eruit en die bak naar buiten sjouwen met het grind er nog in..
Vandaar dat ik er nu wel even goed over nadenk, met deze nog grotere bak.. _O-

De kranen zitten er tussen, de verlichting is geïnstalleerd.. straks eens voor de helft afvullen en alvast de pomp aanzetten en morgen eens gaan shoppen voor plantjes.. *\o/*
Er schijnt een giga aquarium zaak op 30 km van huis te zitten, dus daar gaan we eens kijken..

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 11:28

Jep, ik ben er ook wel eventjes mee bezig geweest en lag laat in bed. :+

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 11:30

Haha heel herkenbaar!! Heb het ook gehad, maar was gelukkig maar een 60 cm bak.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 11:52

Ik heb gelukkig nog nooit een lekke bak gehad, moet er niet een denken -O- . Waar laat je al je vissen op dat moment? Ik heb namelijk geen reserve bak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 11:54

Best veel nog met een lekke bak! Ik heb er ook 1 gehad, ook 's avonds. Gelukkig zag mijn zusje het en had ik een reserve bak.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 12:13

Ugh lekke bakken. XD Bij mijn meterbak was de achterruit losgesprongen van de bodemplaat, precies op de ene dag in het jaar dat ik lang van huis was. XD Gelukkig heb ik een fantastische moeder die de hele dag heeft gebuffeld om alle vissen, garnalen en slakken uit te vangen en die al een nieuwe bak en nieuw zand klaar had staan in de achterbak van de auto toen ik 's avonds thuis kwam. <3
Man wat een troep geeft dat, die kamer ruikt bij warm weer nog naar vissenwater. XD

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 12:23

Tja Tammie.. mijn vissen moesten overnachten in emmers en grote bakjes..
Erg oncomfortabel voor ze, maar beter als niets.. :o

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 12:44

Emmers en grote bakjes heb ik wel, dat is inderdaad wel een optie, meestal kun je de volgende dag wel een nieuw aquarium aanschaffen. Wat een gedoe lijkt me dat zeg, hoop dat het me bespaard blijft :+ .

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 13:47

Even een kleine impressie van mijn bak.. tot dusver.. :D
Het is nog niet zo boeiend, maar ach..

Dit is de bak met de bodem erin!
Afbeelding

En de kranen bij het filter.
De losse slang die je ziet kan ik dus aansluiten en naar buiten leggen, zodat de pomp het water naar buiten kan pompen in geval van nood.
Afbeelding

En de starters voor de lichtvoorziening voor 2 verschillende lampen.
Ook komt daar de co2 installatie te staan.. maar die doe ik pas als de planten er in staan.
Hier komt overal een tijdschakelaar tussen.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Casarell op 09-08-15 14:02, in het totaal 2 keer bewerkt

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 13:54

Mijn garnaaltjes en slakken zaten ook in emmertjes en kommen. Je hebt er behoorlijk wat nodig!
Gelukkig was toen ik het ontdekte de winkel nog net een uurtje open zodat ik nog snel een nieuwe bak kon gaan halen. :=

Casarell: Ik heb er wel bewondering voor, hoor, al die techniek. Geeft toch weer een boel meer mogelijkheden zo.
Was dat zeewater wat je ging opstarten?
Ik houd wel van de blauwe achtergrond. <3

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 13:59

Nee.. het wordt tropisch..
De blauwe achtergrond vind ik optisch veel diepte geven.. :D

Ben stiekem ook wel heel benieuwd hoe het uiteindelijk zal gaan worden hoor.. :o
Is voor mij de eerste keer dat ik het zo 'groots' aanpak..