haboshof schreef:Zolang jij zelf nog maar zo weinig ervaring hebt met vers (sinds maart 2012 zoals je zelf aangeeft) neem ik jouw reacties niet serieus.
Ik heb 11 jaar barf gevoerd en heb het helemaal gehad met vers. Dankzij ziekteincidenten door bacterieen, waar iedereen hier makkelijk overheen fietst. Je zal het maar meemaken, iemand die onder je handen bijna dood gaat.
En dan nog als je echt barf voert, komt een klein hondje wel degelijk in de problemen. Is het niet vanwege het gebit dan wel anders. Voorbeeld onze Dwerg weegt maar drie kilo. Ze moet 50 % bot, 10 % groentes, 15 % orgaan/pens, 25% spier. 1 tot 2 % van haar lichaamsgewicht, dat is dus 30 tot 60 gr. Dan moet ze dus 15 gr.bot,3 gr.groentes,4,5 gr pens/orgaan, 7,5 gram spiervlees. Laat me niet lachen.
Met een klein hondje lijkt me het idd heel moeilijk. Ik vond het met onze herder al een gedoe. Bot in stukken hakken wat qua grammen past, zonder het gevaarlijk te maken...
Ik fiets niet makkelijk over de ziekte incidenten heen, vind het heel goed dat je het verteld hier, want ik gok dat weinig mensen erbij nadenken. Het lijkt me vreselijk. Het is een enorme eye opener dat ik het niet moet laten versloffen qua hygiëne. Zelfs nu ik weer KVV voer en dat aanvul met pens en vis. Alles in aparte ruimte in de schuur, ver weg van onze keuken.
Het voordeel van barf vind ik dat je weet/ziet wat je voert en dat mijn hond het er goed op doet/deed. Maar het nadeel is dat het gewoon een enorm gedoe is. Zowel qua afwegen, als qua inkopen als qua hygiene.