Bokkers met Katten.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sazsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 02:13

Wat zouden jullie doen?

Mijn lieve kater van bijna 16 jaar oud, liep een paar maanden terug met regelmaat stijf en mank. Dierenarts schreef een week metacam voor ivm slijtage. Na die week had de kat geen last meer en ben ik er dan ook mee gestopt....zachtjes aan blijft Gizmo slecht eten en valt dus af....nog niks te mager, maar goed. Bloedonderzoek laten doen bij de dierenarts, algehele conditie was goed. Echter was eiwit gehalte in zijn bloed flink verhoogd, wat meestal wijst op een tumor, ergens in zijn lijf. Ik heb besloten gezien Gizmo zijn leeftijd dit niet verder te laten onderzoeken. Ik wil hem dit gewoon weg niet aan doen, al die stress. Dierenarts houdt Gizmo mee in de gaten, door mijn updates. Giz liep 2 weken geleden weer behoorlijk mank sochtends, smiddags niks meer aan de hand. Vanavond ineens een bloedneus, is ook wel weer verholpen en Gizmo lijkt er rustig onder. Hij is niet ziek, lijkt geen pijn te hebben en tevrede te zijn. Geeft wel eetlust aan door veel te schooien en zeuren, maar eet steeds maar kleine beetjes, al van alles geprobeert qua voer, maar bij alles hetzelfde...enthousiast beginnen, maar meeste laten liggen. (Van blik voer likt hij alleen de gelei en laat de brokjes liggen).

Ik heb altijd voor ogen gehouden dat Gizmo het niet verdiend om een lijdensweg te moeten door staan. Maar ik wil ook geen afscheid nemen, laat staan te vroeg. Maar in hemelsnaam hoe maak ik de goede beslissing voor hem dat genoeg, genoeg is geweest? Ik wil hem absoluut niet zien aftakelen tot een hoopje ellende. Niet voor mijn eigen egoisme iig. Maar wanneer maak je de keuze om hem te laten gaan? Morgen in ieder geval de dierenarts weer bellen voor advies.
Gizmo ligt inmiddels lekker te slapen op de bank en ik zit achter de laptop hem in de gaten te houden. Toch maar even proberen te slapen zo.

Sorry voor het binnen stormen hier en het lange verhaal.....

Natuurlijk ook nog even een foto van mijn knapperd:

Afbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 10:33

Jeetje Saszie, dat zijn van die nare situaties. Hij leeft nu natuurlijk in een soort van "blessuretijd". Zolang jij denkt dat hij geen pijn heeft en nog plezier in het leven is het toch goed om nog even van hem te genieten.
Misschien krijgt hij vast eten niet zo goed meer weg doordat de tumor eventueel in de weg zit. Je zou kunnen proberen of met water aangelengd voer beter gaat. Anders een keer AD-voer proberen daar zit heel veel energie in.

Waarschijnlijk voel jezelf wel aan wanneer het tijd is hem te laten gaan. Vraag anders iemand anders die hem regelmatig ziet of die vind dat de kat erg achteruit gegaan is. Sommige dingen zijn moeilijker te beoordelen als je het dier dagelijks ziet.

Sterkte en een knuffel voor je knapperd!

sazsie

Re: Bokkers met Katten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:22

Bedankt voor de tip en advies fransje....heb al van alles geprobeerd, naast zijn standaard brokjes, geprobeerd brokjes gewelt in warm water te geven, kattenmelk, extra snoepjes, blik voer, maar voor alles geldt eigenlijk hetzelfde, enthousiast er aan beginnen en na paar hapjes is het genoeg. Dus dat zal ik ook moeten accepteren. Hij krijgt gewoon wat hij op dat moment lekker vindt.
Ik heb na telefonisch overleg, toch een afspraak gemaakt voor vrijdag bij de dierenarts, even zijn mening horen hoe hij vindt dat het nu met Giz gaat....even goed weer wegen, want hier op mijn weegschaal (ik weeg hem dan samen met mij) is het elke keer anders.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 12:09

Sazie: moeilijk :(:)
Heb zelf hier ook een oudje van bijna 17, welke al jaren nierproblemen heeft. Sinds aantal maanden is haar achterhand ook echt minder aan het worden; ik kan haar gewoon omver blazen, lijkt het. Ze springt goed, loopt goed en het lijkt alsof op een onverwachte beweging haar meteen uit haar balans haalt.

