Tegenstanders vers vlees voeding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

abukir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 04:58

jilleroo schreef:
Hebben ze geen slagers in Gran Canaria abukir? of hoe moet ik het zien dat het daar niet verkrijgbaar is ?

Hahaha ja we hebben hier wel slagers, maar niet echt zo superuitgebreid als wat ik gewend ben. Ik kan ook helaas nog niet denderend spaans en dan word het erg lastig om uit te leggen welk vlees en welk gedeelte je wilt hebben enzo. Vind ik nog niet echt veillig, maar misschien in de toekomst hopelijk. Kvv is hier zowieso niet verkrijgbaar ;( had een betere optie geweest als brokken . Maarja zodra ik een goed adresje weet , dan stap ik zeker weer over naar barf *\o/*

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 06:41

Ja, hier een echte vers vlees voorstander! Ik heb een kruising Pyreneese berghond x Golden retriever.

De mijne krijgt KVV van HAVO 70% rund, 15% kip, 15% vuile pens, twee keer per dag, de hoeveelheid afhankelijk van wat de hond gedaan heeft, met twee knoflook capsules en eens in de zoveel tijd gaat hij op de Bokashi, met name als ik vermoed dat hij wat extra's kan gebruiken. Hond zit prachtig in zijn vacht, heeft bergen energie en een supermooie conformatie! Kerngezond! Van brokken gaat hij juist aan de derrie.. Ik heb wel 'Taste of the Wild' brokken voor nood, als het vlees op is, of voor als ik een paar dagen weg ga, dan is vlees meenemen niet heel praktisch. Dit eet hij gelukkig goed en behoudt mooie ontlasting.

Wat een gel*l dat honden hier enorme tekorten van krijgen, dan schort er duidelijk iets in het uitbalanceren van de voeding en dat is helaas wel te wijden aan de voeder en niet zozeer aan het vlees..

Onze vorige honden, labrador en kruising mechelaar, zijn 15 jaar en 16 jaar geworden op huismerk van de Digros, daarbij moet ik wel even melden dat de Labrador een behoorlijke granenallergie had en ontzettend veel jeukte en beet.. Echter betaalde ik de brokken niet en vonden mijn ouders het wel prima :+ .. Ik heb de keus gemaakt om mijn eigen hond een graanvrij bestaan te geven en hij is er happy mee!

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 12:27

Dit is een tegenstanders vers vlees voeding topic en ik lees bijna alleen maar reacties van voorstanders.

WolinLotte: Bokashi zit graan in, het is maar dat je het weet.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 12:31

haboshof schreef:
Dit is een tegenstanders vers vlees voeding topic en ik lees bijna alleen maar reacties van voorstanders.

De voorstanders gaan de discussie graag aan :Y) Anders had het een (HK-)topic uitsluitend voor tegenstanders moeten zijn.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 12:43

Zolang jij zelf nog maar zo weinig ervaring hebt met vers (sinds maart 2012 zoals je zelf aangeeft) neem ik jouw reacties niet serieus.

Ik heb 11 jaar barf gevoerd en heb het helemaal gehad met vers. Dankzij ziekteincidenten door bacterieen, waar iedereen hier makkelijk overheen fietst. Je zal het maar meemaken, iemand die onder je handen bijna dood gaat.

En dan nog als je echt barf voert, komt een klein hondje wel degelijk in de problemen. Is het niet vanwege het gebit dan wel anders. Voorbeeld onze Dwerg weegt maar drie kilo. Ze moet 50 % bot, 10 % groentes, 15 % orgaan/pens, 25% spier. 1 tot 2 % van haar lichaamsgewicht, dat is dus 30 tot 60 gr. Dan moet ze dus 15 gr.bot,3 gr.groentes,4,5 gr pens/orgaan, 7,5 gram spiervlees. Laat me niet lachen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 12:54

haboshof schreef:
Zolang jij zelf nog maar zo weinig ervaring hebt met vers (sinds maart 2012 zoals je zelf aangeeft) neem ik jouw reacties niet serieus.

Ik heb 11 jaar barf gevoerd en heb het helemaal gehad met vers. Dankzij ziekteincidenten door bacterieen, waar iedereen hier makkelijk overheen fietst. Je zal het maar meemaken, iemand die onder je handen bijna dood gaat.

En dan nog als je echt barf voert, komt een klein hondje wel degelijk in de problemen. Is het niet vanwege het gebit dan wel anders. Voorbeeld onze Dwerg weegt maar drie kilo. Ze moet 50 % bot, 10 % groentes, 15 % orgaan/pens, 25% spier. 1 tot 2 % van haar lichaamsgewicht, dat is dus 30 tot 60 gr. Dan moet ze dus 15 gr.bot,3 gr.groentes,4,5 gr pens/orgaan, 7,5 gram spiervlees. Laat me niet lachen.