Ze is volgens de da te dun maar ze kan eten wat ze wil :j
Gezien het eten ben ik voort creatief :+ . Medicijnen krijgt ze verpulvert door haar zakje , brokjes met gelei. Dit leng ik dan wel aan met water zodat er een papje ontstaat. M.a.w ze slurpt het vocht op en dan ook wat brokjes.
Verder krijgt ze ook een half kuipje pd alleen dit is dus ook een papje geworden in de loop der jaren. Dus ook dat slurpt ze op. Brokjes staan er ook maar als ze een klein handje per week hiervan eet is het veel :wow:
Ik "troost" me maar met de gedachten dat het net zo is als bij oudere mensen: die eten ook steeds minder!

Gezien het beeld van de jouwes: tja, erg moeilijk want idd wanneer is het genoeg?
Ik snap je redenatie helemaal en heb dit jaar zelfs al een x op het punt met de mijne gestaan. En de dag erna was er niets meer aan de hand...
Het enige wat ik je mee kan geven: vertrouw op je gevoel... Je kent je kater het beste en ook jouw grenzen.
Sterkte ermee Y;(
en knuffel en geniet van hem iedere dag dat ie er nog is :+:

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 12:38

Vanaf vrijdag is mijn Willem geen vrijgezel meer :-) Vanaf vrijdag komt Siep namelijk bij ons wonen *\o/*
Eindelijk een vriendinnetje om mee te spelen voor Wimsel.
Siep is 1 jaar, een pikzwart dametje en een gezellige kletskous. Moest door omstandigheden bij vriendinnetje van me verhuizen, en is een prachtige oplossing voor ons allemaal. Ben benieuwd hoe de kennismaking gaat verlopen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:11

Saszie, ik heb net mijn vriendje laten gaan en ik wist precies wanneer het genoeg was. Wellicht voel jij dat ook aan.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:27

Wat een lastige situatie Saszie :(:) Zoals iedereen hier al aangeeft; ga gewoon op jouw eigen gevoel af, handel naar je gevoel. :(:)

Onze Habbes van 10,5 begint harde brokjes eten nu ook lastig te vinden, en eet bij brokjes in gelei ook altijd eerst het gelei op. Waar wij nu op over zijn gestapt zijn pate, vers runderhart en een gekookt ei, zo-nodig aangelegd met kattenmelk. Uiteraard krijgt die nog wel brokjes, maar vaak doet hij een hele dag over het eten van z'n brokjes, dus we voeren hem dan bij met het bovenstaande. Misschien lust Gizmo wel een eitje of pate?
(runderhart overigens heel klein gesneden en het ei goed geprakt).

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 17:15

Gekookte koolvis gewoon bij de AH uit het vriesvak vinden veel katten wel lekker ook als ze ziek zijn, het vocht is goed voor ze en de vis wordt zacht en is bijna op te slobberen.

Als mijn katten echt ziek en oud zijn en slecht eten geef ik ze ook wel rijstepap gewoon uit een pak. Vaak slurpen ze in ieder geval het vocht op en de rijst gaat ook wel mee naar binnen. Hebben ze toch wat om aan te sterken. Op een gegeven moment is het belangrijker dat ze eten dan wat ze eten (aldus mijn DA ;-) ).

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 17:31

Rijstepap, kat komt door vuur daar voor! wat kan ie daar van smullen!, (zn toet word alleen ook beetje vies)

sazie, lastig! zoalgn ie geen pijn heeft nog lekker bij je houden, maar je weet zelf wanneer het te ver gaat! :(:)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 17:44

Sazsie: Wat moeilijk zeg, maar meestal merk je wel wanneer het voor je kat te ver gaat :j
Sterkte!

A.s. maandag wordt Jack gecastreerd en ik vind het echt reuze spannend en een beetje eng :o

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 22:16

Briljant filmpje voor als je een Bengaal overweegt :')

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 22:22

Aaah mama miesje.
Zoooo leuk! <3
Ik wil ook zo'n soortgelijke kat ooit. :D :))

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 22:24

Wc rollen afrollen, en verstop plekken zoeken waar ze niet vinden is, kan die van mij ook heel goed.

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 22:28

Iemand nog een kattesnorkelsetje liggen ,wil het graag overnemen *\o/*

Afbeelding

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 22:32

Wat een terrorist die Bengaal :oo Maar oh zo mooi <3

binky schreef:
Iemand nog een kattesnorkelsetje liggen ,wil het graag overnemen *\o/*

[ Afbeelding ]

Hahahaha prachtig _O- Mijn kat is een keer voorover de vaart tegenover m'n huis in gedonderd, toen kon die ook wel een snorkel (en reddingsvest :')) gebruiken! :))

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 22:57

:= :(:)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 23:02

Mossel schreef:
Wc rollen afrollen, en verstop plekken zoeken waar ze niet vinden is, kan die van mij ook heel goed.