Met een klein hondje lijkt me het idd heel moeilijk. Ik vond het met onze herder al een gedoe. Bot in stukken hakken wat qua grammen past, zonder het gevaarlijk te maken...

Ik fiets niet makkelijk over de ziekte incidenten heen, vind het heel goed dat je het verteld hier, want ik gok dat weinig mensen erbij nadenken. Het lijkt me vreselijk. Het is een enorme eye opener dat ik het niet moet laten versloffen qua hygiëne. Zelfs nu ik weer KVV voer en dat aanvul met pens en vis. Alles in aparte ruimte in de schuur, ver weg van onze keuken.

Het voordeel van barf vind ik dat je weet/ziet wat je voert en dat mijn hond het er goed op doet/deed. Maar het nadeel is dat het gewoon een enorm gedoe is. Zowel qua afwegen, als qua inkopen als qua hygiene.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 13:34

MyWishMax schreef:
Ik fiets niet makkelijk over de ziekte incidenten heen, vind het heel goed dat je het verteld hier, want ik gok dat weinig mensen erbij nadenken. Het lijkt me vreselijk. Het is een enorme eye opener dat ik het niet moet laten versloffen qua hygiëne. Zelfs nu ik weer KVV voer en dat aanvul met pens en vis. Alles in aparte ruimte in de schuur, ver weg van onze keuken.

+:)+

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 13:37

Mywishmax, dit is een eerlijke reactie,dank daarvoor.

Ik heb 9 honden, van verschillende grootte. en van jong tot oud. Oudste is nu 12, jongste tien maand Maar gezien mijn ervaringen voer ik dus brok. Ik heb meer dan 100 honden gehad en eigenlijk geen problemen gezien die versvoerders aanvoeren.
Dus geen allergie, vachtproblemen, gebitsproblemen , noem maar op. Zie eerdere posts.

MyWishMax

Re: Tegenstanders vers vlees voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 14:14

Dat gun je natuurlijk niemand, ookal deden je honden het er wel beter op, maar je zou het niet meer aandurven daardoor, zou ik je nog 100% gelijk geven. Zoiets hakt erin en als je dan geen verschil merkt?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 15:44

haboshof schreef:

Prima, de makkelijkste weg om over iemand heen te fietsen _/-\o_ Zegt me meer over jou dan over mij ;)

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 15:58

Sonja89 schreef:
haboshof schreef:

Prima, de makkelijkste weg om over iemand heen te fietsen _/-\o_ Zegt me meer over jou dan over mij ;)

Nee helemaal niet. Jij komt net kijken in deze wereld, dus waarom zou ik jouw reacties serieus nemen? Jij springt als een bok op een haverkist als iemand een reactie geeft die niet in jouw straatje past. Maar ik zie jou helemaal niet als ervaringsdeskundige.Vandaar.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 16:14

Haboshof: Een gebrek aan hygiëne is niet te wijten aan het vlees zelf maar aan de gebruiker ervan, het is namelijk exact hetzelfde als dat wij voor onszelf vlees klaarmaken... als ik onhygienisch omga met kip, ja dan kan ik een salmonella besmetting krijgen.... Hoef ik de kip niet als schuldige aan te wijzen, ik ben dan zelf degene geweest die slecht gehandeld heeft.
Ik denk dat je een beetje teveel emoties er in betrekt door de gebeurtenis en er daardoor niet meer objectief naar kijkt.

Voor zover ik weet voert Femke naar volle tevredenheid Barf of Kvv, aan haar kleine hondjes.

En ja: KVV, dat is ook vers vlees dus wil je niet barfen heb je al een groot aanbod aan 'merken' KVV en genoeg compleet varianten.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 16:19

haboshof schreef:

En met iemand bedoel je dus een persoon, een familielid. Erg zeg wat was er gebeurd? :(:)

Mijn hond (JR) was een erg moeilijke eter. Verschillend brokmerken geprobeerd als pup en jonge hond. Soms ging ze gewoon in hongerstaking en dan gal spuwen. Op de Smuldier gezet en dat vrat ze gewoon.... Alleen kon ze daar een aantal maanden terug niet meer goed tegen. Altijd na haar poep (overigens wel meermalen op een dag) een beetje nat wat resulteerde in poepstempels :o Nu sinds een aantal maanden voer ik de wat betere merken KVV (tinlo en Carnibest) en geen problemen mee.