Of niet te vonden óf te aanwezig is het hier. :P

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 23:04

Huh?

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 23:04

Heb er 5, 2 dames en 3 heren
waarvan er 2 aan clickertraining doen:

Hoop snel op een nieuw uptodate filmpje met z'n tricks :)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 00:25

Over die bengaal: Dat zijn precies de trucjes die die twee hier ook telkens uithalen. O.a. verstoppen in de kuip van m'n ligfiets, waarna ik ontdek dat ik een kat bij me heb als ik het ding open trek bij de supermarkt. Hééél handig... not :D

M'n minidame had trouwens vlooien, ondanks iedere maand Frontline... vermoedelijk resistent geworden. Nu overgestapt op Stronghold, superfijn spul! Veel beter te hanteren dan Frontline en minder vloeistof dus het loopt niet over de huid omlaag waarna ze er alsnog aan likken.
Laatst bijgewerkt door Apostrof op 29-11-12 00:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 00:45

Mossel schreef:
Huh?

Jij zei dat Sky goed kan verstoppen.
Ik bedoelde te zeggen: Zsa-Zsa ook. Of hij is wakker en overactief. :')

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 00:55

ooh op die fiets haha :P Sky is nooit actief dus die moet ik bijna altijd zoeken :P

sazsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 01:22

Bedankt allemaal voor de lieve woorden... ik ga jullie tips meenemen wat betreft het eten. Hij lijkt ineens zo kieskeurig....heb al van alles geprobeert inderdaad. Van pate mousse (gourmet) tot die brokjes in gelei (hij eet alleen de gelei) tot, brokjes wellen in warm water en mengen met nat voer, tot kattenmelk. Die rijstepap klinkt ook goed, dat zal ik morgen eens gaan halen voor hem.
Mijn DA heeft inderdaad ook gezegd dat het belangrijk is dat een kat wel blijft eten, omdat anders de lever gaat vervetten en dat dus ook weer levensbedreigend is.

Ik hoop inderdaad dat ik het aan voel komen en dat dat ergens geleidelijk zal gaan, niet dat ik na een dag werken ergens een zielig hoopje kat vind, die pijn ligt te lijden oid....dat is toch wel mijn grootste angst. Dat wil ik niet voor hem, maar ja als je het bij alles voor het zeggen had!!!
Volgende week paar dagen weg en al helemaal geregelt dat mijn moeder 2 nachtjes bij Gizmo komt slapen. Dat is wel erg fijn.
Maar even afwachten wat de dierenarts vind vrijdag.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 10:32

Even een vraagje:

Jack bijt, soms zijn het liefdesbeetjes, dat mag van mij ook niet dus dan waarschuw ik hem door UUHH te zeggen en dan gaat ie over op slikken.
Maar soms valt hij echt aan :oo Dan hangt die met bijne voorpoten om je arm en bijt en dat is niet zomaar bijten, dat is echt heel hard bijten. Ik straf hem dan en zet hem terug op de grond, soms krijgt ie een tikje of grijp ik hem in het nekvel, maar zelfs dan wil hij nog door gaan.
Als hij dan terug op de grond is zie je hem al kijken, klaar voor de volgende aanval :n
Ik krijg dit er heel moeilijk uit, hoewel hij het bij miji haast niet meer doet omdat ik hem waarschijnlijk harder aanpak, maar vriendlief is hier regelmatig slachtoffer. Het gebeurd bijna altijd nadat je hem om zijn plek gezet hebt omdat iets niet mag, hij wordt dan gewoon echt heel erg boos. Nu is het nog een kitten dus de schade valt mee (hoewel mijn handen wel onder de krassen zitten), hij krabt niet trouwens, het is echt het bijten.
Maar dit moet hij afleren, ik heb geen zin in een kat van 5 kilo in mijn arm als hij straks wat groter is.......

Maar ik ben een beetje ten einde raad want ik weet geen manieren meer die echt helpen..... Heb al heel veel katten en kittens gehad maar nog geen 1 die dit deed. Sowieso zitten zijn oren er voor de sier op volgens mij. Maar buiten dat bijten om is hij echt heel erg lief, ligt graag op schoot e.d.

sazsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 10:56

Gizmo vannacht weer een bloedneus gehad....