Mijn kat van ruim 8 krijgt sinds een aantal maanden Tinlo. Kreeg heel haar leven bijna Prins brokken. Deed ze het goed op. Andere merken (RC o.a.) at ze een week en dan weer niet meer. Alleen hebben ze denk ik de receptuur aangepast. Ze ging er minder van eten en viel wat af. Dus ook op de Tinlo gezet en in mum van tijd mijn oude poes terug.

Ik ben wel zo van wat goed is verander ik liever niet. Is dat brok dan brok, zou dat vers zijn dan vers. Laat ik iedereen over in zijn waarde.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 16:22

Wat ik trouwens wel apart vind is dat men zegt dat men voeren van vers de poep minder word. Moet eerlijk zeggen dat mijn JR van iets meer dan 5 kg toch echt nog steeds 3/4 keer per dag een flinke neerlegd. Nou krijgt ze in verhouding wel veel 200 soms 250 gram op een dag naast tussendoortjes en botjes maar ja is actief.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 16:27

heb je al eens geprobeerd minder te voeren om te kijken hoe ie het daar op doet?

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 16:45

Horse_ schreef:
haboshof schreef:

En met iemand bedoel je dus een persoon, een familielid. Erg zeg wat was er gebeurd? :(:)

Mijn man werd ziek nadat hij gevoerd had. Het leek of hij griep had. Spugen en al snel heel hoge koorts.De geroepen huisarts kwam en zei direkt" ik wil hem op laten halen door een ambulance, want dit is niet goed".Op zijn rug had hij een heel grote rode plek, net of er kleine bloedinkjes,stipjes, zaten.In het ziekenhuis werd hij direkt geopereerd.Alle lympfklieren onder zijn arm weg. In eerste instantie dachten ze aan kattekrabziekte, een bacterie via een kat opgelopen. Maar later bleek dat het om een andere bacterie ging.Na twee weken doodziek te zijn geweest mocht hij naar huis, helaas was de bacterie niet weg en moest hij na twee dagen nogmaals onder het mes, weer doodziek. Toen zei de arts tegen mij het is erop of eronder. Uiteindelijk woog mijn man nog 55 kilo en moest hij met een looprek lopen.Hj is 1.96m lang.De bacterie vrat hem gewoon op. Alle aangedane plekken zijn weggesneden en hij werd gespoeld via een drain onder zijn sleutelbeen door tot de bacterie weg was.Ze zeiden dat hij de bacterie via rauw vlees opgelopen heeft.
Vandaar.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 16:50

Jeetje Haboshof, dat is niet niks, hopelijk is hij daardoor gewoon de oude geworden weer, maar zo zie je maar hoe belangrijk hygiene kan zijn. jammer dat sommigen het gewoon weglachen.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 16:54

Air schreef:
heb je al eens geprobeerd minder te voeren om te kijken hoe ie het daar op doet?

Ja met 2 x per dag voeren valt ze in. Ga deze winter (doet ze wel meestal iets minder ook qua hondensport) wel wat strakker voeren. Exaxt 200 gram en letten op de tussendoortjes.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 16:56

haboshof schreef:
Mijn man werd ziek nadat hij gevoerd had. Het leek of hij griep had. Spugen en al snel heel hoge koorts.De geroepen huisarts kwam en zei direkt" ik wil hem op laten halen door een ambulance, want dit is niet goed".Op zijn rug had hij een heel grote rode plek, net of er kleine bloedinkjes,stipjes, zaten.In het ziekenhuis werd hij direkt geopereerd.Alle lympfklieren onder zijn arm weg. In eerste instantie dachten ze aan kattekrabziekte, een bacterie via een kat opgelopen. Maar later bleek dat het om een andere bacterie ging.Na twee weken doodziek te zijn geweest mocht hij naar huis, helaas was de bacterie niet weg en moest hij na twee dagen nogmaals onder het mes, weer doodziek. Toen zei de arts tegen mij het is erop of eronder. Uiteindelijk woog mijn man nog 55 kilo en moest hij met een looprek lopen.Hj is 1.96m lang.De bacterie vrat hem gewoon op. Alle aangedane plekken zijn weggesneden en hij werd gespoeld via een drain onder zijn sleutelbeen door tot de bacterie weg was.Ze zeiden dat hij de bacterie via rauw vlees opgelopen heeft.
Vandaar.

Oeh dat is niet mis. Denk dat je daar wel wat van overhoud. Schrikken zeg, enorm. Nou kan mij wel voorstellen dat al het vlees meteen de deur uitging. Kijk het hoeft niet weer mis te gaan met voorzorg maar ja zou het dan ook niet meer durven. :(:)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 16:58

Dat is zeker pittig. Maar dat vind ik op een hoop barbeques en courmet ook. Met je vork zo van het rauwe naar het gare, of met de handen. Of met de knijptang. Zo heeft mijn broertje ook al een keer voedselvergiftiging opgelopen. Trouwens, ook in sommige keukens is het erg. Kippenpoten met je handen in de pan leggen en eerst nog aan van alles zitten voordat je de handen wast. Of niet eens met heet water en zeep wassen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 17:03

Ik denk dat de meeste mensen die bewust met voeding (ook voor hun huisdieren) omgaan ook wel letten op hygiene. Hier wordt regelmatig alles met Dettol en /of stoomreiniger gepoetst. Handschoenen, goed je handen wassen.
Aparte vleesplanken voor het hondevlees. Vlees voor de honden buiten in porties doen. Dat soort dingen.

Maar ook opletten met rauw vlees voor onszelf!
Net als hierboven al iemand schrijft ligt dat ook wel eraan hoe je ermee omgaat.
Lijkt me idd anders ook dat minstens half barfplaats plat moest liggen.

Neemt niet weg dat het natuurlijk verschrikkelijk is als je onverhoopt dan zoiets meemaakt als Haboshof.
Kan me voorstellen dat je dan geen vlees meer kan zien...

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 17:31

ik heb mijn hond 2,5 jaar op brok gehad, niks op tegen.
maar hij heeft vresselijke last van jeuk op zijn huid dus toen ben ik vers gaan proberen.
heb hem nu een maand op vers de jeuk is nog niet weg dat heeft gewoon tijd nodig maar wat is hij nu al in positieve zin veranderd zeg.
zijn vacht is mooier
zijn opgezwollen buik is weg
zijn ogen zijn opgewekter
de ontlasting is minder en 1x op een dag
hij laat geen windjes meer
hij is veel relaxter
hij is al flink afgevallen
eet geen kattenstront en gras meer
nou zo kan ik nog wel even doorgaan,maar dat al in 1 maand vind ik onwijs
ik combineer barf met zelf gemaakte vlees van joopsnatuurlijk.nl die zit bij ons in het dorp en die kan je ook alles geweldig uitleggen.
ik ben niet tegen brokken maar mijn hond doet het echt super goed op vlees, dus ik kies voor vers

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 17:41

haboshof schreef:
. Maar ik zie jou helemaal niet als ervaringsdeskundige.Vandaar.

Dat moet je helemaal zelf weten, maar ik vind deze discussie veel te interessant om weg te blijven, ook al vind jij dat ik er niet over kan meepraten ;) Ik denk dat je daar vanaf een afstand helemaal niet over kunt oordelen, hoeveel ervaring ik intussen heb opgedaan.

Wat je verhaal betreft: dat mensen bepaalde regels niet in acht nemen, vind ik geen argument om de honden brok te voeren. Natuurlijk is het heel heftig wat jullie meegemaakt hebben, maar wel aan jezelf te wijten, hoe hard dat ook klinkt. Om dan de honden over te zetten op brok, nee. Mijn hond zou er trouwens hartstikke aan doodgaan, dus voor ons is dat niet eens een optie.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 17:55

haboshof schreef:

WolinLotte: Bokashi zit graan in, het is maar dat je het weet.

Het is voor tegenstanders nooit zo leuk om met de voorstanders te discussiëren daar deze over het algemeen op een nogal belerend toontje overkomen dat vers het enige wat goed is en dat de mensen die brok voeren slecht voor hun honden zijn. (Bedoel hier niet iedereen mee even voor de goede orde) maar mede daarom voor mij een reden om maar niet meer mee te discussiëren.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 18:51

Daar heb je een goede Wilawander.

Het valt me op dat versvoerders iedere keer met dezelfde dingen komen. Zoals vacht, gebit en jeukproblemen. En laat ik daar nu nog nooit mee te maken gehad hebben bij mijn brokgevoerde honden. Als ik daadwerkelijk verschil had gezien na de ziekte van mijn man, dan had ik er vast voor over gehad om met plastic handschoenen te werken en nog schoner te worden bij het voeren, maar ik zie geen verschil. Ik heb vast s..... in de ogen, maar echt mijn honden doen het goed op brok.

En heel raar, ik heb heel erg veel honden gehad in de opvang en die deden het ook allemaal goed op mijn brok, en die hadden allemaal iets anders gegeten voordat ze bij ons kwamen.

Ik vind dit helemaal geen discussie,meer een wellus- nietus spelletje. En de versvoerders gaan bespreken waar ze hun produkten vandaan hebben . Heel interessant in een tegenstanders vers vlees topic.
Ik lees veel liever welke brok mensen voeren.